Varför är skärmutvecklingen så långsam?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lifooz:

Min LG 42LD450N klarar 60HZ på papperet.
Vad händer om jag skulle höja uppdateringsfrekvensen via grafikkortet, till t.ex 80 eller 90HZ?

Du kan inte göra det. Du måste på något sätt få skärmen att visa 80 Hz. Med Yamakasi Catleap gör man det genom en speciell drivrutin.

Skrivet av Triffid:

Komiskt att du anser att din anekdotiska bevisföring innebär någon slags säkerhet anledningen att du inte längre presterar lika bra med 60fps som 120 är med största sannolikhet för att du nu är van vid 120.

Men det är väl ingen som argumenterar mot att högre är bättre. Det är liksom en tautologi; grattis. Det intressanta är ju faktiskt var gränsen (för reella vinster) går och varför skulle den gå vid 60 säger du? varför inte? någonstans går den och det är knappast en slump att man valde 60hz som standard på skärmar eller vad tror du? självklart har det gjorts en betydande mängd studier och forskning på detta och man har valt 60 istället för 30,15 eller 2 eftersom man ansåg vid något tillfälle att det är just där som gränsen går (antagligen var kostnaden också en betydande faktor dock).

Nu börjar vi tappa den röda tråden här dock; vad det var som startade detta var ditt påstående att saker och ting tar längre tid med 60fps vilket är felaktigt (främst för att du inte definierat ramen för vad 'längre tid' innebär och hur det skall mätas), jag håller i stort med dig om de övriga sakerna.

Jaså, det är komiskt? Kul att jag kan underhålla någon.

När man valde 60 Hz fanns inga FPS-spel, så det beviset håller inte. 60 Hz är ju tillräckligt för det mesta en skärm kan tänkas visa.

Vissa saker tar längre tid (för mig) i 60 fps. Till exempel att attackera och döda en fiende.

Vi kan debattera detta till domedagen. Jag kommer aldrig spela i 60 Hz igen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Stopp där! 100+ Hz behövs i spel även om man inte spelar i 3D. Alla som säger att det inte är någon skillnad mellan 60 och 120 Hz vet inte vad de pratar om, så enkelt är det.

Bara för att du ser skillnad gör ju inte alla det. Alla har ju inte samna ögon eller hur?
På samma sätt som jag hör klar skillnad mellan 320kbit/s mp3 och 240kbit/s mp3 men mina kompisar hör inte skillnad på 128kbit/s och 320kbit/s.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Sån tur då att jag har en IPS-skärm med 120 Hz och låg input lag (tror jag, för jag märker inget störande)

Det markerade gäller nog det mesta här på Swec. Knappt någon märkte microstuttering innan det kom på pappret. Alla påstod att man inte kunde se högre upplösning än 1080p på skärmar och nu senast på mobiler, tills dom faktiskt prövade på det själva. Ingen som växte upp efter CRT-tiden kunde se skillnad mellan 60hz och 120hz skärmar innan det började dyka upp på marknaden.

Att du inte märker input lag är nog för att det är så lågt att du som en casual spelare inte märker av det. En hardcore gamer kanske märker skillnad mellan 0,6 ms och 7 ms och därför väljer en Dell före en Benq.
Du kan inte spela på en 60hz nåmer för du är van vid 120hz. Samma kanske gäller en hardcore gamer som inte kan spela med skärmar med högre än 0,6ms input lag.

Så allt det här är personligt och vad som passar dig är olika från person till person.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag kan inte argumentera mot era uträkningar, men jag kan dela med mig av min egen subjektiva erfarenhet, som inte är baserad på teoretiska kalkyler, utan verkliga upplevelser. Därför vet jag med säkerhet att det är så. Jag kan inte prestera lika bra med 60 fps som med 120.

Menar ni även att man kan spela lika bra med 30 fps? 15? 2? Varför skulle gränsen gå just vid 60? Jag hävdar att högre är bättre.

Nej det sa vi inte. Jag kan inte säga någon gräns, men när det kommer till 60fps så
är det skitbra flyt i alla spel utom möjligtvis dom allra snabbaste, då kanske man vill ha 120fps
för det "ultimata" flytet men jag skulle inte påstå att man kan se saker snabbare,
flyt och hastighet är olika saker men om du spelar bättre i 120Hz så är det väl tur
att du har en 120Hz skärm. Blir ingen 120Hz för mig i alla fall, om det nu inte blir standard.
Eftersom att dom flesta är 60Hz och att byta hela tiden kan bli jobbigt.

Skrivet av tvelander:

Spelar jag FPS spel och andra spel på 60hz / BF3 blir helt sämst kan inte lira.

Samma för mig jag testade i tex BF3 och statsen va typ otroligt stor skillnad.

SKULLE aldrig gå tillbaka till 60hz igen NÅGONSIN.

Kanske, men är du helt 100 på att det faktiskt är så?
Om du skulle göra ett test, där du nu samlar info hur du presterar
i spel med din/dina 120Hz skärmar och sedan byter du till 60Hz,
vänjer dig vid det (alltså spela bara med det ett tag) och samla sedan
info på samma sätt där och jämför. Nu skulle du nog inte vilja göra det,
men jag tror att det inte handlar om hur bra man spelar, det handlar nog mer
om vad man tycker är bekvämast.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kommer inte byta mig från IPS panel till 120hz innan 120hz skärmar med ips panel finns i sverige.

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Bara för att du ser skillnad gör ju inte alla det. Alla har ju inte samna ögon eller hur?
På samma sätt som jag hör klar skillnad mellan 320kbit/s mp3 och 240kbit/s mp3 men mina kompisar hör inte skillnad på 128kbit/s och 320kbit/s.

De enda ögon som inte kan se skillnad på 60Hz kontra 120Hz är blinda ögon.
Dessutom så sitter det inte bara i synen, man känner med musen, handen och sina reaktioner när man kör i 120Hz.

Det behövs såklart lite invänjning första gången man testar 120Hz. Men det tar inte lång tid alls innan man är inne i det, några dagar, max en vecka. Efter det så förstår man vad 120Hz är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

De enda ögon som inte kan se skillnad på 60Hz kontra 120Hz är blinda ögon.
Dessutom så sitter det inte bara i synen, man känner med musen, handen och sina reaktioner när man kör i 120Hz.

Det behövs såklart lite invänjning första gången man testar 120Hz. Men det tar inte lång tid alls innan man är inne i det, några dagar, max en vecka. Efter det så förstår man vad 120Hz är.

Jo jag vet jag själv märker stot skillnad. Men jag ser typ ingen skillnad om jag står bredvid utan ebdast när jag själv spelar då jag känner skillnaden i musen framförallt.

Men jag har svårt att se att alla kan se skillnaden då folk ser olika bra. Jag själv har betyligt bättre syn än genomsnittet (gjorde syn test igår faktiskt)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är liksom en tautologi; grattis. Det intressanta är ju faktiskt var gränsen (för reella vinster) går och varför skulle den gå vid 60 säger du? varför inte? någonstans går den och det är knappast en slump att man valde 60hz som standard på skärmar eller vad tror du? självklart har det gjorts en betydande mängd studier och forskning på detta och man har valt 60 istället för 30,15 eller 2 eftersom man ansåg vid något tillfälle att det är just där som gränsen går (antagligen var kostnaden också en betydande faktor dock).

Nja, det är nog mest för att CRT-skärmar är svarta mellan två efterföljande bilder. Kring 60 Hz ligger den lägsta frekvens där ögats tappar ser en blinkande bild som stabil (eftersom vårt synsystem ju har en viss eftersläpning).

Om du inte ens ser att en 60Hz CRT är helt svart mellan två bilder (du anar det men det är en annan sak), hur ska du då kunna tjäna så extemt mycket som HurMycket säger på att sätta in en till bild däremellan?

Jag tror att den största effekten med 120 Hz-skärmar kommer från lågt inputlag kombinerat med black-frame insertion, dvs att man lägger in svarta "bilder" mellan frames genom att stänga av bakgrundsljuset.

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Jo jag vet jag själv märker stot skillnad. Men jag ser typ ingen skillnad om jag står bredvid utan ebdast när jag själv spelar då jag känner skillnaden i musen framförallt.

Men jag har svårt att se att alla kan se skillnaden då folk ser olika bra. Jag själv har betyligt bättre syn än genomsnittet (gjorde syn test igår faktiskt)

Man behöver inte ha superskarp syn för att uppfatta 120Hz, det är just därför i princip alla KAN se 120Hz med lite invänjning.
Om du inspekterar snabba rörelser på en 120Hz skärm så ser man tydlig skillnad. Men om man inte äger en egen 120Hz skärm så kan man inte riktigt veta, för det duger inte att gå till Media Markt och titta på en skärm. Det tar som sagt några dagar med en 120Hz skärm tills man verkligen vet vad 120Hz är.

Permalänk
Medlem

Angående att se skillnad på 120Hz och 60Hz gjorde ju linus ett test på.
https://www.youtube.com/watch?v=yWEpIwNDeCA

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Angående att se skillnad på 120Hz och 60Hz gjorde ju linus ett test på.
https://www.youtube.com/watch?v=yWEpIwNDeCA

Titta på del 2 istället. Den bevisar att med lite invänjning så är det lätt att se och känna skillnad på 120Hz.

Permalänk
Avstängd

Det är många som har bakvänd uppfattning hur ekonomin fungerar. Det är inte konsumtion som driver ekonomin. Det är produktion som driver ekonomin och för att det skall finnas produktion så måste någon investera! Först måste det ske en investering, sedan forskas, produceras och slutligen konsumeras. Det finns alltid efterfrågan efter nya och bättre prylar, men tro det eller ej, någon måste göra en investering för att det ska ske något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Det är många som har bakvänd uppfattning hur ekonomin fungerar. Det är inte konsumtion som driver ekonomin. Det är produktion som driver ekonomin och för att det skall finnas produktion så måste någon investera! Först måste det ske en investering, sedan forskas, produceras och slutligen konsumeras. Det finns alltid efterfrågan efter nya och bättre prylar, men tro det eller ej, någon måste göra en investering för att det ska ske något.

Men vem vill i sin tur ta risken att investera om det råder osäkerhet om den förväntade efterfrågan och vinsten matchar utvecklingskostnaderna?

Det är en klockren hönan-eller-ägget-fråga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aXz:

Ja, som titeln säger.
Är det bara jag som tycker att skärmutvecklingen är fruktansvärt långsam?
Man kan tycka att vid det här laget så borde 100hz vara standard på alla paneler och BLB, eftersläpningar osv inte borde existera.
Det känns som att man sitter år ut och år in och väntar på något genombrott men det händer ju absolut inget.
Visst, 100+ hz var ju ett genombrott men det släpptes väll för första gången på en TN panel för 4-5 år sedan? Hur kan man inte ha luskat ut hur man får detta på en IPS vid det här laget?
Eller det går ju, dock bara på koreaskärmar.
Och är det någon som vet hur det går med OLED utvecklingen?

Utvecklingen är långsam därför att tillverkarna inte har någon konkurrens. Det är bara några få tillverkare. Om det fanns stor konkurrens skulle de vara tvungna att rappa på med utveckling, men de behöver inte idag.

Det är exakt samma situation som för hårddiskar. Sedan Samsung(?) såldes, finns det bara nu tre st tillverkare och de samarbetar (googla lite så ser du). De har ingen anledning att utveckla hårddiskarna idag, för vi konsumenter kan inte köpa diskar nån annanstans ifrån. Det är fortfarande 2 TB diskar som gäller idag, flera år efter översvämningarna i Thailand. Det var strax innan som Samsung såldes. De har 5-6TB diskar i labben, men de behöver inte sälja dem. Vi får rätta oss efter vad de bestämmer att vi ska köpa, och det är 2TB diskar som gäller idag. Snart 3TB. Innan Samsung såldes så var det snabb utveckling och diskpriserna föll snabbt och blev snabbt större. Men inte idag. Det är stiltje. Varför ska ett företag lägga ned miljarder på FoU och bygga nya fabriker, om de själva bestämmer priserna? De tjänar enorma summor idag (enligt artiklar). Varför ska de offra 5 miljarder på att bygga nya fabriker som kan tillverka 5-6TB diskar? De måste inte göra det. Vi köper det som finns. Och de har ingen anledning att rappa på. Det finns ingen konkurrens. Disktillverkarna tjänar mer än förrut och hårddiskkrisen är fejk:
http://news.softpedia.com/news/HDD-Crisis-Was-Fake-Seagate-an...
https://www.google.se/search?q=western+digital+posts+huge+pro...

Konkurrens är bra för oss konsumenter. Om AMD blir svagare, så kan du ge dig på att Intel dröjer med att släppa nya cpuer och försenar sina investeringar, och att Intels nya cpuer är inte mycket bättre än innan. T.ex. kanske Intels nya cpuer endast skulle vara 5% snabbare än generationen innan. Och att priserna skulle inte falla för det. Vem skulle vilja betala samma pris för en 5% snabbare cpu? Men oj, detta är ju precis det som skett: Haswell är 5% snabbare än Ivy bridge, och priserna är desamma, och Intel försenar sina nya cpuer. Helst skulle Intel vilja fortsätta sälja gamla Pentium 2 för dyra pengar, och aldrig bygga nya dyra fabriker.
http://tech2.in.com/news/cpus/intel-haswell-possibly-delayed-...
"Intel already announced it would break from the annual refresh cycle it had established since the first-generation Core architecture was announced, by shipping Haswell in March-April instead of January 2013."
Så Haswell är försenad från Januari till Mars, sen blev det försenad igen till Juni. Och de dyrare Enterprise E7 cpuerna är flera år försenade. Säljer Intel fortfarande Westmere-EX? Cpun innan SandyBridge? Om AMD vore starka, så skulle Intel ha sålt 8-core cpuer nu, som är mycket snabbare än Haswell och billigare. Och E7 cpuerna vore i fas, nu säljer Intel Sandybridge E7 xeon cpuer, och Ivy bridge E5 cpuer, och Haswell E3 xeon och desktop. Intel vore tvungna att helt gå över till Haswell överallt, om AMD vore starka. Så Intel fanboys, nu ser ni vad som händer när ni önskar att AMD dör: ni får betala dyra pengar för inte bättre cpuer.

Om vi istället tittar på Unix RISC servrar. IBM och Oracle konkurrerar hårt. Oracles nya cpuer är alltid 100% snabbare för varje generation, inte 5% snabbare. Utan dubbelt så snabba. T.ex. SPARC T5 är dubbelt så snabb som T4. IBM ligger inte heller på latsidan, och IBM POWER7+ är typ 20% snabbare än gamla POWER7. Här pratar vi inte 5% snabbare. Det är strid på kniven. Båda har sänkt priserna på sina Unix servrar. Om IBM eller Oracle skulle dö, så skulle utvecklingen stanna och de nya cpuerna skulle vara 5% snabbare och vara dyra.

Seriöst, jag fattar inte att Intel har fräckheten att sälja sina nya cpuer som endast är 5% snabbare? Hur f-n kan folk gå på det? Hur kan folk acceptera Intels nya produkter som inte är snabbare än de gamla produkterna? Intel underpresterar medvetet, de behöver inte skärpa sig, AMD är inget hot längre. Tänk om nya Mobiltelefonerna var identiska, förutom bara 5% snabbare? Folk skulle bli tokiga av ilska och inte köpa. Ingen skulle acceptera en sån tillverkare, den skulle dö. Det är grym konkurrens bland mobiler och utvecklingen går i rasande fart och priserna faller snabbt.

Hårddiskar har ingen konkurrens. Skärmar har ingen konkurrens. x86 cpuer har ingen konkurrens. Då blir det som det blir. Hänger du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Titta på del 2 istället. Den bevisar att med lite invänjning så är det lätt att se och känna skillnad på 120Hz.http://www.youtube.com/watch?v=a2IF9ZPwgDM

Ja, det är klart man känner skillnad på 120Hz och 60Hz om man spelar en del. Däremot känns det väl rätt meningslöst för någon som spelar fifa då och då att köpa sig en

Detta kanske är en korkad fråga men om jag sätter ner till 60Hz i Nvidia kontrollpanel, är det precis som en 60Hz skärm i så fall? Testade det och spelade en runda CoD och det blev en sån otrolig skillnad. Kunde knappt spela klart matchen pga att jag började få huvudvärk. Blir man så förbannat känslig eller var det inte som en 60Hz monitor? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.