Köpa iPhone 5 eller vänta på 5S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Är inte 5an fortfarande bara dualcore som gamla galaxy s2?

Dock två helt olika arkitekturer så att båda är dual core säger ingenting. Den i iPhone 5 är mycket kraftfullare.

Skrivet av bjajjull:

Adreno 320 är bättre än SGX 543MP3. Kolla bara FPS i glbenchmark 2.7 offscreen 1080p. Det är det som märks när man använder telefonen.

Ja, Adreno 320 är en kraftfullare krets helt klart men det är inte offscreen är det som "märks när man använder telefonen". Offscreen är låst till 1080P för att göra en rättvis jämförelse där alla kör samma upplösning men i praktiken (onscreen) så har ju telefonerna olika upplösning och därmed olika tunga att driva (för applikationer som kör i native upplösning). iPhone 5 har inte 1080P upplösning så den är ju lättare att driva än S4:ans skärm.

On topic:
iPhone 5 är fortfarande en mycket bra smartphone men skulle personligen inte köpa en iPhone 5 idag om man inte absolut måste ha en ny telefon när det bara är någon månad kvar innan 5S sannolikt presenteras. Troligtvis börjar den säljas i September/Oktober som iPhone 5 gjorde.

Tror inte det blir alldeles för mycket nyheter men verkar ju bli ny kamera (med två olika blixtrar), lite bättre batteri (som iofs kanske äts upp av något annat) och troligtvis en snabbare SoC om man skall tro de senaste ryktena/läckta bilderna.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Dock två helt olika arkitekturer så att båda är dual core säger ingenting. Den i iPhone 5 är mycket kraftfullare.

Ja, Adreno 320 är en kraftfullare krets helt klart men det är inte offscreen är det som "märks när man använder telefonen". Offscreen är låst till 1080P för att göra en rättvis jämförelse där alla kör samma upplösning men i praktiken (onscreen) så har ju telefonerna olika upplösning och därmed olika tunga att driva (för applikationer som kör i native upplösning). iPhone 5 har inte 1080P upplösning så den är ju lättare att driva än S4:ans skärm.

On topic:
iPhone 5 är fortfarande en mycket bra smartphone men skulle personligen inte köpa en iPhone 5 idag om man inte absolut måste ha en ny telefon när det bara är någon månad kvar innan 5S sannolikt presenteras. Troligtvis börjar den säljas i September/Oktober som iPhone 5 gjorde.

Tror inte det blir alldeles för mycket nyheter men verkar ju bli ny kamera (med två olika blixtrar), lite bättre batteri (som iofs kanske äts upp av något annat) och troligtvis en snabbare SoC om man skall tro de senaste ryktena/läckta bilderna.

Någonting säger mig att nästa iPhone kommer ha ett batteri på under 2000 mAh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

När går ryktet om att 5s släpps då?

Oktober som vanligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Theshawty:

Det har inte slagit dig att vissa bara vill ha det senaste? Jag köpte en S3 förra hösten men köpte en HTC One för tre veckor sen (som jag då bytte på öppet köp till en S4 förra veckan) bara för att jag ville och kunde. Behövde jag det? Nej.

Logiskt.

Det jag ville lägga fram var inte någon slags attack mot er telefonfantaster. Ville mer påpeka att det faktiskt kanske inte finns någon anledning att slänga pengar på en pryl som är rolig i 2 veckor. För att sedan användas precis som vilken annan telefon som helst.

Jag skulle gott klarat mig med min HTC desire fortfarande: eller vilken telefon som helst med spotify och sms/ringfunktion.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av lakej:

Vad finns för anledning att byta från en Iphone 4/4s till en 5:a? Lika meningslöst som att byta från S2->S3->S4. Vad fan gör ni med era telefoner? Benchmarks och tunga grafiska spel?

Min iPhone 4 är rätt trött, slitet batteri efter ca 2 år. Allmänt sliten
Jag gillar iphone gränssnittet osv. så ska skaffa en ny men vet ej om jag ska vänta till 5S eller köpa 5an nu!

Permalänk
Skrivet av lakej:

Logiskt.

Det jag ville lägga fram var inte någon slags attack mot er telefonfantaster. Ville mer påpeka att det faktiskt kanske inte finns någon anledning att slänga pengar på en pryl som är rolig i 2 veckor. För att sedan användas precis som vilken annan telefon som helst.

Jag skulle gott klarat mig med min HTC desire fortfarande: eller vilken telefon som helst med spotify och sms/ringfunktion.

Jag skulle nog säkert kunna klarat mig med S3an till den säckar ihop men när man kan köpa en ny lur så kliar det för mycket i fingrarna ^^

Skrivet av Sjooqvist:

Min iPhone 4 är rätt trött, slitet batteri efter ca 2 år. Allmänt sliten
Jag gillar iphone gränssnittet osv. så ska skaffa en ny men vet ej om jag ska vänta till 5S eller köpa 5an nu!

Vänta hellre några månader. Du kommer annars ångra dig och undra varför du inte väntade i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Jag tycker absolut att du ska vänta på iPhone 5s med tanke på hur snart den kommer.

5an är fortfarande bara samma gpu som galaxy s4, du vet telefonen som samsung släppte 1 år efter iphone 5?

Ja hur långt har gpu utvecklingen kommit på mobila enheter? Samt generell prestanda/multitasking så känns det nog mer cpu intensivt än gpu. och 5an kom långt efter både s2 och s3. Samsung har haft 4 kärnigt i 2 generationer nu s3/s4. Ändå har grönsakshandlaren inte lyckats komma dit ännu...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Ja hur långt har gpu utvecklingen kommit på mobila enheter? Samt generell prestanda/multitasking så känns det nog mer cpu intensivt än gpu. och 5an kom långt efter både s2 och s3. Samsung har haft 4 kärnigt i 2 generationer nu s3/s4. Ändå har grönsakshandlaren inte lyckats komma dit ännu...

Tänk på de stackars små batterierna Apple kör med. De får ju arbeta hårt för att driva tvp kärnor, tänk vad som skulle kunna hända med två kärnor till.

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Ja hur långt har gpu utvecklingen kommit på mobila enheter? Samt generell prestanda/multitasking så känns det nog mer cpu intensivt än gpu. och 5an kom långt efter både s2 och s3. Samsung har haft 4 kärnigt i 2 generationer nu s3/s4. Ändå har grönsakshandlaren inte lyckats komma dit ännu...

Ändå flyter det ju på bättre, känns som att ett av operativsystemen måste optimeras Spelar ju i dagsläget ingen roll vad det är för gpu/cpu och hur höga clocks man kör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, Adreno 320 är en kraftfullare krets helt klart men det är inte offscreen är det som "märks när man använder telefonen". Offscreen är låst till 1080P för att göra en rättvis jämförelse där alla kör samma upplösning men i praktiken (onscreen) så har ju telefonerna olika upplösning och därmed olika tunga att driva (för applikationer som kör i native upplösning). iPhone 5 har inte 1080P upplösning så den är ju lättare att driva än S4:ans skärm.

Men snälla du, kolla onscreen prestandan då!

Glbenchmark 2.7 onscreen får iPhone 5 14.6 FPS, Galaxy S4 16.3 FPS och Nexus 4 19.9 FPS.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Playboy_1338:

Är inte 5an fortfarande bara dualcore som gamla galaxy s2?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en dual core med prestanda nära s3 quad. De flesta appar stöder bara dual så iphone 5 är bättre i många appar.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ja hur långt har gpu utvecklingen kommit på mobila enheter? Samt generell prestanda/multitasking så känns det nog mer cpu intensivt än gpu. och 5an kom långt efter både s2 och s3. Samsung har haft 4 kärnigt i 2 generationer nu s3/s4. Ändå har grönsakshandlaren inte lyckats komma dit ännu...

Återigen, två helt olika arkitekturer. Helt meningslöst att jämföra antal kärnor. S3 kör fyra stycken nu ålderstigna Cortex A9 kärnor medan iPhone 5 kör två kärnor med Apples egna CPU-design (Swift) som är en arkitektur likt de i Cortex A15/Krait 300.

Skrivet av Theshawty:

Tänk på de stackars små batterierna Apple kör med. De får ju arbeta hårt för att driva tvp kärnor, tänk vad som skulle kunna hända med två kärnor till.

Att enbart titta på "batterietstorleken" är ju helt ointressant, det är ju kombinationen av hur mycket komponenterna drar i förhållande till batteristyrkan. Om du tittar GSMArenas batteritest så håller iPhone 5s lilla batteri till och med längre vid surf än det mycket större batteriet i S4:an medan S4:an i sin tur håller längre vid videouppspelning och samtal: http://blog.gsmarena.com/samsung-galaxy-s4-battery-tests-are-...

Skrivet av bjajjull:

Men snälla du, kolla onscreen prestandan då!

Glbenchmark 2.7 onscreen får iPhone 5 14.6 FPS, Galaxy S4 16.3 FPS och Nexus 4 19.9 FPS.

Men snälla själv du... Var sa jag att iPhone 5 var snabbare? Jag rättade bara dig om att det inte är offscreen som är representerar det upplevda prestandan utan det är onscreen. Vad jag sa var att iPhone inte har 1080P och alltså är lättare att driva än S4:ans skärm vilket avspeglar sig tydligt i onscreen-testet som inte är i närheten lika stor skillnad mellan enheterna som när man enbart tittar på hur kraftfull själva GPU-kretsen är.

Permalänk
Medlem

Snacka om att dessa Apple vs android folk fördärvade tråden rätt snabbt, inte illa
Kan ni inte ta etta spex snack , bench siffror och bröte i pm eller starta en egen tråd.

OnT: finns det någon bekräftad info om kommande iPhone ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Snacka om att dessa Apple vs android folk fördärvade trossen rätt snabbt, inte illa
Kan ni inte ta etta spex snack , bench siffror och bröte i pm eller starta en egen tråd.

OnT: finns det någon bekräftad info om kommande iPhone ?

De bekräftar aldrig någonting förrän det är dags för event och keynote. Annars kan man hålla ett öga på macrumors. Det senaste om hårdvaran är denna: http://www.macrumors.com/2013/06/24/apples-prototype-iphone-5...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tycker du borde vänta tills iPhone 5S, den ska ju ha bättre processor och batteri - http://venturebeat.com/2013/06/24/iphone-5s-leaked-pics-bigge...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sjooqvist:

Hade tänkt att köpa en iPhone 5 nu i sommar för mitt abonnemang går ut. Tänkte kolla vad ni tycker man ska göra.
1: Vänta tills iPhone 5s kommer
2: Köpa iPhone 5

Skriv gärna varför jag ska välja det alternativet du väljer!

Ska du prompt köra iOS är en 4s tillräckligt.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Skrivet av BoToss:

Ska du prompt köra iOS är en 4s tillräckligt.

När jag väl ska köpa en ny iPhone så skaffar jag helst inte en 4s när det finns en bättre eller kommer komma en ny i höst!

Permalänk
Medlem

Nästa släpps inte innan IOS 7 är klart och det ska vara klart i höst ngngång. Antagligen släpps nästa Iphone i slutet på oktober som tidigare år.

Permalänk

Otroligt nöjd med min i5, underbart slippa lagget i guiet som alla mina Androids haft. Har använt den ett halvår och den har aldrig strulat ens en enda gång, det är så en dyr mobil ska fungera rekommenderas +++

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat, så slipper man oroa sig för att det skall rycka i köptarmen igen i oktober när 5S kommer ut

Är dock väldigt nöjd med min iPhone 5, ända o klaga på är väll iOS, men nu är ju 7;an på g iaf. Annars hade nog en iphon 5 med andrioid som os varit "den ultimata" mobilen.

Tycker det är synd att det inte finns några vettiga androidtelefoner. Jag vill ha en mobil som inte är gigantisk och i plast, men endå "highend"

Sen spelar jag ALDRIG på mobiler, så faktisk prestanda är helt ointressant, bara menyer flyter bra etc.

Med lite tur har 5S bättre 4G/LTE stöd oxå! alltid en bonus!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iwar:

Jag hade väntat, så slipper man oroa sig för att det skall rycka i köptarmen igen i oktober när 5S kommer ut

Är dock väldigt nöjd med min iPhone 5, ända o klaga på är väll iOS, men nu är ju 7;an på g iaf. Annars hade nog en iphon 5 med andrioid som os varit "den ultimata" mobilen.

Tycker det är synd att det inte finns några vettiga androidtelefoner. Jag vill ha en mobil som inte är gigantisk och i plast, men endå "highend"

Sen spelar jag ALDRIG på mobiler, så faktisk prestanda är helt ointressant, bara menyer flyter bra etc.

Med lite tur har 5S bättre 4G/LTE stöd oxå! alltid en bonus!

http://android-sale.com/goophone-i5.html

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

altså... det där såg ju sjukt "B" ut.... andrioid med iOS skal, och på en kass chinakopia oxå!

Men gief hack for iPhone 5 så man kan köra Android 4.3 på den:)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iwar:

altså... det där såg ju sjukt "B" ut.... andrioid med iOS skal, och på en kass chinakopia oxå!

Men gief hack for iPhone 5 så man kan köra Android 4.3 på den:)

Det var väl ändå precis vad du efterfrågade?

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

Med tanke på att iPhone i princip aldrig minskar i pris så kommer ju sannolikt den nya om ett par månader kosta lika mycket som 5:an gör idag.

Vänta är mitt tips! Och sen antingen köp nya 5S eller en beg 5:a när alla desperata fantatiker säljer ut sin gamla för att få det senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Känner du inte att det räcker eller? Det är inte ett dugg som laggar på 5an iaf! Bara för att vi kan behöver vi faktiskt inte sätta in Hexa-core i telefonerna.

Än så länge räcker dual så sjukt bra!

Permalänk
Medlem

L.Forsgren, fast det vore lite roligt om du kunde sätta in en hexa-core processor i en iPhone5 och visa hur det blir. Eftersom du kan

Permalänk
Medlem

Rykte att Apple stoppar Iphone 5 tillverkning helt och hållet efter Iphone 5s-lansering, antagligen för dyr i tillverkning för att fortsätta ha som lite billigare modell. T ex mkt returer pga kvalitets-problem som kostar mkt pengar.
Innebär i så fall att Iphone 5 inte sjunker mkt i pris.

http://news.softpedia.com/news/Apple-to-Stop-iPhone-5-Sales-t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Känner du inte att det räcker eller? Det är inte ett dugg som laggar på 5an iaf! Bara för att vi kan behöver vi faktiskt inte sätta in Hexa-core i telefonerna.

Än så länge räcker dual så sjukt bra!

Självklart, processorn behöver ju bara flytta runt ett stinkande dött OS. Vänta tills apple får tummen ur och kan leverera ett livs levande multitasking OS som Android, då får du gärna återkomma. 8D

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjooqvist:

Min iPhone 4 är rätt trött, slitet batteri efter ca 2 år. Allmänt sliten
Jag gillar iphone gränssnittet osv. så ska skaffa en ny men vet ej om jag ska vänta till 5S eller köpa 5an nu!

Det beror ju på. Om din nuvarande mobil är trött och sliten så är det kanske bäst att byta nu, men om du känner att du kan vänta så gör det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om du redan har en iPhone. Varför vill du ha en ny iPhone som är nästan identisk med den gamla? Därför köper jag annorlunda märke varje gång jag köper en ny lur. Först hade jag iPhone, sen Samsung GS3 och nu HTC One. Det är roligare att uppleva helt nya saker. Men det är vad jag tycker

Trodde detsamma... att uppleva nya funktioner som inte iPhone erbjöd tog jag beslutet att köpa en Android mobil vilket jag gjorde. Köpte en Samsung S3:a efter min iPhone 3G S. Det var nog det dummaste jag gjort, hatade allt med Samsungen. Den var för stor, långsam och jag var inte alls van vid Android systemet bl.a. fanns det ett Samsung store och ett Android store.

Efter 2 veckor sålde jag Samsungen och köpte en iPhone 5. Vilket jag är glad att jag gjorde för jag kunde inte hantera en Android, hade inte tid och orkade inte. Sen beror det på hur du använder telefonen. Ringer, sms:ar och lite surf tror skulle jag nog stanna med en iPhone. Men om du letar efter nya funktioner och appar skulle jag införskaffa en Android.