Praktiskt trams med sin pi

Permalänk
Medlem

Praktiskt trams med sin pi

Sitter här nu med en raspberry pi, och kommer inte på något praktiskt och kul man kan göra med den.
Finns här några förslag?

Permalänk
Medlem

Ja, för det första kan man ju isf. fråga sig varför du skaffade den Dock kan jag ju inte säga att jag direkt behövde min. Om du bara vill göra något kul eller vad man nu skall kalla det så kanske du skall fundera på att koppla upp den mot en modelljärnväg, med kringutrustning, och några webkameror. På så vis skulle du antingen kunna styra tåget så det stannar när det står "folk" på perrongen eller fälla ner bommarna när tåg närmar sig övergångsställen. Kanske inte är världen mest användbara sak men ändå. Är dessutom lite osäker på hur många GPIO-portar den faktiskt har så vet inte riktigt hyr mycket man kan styra saker utan att man behöver lägga till komplexare system.

På samma sätt skulle man kunna tänka sig att man optimerar körtiden för en bilbana med hjälp av PI som kontroll. Dock är jag lite tveksam till att man kan hitta en kamera som är tillräckligt responsiv på en PI för att en sån sak skall fungera. Edit: "Råkade precis se att dom släppt en speciell RPI kamera som verkar vara ganska responsiv ändå så detta kanske är ett möjligt projekt ändå ;)"

Annars är det ju relativt lätt att sätta upp så att den fungerar som en enklare övervakningskamera men vad man skall med det till är jag fortfarande lite osäker på.

För min egen del är jag oändligt glad över en wifi-modul jag köpte till PIn då jag slipper det hemska dragandet av ethernet-kabel.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem

Ännu ett tips är att sätta upp SSH så att du kan sitta och konfigurera din PI från terminalen på din vanliga dator. Jag tycker personligen att upplevelsen blev så ofantligt mycket trevligare av att inte behöva sitta med PIn uppkopplad till en skärm och ett tangentbord. Speciellt med tanke på hur seg den egentligen är i jämförelse med vad man i vanliga fall har. Blir lätt mycket dötid som man lättare kan lägga åt sidan om man sitter vid en vettigt burk medan man pillar.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem

Kul idéer! Har varken tåg eller bilbana, men jag fixade minecraft. Det var inte så roligt som jag hoppades på. Men jag får se om man inte skall ta och bygga om den så att den fixar min bordsfläkts hastighet ^^

Permalänk
Medlem

Bygg en bärbar.

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=63&t=6747&s...

http://laptop006.livejournal.com/57158.html

Planerar att bygga en själv. Väntar bara på kablarna.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Laptop-byggen är ju intressant. Har själv varit sugen på att bygga en. Men då från scratch, har dock insett att det skulle kosta en hel del.

Det knepigaste och dyraste verkade vara batteri, och skärm. Batteri hade jag tänkt lösa genom att köpa ett vanligt laptop-batteri och en standalone-laddare (batteri hittade jag rätt överkomligt på dealextreme.com, standalone-laddare hittade jag hyfsat överkomligt nånstans också).
Men det verkar svårt att hitta en billig skärm med vettig upplösning, lätt att batteridriva (+ strömsnål) och helst med hdmi-interface...
Visst, man borde kunna hitta någon till ett mer eller mindre överkomligt pris men tillsammans med batteri, laddare, tangentbord, övrig elektronik och chassimaterial skulle kostnaderna springa iväg. Särskilt med tanke på att själva RPi:n kostar ~300kr.

Men, om någon har några tips på hur man skulle kunna hålla kostnaderna nere tar jag tacksamt emot dem eftersom det hade varit sjukt kul att bygga en egen laptop!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Så jävla illa!! men fan så fränt

gillar när folk tänker till

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en 7" lcd... o plantera hela helvetet i bilen som en billigare variant av dom dyrare varianterna av bilstereo. funkar för jävla illa då det finns inga eller knappt några bra radio apps.. tror jag skrotar hela skiten! BTW så är det ju bland det slöaste man kan hålla på med.. tror min nokia 3310 är snabbare

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roxxer:

Själv köpte jag en 7" lcd... o plantera hela helvetet i bilen som en billigare variant av dom dyrare varianterna av bilstereo. funkar för jävla illa då det finns inga eller knappt några bra radio apps.. tror jag skrotar hela skiten! BTW så är det ju bland det slöaste man kan hålla på med.. tror min nokia 3310 är snabbare

du kan ju inte jämföra med världens bästa mobil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Laptop-byggen är ju intressant. Har själv varit sugen på att bygga en. Men då från scratch, har dock insett att det skulle kosta en hel del.

Det knepigaste och dyraste verkade vara batteri, och skärm. Batteri hade jag tänkt lösa genom att köpa ett vanligt laptop-batteri och en standalone-laddare (batteri hittade jag rätt överkomligt på dealextreme.com, standalone-laddare hittade jag hyfsat överkomligt nånstans också).
Men det verkar svårt att hitta en billig skärm med vettig upplösning, lätt att batteridriva (+ strömsnål) och helst med hdmi-interface...
Visst, man borde kunna hitta någon till ett mer eller mindre överkomligt pris men tillsammans med batteri, laddare, tangentbord, övrig elektronik och chassimaterial skulle kostnaderna springa iväg. Särskilt med tanke på att själva RPi:n kostar ~300kr.

Men, om någon har några tips på hur man skulle kunna hålla kostnaderna nere tar jag tacksamt emot dem eftersom det hade varit sjukt kul att bygga en egen laptop!

Laptopbatterier borde det ju gå att tigga till sig några stycken på lokala återvinningsstationen, alternativt raida grovsoprum tills man hittar nåt användbart. Visst, de är förstås inte nya, men får man tag i nåt från en hyfsat ny laptop som gått sönder, så bör det i alla fall vara bättre än crapbatterier från DX.

Under laptopbatteriernas hölje brukar det sitta runda celler i samma stuk som R6-batterier, skulle tippa på att de ger en bit under 1.5V styck (beroende av batteriteknik). Dessa kan man plocka ut och seriekoppla i kluster så de hamnar inom specat matningsspänningsintervall för Pi (vill minnas den accepterar 4.75-5.25V). Kan man inte pricka in det kan man lägga sig över, och plocka ner spänningen till 5V med en LM7405 eller motsvarande spänningsregulator.

En annan variant kunde ju vara att jaga gamla mobiltelefonbatterier och koppla ihop på motsvarande sätt.

Skärm är något trassligare. Har du låga krav på bildkvaliteten, så finns det små strömsnåla skärmar som används för backningskameror i bilar. Tyvärr är det kompositinput som gäller där, och du hade kanske tänkt dig något större. Sök på "reverse camera monitor" eller nåt sånt på DX, så hittar du massor av sådana skärmar jag snackar om

Ett annat alternativ är att hitta en lämplig laptoppanel, återigen är trasiga laptops bra att raida där. Numera är protokollet som grafikkortet och skärmen i laptops pratar relativt standardiserat, och det går att köpa LVDS till HDMI/DVI-adaptrar. Det är dock inte helt trivialt, och jag rekommenderar att man gör en del efterforskningar innan man slår till. Man bör i alla fall få tag i den laptoppanel man tänkt använda innan man köper en dylik converter, så man vet säkert att det kommer funka ihop.

Ett laptoptangentbord kan man nog glömma att använda, själva tangentborden brukar bara vara en switchmatris, och controllern sitter på laptopens moderkort. Att få loss controllern på ett vettigt sätt, och hooka upp den mot tangentbordet i ena ändan och USB (eller vad det nu är) i andra ändan lär bli ett rent elände. Det är nog bättre att köpa något billigt minitangentbord och slakta det i sådana fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag använder min paj till att skicka loggdata från min solcellsanläggning till pvoutput.org. Den växelriktare jag har saknar egen webserver och det enda program som tillverkaren givit ut är till windows. Jag har absolut ingen lust att köra någon windows-hoj för att skicka loggdata. Tack och lov finns det folk som loggat trafiken mellan växelriktare och program så det finns färdiga perl-skript för hela proceduren

Den står nu med en rs232->usb för kommunikation med växelriktaren och nätverk inkopplat. Jag hanterar den via ssh eller xrdp. Det här är kanske lite udda användningsområde men det är ju som handen i handsken för en paj! Riktigt nöjd!

Permalänk
Medlem

Fortsätt med trevliga trips, har två BeagleBoard Black som jag inte har en aning om vad jag ska göra med

Permalänk
Medlem

Har säkert redan tagits upp men man kan bygga en rätt bra mediaspelare med pin.

raspbmc, openelec eller xbian är alla xbmc-baserade och funkar finfint med pin.
Men det behöver inte ta slut där:

Anslut en stor hårddisk och pin kan extraknäcka som en NAS
automatisera så att den tankar hem filmer och serier du ser på
Skaffa en IR mottagare så att du kan styra allt med TVfjärren
Bygg ett snyggt case till den, eller montera den på baksidan av TVn.
Kanske slänga in en LCD display i ditt case?

Håller själv på att bygga ambilights till min TV mha Pin, kanske kan va något?

Annars kan du ju börja beta av listorna här:
http://pingbin.com/2012/12/30-cool-ideas-raspberry-pi-project...
http://gizmorati.com/2012/12/10-mind-blowing-raspberry-pi-pro...

Permalänk
Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S