Permalänk
Proffsmoddare

Revelation

Revelation

Dags för ett nytt projekt, i trä såklart. Till konceptet är Revelation ett enormt spelarkiv.

- Spelbibliotek på över 30.000 titlar, allt från Atari2800 till dagens moderna spel

- Integrerad 500 ANSI LED projektor

- Transparent 22” LCD

- Ljudsystem

- Svängbar fot

- Trådlösa joystick-kontroller, integrerade i chassis som draglådor

- Trådlös tangentbord/mus-setup i trä.

Jag kommer jobba med svartbetsad valnöt och koppar som färgkoncept.

Enkel skiss:

Det är mycket som skall inkluderas i detta bygge, och det tog mig nästan 3 månader att ta fram en optimal design.

PC Specs:
CPU: Intel i5 3570k
Motherboard: MSI mitx Z77IA-S01 Inet Edition
PSU: Be Quiet! 550w
RAM: Corsair Dominators 2x4GB
SSD: 2x Corsair 240gb disks
GPU: ZOTAC GTX670 AMP! 2GB

Water cooling:
CPU: Alphacool NexXxoS XP³ Light - Acetal Edition
GPU: Alphacool NexXxoS NVXP Nvidia GTX680
Pump: Alphacool DC-LT Ceramic - 12V DC Pro with plexi top
Radiator: Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 360mm
Res: Alphacool Cape Corp Coolplex Pro 10 - Copper Edition
Fittings: Alphacool shiny copper

Fan cooling: 7x Be Quiet! Silent Wings 2

Övrigt:
Keyboard: Logitech K810
Projector: LG PB60G
LCD: Samsung transparent 22” display
Joysticks: Ultimarc J-Stiks

Ett stort tack till mina sponsorer:

Då sätter vi igång tycker jag!

Valnöt

Limfogar

Planande skivor för sidopaneler

Efter lite sågning ser de ut så här. Chassit kommer att delas i två segment

Början på foten.

Tårtbitar

Faner på dem

Ja, ni fattar

Laserskurna detaljbitar

Närbild på bit för ventilering

Lite metallbearbetning. Efter lite svarvning och svetsning fick jag till den här klumpen. En stabil fot helt enkelt.

Perfekt passning och den snurrar på ganska fint.

Kopparsvarvning

Lite rattar för diverse

Koppardetalj för projektorn i fronten

Anslutningar i koppar.

Diverse anslutningar i koppar för 15mm rör

Komponenter:

Intel i5 3570k processor. Tack Intel

MSI mitx Z77IA-S01 Inet Edition. Tack Inet.se

ZOTAC GTX670 AMP! 2GB. Tack ZOTAC

7x120-fläktar och 530W PSU. Tack Be Quiet!

Vattenkylning, mer om detta senare. Tack Aquatuning and Alphacool

8GB RAM och 2x256GB SSDs. Tack Corsair

Tangentbord för moddning: Logitechs Bluetooth illuminated K810

Samsung transparent 22” display.

Hoppas ni gillart
//Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

Ojsan....har inte ord att beskriva skönheten.... Nejmen det ser ännbättre ut än The Shrine Gillar starkt koppar Dina skills med trä är helt sjuka, bara så du vet. Detta kan inte bli annat än BRA!

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skall bli riktigt kul att följa din framfart!

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Måste följas, kan bli sjukt grymt!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Oufh! Detta skall följas!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

The KING is BACK!! Detta ser ju så helt jävla grymt ut!!

Kommer följas stenhårt!!

Ps.. Dina skillz går inte av för hackor!! Hatar Projektloggar där folk köper grejer för 40K och sen bara sätter ihop dem som att det skulle vara nåt svårt!!

NÄ mer sånt här hantverk skall det vara!!

Permalänk
Proffsmoddare

Tack kamrater! Kul att man uppskattas.

Borrade en massa små hål idag

Här är de fyra delar som kommer att omsluta projektorn i den undre sektionen.

Gjorde en enkel 3,5º jigg för borrning i sidpaneler...

Här är de tre lister som kommer att hålla samman övre sektionen för tillfället

De är tunna, men ganska komplexa som ni kan se. Pilligt profilarbete här...

Frästa spår på insida av sidopanel

Annan vinkel.

Sedan test-monterade jag alla delarna för att få en någorlunda uppfatting om hur det kommer att se ut senare. Här är undre sektionen.

Övre sektion monterad.

Tillsammans.

Annan vinkel.

/Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk

Otroligt vackert träval!

Lycka till!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Ser finfint ut. förstod bara inte hur allt ska sitta, hade varit bra med en lite bredare förklaring på det.
Men det blir andra projektet med vattenkylning för dig va? förra: the Shrine blev ju grymt så jag ser fram emot detta!

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk

Otroligt. Helt otroligt.
En stor kandidat till att bli ett sånt där bygge som alla har sett / vet vilket det är!

Permalänk
Medlem

Oohh detta ser riktigt spännande ut quizz! Den skärmen du har, är de en sån som du kan ställa in själv om den ska vara genomskinlig eller inte? Har för mig jag sett såna iaf

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NJB Mods:

Otroligt vackert träval!

Lycka till!

Tackar!

Skrivet av VHggstRm:

Ser finfint ut. förstod bara inte hur allt ska sitta, hade varit bra med en lite bredare förklaring på det.
Men det blir andra projektet med vattenkylning för dig va? förra: the Shrine blev ju grymt så jag ser fram emot detta!

Jag vet att folk irriterar sig, men jag gillar att hålla det lite luddigt under mina projekt och håller medvetet medvetet inne på information. Du får vänta och se helt enkelt, det kommer mer längs vägen

Och ja, detta är med andra vattenbygge. Det blir en ganska komplex loop dessutom. Mer om detta senare.

Skrivet av Oneinalifetime:

Otroligt. Helt otroligt.
En stor kandidat till att bli ett sånt där bygge som alla har sett / vet vilket det är!

Tack!

Skrivet av Spille:

Oohh detta ser riktigt spännande ut quizz! Den skärmen du har, är de en sån som du kan ställa in själv om den ska vara genomskinlig eller inte? Har för mig jag sett såna iaf

Min LCD kan skjuta laser!!!

Allvarligt så har jag inte hört talas om den typ av skärmar du talar om. Men nymodig är den!

Fortsatte på foten idag. Tog bort en del material på undersidan för att få dit stålkonstruktionen.

Stålkonstruktion på plats.

Lite detaljfräsning.

Fotstativ nästan klart.

Sedan började jag på LCD-ramen. Tunna bitar i valnöt.

Jag brukar komplicera saker och ting, mest för att jag tycker det är kul. Detta är inget undantag. Vinklar hit och dit.

Eter lite trial & error lyckades jag få ihop det

Sedan ritade jag kurvor längs innerlisterna för slipning, för retrokänslan.

Efter slipning.

Fräste en rundad profil.

Limning.

Här är ramen klar och testas i chassit. Jag fick till en bättre passning än väntat faktiskt. Det är svårt att se pga kameralinsen, men 3,5-vinkeln gör sig tydligare i verkligheten.

Närbild.

En bild från baksidan där ni kan se hur ramen glider längs spåret på sidopanelerna.

Laterz!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

Dina byggen är alltid så välkonstruerade och unika, ska bli kul å se!

Apropå speltitlar, tankade The Lost Vikings idag och satt å spelade, NOSTALGI!

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Men du får nog räkna med att LCD-skärmen inte blir särskilt användbar (det blir ju en rätt plottrig bakgrund med alla komponenter där). Sedan hoppas jag att du sätter rejäla LED-lister bakom skärmramen där med tanke på att transmittiviteten hos en idealisk färg-LCD bara är 16.7%.

Det är ingen slump att alla visningar på de skärmarna är mot väl upplysta ljuslådor med enfärgade bakgrunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Tackar!

Min LCD kan skjuta laser!!!

Allvarligt så har jag inte hört talas om den typ av skärmar du talar om. Men nymodig är den!

Laterz!

Skrivet av dagbro:

Snyggt!

Men du får nog räkna med att LCD-skärmen inte blir särskilt användbar (det blir ju en rätt plottrig bakgrund med alla komponenter där). Sedan hoppas jag att du sätter rejäla LED-lister bakom skärmramen där med tanke på att transmittiviteten hos en idealisk färg-LCD bara är 16.7%.

Det är ingen slump att alla visningar på de skärmarna är mot väl upplysta ljuslådor med enfärgade bakgrunder.

Här har ni ett klipp som visar hur en sån skärm jag snacka om funkar.. är de en sån du fixat så kan de bli riktigt häftigt!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nikkop:

Dina byggen är alltid så välkonstruerade och unika, ska bli kul å se!

Apropå speltitlar, tankade The Lost Vikings idag och satt å spelade, NOSTALGI!

Tack Nikkon.

Skrivet av dagbro:

Snyggt!

Men du får nog räkna med att LCD-skärmen inte blir särskilt användbar (det blir ju en rätt plottrig bakgrund med alla komponenter där). Sedan hoppas jag att du sätter rejäla LED-lister bakom skärmramen där med tanke på att transmittiviteten hos en idealisk färg-LCD bara är 16.7%.

Det är ingen slump att alla visningar på de skärmarna är mot väl upplysta ljuslådor med enfärgade bakgrunder.

Tack dagbro. Jo, jag har tänkt på det där med plotter-bakgrunden och kommer att försöka lösa detta med en slags rullgardins-modd. Mer om detta senare. Ang LED-listerna så får jag helt enkelt bara testa mig fram. I nuläget har jag en ganska stark RGB-list som skall testas.

Förresten, vilken typ av bakgrund tror du är idealisk för skärmar som dessa. Mörk eller ljus?

Skrivet av Spille:

Här har ni ett klipp som visar hur en sån skärm jag snacka om funkar.. är de en sån du fixat så kan de bli riktigt häftigt!

Jo, det är något liknande, fast utan touch. Och kvalitén är verkligen inte densamma. Min är ganska billig.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Avstängd

Du ska röra dig på 2 SSD (Totalt 400 gig) och du ska få plats med 30 K titlar? Bara jag som inte får ihop matten här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Tack dagbro. Jo, jag har tänkt på det där med plotter-bakgrunden och kommer att försöka lösa detta med en slags rullgardins-modd. Mer om detta senare. Ang LED-listerna så får jag helt enkelt bara testa mig fram. I nuläget har jag en ganska stark RGB-list som skall testas.

Förresten, vilken typ av bakgrund tror du är idealisk för skärmar som dessa. Mörk eller ljus?

Ah, du har ju koll på det här, då ska jag inte avslöja mer om ditt projekt.

Defenitivt ljus "gardin". Själva "ljusheten" (t.ex. grå vs vit) spelar egentligen ingen roll förutom att du behöver mindre bakljus på en vit. En krämvit eller ljusbeige bakgrund ger dessutom lite retro-ton så det kanske vore nåt.
Lycka till!

Skrivet av Adava:

Du ska röra dig på 2 SSD (Totalt 400 gig) och du ska få plats med 30 K titlar? Bara jag som inte får ihop matten här?

Retro-titlar tar inte mycket plats.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av dagbro:

Ah, du har ju koll på det här, då ska jag inte avslöja mer om ditt projekt.

Defenitivt ljus "gardin". Själva "ljusheten" (t.ex. grå vs vit) spelar egentligen ingen roll förutom att du behöver mindre bakljus på en vit. En krämvit eller ljusbeige bakgrund ger dessutom lite retro-ton så det kanske vore nåt.
Lycka till!

Retro-titlar tar inte mycket plats.

Ja, något krämigt vore fint.

Och som du säger, retrotitlar tar igen plats.

Uppdatering:

Började på tangentbords-modden. Sågade delar.

Lite delikat fräsning. Det här kommer bli ganska komplext.

Här är idén. Tangentbord och förvaringslåda i ett, sammanförda med gömda magneter.

Mycket komplicerade hörnbitar

Hål för magneter.

Limning.

Började jobba lite på högtalarna också. Inte sysslat med högtalarbygge tidigare, och kör lite på känsla. Kom gärna med synpunkter eller kritik.

Hål för element.

3,5-vinkeln igen.

Ingredienser.

Fronter klara...

... och monterade på insidan. Kanske lite ljuddämpande material här? Vete fan vad jag håller på med här om jag skall vara helt ärlig

Slutligen, här är musen som kommer kläs i trä

Laterz
//Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Inaktiv

Jag är stum som vanligt när du visar dina kunskaper/ konst!

Permalänk
Medlem

Klart imponerande! Du måste vara hantverkare i jobbet eller hur?

Ska bli kul att se hur det här slutar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av quizz_kid:

... och monterade på insidan. Kanske lite ljuddämpande material här? Vete fan vad jag håller på med här om jag skall vara helt ärlig

Ser fantastiskt ut! Bra jobbat som vanligt.

Viktigaste är väl att se till så lådan blir så stum som möjligt.. och att stoppa in glasull, vadd eller något annat dämpande material för att undvika burkigt ljud. Eller det kanske du är ute efter?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Proffsmoddare

Ännu ett projekt som ser ut att bli ruggit bra! Gillar looken skarpt! Är det valnöt du bygger med?

Hur som, hur nice som helst!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anon192230:

Jag är stum som vanligt när du visar dina kunskaper/ konst!

Tackar!

Skrivet av CFSsss:

Klart imponerande! Du måste vara hantverkare i jobbet eller hur?

Ska bli kul att se hur det här slutar!

Tack! Hantverkare i själen, inte i jobbet dock. Pluggar för tillfället.

Skrivet av CCWarlock:

Ser fantastiskt ut! Bra jobbat som vanligt.

Viktigaste är väl att se till så lådan blir så stum som möjligt.. och att stoppa in glasull, vadd eller något annat dämpande material för att undvika burkigt ljud. Eller det kanske du är ute efter?

Tack Warlock! Jag undviker gärna burkljud den här gången. Ska försöka dämpa med något. Glasull är så jävla olustigt att jobba med bara. Jag har en bunt 5mm musmattor liggandes, tror du att de skulle hjälpa någonting?

Skrivet av Brodholm:

Ännu ett projekt som ser ut att bli ruggit bra! Gillar looken skarpt! Är det valnöt du bygger med?

Hur som, hur nice som helst!

Tack brodholm, och detsamma! Fint bygge det där. Precis, jag arbetar i valnöt.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Tack Warlock! Jag undviker gärna burkljud den här gången. Ska försöka dämpa med något. Glasull är så jävla olustigt att jobba med bara. Jag har en bunt 5mm musmattor liggandes, tror du att de skulle hjälpa någonting?

Tror inte musmattor är det bästa då du gärna vill ha ett "blubbigt", osymmetriskt, fluffigt(eller hur man nu ska förklara) dämpmaterial så ljudet ej studsar fram och tillbaka i lådan om och om igen utan studsar åt olika håll och där med dämpas "burkljudet". Kan ha fel då jag ej är 100 på teorin men har för mig att jag har fått detta berättat för mig på nått annat forum tidigare

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Finns dämpmaterial för högtalare på Biltema som inte kostar alltför mycket om jag inte minns fel, har du något sådant varuhus i närheten rekommenderar jag att kolla in det.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av gs242:

Tror inte musmattor är det bästa då du gärna vill ha ett "blubbigt", osymmetriskt, fluffigt(eller hur man nu ska förklara) dämpmaterial så ljudet ej studsar fram och tillbaka i lådan om och om igen utan studsar åt olika håll och där med dämpas "burkljudet". Kan ha fel då jag ej är 100 på teorin men har för mig att jag har fått detta berättat för mig på nått annat forum tidigare

Ok, då vet jag det. Hur väl behöver jag klä lådan inuti förresten. Alla sidor? Kan bli lite pilligt runt just själva elementen...

Skrivet av Suddet:

Finns dämpmaterial för högtalare på Biltema som inte kostar alltför mycket om jag inte minns fel, har du något sådant varuhus i närheten rekommenderar jag att kolla in det.

Har tyvärr ingen Biltema i närheten för tillfället. Andra enkla förslag?

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av quizz_kid:

Ok, då vet jag det. Hur väl behöver jag klä lådan inuti förresten. Alla sidor? Kan bli lite pilligt runt just själva elementen...

Har tyvärr ingen Biltema i närheten för tillfället. Andra enkla förslag?

Skumgummi från gamla kuddar eller madrasser? Vadd från tyg-/sy-affär fungerar också fint..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av CCWarlock:

Skumgummi från gamla kuddar eller madrasser? Vadd från tyg-/sy-affär fungerar också fint..

Tack. Körde på lite skumgum jag hittade hemma.

Uppdatering

Sidpanel med tre M5-gängor på vardera undersida.

120mm m5-skruv

Ihopskuvad panel. Diffar något i nivåer, så in i sandingmastern!

Och ur kommer dessa fantastiska panelbitar, finare kan det inte bli.

Närbild. Här ser nu hur bra konstruktionen göms.

Man kan knappt tro att det är två träbitar torrfogade med skruv.

Skumgum i högtalarna.

Färdig! Testade dem nervöst, och blev överraskad av basen. Riktigt bra ljud faktiskt, och portarna verkar funkar fint Ingen burk här inte.

Så här kommer högtalarna monteras, på sidopanelernas insida.

De kommer dessutom hjälpa till att stabilisera chassi-konstruktionen, vilket alltid är ett plus.

Frontvy.

Började på trämusen också. Delar sågade.

Efter lite limning och slip ser de nu ut på detta vis. Lite fanér på sidorna, så blir det nog fint detta här.

Om man faktiskt vill använda displayen som skärm, så kommer elektronik/komponenter bakom att distrahera såklart. Därför har jag börjat skissa lite på en möjlighet som inkluderar en slags återfjädrande rullgarding

ETt billigt solskydd från Biltema blir bra som modd-grund.

Gardin i trä? JA!! Jag lyckades hitta ett faner ypperligt för detta ändamål.

Utrullat ser det ut som vilket faner som helst...

... men om man tittar nära så ser man alla dessa fina snitt, mm för mm. Otroligt!

Hörs!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Proffsmoddare

Började på joystick padsen idag. De kommer fungera som utdragbara byrålådor i chassit, men mer om detta senare.

8mm MDF i ram av valnöt, och på med faner.

3,5-vinkeln igen. Justersågen fick jobbet gjort!

3,5 jigg för borrning av magnethål.

Lite faner för att gömma hålen utifrån.

Gjorde likadant på chassits sidopaneler, spegelvänt såklart.

Gjorde ett nytt mus-skal också. Vart inte nöjd med ådringen på den gamla.

Klart. Mycket bättre faner den här gången.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau