Varför använda dedikerad server?

Permalänk
Medlem

Varför använda dedikerad server?

Vad är poängen med att använda dedikerad server?

Verkar dessutom så dyrt.

Kan man inte bara hyra en vanlig webbhotellsplats?

Permalänk
Medlem

Det går inte att ställa frågan på det sättet då båda är till för två helt olika saker. Jo en Webbhotellplats är helt dugligt om det nu är att hosta en webbsida som du är ute efter, dedikerade servrar gör man mycket annat med.

Permalänk
Medlem

Om man har stor trafik samt behöver installera annan programvara än det som vanligen erbjuds på billiga webbhotell så är mellansteget dedikerad server. Nästa steg är colo och egna rack. Sen blir det eget AS-nät med peering och transit. Sen blir det att bygga egen servehall.

Permalänk

Så värst dyrt är det inte, i ett företags perspektiv. Ca 3000-5000 kr/mån, och då kan du göra i princip vad du vill med den. Dessutom ingår support, en hel massa bandbredd, backup m.m utan att man behöver drifta den själv.

Permalänk
Medlem

Viktigast av allt tycker jag:

Det är rätt kul.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd

Kostar mig 470kr/mån för colo på en 100mbit obegränsad lina men får väl ut runt 500/500 servern är en dell c1100 vi är ett 10-tal personer som använder den så den betalar sig själv egentligen och lite till. Hade inte kunnat ha den hemma eftersom min hastighet upp är bara på 10mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaylas:

Kostar mig 470kr/mån för colo på en 100mbit obegränsad lina men får väl ut runt 500/500 servern är en dell c1100 vi är ett 10-tal personer som använder den så den betalar sig själv egentligen och lite till. Hade inte kunnat ha den hemma eftersom min hastighet upp är bara på 10mbit.

Vem fan erbjuder 100Mbit/s unmetered for 500:- per månad?! I must know.

Permalänk
Medlem

Varför köpa en BMW när man kan åka buss?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vem fan erbjuder 100Mbit/s unmetered for 500:- per månad?! I must know.

Min *gissning* är Telenor/Bredbandsbolaget (sir.haxalot.com) men det är klart jag kan ha fel hära

Permalänk
Medlem

Pratar man företag så tillkommer ett par frågor som vill du verkligen att nån anan ska ta din backup. Dvs komma åt varenda företagshemlighet ni hade......

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415