Vilket GF-kort är bättre?

Permalänk

Vilket GF-kort är bättre?

Vad tycker ni, vilket av de här två korten är bättre än den andra?
1. Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC
eller
2. Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Vilket?

Permalänk

560 ti för det e nyare skullej jag väl säga några fps bättre bör du ju få av dett.

Permalänk
Skrivet av ftp_zilla:

Vad tycker ni, vilket av de här två korten är bättre än den andra?
1. Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC
eller
2. Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Vilket?

560 ti.

Permalänk

Hittade denna, men vet ej vad jag ska kolla på för att välja rätt
http://www.gigabyte.se/products/comparison/list.aspx?ck=3&pid...

Permalänk
Medlem

560Ti, ska du dock köpa nytt kan det vara värt att kolla på nyaste 700-serien, är det begagnat är det så klart en annan sak.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

560Ti, ska du dock köpa nytt kan det vara värt att kolla på nyaste 700-serien, är det begagnat är det så klart en annan sak.

Vad spelar det för roll om man köper gf-kortet begagnad?

Permalänk
Skrivet av ftp_zilla:

Vad spelar det för roll om man köper gf-kortet begagnad?

För att 560ti är ett två generationer gammalt mellanklasskort, och det finns ingen mening med att köpa det nytt i nuläget.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ftp_zilla:

Vad spelar det för roll om man köper gf-kortet begagnad?

För att ett nytt 560ti kostar ungefär lika mycket som ett 660ti och troligen som något kort ur 7xx serien som kanske presterarännu bättre

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Skulle precis skriva det, men svaren ovan duger

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Vad säger ni om dessa då bättre/sämre/lika bra som 560Ti,
1. HIS Radeon HD 4890 1GB GDDR5
2. ASUS GTX 550Ti 1GB
3. PowerColor ATI Radeon HD 4870 X2 2GB GDDR5
4. HP NVIDIA Quadro FX 3700 512MB GDDR3 PCI Express 2.0 x16
Den siste nämnde är liten udda kort, tror jag, men vill veta vilka använder just detta gf-kort egentligen?

Tack!

Permalänk
Medlem

Varför vill du veta?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem

"Tråd Rensad från Off Topic"

Försök att hålla er till ämnet så inte tråden sväller ut med ointressant svada.

MVH Jalle64

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Varför vill du veta?

För att jag vill skaffa ett bra gf-kort kanske ...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ftp_zilla:

För att jag vill skaffa ett bra gf-kort kanske ...

Varför en massa gamla kort när det finns nya som är bättre och ev billigare?
Budget?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Varför en massa gamla kort när det finns nya som är bättre och ev billigare?

Har ganska tight budget 1000-1500kr, tänkte därför köpa grafikkortet begagnad så jag letade lite på Tradera samt blocket o fick ihop de som jag redan listat här, men om det finns nyare o eventuellt billigare kort, så varför inte, kom gärna med förslag vore tacksam!
Ps: Finns det några nackdelar med att köpa gf-kortet begagnad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ftp_zilla:

Har ganska tight budget, tänkte därför köpa grafikkortet begagnad så jag letade lite på Tradera samt blocket o fick ihop de som jag redan listat här, men om det finns nyare o eventuellt billigare kort, så varför inte, kom gärna med förslag vore tacksam!
Ps: Finns det några nackdelar med att köpa gf-kortet begagnad?

Ingen garanti är väl det stora, men om du får tag på ett 560Ti för en billig peng så är det det bästa du har listat. Vilket pris för 560Ti:t?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ingen garanti är väl det stora, men om du får tag på ett 560Ti för en billig peng så är det det bästa du har listat. Vilket pris för 560Ti:t?

På Tradera så brukar man landa runt 550-700kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ftp_zilla:

På Tradera så brukar man landa runt 550-700kr

Då skulle jag nog testat med detta, Tradera alltså.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du får bättre för saker för 1500kr. Ex, http://www.sweclockers.com/annons/81921-gigabyte-radeon-7950-... och vill du ha lite bättre för någon extra hundra lapp. http://www.inet.se/produkt/5409851/asus-geforce-gtx-660-2048m... .

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Då skulle jag nog testat med detta, Tradera alltså.

Då gör jag det, tackar för all hjälp!
offtopics kanske men undrar lite om Quadro korten, i vilket syfte används dessa kort egentligen?
Kan en som vill bygga ett stabilt system som klarar av det mesta med gaming samt video-bild redigeringar förlita sig på ett sådant kort eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wipen96:

Du får bättre för saker för 1500kr. Ex, http://www.sweclockers.com/annons/81921-gigabyte-radeon-7950-... och vill du ha lite bättre för någon extra hundra lapp. http://www.inet.se/produkt/5409851/asus-geforce-gtx-660-2048m... .

Du går nog en del för högt om jag känner av TS rätt, inte över tusingen tror jag?!

Quadro är för 3D-arbete så inget bra spelkort mao.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Du får bättre för saker för 1500kr. Ex, http://www.sweclockers.com/annons/81921-gigabyte-radeon-7950-... och vill du ha lite bättre för någon extra hundra lapp. http://www.inet.se/produkt/5409851/asus-geforce-gtx-660-2048m... .

Men HD7950 kostar ca 2500kr jo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ftp_zilla:

Men HD7950 kostar ca 2500kr jo

Men jag skickade en länk? Han begärde 1600kr.
Om du köper ett 560ti, så kommer du knappt klara de kommande spelen. Köp ett ordentligt första gången istället för att behöva köpa ett nytt om 6 månader.

Skrivet av Jalle64:

Du går nog en del för högt om jag känner av TS rätt, inte över tusingen tror jag?!

Sen skrev han att han skulle lägga 1000-1500kr!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Men jag skickade en länk? Han begärde 1600kr.
Om du köper ett 560ti, så kommer du knappt klara de kommande spelen. Köp ett ordentligt första gången istället för att behöva köpa ett nytt om 6 månader.

Sen skrev han att han skulle lägga 1000-1500kr!

GTX 660 ser lovande ut tror jag köper denna, i en poängskala mellan 1-10 vad skulle GTX 660 få, rent prestanda mässigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wipen96:

Men jag skickade en länk? Han begärde 1600kr.
Om du köper ett 560ti, så kommer du knappt klara de kommande spelen. Köp ett ordentligt första gången istället för att behöva köpa ett nytt om 6 månader.

Sen skrev han att han skulle lägga 1000-1500kr!

Ok det såg jag nu, my bad. Men som sagt ett nytt GTX660 eller det som wipen96 länkade till, är väl inte fel om du ska ha lite kräm.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du har glömt det viktigaste , vad ska du använda kortet till ? spela spel ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Du får bättre för saker för 1500kr. Ex, http://www.sweclockers.com/annons/81921-gigabyte-radeon-7950-... och vill du ha lite bättre för någon extra hundra lapp. http://www.inet.se/produkt/5409851/asus-geforce-gtx-660-2048m... .

Men hur tänkte du nu? 7950 är ju bättre än ett 660, inte tvärtom.

TS: Jag skulle skita i tradera och blocket. Ta en ordentlig titt bland annonserna här på sweclockers, finns mycket godsaker inom din budget

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Du har glömt det viktigaste , vad ska du använda kortet till ? spela spel ?

Inte precis jämt, utan tänkte ha någonting som klarar det mesta inom olika kategorier som spel, video-bild redigeringar etc. Ett kort som kommer att användas till lite allt möjligt, dock inte enbart gaming.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ftp_zilla:

Inte precis jämt, utan tänkte ha någonting som klarar det mesta inom olika kategorier som spel, video-bild redigeringar etc. Ett kort som kommer att användas till lite allt möjligt, dock inte enbart gaming.

Då är ju Radeon ett rätt bra kort men det beror vad du använder för program för redigering om de har stöd för GPU-stödd rendering?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Då är ju Radeon ett rätt bra kort men det beror vad du använder för program för redigering om de har stöd för GPU-stödd rendering?!

Photoshop och After Effects för det mesta