Behöver ett nytt mer avancerat grafikkort!!

Permalänk
Medlem

Behöver ett nytt mer avancerat grafikkort!!

Tjenare!

Har börjat tröttna på mitt sketna grafikkort som är rätt så gammalt enligt mig, så varför inte bara köpa ett nytt? Det verkar ju vara på tiden, hehe.

Så min kompis är en stolt ägare av ett '' MSI Radeon 7970 Lighting edition '' grafikkort, vilket jag tycker ser sjukt bra ut. Och det är det med.
Han sa att det kostade runt 4000 och det verkar vara ett rätt rimligt pris.

Grejjen är det att jag undrar om nån av er vet om det finns nåt bra grafikkort som är liiiiite bättre än min polares R7970.
Prisklassen känner jag borde ligga på max 5000 kr. Att satsa mer stålar känns onödigt

Ska köpa ett större chassi/låda snart också så jag antar att storleken på grafikkortet inte spelar sån stor roll. Jag köper ett chassi för just den då!

Tackar

Permalänk
Medlem

Ja den här frågan har ju inte besvarats förut i forumet...

OT:
Kanske ett 770/780 är något för dig?

EDIT:
http://www.inet.se/produkt/5409855/msi-geforce-gtx-770-2gb-li...

Permalänk
Medlem

Gtx 780 ligger strax över 5000 tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Ja den här frågan har ju inte besvarats förut i forumet...

OT:
Kanske ett 770/780 är något för dig?

EDIT:
http://www.inet.se/produkt/5409855/msi-geforce-gtx-770-2gb-li...

Fint pris på den må ja säga, men är den bättre än R7970:an då?

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759805

7970 för under 3000kr riktigt bra prestanda/kostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoosFraba:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759805

7970 för under 3000kr riktigt bra prestanda/kostnad

det skulle dock vara bättre än 7970, läs först!
TS: Har du 2 st 8x PCI-e så du kan köra crossfire/SLI? Isånafall skulle nog 2x 7950 vara bästa alternativet. Eventuellt 2 st 660ti, de kostar ofta lite mindre än 7950s.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

det skulle dock vara bättre än 7970, läs först!

det är ju bara att klocka den lite så är det mer prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoosFraba:

det är ju bara att klocka den lite så är det mer prestanda?

Metafor:

Ja, ett överklockat 7950 är bättre än ett vanligt 7950, och kan bli som ett 7970, men ett 7970 går ju också att klocka!

Dold text

Han letar efter ett grafikkort som är bättre än 7970. Att ge honom ett 7970 och säga att han kan klocka det är inte riktigt svar på frågan.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Fint pris på den må ja säga, men är den bättre än R7970:an då?

I vissa spel är 770 bättre, i andra inte, samt 780 är bättre i dom flesta spel, men dyrare.
Oavsett vad man väljer så är alla 3 bra.

Sweclockers har ett test http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...
samt detta kan man också kolla på http://www.anandtech.com/bench/Product/768?vs=827
samt http://www.anandtech.com/bench/Product/768?vs=829

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

780. Köp det och säg fick you. Nej men det passar ju. Lite över budget men det är det bästa du kan få till det priset.

Permalänk
Medlem

Innan man ens börjar rekommendera massa random grafikkort, så kanske man borde fråga vad för någon CPU och moderkort du har just nu.
Samt vad för nätdel du har.

Att slänga in ett 780/titan eller whatever i ett system som det sitter en gammal 2GHz Core2Duo med ett 400W Ace of Sweden nätagg. Vore inte det mest optimala t.ex

Och sen om jag vore du, så skulle jag nog vänta några månader tills AMD släpper sin nya serie, och se vad dom går för.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

690 beg?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd

Min rekomendation är att köpa ett 780 (lite över budget), och sedan om du har pengar till ett till 780 så kan du uppgradera de senare, tex 7970 funkar inte bra alls att köra 3x SLI, det är alltid bättre att ha ett starkt kort än två svaga..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som sagt bra att veta lite vad det är för övriga komponenter, speciellt CPU, är den i svagaste laget så blir den en flaskhals för dom mer kompetenta grafikkorten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av uranfagit.:

Min rekomendation är att köpa ett 780 (lite över budget), och sedan om du har pengar till ett till 780 så kan du uppgradera de senare, tex 7970 funkar inte bra alls att köra 3x SLI, det är alltid bättre att ha ett starkt kort än två svaga..

konstigt att det inte går bra att köra 7970 i 3x SLI, för bara Nvidia kort funkar i SLI

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Innan man ens börjar rekommendera massa random grafikkort, så kanske man borde fråga vad för någon CPU och moderkort du har just nu.
Samt vad för nätdel du har.

Att slänga in ett 780/titan eller whatever i ett system som det sitter en gammal 2GHz Core2Duo med ett 400W Ace of Sweden nätagg. Vore inte det mest optimala t.ex

Och sen om jag vore du, så skulle jag nog vänta några månader tills AMD släpper sin nya serie, och se vad dom går för.

Skrivet av ggustavsson:

Som sagt bra att veta lite vad det är för övriga komponenter, speciellt CPU, är den i svagaste laget så blir den en flaskhals för dom mer kompetenta grafikkorten.

Här är lite stats som jag hitta:

Nuvarande grafikkort: AMD Radeon HD 6900 Series (Förmodligen 6950)
CPU: amd phenom ii x4 965 3.4 ghZ
Nätagg: CX600w
Moderkort: http://www.asus.com/Motherboards/M4A78LTM/ rätt så säker på att det är just den modellen.
Windows 7 Home Edition.

fråga bara om mer info om ni behöver nåt säger också tack till alla tips!

Permalänk

Personligen skulle jag inte klämma in ett 780 med en Phenom 2:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Här är lite stats som jag hitta:

Nuvarande grafikkort: AMD Radeon HD 6900 Series (Förmodligen 6950)
CPU: amd phenom ii x4 965 3.4 ghZ
Nätagg: CX600w
Moderkort: http://www.asus.com/Motherboards/M4A78LTM/ rätt så säker på att det är just den modellen.
Windows 7 Home Edition.

fråga bara om mer info om ni behöver nåt säger också tack till alla tips!

Hmm , nätagget är bra och räcker över

och cpun vågar jag inte svara på , för jag har ingen statistik eller personlig erfarenhet att gå på..
men skulle jag svara rätt ur det blå så tror jag det kommer gå lite taskigt ? , känns som att cpun
kommer dra ner ett 780 ganska rejält.

(Vänta för mer riktiga åsiker baserat på något , jag spekulerar bara med cpun! )

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Här är lite stats som jag hitta:

Nuvarande grafikkort: AMD Radeon HD 6900 Series (Förmodligen 6950)
CPU: amd phenom ii x4 965 3.4 ghZ
Nätagg: CX600w
Moderkort: http://www.asus.com/Motherboards/M4A78LTM/ rätt så säker på att det är just den modellen.
Windows 7 Home Edition.

fråga bara om mer info om ni behöver nåt säger också tack till alla tips!

Nätagget duger som sagt bra för typ ett 780. Men CPUn kommer nog troligtvis flaska den en del. Klockar du CPUn så borde det nog kunna klämma ut mer prestanda.

Fast sen beror det också mycket på vad för spel man lirar. Är det mest bara shooters. Så lär CPUn inte flaska så mycket. Är det däremot mycket strategi eller MMO. Så bör du se över att uppgradera CPUn istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Nätagget duger som sagt bra för typ ett 780. Men CPUn kommer nog troligtvis flaska den en del. Klockar du CPUn så borde det nog kunna klämma ut mer prestanda.

Fast sen beror det också mycket på vad för spel man lirar. Är det mest bara shooters. Så lär CPUn inte flaska så mycket. Är det däremot mycket strategi eller MMO. Så bör du se över att uppgradera CPUn istället.

Vad menas med '' flaska '' ?

Jag hade för några månader sen ett rätt jobbigt problem med just CPUn, och det handla om att skiten överhettades till över 60 grader, så jag fick byta ut fläkten. Nu vet jag inte så mycket om överklockning, men gör inte det CPUn varmare?

Och till sist, är det då 100 % säkert att datorn klarar av en 780 om jag överklockar CPUn?

Dankeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Vad menas med '' flaska '' ?

Jag hade för några månader sen ett rätt jobbigt problem med just CPUn, och det handla om att skiten överhettades till över 60 grader, så jag fick byta ut fläkten. Nu vet jag inte så mycket om överklockning, men gör inte det CPUn varmare?

Och till sist, är det då 100 % säkert att datorn klarar av en 780 om jag överklockar CPUn?

Dankeee

Klarar och klarar. Den klarar det utan att klocka. Bara du kommer inte kunna kräma ur all prestanda som 780 kan ge.

Vad jag menar med flaska är flaskhals. I att den slöare komponenten i datorn kan slöa ner den snabbare komponenten. I detta fallet så kan CPUn sega ner grafikkortet då den inte kommer kunna orka hänga med grafikkortet.

Ska man överklocka, så bör man investera i en lite tyngre kylare som sagt. Och det blir varmare och du kan korta ner livslängden en bit. Men overall så är riskerna små och livs förkortningen minimal, så länge man inte överdriver med för höga spänningar.

En annan sak jag glömde nämna. 780 packar 3GB VRAM. Så det är starkt rekommenderat du har minimum 6-8 GB RAM. Då minnet som går till grafikkortet, måste först laddas in i RAM minnet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Klarar och klarar. Den klarar det utan att klocka. Bara du kommer inte kunna kräma ur all prestanda som 780 kan ge.

Vad jag menar med flaska är flaskhals. I att den slöare komponenten i datorn kan slöa ner den snabbare komponenten. I detta fallet så kan CPUn sega ner grafikkortet då den inte kommer kunna orka hänga med grafikkortet.

Ska man överklocka, så bör man investera i en lite tyngre kylare som sagt. Och det blir varmare och du kan korta ner livslängden en bit. Men overall så är riskerna små och livs förkortningen minimal, så länge man inte överdriver med för höga spänningar.

En annan sak jag glömde nämna. 780 packar 3GB VRAM. Så det är starkt rekommenderat du har minimum 6-8 GB RAM. Då minnet som går till grafikkortet, måste först laddas in i RAM minnet.

Haha faan då, en CPU också...min som redan är ganska ny

Kanske bara ska skaffa en sånt kort som min polare istället...den verkar inte vara exakt lika avancerad och krävande.
Mitt RAM ligger dock på 4gb så hmm...
Har en Arctic Cooling Freezer A30 förresten, om det gör nån nytta. Inga fler tips på produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Haha faan då, en CPU också...min som redan är ganska ny

Kanske bara ska skaffa en sånt kort som min polare istället...den verkar inte vara exakt lika avancerad och krävande.
Mitt RAM ligger dock på 4gb så hmm...
Har en Arctic Cooling Freezer A30 förresten, om det gör nån nytta. Inga fler tips på produkter?

dubbla ramet tycker jag, sen 4670k+moderkort (ungefär 3000 sammanlagt skulle jag tippa) och då har du 2000 över till ett grafikkort. Då köper du ett 670 begagnat, och ett till när du har råd.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Haha faan då, en CPU också...min som redan är ganska ny

Kanske bara ska skaffa en sånt kort som min polare istället...den verkar inte vara exakt lika avancerad och krävande.
Mitt RAM ligger dock på 4gb så hmm...
Har en Arctic Cooling Freezer A30 förresten, om det gör nån nytta. Inga fler tips på produkter?

Tja. 7970 är rätt avancerat. Har iofs mycket bättre DirectCompute prestanda än nVidias kort. Och mycket tyder på att vi lär se fler spel som kommer utnyttja DirectCompute för många olika effekter och fysik. Speciellt med tanke på att AMD dominerar nästa konsol generation. Så lär vi nog se fler spel som utnyttjar fördelarna i AMD kort.
Och är en bra bit billigare än ett 780.

Vad du kan göra är att dubbla minnet till 8GB. Köp det grafikkort du vill ha. Och uppgradera CPUn vid senare tillfälle om du finner den inte riktigt hänger med längre. Det kommer flaska. Men gamla Phenom II lär hänga med ett tag till.
Och titta gärna till lite överklocknings guider om du känner för det, och försök kanske få upp klocken lite.
Viktigaste är dock du uppgraderar minnet innan du ens hoppar på nått grafikkort med 2-3GB VRAM.

Orkar du vänta några månader, så skulle jag rekommendera du väntar och ser vad AMD släpper för nått. Kommer inte riktigt några spel som kräver en stor grafik uppgradering förrens i höst endån. Så du lär nog kunna vänta tills dess.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Köp 7970 för 2999, sjukt bra kort för pengarna!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tja. 7970 är rätt avancerat. Har iofs mycket bättre DirectCompute prestanda än nVidias kort. Och mycket tyder på att vi lär se fler spel som kommer utnyttja DirectCompute för många olika effekter och fysik. Speciellt med tanke på att AMD dominerar nästa konsol generation. Så lär vi nog se fler spel som utnyttjar fördelarna i AMD kort.
Och är en bra bit billigare än ett 780.

Vad du kan göra är att dubbla minnet till 8GB. Köp det grafikkort du vill ha. Och uppgradera CPUn vid senare tillfälle om du finner den inte riktigt hänger med längre. Det kommer flaska. Men gamla Phenom II lär hänga med ett tag till.
Och titta gärna till lite överklocknings guider om du känner för det, och försök kanske få upp klocken lite.
Viktigaste är dock du uppgraderar minnet innan du ens hoppar på nått grafikkort med 2-3GB VRAM.

Orkar du vänta några månader, så skulle jag rekommendera du väntar och ser vad AMD släpper för nått. Kommer inte riktigt några spel som kräver en stor grafik uppgradering förrens i höst endån. Så du lär nog kunna vänta tills dess.

Kan en sådan här klara av ett så avancerat grafikkort då? Går väldigt billigt haha, blir ju en rätt del pengar i mängden! http://www.dustinhome.se/product/5010543803/corsair-8gb-ddr3-...

När jag tänker efter blir det nog inget avancerat som 780, men R7970 eller 770 ser fortfarande intressanta ut !

Schyst me all hjälp du kommit me ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Köp 7970 för 2999, sjukt bra kort för pengarna!!

Skickades från m.sweclockers.com

Från vilken hemsida hitta du den så billigt?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Från vilken hemsida hitta du den så billigt?!

Länkades ett innan i tråden?

Skrivet av GoosFraba:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759805

7970 för under 3000kr riktigt bra prestanda/kostnad

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte x570 Aorus pro, Ryzen 5900x, Asus rtx 3080 tuf OC, Corsair mp600 1TB, Fractal design ion 860 platinum, 32GB g skill 3600mhz, Phanteks p500a case.