SSD, endast 5,9 poäng i WEI

Permalänk

SSD, endast 5,9 poäng i WEI

Trots att min SSD uppvisar goda värden ger den endast 5,9 poäng i Windows Experience Index. Så vitt jag minns bör jag få högre poäng än så. SSD-enheten i fråga är en Intel 510 Series 120 GB.

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat AHCI i BIOS?

Har du en annan mekanisk hårddisk inkopplad som kan orsaka ditt resultat?

Permalänk

Det är ju inte så bara att ändra i bios från IDE till ahci utan att ändra saker i registret först.
Om man installerade med IDE från början.
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av exroz:

Har du aktiverat AHCI i BIOS?

AHCI ska vara aktiverat, ja.

Skrivet av exroz:

Har du en annan mekanisk hårddisk inkopplad som kan orsaka ditt resultat?

Jag har två stycken mekaniska hårddiskar inkopplade utöver min SSD, men de har aldrig påverkat resultatet förut. Dessutom "heter" testet "Primary hard disk" vilket rimligtvis endast bör ta hänsyn till SSD:n. Men vem vet...

Permalänk
Medlem

Gokväll, hmm du e säker du kör disken på sata3 6gbit port med va?

Dom flesta brukar inte bry sig om vad man får i windows score finns bättre sätt att benchmarka men kan bara hålla med ser skumt ut med resultaten du får det här får jag med min SSD jag bytade till häromdagen "Samsung 840 PRO 256GB:

Hade en OCZ agility III 120GB tidigare som inte presterade allt för långt från din du borde egentligen hamna på kring 7.5 minst med den disken tycker man.

Jag har 5 mekaniska diskar i min dator och ingen påverkan på mina tester, även om det var så att en av dina mekaniska fungerade för sån här system reserv på 100MB eller vad de brukar va så borde det ändå inte påverka ditt score där.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Testa med AS SSD och återkom med screenshot.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Finns det fler sätt än AS SSD att se om ahci är igång i windows?
Exempelbild från ett forum
Crystal Disk Mark borde ha en sån funktion tycker jag, då de flesta "benchmark'ar" med det programmet istället för AS SSD.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd

Kan säga att AHCI i BIOS är en skröna o gör varken till eller från på ssd! ni som påstår att det gör skillnad tycker jag ska läsa på termerna ni hävdar ger nytta!
Får du detta värda på din comp är det det som gäller inget mer att göra åt

Permalänk
Medlem

Har du utvärderat om datorn efter ssd'n sattes i?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Zacke68:

Kan säga att AHCI i BIOS är en skröna o gör varken till eller från på ssd! ni som påstår att det gör skillnad tycker jag ska läsa på termerna ni hävdar ger nytta!
Får du detta värda på din comp är det det som gäller inget mer att göra åt

Då undrar jag varför jag märkte en stor skillnad på min gamla dator när jag ändrade från IDE till AHCI när jag installera SSD första gången.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

för att WEI är helmongo.
testa dock en "winsat disk" ifrån cmd så kan du ju se om det är något som strular ner poängen.
dessutom ser det ut som att du inte har jättemycke ledigt utrymme och jag fick en bugg med WEI med att skriva till disken när jag hade ca 15gb ledgit, fick ta bort så jag hade 20+ ledigt och då funkade det. detta problem såg jag när jag körde winsat så det skulle ju kunna va samma sak för dig.

EDIT: delen där det står "diskutvärdering '-scen 2009 drive C:' va det som strulade när jag hade dåligt med ledigt utrymme för övrigt. den ska ta en liten stund men när jag inte hade utrymme så hoppade han typ över det.
och om du kör cmd som admin så kan du bläddra i rutan efter det är klart.

Permalänk
Medlem

Har haft samma men det här var lösningen när jag satt i samma sits.

Detta är ett utklipp från "Sean's Windows 7 Install and Optimization Guide for SSD &HDD" på overclock.net.

Fix W.E.I. scores reporting wrong:
Go to C:\Windows\Performance\WinSAT and delete the winsat.txt
Then go to C:\Windows\Performance\WinSAT\DataStore and delete all the files in there.
Now restart W.E.I.
Note: The scores should be the proper score now.

Konstigt att denna lösning inte är mer känd...

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
99:e percentilen

Jag skulle tippa på att du anslutit den till en SATA 3Gbit/s-port, vilket flaskar sekventiell läs- och skrivhastighet, vilket förmodligen påverkar WEI-poängen.

Tittar man på dina värden ser man att du har en sekventiell läshastighet på 363 MB/s = 2904 Mbit/s, vilket som du ser är precis under 3 Gbit/s-strecket.

Prova att ansluta SSD:n till en SATA 6Gbit/s-port.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Poppler:

Har haft samma men det här var lösningen när jag satt i samma sits.

Detta är ett utklipp från "Sean's Windows 7 Install and Optimization Guide for SSD &HDD" på overclock.net.

Fix W.E.I. scores reporting wrong:
Go to C:\Windows\Performance\WinSAT and delete the winsat.txt
Then go to C:\Windows\Performance\WinSAT\DataStore and delete all the files in there.
Now restart W.E.I.
Note: The scores should be the proper score now.

Konstigt att denna lösning inte är mer känd...

Det där stämmer men inte hela sanningen. En defragmentering av disken har fungerat för mig. Det hände ibland att min gamla Intel G2 80gb disk ibland fick 5.9 i WEI.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Jag skulle tippa på att du anslutit den till en SATA 3Gbit/s-port, vilket flaskar sekventiell läs- och skrivhastighet, vilket förmodligen påverkar WEI-poängen.

Tittar man på dina värden ser man att du har en sekventiell läshastighet på 363 MB/s = 2904 Mbit/s, vilket som du ser är precis under 3 Gbit/s-strecket.

Prova att ansluta SSD:n till en SATA 6Gbit/s-port.

Min SATA 2 (3Gbit/s) SSD drar hela 7.5 i Windows index, tror knappast att det är sata gränssnittet som flaskhalsar hans "score", 5.9 är det vanliga resultaten av dagens 5400 / 7200RPM diskar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jonssown:

Min SATA 2 (3Gbit/s) SSD drar hela 7.5 i Windows index, tror knappast att det är sata gränssnittet som flaskhalsar hans "score", 5.9 är det vanliga resultaten av dagens 5400 / 7200RPM diskar.

OK, då kanske scoret beror på något annat, men likväl utnyttjar han inte sin SSD:s fulla potential. En Intel 510 ska läsa snabbare än 363 MB/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Kan säga att AHCI i BIOS är en skröna o gör varken till eller från på ssd! ni som påstår att det gör skillnad tycker jag ska läsa på termerna ni hävdar ger nytta!
Får du detta värda på din comp är det det som gäller inget mer att göra åt

Det ger en jävulsk skillnad i både laddtider och läs/skrivhastighet. Du borde nog läsa om och göra rätt

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Zacke68:

Kan säga att AHCI i BIOS är en skröna o gör varken till eller från på ssd! ni som påstår att det gör skillnad tycker jag ska läsa på termerna ni hävdar ger nytta!
Får du detta värda på din comp är det det som gäller inget mer att göra åt

Källa?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Trots att min SSD uppvisar goda värden ger den endast 5,9 poäng i Windows Experience Index. Så vitt jag minns bör jag få högre poäng än så. SSD-enheten i fråga är en Intel 510 Series 120 GB.

http://anony.ws/i/2013/06/23/mRiQY.png

http://anony.ws/i/2013/06/23/H8FkJ.png

Windows Experience Index fungerar dåligt. Den visar inte alltid rätt och tar oftast inte hänsyn till fler än ett grafikkort t.ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Testa med AS SSD och återkom med screenshot.

Skrivet av Bakgrund:

Har du utvärderat om datorn efter ssd'n sattes i?

Ja. Min SSD har varit i bruk i ungefär 1,5 år. Men när jag gjorde ett WEI-test i går fick jag ovanligt låg poäng, det är anledningen till att jag skapade den här tråden. Så min SSD är inte nyinstallerad på något som helst vis.

Skrivet av Poppler:

Har haft samma men det här var lösningen när jag satt i samma sits.

Detta är ett utklipp från "Sean's Windows 7 Install and Optimization Guide for SSD &HDD" på overclock.net.

Fix W.E.I. scores reporting wrong:
Go to C:\Windows\Performance\WinSAT and delete the winsat.txt
Then go to C:\Windows\Performance\WinSAT\DataStore and delete all the files in there.
Now restart W.E.I.
Note: The scores should be the proper score now.

Konstigt att denna lösning inte är mer känd...

Jag har raderat alla filer i C:\Windows\Performance\WinSAT\DataStore, det fanns dock ingen "winsat.txt"-fil i C:\Windows\Performance\WinSAT.

Skrivet av HurMycket:

Jag skulle tippa på att du anslutit den till en SATA 3Gbit/s-port, vilket flaskar sekventiell läs- och skrivhastighet, vilket förmodligen påverkar WEI-poängen.

Tittar man på dina värden ser man att du har en sekventiell läshastighet på 363 MB/s = 2904 Mbit/s, vilket som du ser är precis under 3 Gbit/s-strecket.

Prova att ansluta SSD:n till en SATA 6Gbit/s-port.

Den är ansluten till en 6 Gbps-port.

Permalänk

När jag skulle köra WEI nyss såg det ut så här:

Men efter ett test såg resultatet ändå inte bättre ut än i går:

EDIT:

Skrivet av Punnisher:

Det är ju inte så bara att ändra i bios från IDE till ahci utan att ändra saker i registret först.
Om man installerade med IDE från början.
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

AHCI var redan påslaget i BIOS och registervärdet i guiden, som du länkade, var redan inställt till rätt värde.

Permalänk
Medlem

Äh, windows 7 experience index är ändå det sämsta benchmarking-testet som finns, råder dig att skita i de värdena då de inte betyder ett piss.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

AHCI var redan påslaget i BIOS och registervärdet i guiden, som du länkade, var redan inställt till rätt värde.

Drivrutiner till ahci/sata från moderkortstillverkaren?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Här var det mycket konstiga tips/råd...har man möjlighet så ska självklart ahci vara igång, det gör disken betydligt bättre på att göra flera saker parallellt.

Nåja, ahci är i alla fall aktiverat då det flertrådiga testet ger bättre resultat än det enkeltrådiga (4k vs 4kqd32). Tror inte att det går att få ut speciellt mycket mer prestanda, såvida det inte är så att disken är kopplad till en port som styrs av en kontroller från marvell eller liknande. Finns det portar för sata 6gbit/s som styrs av sydbryggan är detta alltid ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

J
Tittar man på dina värden ser man att du har en sekventiell läshastighet på 363 MB/s = 2904 Mbit/s, vilket som du ser är precis under 3 Gbit/s-strecket.

SATA använder 8b/10b encoding, vilket innebär att 3Gbit/s motsvarar 300MByte/s.
(Och följaktligen att 363MB/s motsvarar 3630Mbit/s)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zacke68:

Kan säga att AHCI i BIOS är en skröna o gör varken till eller från på ssd! ni som påstår att det gör skillnad tycker jag ska läsa på termerna ni hävdar ger nytta!
Får du detta värda på din comp är det det som gäller inget mer att göra åt

Knappast du är en skröna också isåfall,har man inte ahci aktiverat i bios så kommer disken generellt prestera sämre
,det gäller både ssd och mekaniska diskar:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Det är troligen windows som failar och testar en hdd i stället. Jag hade det problemet en gång och senare när jag installerade om så var det på 7.9 igen.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FatherOfThree:

SATA använder 8b/10b encoding, vilket innebär att 3Gbit/s motsvarar 300MByte/s.
(Och följaktligen att 363MB/s motsvarar 3630Mbit/s)

Fo3

OK, då vet jag!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Trots att min SSD uppvisar goda värden ger den endast 5,9 poäng i Windows Experience Index. Så vitt jag minns bör jag få högre poäng än så. SSD-enheten i fråga är en Intel 510 Series 120 GB.

http://anony.ws/i/2013/06/23/mRiQY.png

http://anony.ws/i/2013/06/23/H8FkJ.png

Jag får 7,8 i WEI med min Intel 510 250 GB.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Trots att min SSD uppvisar goda värden ger den endast 5,9 poäng i Windows Experience Index. Så vitt jag minns bör jag få högre poäng än så. SSD-enheten i fråga är en Intel 510 Series 120 GB.

http://anony.ws/i/2013/06/23/mRiQY.png

http://anony.ws/i/2013/06/23/H8FkJ.png

Du har för mycket på den TROR jag. Max 80% har jag läst även på SSDer. Rätta mej någon om jag är ute o "cycklar"

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi