Roamingavgifter inom EU kan skrotas 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har sakta varit på väg mot det länge. Operatörerna inser nog själva att de skulle kunna spara en del på att allt gick över IP. Det stora hindret är att de ska hitta en modell som ger dem betalt. Nu har de kunnat sälja internet till hyfsat lågt pris eftersom de tjänar mycket pengar på samtal och SMS. Om de tar bort samtal och SMS helt måste hela inkomsten komma från en internetuppkoppling och inget annat. Så de försöker hitta nya vägar att tjäna pengar. Den mest uppenbara lösningen som är på väg är att låsa vissa tjänster och ta extra betalt för dem. Som till exempel låsa möjligheten att använda Skype och liknande tjänster för att sedan ta betalt för att låsa upp det. Tekniskt är det inga som helst problem idag att göra. Systemet finns inbyggt i det mobila nätet. Det är bara att aktivera.

Eller så måste inte hela inkomsten komma från datatrafiken, de kanske helt enkelt får finna sig vid att de inte kan hålla de inkomstnivåer de har idag. De får göra lite mindre vinst.

De kommer såklart att försöka ta mer betalt för datatrafik, men om/när alla nät görs fria för all konkurrens så kommer det säkert en operatör som är villig att göra lite mindre vinst och tillhandahålla data snorbilligt.

De är inte rimligt att en teleoperatör ska ta mer betalt för datatrafik via mobilmaster än vad ISP:er tar betalt för datatrafik via fiber, när fiber är grymt mycket dyrare att lägga än att sätta upp master.

Nu är det ju lite trångt i näten men med LTE, LTE Advanced o.s.v. förväntar jag mig att kunna köpa obegränsad (verkligt obegränsad, 1TB+/månaden) data via mobilnätet för högst 99kr/mån, i kanske 6 Mbit. Sen kanske 199kr/mån för 20+ Mbit.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hulle:

Eller så måste inte hela inkomsten komma från datatrafiken, de kanske helt enkelt får finna sig vid att de inte kan hålla de inkomstnivåer de har idag. De får göra lite mindre vinst.

De kommer såklart att försöka ta mer betalt för datatrafik, men om/när alla nät görs fria för all konkurrens så kommer det säkert en operatör som är villig att göra lite mindre vinst och tillhandahålla data snorbilligt.

De är inte rimligt att en teleoperatör ska ta mer betalt för datatrafik via mobilmaster än vad ISP:er tar betalt för datatrafik via fiber, när fiber är grymt mycket dyrare att lägga än att sätta upp master.

Nu är det ju lite trångt i näten men med LTE, LTE Advanced o.s.v. förväntar jag mig att kunna köpa obegränsad (verkligt obegränsad, 1TB+/månaden) data via mobilnätet för högst 99kr/mån, i kanske 6 Mbit. Sen kanske 199kr/mån för 20+ Mbit.

Fast ett företag som inte kan få in tillräckligt med pengar för att göra vinst går under så pengarna måste in.

Sen tror jag inte riktigt på att det skulle vara så mycket billigare med antenner. Det är inte två tre master per stad vi pratar om här utan enorma mängder och dyrare blir det för varje ny generation då antennerna måste ställas tätare. Du har även helt andra rörliga kostnader för ett trådlöst nät än ett fibernät.

Det tror jag inte kommer hända. Om de får sålt en miljon sådana abonnemang så skulle de dra in i runda slängar 120 miljoner om året. Kostnaden för 4G-licenserna uppgick till 2,1 miljarder. Det ger en återbetalningstid bara på licenskostnaden på 17 år. Om vi ökar det till att halva Sveriges befolkning har varsitt abonnemang så är återbetalningstiden på licensen fortfarande fyra år. Då har vi inte ens börjat titta på återbetalning av all hårdvara som är den stora biten.

Ska vi leva i ett kapitalistiskt samhälle så måste företagen gå med vinst. Alternativet är att vi återinför Televerket och standardiserar priserna den vägen. Då går det till och med enkelt att subventionera ner priset till önskad nivå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Citat:

There are around 100 operators in Europe and only four in the US. That’s not sustainable if we’re going to have a single market and investment. Europe has less 4G mobile broadband than Africa at the moment [...] Consolidation is not the aim. The aim is a single market, but if it means we get fewer, stronger operators, that’s good.

Fascist EU förnekar sig inte. Av alla saker i hela världen ska vi ta efter telecom marknaden i USA? Där användare sug ut av oligopol och sega hastigheter och höga priser regerar. För att inte tala om att operatörer bestämmer vilka mobiler du kan ha och hur uppdateringar sköts.

Man måste vara bra blåst för att tro att det är bra för någon annan än några få företag och politiker som avlönas av dessa.

Utan roaming blir det inte heller några begränsningar på priser. Jag bor i Tyskland just nu och att skicka sms från Tyskland till ett annat land är 4-5 ggr billigare från min svenska mobil (roaming) än från någon inhemsk operatör!

Detta är bara ett till steg i staten och kapitalet mot resten. För att marknaden ska fungera (säger våran kära kapitalist teori) måste man ha konkurrens. Den gynnas av många företag inte några få som bildar oligopol (bevis på detta finns överallt runt omkring oss).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Fascist EU förnekar sig inte. Av alla saker i hela världen ska vi ta efter telecom marknaden i USA? Där användare sug ut av oligopol och sega hastigheter och höga priser regerar. För att inte tala om att operatörer bestämmer vilka mobiler du kan ha och hur uppdateringar sköts.

Man måste vara bra blåst för att tro att det är bra för någon annan än några få företag och politiker som avlönas av dessa.

Utan roaming blir det inte heller några begränsningar på priser. Jag bor i Tyskland just nu och att skicka sms från Tyskland till ett annat land är 4-5 ggr billigare från min svenska mobil (roaming) än från någon inhemsk operatör!

Detta är bara ett till steg i staten och kapitalet mot resten. För att marknaden ska fungera (säger våran kära kapitalist teori) måste man ha konkurrens. Den gynnas av många företag inte några få som bildar oligopol (bevis på detta finns överallt runt omkring oss).

Men fördelen blir ju att du kan teckna ett abonnemang hos en liten operatör i Rumänien som har låga priser och använda det abonnemanget fritt i Sverige och skippa Vodafone och dylikt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Men fördelen blir ju att du kan teckna ett abonnemang hos en liten operatör i Rumänien som har låga priser och använda det abonnemanget fritt i Sverige och skippa Vodafone och dylikt.

/hulle.

Vad tror du att sannolikheten är att den lilla operatören kommer finnas kvar? Det kommer bli några stora bolag som håller i hela marknaden och kan rikta sina lobbypengar för att behålla sin oligopol och för att politiker inte ska blanda sig in i deras priser (se hur det fungerar i USA, det är vad EU kommissionen vill i EU med).

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Äntligen får vi nytta av EU!

Skrivet av Batman:

Nej men se, idioterna kan göra nåt provaktivt i alla fall

Skrivet av geforcevsati:

Äntligen en bra nyhet från EU!

Skrivet av Ozzed:

Skönt att vi har någon nytta av den där jävla pissunionen iallafall. Då kan ju Patrik Ekwall mfl porrsurfa utomlands utan att det kostar skjortan

Skrivet av simon253:

EU kanske inte är fullt så dåligt ändå

Skrivet av Massy:

EU gör något vettigt, se på tusan.

Herregud.
Det kommer bra saker som är IT-relaterade från EU ett par gånger om året och postas här. Och varje gång så är det samma sak; "Höhö, första gången EU kan göra något bra."

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Herregud.
Det kommer bra saker som är IT-relaterade från EU ett par gånger om året och postas här. Och varje gång så är det samma sak; "Höhö, första gången EU kan göra något bra."

Som ACTA, datalagringsdirektivet och IPRED, menar du?

ACTA är visserligen inte EU's påhitt, men lik förbannat tänkte de driva igenom det bakom ryggen på folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

OK, det här är nog bra, om det genomförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Herregud.
Det kommer bra saker som är IT-relaterade från EU ett par gånger om året och postas här. Och varje gång så är det samma sak; "Höhö, första gången EU kan göra något bra."

Tja, det är ju tyvärr så att verkligheten ser ut. Det kommer inte mycket bra saker och ting från EU, och har verkligen inte gjort sista tiden. Ta bara datalagringsdirektivet och IPRED som Ozzed listade som exempel, riktigt vasst kast där EU...verkligen. Det finns bra saker med EU förvisso, absolut, men poängen är lite att det just nu och sedan ett par år tillbaka bara har kommit skit ur munnen från EU. Det är min syn på saken.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Senast jag var ute och reste i Europa så synkade jag allt det tunga när jag hittade gratis WLAN, inklusive kartor. I övrigt sket jag i roaming helt vilket fungerade rätt bra.

Sen är det lite intressant det där då min far senaste åren har låtit roaming vara igång på sina telefoner med motiveringen att det är så billigt. Han hade räknat lite på det och konstaterat att kartorna för google maps gick på några kronor totalt för en bilresa till medelhavet och tillbaks. Sen är jag lite nyfiken på hur du definierar det mest grundläggande för jag har hittills den här månaden använt 80 MB. Vad är det för tunga sidor du kollar på egentligen?

rafiken sedan
Inget speciellt egentligen men om jag kollar på sammanställningen för trafiken sedan första juni så har jag använt drygt 200 m om jag räknar bort saker så som internetdelning och podcasts som jag utan vidare kan klar mig utan. största delen av det är kartor och sedan chrome och då har jag inte surfat speciellt mycket. Kartor blir ju dessutom mycket mer när man är utomlands för att man svårt att hitta till platser. Jag var i Norge en dag och lät roamingen vara på för det kostade bara 29 kr där och 20 MB tog slut någon gång på eftermiddagen utan att jag gjort något utöver det vanliga.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Herregud.
Det kommer bra saker som är IT-relaterade från EU ett par gånger om året och postas här. Och varje gång så är det samma sak; "Höhö, första gången EU kan göra något bra."

Det kommer då nog med skit också. Sen handlar EU inte bara om IT och faktum är att det nödvändigtvis inte är samma personer som skriver det varje gång. Det här var då det bästa förslaget jag hört EU komma med. Nästa gång kanske jag skriver: "EU har mycket bra förslag nu för tiden". Bara för att någon tyckte ett gammalt förslag var "oohh, äntligen något bra" så kanske inte vi i denna tråden tyckte det, raaaajt?!

Permalänk

är det verkligen troligt?

Jag kan för allt i världen inte se för mig hur detta skall gå ihop.

Nyligen har den norska marknaden kommit in i stadiet där man "inte betalar" för sms/minutter/mms utan detta ingår i månadspriset för ett abonnemang, och man får istället förhålla sig till datamängden.
för 199 NOK (220 sek) får man då 1gb per månad, för 299 NOK (360 sek) 3gb osv. Jämför detta med Comviqs Fastpris för 3 gb för 249 sek, så förstår man att varje land har lite olika marknadsförutsättningar för att sätta priser.

Detta beror nog delvis på priset för att underhålla näten (i Norge finns det cirka 3 olika nätverk) medan det i sverige finns 4-5, där staten tidigare har subventionerat priserna för att bygga upp det (läs: telia).

Nu har ju redan teliasonera slopat roamingkostnaderna ett tag inom norden helt eller delvis, men vi måste ju utgå från att länder som polen, tyskland, italien och Storbritannien alla har helt olika förutsättningar för sina respektive nätverk. Är det verkligen rimligt att Eu ska bestämma att man som operatör i varje enskilt land inte får bestämma sina priser själv, utan måste konkurrera med marknaden i hela eu? Tänk er dagen då Eu bestämmer att Volvo måste ha samma priser som Audi.

Tidigare måste ju rimligtvis Cpa varit en stor inkomstkälla för operatörer i Sverige (då vi i Norge tar cirka 40-60% utav slutkundens belastning), och nu är detta olagligt på grund utav pengatvättsrisken. Om vi tar bort flera inkomstkällor kommer det rimligtvis finnas mindre operatörer i Eu i framtiden, och det kanske minskar marknaden och är till kundernas nackdel?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta låter bra (precis som EU gjorde i början!) fast ganska snart märker man baksidorna.

Jag tror detta kan skada inhemska mobiloperatörer. EU arbetar ju för att sudda ut nationsgränser och e överstatligt så det e något jag förväntar mig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]