Tips för att ersätta ÄLDRE grafikkort (X700)

Permalänk
Medlem

Tips för att ersätta ÄLDRE grafikkort (X700)

Ämnet gäller tips för att ersätta ett äldre grafikkort som gått sönder, givet att man vill fortsätta använda PCn ytterligare en tid fastän grafikkortet är så pass gammalt att en ersättare är svår att hitta.

Mitt fall:
Plötsligt felmeddelande från grafikkortet om problem och erbjudande om att skicka rapport till den där epostadressen (har glömt exakt vilken) som inte existerar, men möjligen fanns för många år sedan. Nästa uppstart av PCn olika varianter av svartskärm och mystiska tecken. Avinstallerar drivrutinterna i felsäkert läge, varvid skärmen blir nästan normal. Förutom en del mystiska mönster. Uppenbart fel på grafikkortet även för en hårdvaru-novis som jag. Behöver nu ett grafikkort för att fortsätta använda datorn med en någorlunda upplösning (bättre än felsäkert läge vill säga). Inga större prestandakrav som spel, bara kontorsgöromål egentligen.

Grafikkort: Gigabyte Radeon X700 (PCI-E)
OS: Windows XP
Moderkort: Intel D915GAV (PCI-E, man får förmoda v1 eftersom ingen annan info anges)

Mitt grafikkort (från ca. 2004!) finns inte längre till salu. Köper ett ASUS Radeon HD 5450 med PCI-E v2.1 anslutning tryggt förvissad om att det råder kompatibilitet mellan alla PCI-E versioner, vilket diverse tillverkare hävdar enligt lite googling (dock inte oemotsagda). PCn kommer vid uppstart dock inte ens att "lämna BIOS", dvs. börja ladda in XP. Står bara och kör fläktar på högsta, vilket är steg ett i uppstarten av PCn enligt tidigare erfarenhet.

1. Har jag gått på klassisk bullshit om kompatabilitet rörande PCI-E som lovas runt men håller tunnt?

2. Har jag gjort något enkelt feltänk vid grafikkortsbytet, t.ex. angående BIOS-inställningar (hittar dock inga ledtrådar när jag kollar runt i inställningarna, men jag är ingen hårdvarukille som sagt)?

3. Vilka grafikkort kan lösa situationen (pris går före prestanda)?

Jag tänkte få lite expertråd här innan jag ger mig in på att ugnsbaka kortet (vilket ibland verkar funka på nvidia enligt uppgifter på nätet)

Permalänk
Medlem

Något tips borde det väl ändå finnas bland alla luttrade hårdvaru-rävar? Om så bara tips på ett bra programval för att analysera felet på kortet. Även om det är trasigt kan det vara intressant att få en uppfattning om hur/vad som hänt.

Kan tillägga att jag även prövat med de hyfsat moderna (kontors-)korten Radeon 109-B62941 och 109-B40341, med det tråkiga resultatet att skärmen förblir helt svart. Alltså inte ens BIOS startup-meddelande på skärmen, trots att det verkar som PCn startar normalt. Det ursprungliga "kraschade" kortet fungerar dock fortfarande hjälpligt, så det är inte fel på skärmen.

Skrivet av pckoma:

Plötsligt felmeddelande från grafikkortet om problem och erbjudande om att skicka rapport till den där epostadressen (har glömt exakt vilken) som inte existerar, men möjligen fanns för många år sedan.

Förtydligande. En crash dump till smartsave@ati.com

Permalänk

PCI-E är fullt bakåtkompatibelt. Det ska funka med vilket kort som helst. Kollat i BIOS så att din PCI-E prioriteras över moderkortets egen krets?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Känns som att begangnat kort skulle vara på sin plats.dock är hela datorn utdaterad så du har inte funderat på att byta? Finns mycket potenta grejer för knappa tusenlappen!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Med ouppdaterad BIOS så kan det bli IRQ-krockar med nyare grafikkort, är det bara intressant att få maskinen rullande kan det rekommenderas att köpa ett från samma generation. Om det handlar om uppdatering se mer nedan.

Om det är PCIe x16 eller x1 ser du på slotten. Går även att se i Windows, men du har ju redan öppnat upp datorn så du behöver inte anta något. D915GAV har både x16 (1.0) och x1. Ditt moderkort har också BIOS-uppdateringar du kan testa. Vill du bara visa 2D finns ju tom gamla PCI-kort som du kan installera om du hittar något. Om inte annat kan du testa uppdatera BIOS med X700-kortet installerat och sedan testa ditt nya grafikkort. Senaste bios är 0482.

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

PCI-E är fullt bakåtkompatibelt. Det ska funka med vilket kort som helst. Kollat i BIOS så att din PCI-E prioriteras över moderkortets egen krets?

Vet inte om jag förstår rätt, men moderkortet har ingen egen krets. Åtminstone finns det ingen video-utgång från kortet, så då borde en sådan BIOS-inställning inte kunna finnas.

Skrivet av SwedenVirre:

Känns som att begangnat kort skulle vara på sin plats.dock är hela datorn utdaterad så du har inte funderat på att byta? Finns mycket potenta grejer för knappa tusenlappen!

Fast de där 109-___ korten är begagnade. Om jag fick tag i ett begagnat X700 kort skulle det fungera gissar, men vem säljer egentligen sådana... Att migrera från XP till en ny PC med Win8 känns för tillfället överväldigande, men i slutändan kanske jag måste göra det. En PC utan skärm gör ju ingen glad.

Permalänk
Medlem

X900

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Med ouppdaterad BIOS så kan det bli IRQ-krockar med nyare grafikkort, är det bara intressant att få maskinen rullande kan det rekommenderas att köpa ett från samma generation. Om det handlar om uppdatering se mer nedan.

Om det är PCIe x16 eller x1 ser du på slotten. Går även att se i Windows, men du har ju redan öppnat upp datorn så du behöver inte anta något. D915GAV har både x16 (1.0) och x1. Ditt moderkort har också BIOS-uppdateringar du kan testa. Vill du bara visa 2D finns ju tom gamla PCI-kort som du kan installera om du hittar något. Om inte annat kan du testa uppdatera BIOS med X700-kortet installerat och sedan testa ditt nya grafikkort. Senaste bios är 0482.

Tack, det låter som en framkomlig väg. Jag får avbryta testandet just nu för skärmen är nästan helt oläslig. Hoppas det blir bättre när kortet kallnat, annars verkar det helt kört.
Så här långt kom jag nu ialla fall: Bios 0482 ville den inte ta av någon anledning. EV91510A.86A.0482 är från februari 2006, men min installerade BIOS är snarare CY91510A.86A.0040 från september 2006 (inte helt säkert. jag har den filen på datorn, men skärmen var för otydlig för att se vilken som de facto fanns installerad. kan ha varit 0039...) Jag har ingen aning om vad skillnaden mellan CY och EV är, men får testa (om det går...) att uppdatera till 0040 om det är en lägre version installerad. Är jag på rätt spår?

Permalänk
Medlem

För att återknyta till tråden

Tips 1 vid problem
Uppdatera till senaste BIOS för det moderkort som finns i PCn

Jag fick alltså igång min PC+bild genom att uppdatera till senaste BIOS och byta till ett annat grafikkort (ren tur att jag fick tag i detta). Tack för tips Petterk. Jag hade senaste BIOS-installationsfil på datorn (från 2006!) men hade inte installerat det. Anledningen, om jag minns rätt, är att Intel säger på sin BIOS nedladdningsssida att man inte inte bör uppdatera om man inte har några problem, eftersom datorn kan bli obrukbar, t.ex. om man får strömavbrott mitt i en uppdatering. Det blir alltså en avvägning. Uppdatera BIOS och riskera obrukbar PC, eller uppdatera inte BIOS och riskera en obrukbar PC om grafikkortet pajar. Svår avvägning. Antar att man bör uppdatera BIOS nån gång ibland, men kanske inte varje ny version. I mitt fall fanns det alltså 40 BIOS-version under cirka två år (kortets "levnadstid"). Att ha uppdaterat 40 ggr hade varit att ta onödiga risker, men det är ändå en bra idé att kanske uppdatera en gång per år. Vad vet jag?

En utestående fråga är dock varför jag fortfarande inte kan använda mitt inköpta ASUS Radeon HD 5450 512MB. Vad är det som som gör att mitt moderkort Intel D915PGN med senaste BIOS inte lirar med detta grafikkort? Det vore bra att veta vilka kriterier man skall beakta ifall man ska köpa nytt grafikkort igen någon gång i framtiden.