Oculus drar in 16 miljoner dollar från investerare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thorsama:

Nej, det låter orimligt att de inte skulle få platser. Dock ser jag ett potentiellt stort problem med det, varför jag nämnde det. Dessa styrelsemedlemmar är ju förmodligen bara ute efter vinst, så pass att de kanske stressar ut produkten p.g.a den stora summan pengar de investerat. Givetvis är detta mina spekuleringar, men jag tror att det kan bli ett reellt problem som kan komma att skada slutprodukten.

De vill förmodligen inte göra kortsiktiga små vinster utan har säkert planerat att hänga med några år skulle jag tro. Att däremot börsintroducera företaget vore förmodligen inte det bästa i det här skedet.

Permalänk
Medlem

Kanske kommer att revolutionera vårt användande av musen? Jag skulle vilja ha nån kombination av en joystick med trigger och div knappar, utan stativ, med typ six-axis(ps3 kontrollern). Nu måste dock alla lära sig skriva utan att se på tangentbordet. Hur ska de lösa problemet med headset och mic? Blir rätt mkt att ha på skallen om de inte kommer med nån hakanordning.

-edit-
Ang "skriva utan att se på tangentbordet".
Är det någon som testat "SIRI" eller liknande program? Kanske, om det utvecklas nått jättebra "prat->text"-program... Hmm.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Hört att en del som testat dessa har blivit yra/fått huvudvärk ganska snabbt.
Man kanske måste ta pauser ganska ofta och det är inte kul...

Testade en igår på sweden game awards i Stockholm, kan inte hålla med om att man blir varken yr eller får huvudvärk, men det är nog lite från person till person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Bara en väst som gör att man får jäkligt ont om man blir skjuten i nått spel som saknas då

Nåt sånt här då http://www.kickstarter.com/projects/141790329/araig-as-real-a...

Permalänk
Skrivet av regner79:

en full VR upplevelse är för övrigt inget verkligen inget som gemene man kommer lägga pengarna på när det snabbt drar iväg.
Retail Rift : ca 3000kr
omni: 4500kr /virtuix: 2500kr
delta six: 1500kr
Och sist men inte minst en gamingrigg som klarar av minst 60fps i tunga spel. (droppar det under 60fps så mister man illusionen av trovärdig VR) high-end gamingkort i SLI/Xfire är utan tvekan ett måste då..

Optimalt vore ändå:
* Shaptic Technologies HC5000 haptic chair
* Shaptic Bootsuit haptic suit
* Dinatro RLR-7800 WreckSpex retinal display
* Okagami IdleHands haptic gloves
* Okagami Runaround omnidirectional treadmill
* AboundSound audio system
* Olfatrix smell tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nu är du inte lite trångsint. Tror du på allvar att bara för att du inte får det så kan ingen få huvudvärk?
Samma sak som att jag skulle säga att dom som blir sjösjuka ljuger för att jag inte blir det.

Vad var det där för ett påhopp?

När det gällde höghastighets BIO (60fps?) Så påstod de att våra ögon och hjärnor inte klarar av pressen från den höga uppdateringen. Men alla som lirar PC-spel utan att lagga vilket blir samma uppdateringsfrekvens eller högre blir inte yra och får ont i ögonen/huvudet vad jag vet.

Självklart finns det de som av olika skäl inte klarar av allting, men så är det alltid och kommer alltid vara. Sen så påstod jag inte att det var så att man inte blir yr utan att det kunde vara så.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PixelMiner:

Har du provat?? Själv tycker jag det verkar ganska lovande. Det som enligt mig själv är en stor nackdel är det upplevda motionblur man får pga VOR (Vestibulo-ocular reflex). Dvs när man roterar huvudet snabbt så har vi människor en reflex som automatiskt roterar ögonen för att omgivningen inte skall bli suddig. Men med VR-hjälmar så blir effekten precis den motsatta, dvs ögonen försöker kompensera för huvudrotationen, men skärmen sitter ju fast på samma position framför dig, så det blir suddigare istället.

Så jag tror att FPS i högt tempo kommer nog vara mindre lockande att spela i VR. Däremot lite mer slow paced spel kommer nog vara grymt bra.

Just FPS har jag funderat en del på hur det fungerar rent praktiskt. Låser man skärmarna så att det bara blir som att titta på en vanlig skärm fast den sitter fast på huvudet och så siktar man med musen som vanligt eller siktar man med hela huvudet?

Rent spontant känns det som en given sak för alla som håller på med race och flyg. Där sitter ju spelaren redan fast i en punkt men det är trevligt att kunna se sig om. Speciellt i stridsflyg. Hade gett en intressant dimension till ett rallyspel också om man hade fri möjlighet att se sig om inne i bilen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Fult att han säljer för 4000kr när man bara behövde betala $300 för att få den... Visst, den kanske är svår att få tag på, men om man har som mål att tjäna pengar på sitt inköp tycker jag inte att Sweclockers är det optimala forumet.

Så illa tycker jag absolut inte att prissättning en är. Du måste räkna med 70usd i frakt och dessutom så har ev personen i fråga pröjsat tull/moms på riften. En till faktor som hade gjort att jag lätt skulle betalat de 4 papp han begär (om jag nu själv inte hade haft en på ingång) är att man får en garanterat fungerade rift utan 3 mån leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Optimalt vore ändå:
* Shaptic Technologies HC5000 haptic chair
* Shaptic Bootsuit haptic suit
* Dinatro RLR-7800 WreckSpex retinal display
* Okagami IdleHands haptic gloves
* Okagami Runaround omnidirectional treadmill
* AboundSound audio system
* Olfatrix smell tower

Många roliga leksaker där.. fan att man inte skiter pengar.:)

Permalänk
Skrivet av regner79:

Många roliga leksaker där.. fan att man inte skiter pengar.:)

Det var en referens till boken Ready Player One och tyvärr inget som finns på riktigt än... men det börjar kanske närma sig.

Permalänk
Medlem

Sword Art Online, I am still waiting.

jk, men fan vad nice att VR utvecklingen går fram så mycket.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Fult att han säljer för 4000kr när man bara behövde betala $300 för att få den... Visst, den kanske är svår att få tag på, men om man har som mål att tjäna pengar på sitt inköp tycker jag inte att Sweclockers är det optimala forumet.

Egentligen får man inte sälja vidare dev-kitet överhuvudtaget. Det står överallt på lådan. Så den annonsen borde tas ner om den fortförande är kvar.

Skrivet av Naicro:

Nå? Var hypen överskattad och känner du dig missnöjd?

Hypen är inte överskattad alls tycker jag. Jag hade ju en viss förväntning av produkten innan jag fick den, som jag tyckte var ganska hög. Men känslan man får av att använda den var något helt annorlunda som var väldigt positivt överraskande. Har försökt förklara det för polare de senaste dagarna, men det går typ inte Man måste testa det själv för att förstå.
Det enda tråkiga med dev-kitet i dagsläget är som sagt upplösningen, och jag tror inte att en dubblering till 1080 är tillräckligt för att vara helt tillfredsställande för alla. Även de nuvarande linserna är i det simplaste laget och inte särskilt lämpliga för alla. Men det var ju en tillfällig lösning det också, så det ska bli intressant att se hur dom löser det i slutändan.

I övrigt är dom helt underbara. Det känns inte överdrivet svettigt att ha på huvudet (Trots sommar), den väger ingenting, sladden är inte mer störande än en hörlurssladd, man kan ha vilka lurar på sig som helst (Använder själv ett par Sennheiser PC360) över spännbanden, den är enkel att ställa in för ens huvudstorlek, mina terminal-glasögon får precis plats, "installationen" av kitet är ursimpelt och utan drivrutiner, etc. Dom har verkligen lyckats med det mesta redan i prototyp-stadiet. Grabbarna vet vad dom håller på med!

Skrivet av Zotamedu:

Just FPS har jag funderat en del på hur det fungerar rent praktiskt. Låser man skärmarna så att det bara blir som att titta på en vanlig skärm fast den sitter fast på huvudet och så siktar man med musen som vanligt eller siktar man med hela huvudet?

Rent spontant känns det som en given sak för alla som håller på med race och flyg. Där sitter ju spelaren redan fast i en punkt men det är trevligt att kunna se sig om. Speciellt i stridsflyg. Hade gett en intressant dimension till ett rallyspel också om man hade fri möjlighet att se sig om inne i bilen.

Headtracking har använts i Arma-serien i många år redan, fast i samband med TrackIR och skärm då. Där funkar det som så att du styr din karaktär precis som i vilket fps som helst med mus och tangentbord, men du har även möjligheten att vända runt på huvudet helt fritt på en egen axel, samt flytta huvudet närmare skärmen för att "zooma" och flytta huvudet åt sidorna för att använda "lean" (Dessa rörelser stöds dock inte av OR i dagsläget). Det tar nån vecka att vänja sig vid, men sen är det helt underbart. Man får otroligt mycket bättre koll på sin omgivning då man kan gå eller sikta i en riktning samtidigt som man alltid kan titta runt åt sidorna eller upp i luften utan att påverka sina rörelser. Man kan även titta ner på sin kropp och se om man är skadad/blodig. Även väldigt lämpligt för tex snipers då man kan ligga gömd i en buske och titta runt med huvudet utan att behöva flaxa runt med hela kroppen och röja sin position.

Detta sättet tycker jag är det bästa och mest naturliga iaf, jämfört med många OR-demonstrationer där utvecklarna envisar med att man minsann ska kunna ändra riktning med hela kroppen med headtrackingen (Helt ologiskt ur VR-synpunkt, och så slåss det med musen). Valve låter folk experimentera lite med detta dock i sina Source-titlar, framförallt i Team Fortress 2. Där har dom gjort en mängd varianter av styrning tillgängligt via console, så kan man prova sig fram. Valve är trevliga dom

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr. Bravo:

Egentligen får man inte sälja vidare dev-kitet överhuvudtaget. Det står överallt på lådan. Så den annonsen borde tas ner om den fortförande är kvar.

Hypen är inte överskattad alls tycker jag. Jag hade ju en viss förväntning av produkten innan jag fick den, som jag tyckte var ganska hög. Men känslan man får av att använda den var något helt annorlunda som var väldigt positivt överraskande. Har försökt förklara det för polare de senaste dagarna, men det går typ inte Man måste testa det själv för att förstå.
Det enda tråkiga med dev-kitet i dagsläget är som sagt upplösningen, och jag tror inte att en dubblering till 1080 är tillräckligt för att vara helt tillfredsställande för alla. Även de nuvarande linserna är i det simplaste laget och inte särskilt lämpliga för alla. Men det var ju en tillfällig lösning det också, så det ska bli intressant att se hur dom löser det i slutändan.

I övrigt är dom helt underbara. Det känns inte överdrivet svettigt att ha på huvudet (Trots sommar), den väger ingenting, sladden är inte mer störande än en hörlurssladd, man kan ha vilka lurar på sig som helst (Använder själv ett par Sennheiser PC360) över spännbanden, den är enkel att ställa in för ens huvudstorlek, mina terminal-glasögon får precis plats, "installationen" av kitet är ursimpelt och utan drivrutiner, etc. Dom har verkligen lyckats med det mesta redan i prototyp-stadiet. Grabbarna vet vad dom håller på med!

Headtracking har använts i Arma-serien i många år redan, fast i samband med skärm då. Där funkar det som så att du styr din karaktär precis som i vilket fps som helst med mus och tangentbord, men du har även möjligheten att vända runt på huvudet helt fritt på en egen axel, samt flytta huvudet närmare skärmen för att "zooma" och flytta huvudet åt sidorna för att använda "lean" (Dessa rörelser stöds dock inte av OR i dagsläget). Det tar nån vecka att vänja sig vid, men sen är det helt underbart. Man får otroligt mycket bättre koll på sin omgivning då man kan gå eller sikta i en riktning samtidigt som man alltid kan titta runt åt sidorna eller upp i luften utan att påverka sina rörelser. Man kan även titta ner på sin kropp och se om man är skadad/blodig. Även väldigt lämpligt för tex snipers då man kan ligga gömd i en buske och titta runt med huvudet utan att behöva flaxa runt med hela kroppen och röja sin position.

Detta sättet tycker jag är det bästa och mest naturliga iaf, jämfört med många OR-demonstrationer där utvecklarna envisar med att man minsann ska kunna ändra riktning med hela kroppen med headtrackingen (Helt ologiskt ur VR-synpunkt, och så slåss det med musen). Valve låter folk experimentera lite med detta dock i sina Source-titlar, framförallt i Team Fortress 2. Där har dom gjort en mängd varianter av styrning tillgängligt via console, så kan man prova sig fram. Valve är trevliga dom

Tack så mycket. Det var den lösningen som kändes mest naturlig på något vis för ska man ska ersätta musen med att röra på huvudet hade man ju blivit galen till slut. Jo jag vet att Apachehelikoptrar siktar sin noskanon på det viset men tror inte det hade fungerat i längden på ett FPS.

Jag kan se hur det kan vara trevligt att kunna se sig om oberoende av hur kroppen rör sig. Har många gånger stört mig på att jag inte kan se mig omkring när jag springer omkring utan att vända mig dit jag vill titta. Framförallt om man är ute på öppna ytor och någon skjuter på en. Då vill man ju inte direkt vända hela kroppen mot eldriktningen och göra livet enklare för den som skjuter. Då vill man bara springa mot närmsta skydd samtidigt som man vill se var den som skjuter gömmer sig.

Just nu spelar jag i princip bara Planetside 2 och det finns en bild på en av huvudutvecklarna som sitter med ett par Oculus Rift på sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag tror andra genrer än just FPS kommer bli mer populära. Jag blir iaf sugen på spel där man upptäcker och upplever saker. Planetside 2 kräver ju redan idag en monsterdator och är väldigt CPU krävande. Vid de riktigt stora slagen kommer det bli väldigt svårt att hålla 60 FPS som krävs för bra inlevelse.

Och frågan om man kan få psykiska problem?

Tänk er Dead Space 1 och 2 i förstapersonsvy och upphottad grafik. Fifan jag skulle inte klara av att spela det! Var ett nervvrak då jag spelade igenom det på vanlig skärm.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Battlefield:

Jag tror andra genrer än just FPS kommer bli mer populära. Jag blir iaf sugen på spel där man upptäcker och upplever saker. Planetside 2 kräver ju redan idag en monsterdator och är väldigt CPU krävande. Vid de riktigt stora slagen kommer det bli väldigt svårt att hålla 60 FPS som krävs för bra inlevelse.

Och frågan om man kan få psykiska problem?

Tänk er Dead Space 1 och 2 i förstapersonsvy och upphottad grafik. Fifan jag skulle inte klara av att spela det! Var ett nervvrak då jag spelade igenom det på vanlig skärm.

Det finns lite småsaker man kan göra för att hjälpa upp prestandan ordentligt i Planetside 2. Framförallt ska man stänga av skuggorna helt för de tar väldigt mycket kraft. Jag tjänar 20 fps på att ta bort skuggorna och jag sitter med en i7 3770 och ett HD7870. Sen finns det rätt många andra inställningar man kan döda av som tar onödig kraft. Slutligen ska man se till att höja kvalitén på texturerna ordentligt för det avlastar faktiskt processorn. Jag får 40-60 fps när jag spelar så för mig är aldrig FPS något problem för när slagen blir riktigt stora så är det serverlag som ställer till det och inte min dator. Till exempel det där trasslet med att folk inte renderas innan man är 20 meter bort när det är mycket folk så man springer full fart in i ett rum som såg ut att vara tomt men helt plötsligt står en mindre armé där inne. Att köra allt på MAX kräver ett riktigt monster men att få det att flyta utan att se ut som skit är inte så svårt om man har en hyfsat ny dator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Sword Art Online, I am still waiting.

jk, men fan vad nice att VR utvecklingen går fram så mycket.

Haha det hade varit hur awesome som helst

Synd att de totalförstörde den serien genom att rusha ut den, kunde blivit såå mycket bättre, långkörare utan problem på ett sådant koncept!

Skrivet av Battlefield:

Jag tror andra genrer än just FPS kommer bli mer populära. Jag blir iaf sugen på spel där man upptäcker och upplever saker. Planetside 2 kräver ju redan idag en monsterdator och är väldigt CPU krävande. Vid de riktigt stora slagen kommer det bli väldigt svårt att hålla 60 FPS som krävs för bra inlevelse.

Och frågan om man kan få psykiska problem?

Tänk er Dead Space 1 och 2 i förstapersonsvy och upphottad grafik. Fifan jag skulle inte klara av att spela det! Var ett nervvrak då jag spelade igenom det på vanlig skärm.

Deadspace är vardagsmat! Pröva amnesia så ska du få se på något annat

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det finns lite småsaker man kan göra för att hjälpa upp prestandan ordentligt i Planetside 2. Framförallt ska man stänga av skuggorna helt för de tar väldigt mycket kraft. Jag tjänar 20 fps på att ta bort skuggorna och jag sitter med en i7 3770 och ett HD7870. Sen finns det rätt många andra inställningar man kan döda av som tar onödig kraft. Slutligen ska man se till att höja kvalitén på texturerna ordentligt för det avlastar faktiskt processorn. Jag får 40-60 fps när jag spelar så för mig är aldrig FPS något problem för när slagen blir riktigt stora så är det serverlag som ställer till det och inte min dator. Till exempel det där trasslet med att folk inte renderas innan man är 20 meter bort när det är mycket folk så man springer full fart in i ett rum som såg ut att vara tomt men helt plötsligt står en mindre armé där inne. Att köra allt på MAX kräver ett riktigt monster men att få det att flyta utan att se ut som skit är inte så svårt om man har en hyfsat ny dator.

Intressant det där med skuggorna och texturerna, ska testa det. Har plågat upp min I5 i 4 ghz och det hjälpte en hel del.
Tack för tipsen.

Jag provade Demot av Amnesia men mina nerver pallade inte med det spelet

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Vart någonstans har du hör det?

Har för mig att det står i informationen man får innan man beställer.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jag provade också på en liknande grej på Bakken i Danmark under sent 90-tal, då var det Quake 1 i maskinen. Jag blev dock inte illamående utan fick väl snarare lite mersmak . Rolig grej som man inte sett på flera flera år sedan dess dock O.o
Närmsta man kom annars var väl Nintendos Virtual Boy som iaf hade ett ganska roligt tennisspel om jag inte missminner mig.

Ja den där VR-hjälmen jag själv testade lämnade nog en del att önska iofs. Nåt fel i endera hjälmen eller synk med spelet gjorde att den successivt och gradvis hamnade fel på så sätt att man var tvungen att titta allt mer neråt/åt sidan för att x/y skulle vara rakt fram i spelet.

Så när öronens balans säger att man tittar snett neråt höger och ögonen säger att man tittar rakt fram, då är det väl som upplagt att bli sjösjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Vad var det där för ett påhopp?

När det gällde höghastighets BIO (60fps?) Så påstod de att våra ögon och hjärnor inte klarar av pressen från den höga uppdateringen. Men alla som lirar PC-spel utan att lagga vilket blir samma uppdateringsfrekvens eller högre blir inte yra och får ont i ögonen/huvudet vad jag vet.

Självklart finns det de som av olika skäl inte klarar av allting, men så är det alltid och kommer alltid vara. Sen så påstod jag inte att det var så att man inte blir yr utan att det kunde vara så.

Så att säga att du var trångsint när du skrev det inlägget är ett påhopp?
Herregud, snart är väl allting påhopp.
Du skrev: "vilket jag aldrig har upplevt överhuvudtaget."
Och sedan: "Finns alltid de som vill sätta sig emot."
Vad menade du då? Som jag ser det verkar det som att man 'sätter sig emot'
bara för att du inte upplevt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Google Glass har inget med VR att göra..

Exakt min poäng

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av regner79:

en full VR upplevelse är för övrigt inget verkligen inget som gemene man kommer lägga pengarna på när det snabbt drar iväg.
Retail Rift : ca 3000kr
omni: 4500kr /virtuix: 2500kr
delta six: 1500kr
Och sist men inte minst en gamingrigg som klarar av minst 60fps i tunga spel. (droppar det under 60fps så mister man illusionen av trovärdig VR) high-end gamingkort i SLI/Xfire är utan tvekan ett måste då..

Oculus Rift har jag hört talas om tidigare. Men inte de andra sakerna. Hittade kickstarterna för Omni och Delta six och sett deras pledge video (den som är längts upp på kickstarter sidorna). Coola grejer, absolut. Blir sugen.
Men vad är virtuix ? Jag förstod det som att de var de som tillverkade Omni? Men du säger att det är ytterligare något tillbehör som kostar ca 2500kr extra?

Ett problem med Omni är att förutom priset så tar det upp en del plats också...
Men rätt cool ändå, ihop med en rift så, förutom att spela FPS så spel så kan man 'ge sig ut och jogga', fast inomhus när det är skitväder eller minusgrader. Då kan man ju faktiskt kunna få lite kondition om man kan upprätthålla det året om istället för några gånger på sommaren...
Sen är det lite frågetecken på hur mycket det låter också...
Om man kanske kan lägga någon form av dämpmatta under, så man kan använda den i lägenhet utan att grannarna under blir galna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Oculus Rift har jag hört talas om tidigare. Men inte de andra sakerna. Hittade kickstarterna för Omni och Delta six och sett deras pledge video (den som är längts upp på kickstarter sidorna). Coola grejer, absolut. Blir sugen.
Men vad är virtuix ? Jag förstod det som att de var de som tillverkade Omni? Men du säger att det är ytterligare något tillbehör som kostar ca 2500kr extra?

Ett problem med Omni är att förutom priset så tar det upp en del plats också...
Men rätt cool ändå, ihop med en rift så, förutom att spela FPS så spel så kan man 'ge sig ut och jogga', fast inomhus när det är skitväder eller minusgrader. Då kan man ju faktiskt kunna få lite kondition om man kan upprätthålla det året om istället för några gånger på sommaren...
Sen är det lite frågetecken på hur mycket det låter också...
Om man kanske kan lägga någon form av dämpmatta under, så man kan använda den i lägenhet utan att grannarna under blir galna.

tack för påpekandet.. Viiwok skulle det vart. Det är ett alternativ till omni. https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?f=25&t=12...

Killen bakom Wiiwok håller till i spanien så fraktkostnaden för denna lär inte bli ens i närheten lika blodig som för omni. Själva enheten kommer dessutom bli någon tusing billigare och om man går på vad uppfinnaren själv påstår så kommer den bli ett smidigare och bättre alternativ med tidigare releasedate. Grundtanken är dock densamma.

Visst tar omni/viiwok plats men jag skulle lätt kunna dedikera halva vardagsrummet för att kunna hålla fläsket borta genom att spela fps spel. byebye kardio!

Permalänk
Medlem

Börjar bli väldigt lockande att försöka fynda ett dev.kit för en vettig summa då det finns en hel del på te.x Ebay...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Kan tänka mig att flygsimulatorer blir jävligt effektiva i cockpiten när man enkelt kan kolla runt utan att behöva röra mus och tangentbord samtidigt som man skall styra med joystick..

Jag har själv tänkt på detta. Idag finns ju redan Track-IR.
Däremot hur lätt blir det att hantera joysticks och tangentbord med den där på huvudet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CloX:

Jag har själv tänkt på detta. Idag finns ju redan Track-IR.
Däremot hur lätt blir det att hantera joysticks och tangentbord med den där på huvudet?

Det gäller att man vet vart knapparna sitter.. Osynliga armar och händer i cockpiten.... Haha, men det kommer säkert nåt till detta problem så småningom!

Permalänk

det här och ett japanskt spel där man tafsar på tjejer med tentakler

Permalänk
Skrivet av DarkOoze:

Vad är nyheten här egentligen ?

Skrivet av Marticus:

Att det går skitbra för vad som kommer bli en revolution inom spelvärlden!

Tror det när jag ser det. Detta känns precis som 1994. Vi vet hur det gick med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Tror det när jag ser det. Detta känns precis som 1994. Vi vet hur det gick med det.

Jag hatar när folk jämför med tekning som är gammal.

Permalänk
Medlem

Star citizen kommer stödja oculus rift, som också är ett kickstarter projekt. Som nu fått ihop mer än 10 miljoner dollar!