Företräde till vara vid reklamation?

Permalänk
Lego Master

Företräde till vara vid reklamation?

Jag och min sambo har reklamerat en soffa till företaget vi köpte den av. De har lovat oss en leverans av en ny soffa, som dock dröjer oerhört länge (ungefär ett halvår sedan första kontakten ang. felaktigheter i soffan). När vi idag kontaktade dem för att begära återbetalning istället säger de att de inte gör återbetalningar, men att det är en soffa på väg. Konstigt som fan, men okej, bara vi får en ny soffa.

Det framkommer dock att de ger företräde på leveranser av soffan till nybeställningar, istället för vår reklamation som är ganska gammal. Är detta ok, ur ett konsumenträttsperspektiv? Jag kan inte minnas eller hitta något i KKL som styr om en kund som har ett reklamationskrav på en vara har företräde före en ny kund, men det känns väl rimligt?

Relevanta stycken ur KKL:

Citat:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet
eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad
för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller
omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall
särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket
värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra
påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad
för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter
det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller
väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

samt

Citat:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller
inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan
ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva
prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att
avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög
eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade
varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen
närvara vid försäljningen. Lag (2002:587)

samt

Citat:

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för
honom.

Mina fetningar.

Jag anser inte att felet har avhjälpts inom rimlig tid, och borde således ha rätt att häva köpet trots att säljaren säger att de har som policy att inte göra återköp.

Vad har ni för tankar om det här?

Justering av rubrik
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag anser att lagen är förhållandevis tydlig gällande detta, 6 månader är inte skälig tid att vara utan en "fungerande" soffa.
Hota med ARN och visa utdragen ur lagen så kan det nog bli fart på dem.
Alternativt att de ger dig rätten att häva köpet mot att köpeskillingen betalas tillbaka.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Du borde ha rätt att häva köpet tycker jag. Ni kanske skulle ta kontakt med konsumentvägledaren i er kommun, de ska ju ha koll på sånt här och kan hjälpa till att gå till högre instans (t.ex. ARN) om det behövs.

Jag har råkat ut för liknande själv, men soffdj****n kom till slut efter 5 månader. I fel färg. Jag ringde och skällde ut möbelsäljaren efter noter, och fick en bra rabatt på en köksgrupp som plåster på såren.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag och min sambo har reklamerat en soffa till företaget vi köpte den av. De har lovat oss en leverans av en ny soffa, som dock dröjer oerhört länge (ungefär ett halvår sedan första kontakten ang. felaktigheter i soffan). När vi idag kontaktade dem för att begära återbetalning istället säger de att de inte gör återbetalningar, men att det är en soffa på väg. Konstigt som fan, men okej, bara vi får en ny soffa.

Det framkommer dock att de ger företräde på leveranser av soffan till nybeställningar, istället för vår reklamation som är ganska gammal. Är detta ok, ur ett konsumenträttsperspektiv? Jag kan inte minnas eller hitta något i KKL som styr om en kund som har ett reklamationskrav på en vara har företräde före en ny kund, men det känns väl rimligt?

Relevanta stycken ur KKL:

samt

samt

Mina fetningar.

Jag anser inte att felet har avhjälpts inom rimlig tid, och borde således ha rätt att häva köpet trots att säljaren säger att de har som policy att inte göra återköp.

Vad har ni för tankar om det här?

Låt mig gissa, Trademax.se ?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av backfeed:

Du borde ha rätt att häva köpet tycker jag. Ni kanske skulle ta kontakt med konsumentvägledaren i er kommun, de ska ju ha koll på sånt här och kan hjälpa till att gå till högre instans (t.ex. ARN) om det behövs.

Jag har råkat ut för liknande själv, men soffdj****n kom till slut efter 5 månader. I fel färg. Jag ringde och skällde ut möbelsäljaren efter noter, och fick en bra rabatt på en köksgrupp som plåster på såren.

Ja, sambon mailade konsumentrådgivaren i kommunen, men avvaktar svar därifrån.

Skrivet av careau:

Låt mig gissa, Trademax.se ?

Nej, faktiskt inte. Inga namn nämnda dock.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Som redan sagts så är skälig tid inte ett halvår, utan möjligen en månad till två beroende på typ av vara.

Vad du än gör, hota inte. Du blir bara föremål för gapskratten vid fikabordet och de kan möjligen busa ännu mer än de redan gjort bara för det roliga. Är det ett stort företag där anställda skiter i sitt jobb är det än vanligare.
En mobiloperatör jag arbetade på tidigare hade de tävlingar om de värsta hoten, rätt vanligt att ärenden sattes fram två veckor av "misstag" som lite hämnd för hoten.

Informera, du vill häva köpet för att XYZ i enlighet med lagen A och om de inte tolkar lagen på det sättet kommer du begära att ärendet prövas av t.ex. ARN eller tingsrätt istället.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av HCP:

Som redan sagts så är skälig tid inte ett halvår, utan möjligen en månad till två beroende på typ av vara.

Vad du än gör, hota inte. Du blir bara föremål för gapskratten vid fikabordet och de kan möjligen busa ännu mer än de redan gjort bara för det roliga. Är det ett stort företag där anställda skiter i sitt jobb är det än vanligare.
En mobiloperatör jag arbetade på tidigare hade de tävlingar om de värsta hoten, rätt vanligt att ärenden sattes fram två veckor av "misstag" som lite hämnd för hoten.

Informera, du vill häva köpet för att XYZ i enlighet med lagen A och om de inte tolkar lagen på det sättet kommer du begära att ärendet prövas av t.ex. ARN eller tingsrätt istället.

Nej, jag jobbar själv i kundkontaktbranschen, så jag tänker inte bli otrevlig eller hotfull mot dem. Som du säger får det ofta motsatt effekt. Lite hälsosamt upprörd kan man ju alltid vara, så länge man är saklig och vet vad man pratar om.

Till saken hör även att vi långt före jul reklamerade ena sittdynan som spruckit i ena sömmen inom kort tid efter köpet. Vi blev lovade en ny dyna, den har fortfarande inte kommit.
Sedan började fästena för fjädrarna gå sönder (de är av nån dassig plast), hittills har 5 fjäderfästen gått av, och minst 8 till är på gång. Det är det felet som den nuvarande reklamationen gäller. Eftersom vi blev lovade en helt ny soffa, tänkte vi att en trasig dyna kan vi leva med tills dess. Jotack, goddag yxskaft.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Min syster och hennes sambo köpte ny soffa i våras och de fick vänta nästan två månader innan de kunde hämta hem den. Huruvida detta berodde på seg leverans till butik eller om det helt enkelt var så att soffan skulle snickras ihop först vet jag ej. Men om det kan ta så lång tid vid nyköp så är det kanske inte så lustigt att det tagit lång tid för ditt reklamationsärende om det nu är så att ditt ärende prioriteras ned hela tiden.
Oavsett orsak så är ju ett halvår varken skälig eller rimlig tid i mitt tycke iaf. Så gör som de andra nämnt och kontakta lämplig instans som kan hjälpa dig vidare med ärendet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shudnawz:

Nej, jag jobbar själv i kundkontaktbranschen, så jag tänker inte bli otrevlig eller hotfull mot dem. Som du säger får det ofta motsatt effekt. Lite hälsosamt upprörd kan man ju alltid vara, så länge man är saklig och vet vad man pratar om.

Till saken hör även att vi långt före jul reklamerade ena sittdynan som spruckit i ena sömmen inom kort tid efter köpet. Vi blev lovade en ny dyna, den har fortfarande inte kommit.
Sedan började fästena för fjädrarna gå sönder (de är av nån dassig plast), hittills har 5 fjäderfästen gått av, och minst 8 till är på gång. Det är det felet som den nuvarande reklamationen gäller. Eftersom vi blev lovade en helt ny soffa, tänkte vi att en trasig dyna kan vi leva med tills dess. Jotack, goddag yxskaft.

Det är ju uppenbart att 6 månader är orimligt om de klarar av att producera nya varor betydligt snabbare än så. Det är ju en sak om det faktiskt tar ett halvår att tillverka den men genom att de klarar av att leverera till nya kunder kontinuerligt är ju så inte fallet. Då har du helt klart rätt att häva köpet varpå soffan återgår till butiken och du får tillbaks alla pengar du lagt ut. Du kan även kräva ersättning för utgifter som telefonsamtal och resor till och från butiken men det är inte ovanligt att den kvittas mot nyttjandeavdraget. Säljaren har ju rätt att dra av lite pengar för den nytta du haft av varan under tiden du faktiskt haft den.

I ditt läge hade jag helt klart pekat på lagtexten och sagt att de haft sin chans men misslyckats att åtgärda det inom skälig tid. Lyssnar de inte kan man lugnt och sakligt förklara att ärendet kommer vidarebefordras till ARN. Sen kan man skicka en anmälan och bifoga en kopia till säljaren så att de ser att man faktiskt skickat in anmälan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Lego Master

En liten uppdatering på ärendet;
Min sambo mailade butiken angående att vi har tagit kontakt med vår kommuns konsumentrådgivare, och plötsligt damp det ner ett mail med leveransdatum för den nya soffan. I v.29, dvs mitten juli. Av omdömena på rejta.se att döma, så är deras annonserade leveransdatum inte mycket att hänga i granen, så vi kommer fortgå på linjen om återköp om de inte kan skramla fram en ny soffa före junis utgång.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

En liten uppdatering på ärendet;
Min sambo mailade butiken angående att vi har tagit kontakt med vår kommuns konsumentrådgivare, och plötsligt damp det ner ett mail med leveransdatum för den nya soffan. I v.29, dvs mitten juli. Av omdömena på rejta.se att döma, så är deras annonserade leveransdatum inte mycket att hänga i granen, så vi kommer fortgå på linjen om återköp om de inte kan skramla fram en ny soffa före junis utgång.

Varför visade du/ni inte upp det som står på KKL till butiken?

Är det måhända Mio eller IKEA som är boven i ert fall? Eller kanske någon annan så som Stalands möbler, Asko eller dylikt?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Lego Master
Skrivet av HCOC:

Varför visade du/ni inte upp det som står på KKL till butiken?

Är det måhända Mio eller IKEA som är boven i ert fall? Eller kanske någon annan så som Stalands möbler, Asko eller dylikt?

Nej, det är en obskyr skånsk webbutik som inte har någon besöksadress. Jag har inte personligen pratat med dom, det är sambon som har haft all kontakt mot butiken. Ska smiska dem med KKL i nästa mail om de inte går med på återköp på egen hand.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@TS: Personligen skulle jag, om jag vore i din situation, inte acceptera en ny soffa från detta företag. Tänk på hur krångligt det kan bli om det uppstår problem med nästa soffa också. Jag föreslår att du kräver hävning av köpet och istället letar reda på en mer seriös möbelsäljare.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

6 månader låter som sjuuuuukt lång tid. Man är ju rätt beroende av en soffa. Man kan ju knappast sitta på köksstolar framför tvn i 6 månader.
Vore najs om man kan skriva kontrakt där man blir lovad ersättning om det tar längre tid än utlovat om dom säger att man ska få en ny om tex 1 eller max 2 månader.
Dessutom borde kan kräva att man får hem en likvärdig lånesoffa under tiden alt en bättre soffa som finns i lager.

Glöm inte att en reklamation ska vara helt kostnadsfri och att man har rätt för ersättning om man behöver hyra kärra osv. Dock är man skyldig att göra det billigaste. Tex fick jag reseersättning när jag lämnade in min mobiltelefon på lagning (8mil tot) men normalt hade dom nog velat att jag skickade in den men jag hade bara en dag på mig att få in den för att kunna DOA den.

Intressant att veta är att om butik X säljer en vara för 1000kr (50% rabatt mot ordinarie pris) och den sen går sönder och det inte finns flera man kan få istället, har man rätt att vägra att få pengarna tillbaka och få en likvärdig el bättre vara oavsett om den kostar 2000kr eller mera.

Permalänk
Lego Master

Då har vi mailat dem och hävdat vår rätt att häva köpet, trots att de nu klämt ur sig ett leveransdatum för en ny soffa. Referenser till KKL finns med, och även det faktum att vi tagit kontakt med vår konsumentrådgivare i kommunen. Förhoppningsvis sätter det lite fart på dem. Återkommer med eventuella resultat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Skälig tid för åtgärdande av fel är normalt tre veckor enligt utslag i ARN. På en soffa kan man kanske acceptera något längre, men inte sex månader.

Det man bör göra är att påtala detta med skälig tid och tre veckor samt kräva omedelbar leverans av felfri vara alternativt hävning av köpet samt kompensation om du behöver lägga mer pengar för att köpa motsvarande vara från en annan leverantör. Sedan får företaget komma med ett motbud om de anser att de kan komma med något vettigt.

Om du väljer att anta ett motbud så ska du även påtala att du vill bli kompenserad med ränta på de pengar du ligger ute med om de inte lyckas uppfylla det motbud som ni har kommit överens om. Man kan alltid prova att begära kompensation retroaktivt, men min erfarenhet är att det är svårt om man inte hävdat sina rättigheter tidigare. Säger man inget antas man acceptera läget.

Jag har själv haft problem med ett kylskåp som inte levererades på 10v. Mitt gamla var sönder, så det var rätt jobbigt. Kylskåpsleveransen uteblev eftersom tillverkaren var inne i ett modellbyte, så det var svårt att få tag på ett kyl och frys som passade ihop. När jag hotade med hävning och stödköp kom dock leverantören helt plötsligt med lösning på problemet fast man tidigare bara hänvisat vidare till leveranser som inte kom osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Obskyr skånsk butik.... låter nästan som klubbkompis?

Lycka till iallafall!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Lego Master

Min första frågeställning kvarstår dock, hur ställer sig lagen och/eller prejudikat till om butiken får prioritera nya kunder vad gäller leverans på vår reklamerade soffa?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Min första frågeställning kvarstår dock, hur ställer sig lagen och/eller prejudikat till om butiken får prioritera nya kunder vad gäller leverans på vår reklamerade soffa?

Det ska inte vara prio utan 50/50-arbete. Lika mycket med nya kunder så som gamla, oavsett om det gäller reklamationer eller ej.
Så gör iaf de flesta andra större och ärligare aktörerna på marknaden att de ser till att även de gamla kunderna är nöjda och belåtna med sitt köp/service.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Lego Master

Det var väl då själve fan.
Nu först säger bolaget att de har gått i konkurs, och att vår reklamation kommer tas över av den nya ägaren. Deras mail:

Citat:

Hej NAMN!
Måste tyvärr meddela dig att dit krav på att häva köpet kan vi inte ställa upp på
Pga att företaget du köpt din soffa har gått i konkurs vi har nu nya ägare som tar över
din reklamation.därför kvarstår leveranstiden till v 29.
Vill du gå vidare med detta får du kontakta konkursförvaltaren.
Men det enklaste för dig är att vänta till v 29
Får be så mycket om ursäkt för detta men vi hoppas du förstår situationen

Mvh / Regards

Vi har försökt nå konkursförvaltaren för att se om det finns något kapital i bolaget som vi kan ställa ett krav emot (svar väntas måndag), samt kontaktat vår konsumentrådgivare per telefon istället för att vänta på mailsvar. Hennes råd är att vi sätter hårt mot hårt och återigen framställer vårt krav på återköp, alternativt kompensation för den tid som förflutit utöver de 3 veckor som praxis tillåter efter vår reklamation.

Problemet som jag ser det är att deras konkurs är ett "utmärkt" medel för att komma undan sådana här krav, eftersom jag nu måste gå via konkursförvaltaren istället, eller rikta mitt krav mot den nya ägaren och hoppas på dennes goda vilja. Som konsumenter är vi lågt prioriterade bland fordringsägarna mot konkursboet, så om de är på obestånd räknar jag inte med att kunna få ut pengar där (jämför tex. med Onoff's och Expert's konkurser).

Eftersom detta nu är en officiell konkurs så känner jag inga skrupler med att gå ut med bolagets namn i form av en artikel från Skånskan.se som publicerades igår. Den har jag inget med att göra.

Som jag ser det har de vetat om att en konkurs varit nära förestående, förhalat ärendet så mycket de kunnat, och när den väl blev officiell så har de lämnat oss ett leveransdatum med vetskapen att om vi vill driva vidare vårt återköpskrav så måste det göras mot ett konkursbo, och det är i praktiken stört omöjligt. Det är ett satans beteende rent ut sagt.

Jag är numer officiellt på dåligt humör inför midsommar.

Uppdatering:
Jag tog kontakt med journalisten som skrev artikeln jag länkar till för att få reda på mer information kring konkursen och vad som hade hänt. Han blev intresserad av att ta upp vårt ärende i tidningen, vilket vi har gått med på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@TS: Om butiken gått i konkurs har du rätt att rikta reklamationen mot näringsidkare i tidigare led, d.v.s. den leverantör som sålt soffan till butiken, tillverkaren av soffan etc.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Finns han med i nya ägarbilden så är det nog fråga om planerad konkurs, sådant brukar myndigheterna vara intresserade av. Fast mediapubliciteten rycker nog tag i det.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av PeCe:

@TS: Om butiken gått i konkurs har du rätt att rikta reklamationen mot näringsidkare i tidigare led, d.v.s. den leverantör som sålt soffan till butiken, tillverkaren av soffan etc.

Ja, när vi har komponerat nästa mail (efter kontakten med konkursförvaltaren på måndag) så kommer vi kräva information om tidigare led, leverantörer och tillverkare.

Skrivet av HCP:

Finns han med i nya ägarbilden så är det nog fråga om planerad konkurs, sådant brukar myndigheterna vara intresserade av. Fast mediapubliciteten rycker nog tag i det.

Vi får ju se vad som händer i veckan när vi tar kontakt med dem igen. Om vi har lite tur räcker en påminnelse om dålig publicitet för att de ska kovända och gå med på vårt krav. Det känns dock långsökt, iochmed konkursen har de ingen egentlig kontroll över bolaget tills det antingen är helt nedmonterat av konkursförvaltaren, eller omstrukturerat/uppköpt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag och min sambo har reklamerat en soffa till företaget vi köpte den av. De har lovat oss en leverans av en ny soffa, som dock dröjer oerhört länge (ungefär ett halvår sedan första kontakten ang. felaktigheter i soffan). När vi idag kontaktade dem för att begära återbetalning istället säger de att de inte gör återbetalningar, men att det är en soffa på väg. Konstigt som fan, men okej, bara vi får en ny soffa.

Det framkommer dock att de ger företräde på leveranser av soffan till nybeställningar, istället för vår reklamation som är ganska gammal. Är detta ok, ur ett konsumenträttsperspektiv? Jag kan inte minnas eller hitta något i KKL som styr om en kund som har ett reklamationskrav på en vara har företräde före en ny kund, men det känns väl rimligt?

Jag anser inte att felet har avhjälpts inom rimlig tid, och borde således ha rätt att häva köpet trots att säljaren säger att de har som policy att inte göra återköp.

Vad har ni för tankar om det här?

Företrädet är i sig inte något fel men i allt väsentligt verkar du ha rätt. Ett halvår är alldeles för mycket tid för omleverans och du har därför rätt att häva köpet.

Permalänk

Jag har köpt flera soffor och väljer man vissa tyger så kan det vara låååång leveranstid. Min senaste från mio tog 2 månader och en annan jag köpte skulle tagit 2 månader men när tyget var tillverkat och skulle monteras på soffan så höll det inte. Det skulle då ta en obestämd tid innan den skulle komma. Vi fick då istället ett annat dyrare tyg och soffan kom två månader senare.

Nu är jag inte helt säker på att det är samma sak att köpa en soffa på ikea som finns på lager och beställa en speciell soffa med ett tyg som normalt inte är lagervara. T.ex. så har du ju inte öppet köp på en skräddarsydd kostym eller liknande då det räknas som att du köper en tjänst.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Lego Master

V 29 (det utlovade leveransdatumet för nya soffan) närmar sig. Jag har grävt och snokat lite, och jag funderar på om jag inte kan polisanmäla dem för bedrägligt beteende. Definitionen är att bedragaren undanhåller information så att offret handlar på ett sätt han annars inte skulle gjort, och lider ekonomisk skada på grund av detta.

Vi fick inte reda på deras konkurs förrän den var ett faktum, trots att de visste om den minst två veckor i förväg. Hade vi fått veta det i tid hade vi begärt pengarna tillbaka med hjälp av KKL tidigare, medan vi nu måste vända oss till konkursboet därifrån det är i praktiken omöjligt att få ut hela eller delar av beloppet vi betalade för soffan. Därmed lider vi ekonomisk skada pga att de har undanhållit information om deras förestående konkurs, information som var av vikt för vårt pågående reklamationsärende.

Tror ni det håller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

V 29 (det utlovade leveransdatumet för nya soffan) närmar sig. Jag har grävt och snokat lite, och jag funderar på om jag inte kan polisanmäla dem för bedrägligt beteende. Definitionen är att bedragaren undanhåller information så att offret handlar på ett sätt han annars inte skulle gjort, och lider ekonomisk skada på grund av detta.

Vi fick inte reda på deras konkurs förrän den var ett faktum, trots att de visste om den minst två veckor i förväg. Hade vi fått veta det i tid hade vi begärt pengarna tillbaka med hjälp av KKL tidigare, medan vi nu måste vända oss till konkursboet därifrån det är i praktiken omöjligt att få ut hela eller delar av beloppet vi betalade för soffan. Därmed lider vi ekonomisk skada pga att de har undanhållit information om deras förestående konkurs, information som var av vikt för vårt pågående reklamationsärende.

Tror ni det håller?

Du har inget att förlora längre, så Go for it!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

V 29 (det utlovade leveransdatumet för nya soffan) närmar sig. Jag har grävt och snokat lite, och jag funderar på om jag inte kan polisanmäla dem för bedrägligt beteende. Definitionen är att bedragaren undanhåller information så att offret handlar på ett sätt han annars inte skulle gjort, och lider ekonomisk skada på grund av detta.

Vi fick inte reda på deras konkurs förrän den var ett faktum, trots att de visste om den minst två veckor i förväg. Hade vi fått veta det i tid hade vi begärt pengarna tillbaka med hjälp av KKL tidigare, medan vi nu måste vända oss till konkursboet därifrån det är i praktiken omöjligt att få ut hela eller delar av beloppet vi betalade för soffan. Därmed lider vi ekonomisk skada pga att de har undanhållit information om deras förestående konkurs, information som var av vikt för vårt pågående reklamationsärende.

Tror ni det håller?

Kör på hårt, såna här tomtar borde ha näringsförbud, typiskt sekvencia-beteende, säkert målvakter inblandade med kusiner och bryllingar osv som står som ägare snart också

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, jag jobbar själv i kundkontaktbranschen, så jag tänker inte bli otrevlig eller hotfull mot dem. Som du säger får det ofta motsatt effekt. Lite hälsosamt upprörd kan man ju alltid vara, så länge man är saklig och vet vad man pratar om.

Till saken hör även att vi långt före jul reklamerade ena sittdynan som spruckit i ena sömmen inom kort tid efter köpet. Vi blev lovade en ny dyna, den har fortfarande inte kommit.
Sedan började fästena för fjädrarna gå sönder (de är av nån dassig plast), hittills har 5 fjäderfästen gått av, och minst 8 till är på gång. Det är det felet som den nuvarande reklamationen gäller. Eftersom vi blev lovade en helt ny soffa, tänkte vi att en trasig dyna kan vi leva med tills dess. Jotack, goddag yxskaft.

Jag tycker hot har fungerar bra de gånger jag försökt.

Sista gången för några veckor sedan när jag bråkade med Telia om ett abonnemang som de inte lyckades lösa på två månader. Allt var betalt men de lyckades inte slå på abonnemanget.

Då polisanmälde jag och jag hade tillbaka det på två dagar.

Likadant med Boxer. Efter att de själv ville ta upp ärendet i domstol skrev jag att vi skulle köra på. Sedan dess har jag inte hört ett ord.

Underskatta inte att anmäla företag:)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shudnawz:

V 29 (det utlovade leveransdatumet för nya soffan) närmar sig. Jag har grävt och snokat lite, och jag funderar på om jag inte kan polisanmäla dem för bedrägligt beteende. Definitionen är att bedragaren undanhåller information så att offret handlar på ett sätt han annars inte skulle gjort, och lider ekonomisk skada på grund av detta.

Vi fick inte reda på deras konkurs förrän den var ett faktum, trots att de visste om den minst två veckor i förväg. Hade vi fått veta det i tid hade vi begärt pengarna tillbaka med hjälp av KKL tidigare, medan vi nu måste vända oss till konkursboet därifrån det är i praktiken omöjligt att få ut hela eller delar av beloppet vi betalade för soffan. Därmed lider vi ekonomisk skada pga att de har undanhållit information om deras förestående konkurs, information som var av vikt för vårt pågående reklamationsärende.

Tror ni det håller?

Enklaste är att ringa in en polisanmälan så får ni se vad som händer. I värsta fall säger de nej och då har det bara kostat dig ett telefonsamtal.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24