Permalänk
Avstängd

Tele2 ljuger?

Var på jakt efter nytt bredband och ringde tele2 innan och pratade med en riktigt dryg person.

Jag orkade inte tala med denna människa längre så tackade för mig och sa att jag kontaktar någon annan leverantör för internet men då sa han att jag omöjligt kunde ha internet via talejacket utan ett teleabonnemang från telia som jag skulle betala för varje månad följt av sitt tjat om trådlöst internet som jag redan sagt till honom flertalet gånger att jag inte vill ha.

Ringer Bredbandsbolaget och frågar dem och det var tydligen inga problem att beställa internet från dem utan fast telefon.

Varför kan Bredbandsbolaget erbjuda mig internet men ej tele2?

Hoppas jag inte lagt tråden fel.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på KAN och VILL.

Du får nog däremot betala en avgift för att du nyttjar kopparn om du inte redan har fast telefon.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Japp och om jag inte har fel för mig är det som ovan säger den avgiften kan vara ganska saftig, dvs att ha bredband ur telejacket utan telefon kan ibland i vissa fall bli så dyrt att det e billigare ha telefon eller smartare att kanske teckna 3g/4g internet.

Jobbade på ett mindre bredbandsbolag tidigare och jag tror kostnadsförslaget på 24mbit lina via telejacket utan telefon gick upp på nästan 300kr och det e ju mer än jag betalar för 100/10 fiber.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Man kan ju lägga till bredbandet tele men inte använda den så slipper man avgiften.

Permalänk

Är många år sedan man behövde ha vanlig telefon för att få adsl. Det som däremot kan hände om du har tex. bredbandstelefoni istället för vanlig telefon så kan de ej längre portera mellan leverantörerna utan man blir tvungen att stänga ner och starta nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Är många år sedan man behövde ha vanlig telefon för att få adsl. Det som däremot kan hände om du har tex. bredbandstelefoni istället för vanlig telefon så kan de ej längre portera mellan leverantörerna utan man blir tvungen att stänga ner och starta nytt.

De går fint att portera har precis gjort de från phonzo till Telia för att slippa avgiften när jag flyttar.

Permalänk
Avstängd

Bredbandsbolaget talade om att det tidigare en liten avgift på nätet men den är borta sedan februari 2013 så jag kommer få betala frakten för modemet och inkopplingsavgift på runt 500kr.

Han på tele2 sa att jag var tvungen att köpa ett telefonnummer hos telia för runt 900kr och betala en månadsavgift på 200kr + internetabbonemanget varje månad.

Kommer betala 370kr i månaden för 24mbit som för övrigt inte är dyrt med tanke på var jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bredbandsbolaget talade om att det tidigare en liten avgift på nätet men den är borta sedan februari 2013 så jag kommer få betala frakten för modemet och inkopplingsavgift på runt 500kr.

Han på tele2 sa att jag var tvungen att köpa ett telefonnummer hos telia för runt 900kr och betala en månadsavgift på 200kr + internetabbonemanget varje månad.

Kommer betala 370kr i månaden för 24mbit som för övrigt inte är dyrt med tanke på var jag bor.

Personen du pratade med på Tele2 hade ingen aning vad han pratade om.
Över 10 år sen telefon abb behövdes för ADSL. I Norge så hade ISPs för sig att kräva existerande isdn uppkoppling för xDSL

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen fast telefon för adsl och på bbb blir det inte heller billigare om du har fast telefoni, det har de tagit bort. Så beställ bara internet ingen telefon.

Permalänk
Skrivet av MrMask:

De går fint att portera har precis gjort de från phonzo till Telia för att slippa avgiften när jag flyttar.

Då är ju telia fruktansvärt korkade som missar mängder med kunder genom att avsluta beställningar med påståendet att det ej går att portera när man har bredbandstelefoni om de nu verkligen skulle kunna det.

Permalänk
Medlem

När jag hade Telia var jag tvungen att betala runt 80kr för nätavgift.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Onyx:

Du behöver ingen fast telefon för adsl och på bbb blir det inte heller billigare om du har fast telefoni, det har de tagit bort. Så beställ bara internet ingen telefon.

Detta hade jag aldrig vetat om utan min polare som bor nära mig som har bbb utan någon fast telefon men saken jag tyckte var så konstigt var killen på tele2 som sa att det inte gick hos någon annan när jag sa att jag skulle ringa vidare till andra operatörer och tackade för mig.
Även glocalnet som jag haft i 9 år tappade mig som kund eftersom de inte heller sa att jag kunde ha kvar mitt internet när telefon var uppsagd.

Är BBB unika med att kunna erbjuda detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är ju... om det nu ÄR möjligt att ha ADSL utan telefon, varför säger så många att det inte går och förlorar de kunderna?

Minns inte när jag beställde ADSL och hemtelefon hos mina föräldrar... men det är väl iallafall mindre än 10 år sedan. Då var Telia ENDA alternativet som fanns och då gick det absolut inte att få ADSL utan att först ha en hemtelefon.

För fast telefoni är den största mjölk kon som finns Kostar praktiskt ingenting i drift, och abb kostar runt 200 kr/mnd.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Japp och om jag inte har fel för mig är det som ovan säger den avgiften kan vara ganska saftig, dvs att ha bredband ur telejacket utan telefon kan ibland i vissa fall bli så dyrt att det e billigare ha telefon eller smartare att kanske teckna 3g/4g internet.

Jobbade på ett mindre bredbandsbolag tidigare och jag tror kostnadsförslaget på 24mbit lina via telejacket utan telefon gick upp på nästan 300kr och det e ju mer än jag betalar för 100/10 fiber.

Hade BBB utan telefon. Vi fick betala en avgift på 70kr/månaden extra. Men det tog dem typ 2 veckor att hitta lägenheten utan ett telenummer...:S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

Hade BBB utan telefon. Vi fick betala en avgift på 70kr/månaden extra. Men det tog dem typ 2 veckor att hitta lägenheten utan ett telenummer...:S

Har BBB utan telefon nu, köptes för nästan 3 veckor sedan. Kopplades in idag. Så det med att det tar längre tid att koppla in stämmer bra det.

Dock finns det ingen avgift längre, 339kr för 24/1 betalar vi här hemma nu.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Det var samma när jag först skaffade BBB på min nuvarande adress men då jag aldrig använde den fasta telefonen ringde jag och ville säga upp telefonen, fast då erbjöd de sig att helt enkelt plocka bort avgiften för telefonnumret istället så då spelade det ju ingen roll längre och jag kan ju koppla in en telefon om jag vill.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |