Bytte internet leverantör, ångra?

Permalänk
Avstängd

Bytte internet leverantör, ångra?

Hejsan,

Gjorde ett klantigt misstag tror jag, ska förklara:

Knackade på dörren och där stod en kille som fråga om jag hade internet genom LAN uttaget i väggen, ja sa jag och då sa han bra för vi har sänkt våra priser inom ditt stadsnät och du betalar 350kr nu för 100Mbit och nu får du det för 283kr i månaden istället. Jag tyckte det lät bra och skrev på, men såg att bolaget inte var det samma som jag har nu och tvekade lite då jag är nöjd med det jag har även om det är ganska dyrt, men han sa att jag kunde va lugn för allt skulle vara samma, IP adresser osv. så som sagt jag skrev på.

Och nu när jag läste min kopia av pappret så har han bockat i att jag ska ha ip telefoni för 39kr i månaden (han sa inget om det) också vilket jag inte vill ha då min mobil räcker, och att jag är bunden i 24mån till allt.

Så jag ringde min leverantör jag har nu då jag såg på deras sida att dom nu sänkt priset på tjänsten jag har till 243kr istället för 350kr. Och hon sa att jag kunde få det billigare priset och jag binder om mitt abonnemang i 12mån vilket jag gärna gör.. Men så berätta jag om dörrknackaren som fick mig att skriva på nått annat och att jag måste lösa det först.

Så det jag undrar är om jag kan häva det jag gjorde eller är jag fast med det nya i 24mån nu? Till saken är att uppsägningstiden på mitt internet är 3mån och dörrknackaren sa att jag själv måste säga upp mitt internet i mitten av juli så skulle det nya komma 3 månader senare. Så vad säger ni, kan man ringa dom och säga att jag gjorde ett misstag och häva det jag skrev under?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du bör kunna det ja. Sen tror jag även att det är likabra att ringa dit direkt istället för att spekulera här :).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Hänvisa även till att han bockat i ip-telefoni, utan att ens ha sagt något om det. Kan hamna under avtalsbrott, att han lagt till saker utan ditt godkännande.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Hejsan,

Gjorde ett klantigt misstag tror jag, ska förklara:

Knackade på dörren och där stod en kille som fråga om jag hade internet genom LAN uttaget i väggen, ja sa jag och då sa han bra för vi har sänkt våra priser inom ditt stadsnät och du betalar 350kr nu för 100Mbit och nu får du det för 283kr i månaden istället. Jag tyckte det lät bra och skrev på, men såg att bolaget inte var det samma som jag har nu och tvekade lite då jag är nöjd med det jag har även om det är ganska dyrt, men han sa att jag kunde va lugn för allt skulle vara samma, IP adresser osv. så som sagt jag skrev på.

Och nu när jag läste min kopia av pappret så har han bockat i att jag ska ha ip telefoni för 39kr i månaden (han sa inget om det) också vilket jag inte vill ha då min mobil räcker, och att jag är bunden i 24mån till allt.

Så jag ringde min leverantör jag har nu då jag såg på deras sida att dom nu sänkt priset på tjänsten jag har till 243kr istället för 350kr. Och hon sa att jag kunde få det billigare priset och jag binder om mitt abonnemang i 12mån vilket jag gärna gör.. Men så berätta jag om dörrknackaren som fick mig att skriva på nått annat och att jag måste lösa det först.

Så det jag undrar är om jag kan häva det jag gjorde eller är jag fast med det nya i 24mån nu? Till saken är att uppsägningstiden på mitt internet är 3mån och dörrknackaren sa att jag själv måste säga upp mitt internet i mitten av juli så skulle det nya komma 3 månader senare. Så vad säger ni, kan man ringa dom och säga att jag gjorde ett misstag och häva det jag skrev under?

Mvh

Man har 14 dagars ångerrätt vid dörrförsäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Man har 14 dagars ångerrätt vid dörrförsäljning

Du behöver inte ens ange orsak till varför du vill hoppa av.
Säg bara att du inte vill ha dom så stoppar dom din order.

Permalänk
Avstängd

Okej tack för svaren, ringer dom imorgon och säger att jag vill häva avtalet eftersom man har 14 dagars ångerrätt. Anledningen till att jag skrev här är för att jag just skrev på detta idag så det har nog inte reggats hos dom än. Så som sagt väntar till imorgon. Sen ringer jag min nuvarande leverantör och binder om mig så får jag en bättre deal fan måste bli bättre på att handskas med dörrknackare, hatar att prata med dom :/

Permalänk
Medlem

Ett tips, om du pratar med valfri försäljare så börja med att avbryta och säg "innan du lägger din tid och energi på mig, hur funkar det här när jag har en betalningsanmärkning hos Kronofodgden?". Brukar bli korta säljsamtal...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Okej tack för svaren, ringer dom imorgon och säger att jag vill häva avtalet eftersom man har 14 dagars ångerrätt. Anledningen till att jag skrev här är för att jag just skrev på detta idag så det har nog inte reggats hos dom än. Så som sagt väntar till imorgon. Sen ringer jag min nuvarande leverantör och binder om mig så får jag en bättre deal fan måste bli bättre på att handskas med dörrknackare, hatar att prata med dom :/

tele2 va? de kom med detta fantastiska erbjudande till mig med, dock 299kr i månaden för 100/10 och när jag sa att jag betalade 245kr i månaden för 100/10 från bredband2 så påstod dom att jag ljög så jag smällde bara igen dörren

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nejdå,
Du kan signa vilken skit du vill, sedan har du dessa forum som du kan kolla om det var bra eller ej.
Var det inte bra så ringer du dom och säger att du ångrade dig, Enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Fan måste bli bättre på att handskas med dörrknackare, hatar att prata med dom :/

Kan se framför mig hur det skulle se ut om Jehovas vittnen stod bakom dörren och bad dig skriva på allt möjligt galet.. LOL!

OnT: Kolla först vem, sen kan du gå vidare med ärendet till nästa nivå om det passar, annars "bye bye".

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

fan måste bli bättre på att handskas med dörrknackare, hatar att prata med dom :/

1. Släpp inte in dom i lägenheten om ni inte förväg bestämt tid. Vissa kan även vara rånare som vill kolla upp om det är värt att komma tillbaka senare och göra inbrott.

2. Gör bara affärer om det är du som kontaktat företaget och du redan haft flera dagar på dig att kolla upp priser, butiken osv.

3. Ingen betänketid. Ingen affär. Då menar jag flera dagar innan du skriver på något. Babblar dom om tidsbegränsat erbjudande, saker du inte har koll på eller inte förstår så är det nej direkt. Du kan alltid se till att kunna kolla upp själv eller fråga någon du litar på som är mer insatt. Du ska inte låta dom stressa dig att läsa, tänka och ta beslut direkt.

4. Jag skulle inte låta dom skicka något heller. Antingen har dom papper med sig som dom kan ge dig för att läsa i flera dagar eller en hemsida. Tex telefonförsäljare kan verkligen lura dig om du tackar ja till att skicka något.

Permalänk
Medlem

5. Ångra sig. Självklart kommer alla säljaren säga att det är lätt att göra och att man bara behöver bla bla bla. Lita inte på såna löften. Kolla upp sånt själv på exakt vad som krävs. Ännu viktigare är det att kolla deras kontakt info och att de verkligen svarar när du försöker kontakta dom via telefon osv.

Slutligen:
6. Är du det minsta osäker. Gör inga affärer, skriv aldrig på något, säg aldrig ja (telefon och dörrförsäljare). Du ska alltid ha tid att rådgöra med nån bekant och tid att kolla upp saker själv innan även om det tar flera dagar. Heller gå miste om ett bra erbjudande än att bli lurad / ångra sig / göra en dålig affär.