Permalänk
Medlem

PicoPSU?

Tjenare!

Håller på att krympa min mediadator från ett node 304 till ett streacom F1C.

Har en A10-6800k som kommer köra något undervoltad.

Vilken picoPSU/liknande bör jag välja? Kan ni länka till någon bra affär att köpa från?

Tack på förhand

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Tjenare!

Håller på att krympa min mediadator från ett node 304 till ett streacom F1C.

Har en A10-6800k som kommer köra något undervoltad.

Vilken picoPSU/liknande bör jag välja? Kan ni länka till någon bra affär att köpa från?

Tack på förhand

Jag undrar om du inte ändå borde fundera över en mer strömsnål cpu, de picopsuer som man brukar se klarar ju iaf inte särskilt hög effekt och lite marginal är ju lämpligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Kör en A10-5700 med ett 150W "PicoPSU" Antec.
Allt fungerar på samma sätt som 120W nätdelen som var förmonterad i chassit, CompuCase 8K120.

Eftersom A10-6800K är på 100W, hårddiskar, SSD DVD/BR-Brännare, Bluetooth, Wifi och andra skulle ett 120-150W fungera utmärkt även med din prolle.

Lite problematiskt har det varit, fick borra hål i chassit för strömkontakten (Honkontakten krävde en 8mm borr).
Från 24-pinnarskontakten som strömförsörjer moderkortet: Sitter Processorström, 2 S-ata och en P-ata (Molex). Min Molex kontakt satte jag en mSata adapter för att strömförsörja DVD-brännaren.

En liten besvikelse dock, Med helt ljudlös nätdel, känns det tråkigt att A-serien behöver kylas rejält med ljudande fläktar som följd.
Spelade SuperTuxCart och fläktarna fick gå på fullvarv att hålla processorn kyld, beror också på litet chassi med små fläktar (AMDs processorfläkt+ 1 50mm chassifläkt).

Red: Köpte min "PicoPSU" Antec på Inet men MiniITX har både satser och komponenter, för PicoPSU och andra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte mitt från England:
http://linitx.com/category/dcdc-power-boards/157

Kontinuerligt effektuttag får ej överstiga 65% av den totala effekten på PicoPSU, har du en 150W ska du alltså hålla dig under 97W, det är alla fall vad tillverkaren skriver. Får bibehållen livslängd ska inte heller temparaturen på kretsarna överstiga 65C. Man bör alltså hellre köpa för stort än för litet. Kör med ett 150W in min server men förbrukar 18-50W beroende på aktivitet.