Permalänk
Medlem

Laptop med e-ink skärm?

Hej, lite titt som tätt så sitter jag utomhus och jobbar (främst skrivande, möjligen lite surfande), vilket i dag via min bärbara dator är drygt som ja, drygt p.g.a. den i ljusa situationer mediokra LCD tekniken (CRT var inte bättre och så vitt kunnat se så är OLED lika illa).

Min fråga, finns det i Sverige just nu någon liten lämplig laptop med skärm som påminner om e-ink (ogillar ordet men ja), likt skärmen på en amazon kindle fast gärna med bättre uppdateringshastighet förstås? Bör även ha någon slags bakgrundsbelysning av skärm och tangenter också by the way, då den ju bör fylla sitt syfte även om det blir mörkt.

Om det finns att införskaffa, var hittar jag den isf?

Tusen tack på förhand

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Avstängd

Det finns inte tyvärr. Jag hade satsat på en laptop med hög ljusstyrka och matt skärm, i övrigt finns det inte så mycket att göra. Kanske en "keps" som skuggar skärmen typ som de brukade ha på bankkontor och liknande tidigare, men det lär vara svårt att hitta någon att köpa till en laptop så du får nog bygga den själv i så fall (och ska den funka i solljus så lär den bli ganska stor). Det händer att jag jobbar ute också och det brukar gå rätt bra om man bara placerar sig bra, inget direkt solljus på skärmen bara. Med en glossy-skärm så blir dock problemen med reflektioner så stora att placeringen har mindre betydelse, så undvik det.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men har lite bra info. Finns ett antal Android-plattor som är på väg eller redan är ute, bland annat Onyx C65. Under året kommer även Pocketbook CAD Reader (13" Eink Fina) och Earl (www.meetearl.com).

Annars finns Pixel Qi-tekniken som kan vara värd att kolla upp. Det finns separata skärmar med HDMI eller custombyggen med skärmen i laptops och tablets.

Visa signatur

Utvecklare med f-skatt. http://www.andreasbergstrom.com