[Support] Hur sänker jag fläkthastigheten?

Permalänk
Medlem

[Support] Hur sänker jag fläkthastigheten?

Hej Sweclockers!

För ett tag sedan köpte jag en ny dator (här är delarna: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2040198/2012-07-18)
Sedan dess har jag stått ut med att datorn låter ganska mycket, nu tänkte jag ta tag i det.
Datorn har Cougar Vortex 120 mm fläktar och låter ganska mycket.

Jag har testat att installera Speedfan men får det inte att fungera, händer ingenting när jag manuellt drar ned fläkthastigheten.
Förmodligen för att fläktarna är PWM-styrda?

Hur kan jag göra för att få en bättre fläkthastighet och därmed mer behagligt ljud?
(låter som att fläktarna kör på rejält redan vid låg belastning)

Ha det gött!

Permalänk
Medlem

12v-7v 3pins kabel, eller en fläktkontroll

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Som det ser ut enligt din lista så köpte du ingen cpu kylare och om du kör med stock så kan jag rekommendera att kanske titta på Hyper 212 http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev.... Jag tror nämligen att den kan vara den stora boven, men annars kan du ställa via bios http://www.ladda-upp.se/image.php?id=58336&size=full

Permalänk
Medlem

Om du kopplat fläktarna till ditt moderkort borde du kunna ändra hastigheten i bios.
Klippt och klistrat från manualen.

Hardware Monitor
Press <Enter> to enter the sub-menu.
CPU Smart Fan Target
Controls CPU fan speed automatically depending on the current temperature and
to keep it with a specific range. If the current CPU temperature reaches the target
value, the smart fan function will be activated.
SYS Fan1/ 2 Control
These items allow users to select how percentage of speed for the SYSFAN1/ 2.
CPU/ System Temperature, CPU FAN/ SYS FAN 1/ 2 Speed
These items show the current status of all of the monitored hardware devices/ components
such as CPU temperature/ system temperature and all fans’ speeds.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Om du kopplat fläktarna till ditt moderkort borde du kunna ändra hastigheten i bios.
Klippt och klistrat från manualen.

Hardware Monitor
Press <Enter> to enter the sub-menu.
CPU Smart Fan Target
Controls CPU fan speed automatically depending on the current temperature and
to keep it with a specific range. If the current CPU temperature reaches the target
value, the smart fan function will be activated.
SYS Fan1/ 2 Control
These items allow users to select how percentage of speed for the SYSFAN1/ 2.
CPU/ System Temperature, CPU FAN/ SYS FAN 1/ 2 Speed
These items show the current status of all of the monitored hardware devices/ components
such as CPU temperature/ system temperature and all fans’ speeds.

Jag har CPU-kylare, Corsair Hydro H80
Har testat att ändra i bios, det gör ingen större skillnad. Fläktarna verkar köra fullt ös ändå.

Tror det är 12v-7v 3pins kabel som gäller, hur kopplar jag det till fläktarna, svårt?
Vill gärna kunna styra fläkthastigheterna via Speedfan, hört att det kan bli väldigt bra.
Och som jag förstått det går det inte med PWM-styrda fläktar. (PWM verkar fungera sådär? Högljudda som sagt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Jag har CPU-kylare, Corsair Hydro H80
Har testat att ändra i bios, det gör ingen större skillnad. Fläktarna verkar köra fullt ös ändå.

Tror det är 12v-7v 3pins kabel som gäller, hur kopplar jag det till fläktarna, svårt?
Vill gärna kunna styra fläkthastigheterna via Speedfan, hört att det kan bli väldigt bra.
Och som jag förstått det går det inte med PWM-styrda fläktar. (PWM verkar fungera sådär? Högljudda som sagt)

Om du kör en 12v-7v adapter så sänker du fläkthastigheten konstant eftersom du sänker spännigen till fläktarna, det enda du gör är att koppla in en "skarvsladd" mellan fläktarna och moderkortet, enklare blir det inte!

Har aldrig kört Speedfan som någon speciellt fläktstyrning, tycker inte att programmet är så bra på det. PWM däremot är enligt min uppfattning den bästa vägen för att få automatiskt styrda fläktar via moderkortet som varvar upp under load och det blir varmt. Att en fläkt är högljudd har ingenting med PWM i sig att göra, i så fall kan det var att du inte ställt in fläkthastigheter i BIOS och de går på full fart hela tiden, eller så har du inte en PWM-header (4-pins kontakt) på moderkortet. Har du bara 3-pins kontakt på fläktarna kan du inte styra dom med PWM, oavsett vad du gör i BIOS. Någon annan kommer säkert med mer info.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Jag har CPU-kylare, Corsair Hydro H80
Har testat att ändra i bios, det gör ingen större skillnad. Fläktarna verkar köra fullt ös ändå.

Tror det är 12v-7v 3pins kabel som gäller, hur kopplar jag det till fläktarna, svårt?
Vill gärna kunna styra fläkthastigheterna via Speedfan, hört att det kan bli väldigt bra.
Och som jag förstått det går det inte med PWM-styrda fläktar. (PWM verkar fungera sådär? Högljudda som sagt)

Jo, pwm ska gå att kontrollera i speedfan om du kopplar rätt, men det kanske beror på moderkortet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Nya moderkort kan dock styra 3pins fläktar. Men du har inte inställt på automatisk i bios eller nått då. För där ska det.
Jag styr alla fläktar med speedfan i mitt chassi, både pmw och vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davos04:

Nya moderkort kan dock styra 3pins fläktar. Men du har inte inställt på automatisk i bios eller nått då. För där ska det.
Jag styr alla fläktar med speedfan i mitt chassi, både pmw och vanliga.

Tjo!
Jag ser inte fläkt1 och fläkt 2 i varken BIOS eller Speedfan, kanske inte är korrekt kopplade till moderkortet helt enkelt?
Antar att de ska kopplas till kontakterna för sysfan1 och sysfan2 på moderkortet (eller vad kontakterna heter?)

Om jag förstått det rätt borde det alltså gå bra att styra mina PWM-fläktar utan att koppla in andra pin-kontakter?

Permalänk
Medlem

Ja är de kopplade på moderkortet så ska de ju gå att styra via bios, går ju att ställa in maxfart på de och om man vill ha de manuellt eller automatiska. Vad är det för pin-kontakter du tänkte på?