Bästa protokollet för filövering i nätverk?

Permalänk
Medlem

Bästa protokollet för filövering i nätverk?

Bygger just nu en NAS som kör Ubuntu Server 13.04.

Vilket anser ni är det bästa protokollet för filöverföring i nätverk (I det lokala nätverket)?
Protokollet ska fungera i Linux såväl som i Windows. Jag vill gärna kunna montera
utdelningar från naset på mina lokala datorer.

FTP känns inget vidare i lokala nätverk, SAMBA lyckas jag inte pressa upp hastigheten
i med Ubuntu som OS.. (Får ut ungefär halva min gigabithastighet.. Så fort jag kör
Windows på servern så maxar jag hårddiskarnars kapacitet, ~100Megabyte/s)
Vad finns det mer för vettiga protokoll där jag faktiskt kan maxa min gigabitlina (lokalt) eller
mina hårddiskar?

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Följande rader i smb.conf funkar rätt bra för mig:

refresh = 1
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_SNDBUF=65535 SO_RCVBUF=65535
read raw = Yes
write raw = Yes
oplocks = No
load printers = no

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

NFS är det protokoll som ger bäst prestanda enligt egen erfarenhet.

Ett tips att du kör NFS mellan linux datorer, och samba mellan linux-Windows.

Det går alldeles utmärkt att köra både NFS server och samba server samtidigt på en Och samma linux server.

Kör så i mitt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Följande rader i smb.conf funkar rätt bra för mig:

refresh = 1
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_SNDBUF=65535 SO_RCVBUF=65535
read raw = Yes
write raw = Yes
oplocks = No
load printers = no

Har redan alla dom där raderna i min smb.conf utan resultat... När jag tankar / laddar upp till någon av mina linuxservrar (med varierande hårdvara) så kommer jag upp i 41-43MB/sec.. Jag har prövat att mecka med värdena för att se om det gör skillnad.. Märker ingenting.. Går lika långsamt hela tiden...
Jag bytte som sagt från Windows till Linux för ett kort tag sedan och passade även på att lägga in Linux på min HTPC.. Och kör även linux på min stationära.. Innan när jag körde Windows så flyttade jag alltid filer i runt 100MB/sec i nätverket..

Så vilken dator jag än tankar / laddar upp till så får jag denna sunkiga speed via SAMBA.. Via FTP kommer jag med lätthet upp i 100MB/sec, alltså endast något lägre hastighet än vad mitt gigabitlan klarar.. (~800Mbit/sec kommer jag upp i via FTP)
Men med SAMBA kommer jag alltså enbart upp i ca 330-340Mbit/sec..
Vad är det med SAMBA som gör att det segar ner så dant?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hur ser belastningen ut på linuxservern när du laddar något över nätverket? Maxar smbd tjänsten en av kärnorna?
Vad är det för nätverkskort i burken?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Hur ser belastningen ut på linuxservern när du laddar något över nätverket? Maxar smbd tjänsten en av kärnorna?
Vad är det för nätverkskort i burken?

Ca 20% belastning på processorn på servern.. Har ju 3 olika datorer jag testar mellan för att se om det gör någon skillnad... Det varierar mellan realtek och intelkort i datorerna..
Saken är ju den att de kan prestera, om man kör via FTP... Men det vill jag inte...

Hårdvara:
Workstation:
Intel Core I7 2600k
16GB ram
Intel nätverkskort (har inte modellen i huvudet)
OS: Linux Mint 15

Htpc:
Intel Core I5 2500k
8GB ram
Intel nätverkskort (har inte modellen i huvudet här heller)
OS: Linux Mint 15

Server/NAS:
Intel Celeron 847 (dual core)
8GB ram
Realtek nätverkskort
OS: Ubuntu server 13.04

Har alltså testat samba mellan alla datorer med liknande resultat.. Tror inte det är hårdvaran som flaskar nånstans..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ah ok, så du kör linux på alla kärrorna (läste nog lite dåligt innan). Min filserver virtuell (Ubuntu 12.04 LTS) kan skyffla på rätt bra med data till min Workstation som kör Windows 7 har dock inte testat överdrivet mycket mellan olika linuxmaskiner.

Eftersom du kör linux skulle jag nog också förespråka NFS som andra redan har varit inne på och kört samba som fallback lösning för de som inte klarar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Ah ok, så du kör linux på alla kärrorna (läste nog lite dåligt innan). Min filserver virtuell (Ubuntu 12.04 LTS) kan skyffla på rätt bra med data till min Workstation som kör Windows 7 har dock inte testat överdrivet mycket mellan olika linuxmaskiner.

Eftersom du kör linux skulle jag nog också förespråka NFS som andra redan har varit inne på och kört samba som fallback lösning för de som inte klarar det.

Kanske ska tillägga att jag dualbootar min workstation med Linux Mint 15 och Windows 8..
Ska ta en titt på NFS när jag kör Linux och får väl ta å köra sunkslöa samba när jag kör Windows

Men varför är SAMBA så mycket långsammare än Microsofts egna implementering (om man kör Windows)?

Jag vill ju ha mitt NAS som central lagringspunkt där all min data ska ligga och bli åtkomlig för alla mina datorer och
NAS-diskarna ska ju vara "som om de satt i den lokala datorn"..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle spontant säga iSCSI. Det är visserligen inte så dynamiskt som Samba eller NFS, men det har bäst prestanda av alla fildelningsprotokoll jag har testat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Prova SMBv3 fast den kräver ju lite av prylarna iofs

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Kanske ska tillägga att jag dualbootar min workstation med Linux Mint 15 och Windows 8..
Ska ta en titt på NFS när jag kör Linux och får väl ta å köra sunkslöa samba när jag kör Windows

Men varför är SAMBA så mycket långsammare än Microsofts egna implementering (om man kör Windows)?

Jag vill ju ha mitt NAS som central lagringspunkt där all min data ska ligga och bli åtkomlig för alla mina datorer och
NAS-diskarna ska ju vara "som om de satt i den lokala datorn"..

Samba är ju ett reverse-engineering projekt, i alla fall delvis. Anledningen till att windows funkar bättre är just för att windows utvecklade windows-filöverföring och inte gärna säger hur det fungerar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Följande Samba-konfiguration har jag mellan filservern (FreeBSD) samt klienterna (GNU/Linux), vilket ger prestanda som periodvis slår i taket på mitt Gigabitnätverk (oftast runt 90 MB/s över tid):

# Utdelning i FreeBSD [share] comment = <kommentar> path = /share valid users = share public = no writable = yes create mask = 0644 # Montering i GNU/Linux //<ip>/share /lokal/mapp cifs _netdev,user=share,pass=<password>,domain=WORKGROUP 0 0

NFS med standardinställningar (dvs synkning av skrivningar, använde ej async) så går bandbredden alltid i taket, för att sedan gå upp och ned hela tiden för att synka alla skrivningar. Jag har ej testat med async och sett hur det betér sig då.

Edit: Förtydliganden.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Tack för all input!

Testade nu ikväll att starta Windows och blåsa över lite filer till servern (har enbart testat via Linux till Linux förut)..
(Värt att notera är att jag alltid har kört samma inställningar på alla tre linuxburkarna, d.v.s. ändrar jag någonting
i någon smb.conf gör jag det på alla tre..)
Nåväl, att både kopiera till och från servern (Den med celeron-prollen och OS Ubuntu Server) från Windows gick med en hastighet
av ca 90MB/s, d.v.s. ca 720Mbit/s..

Så verkar ju inte vara så mycket problem med själva servern egentligen.. Frågan blir då hur jag tweakar "linux-klienterna" att boosta upp och nedladdning?
Jag tänkte mig att det skulle räcka att justera smb.conf likadant på alla tre datorer? Eller behöver man pilla någon anannstans?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

om du använder win7 behöver du inte samba, win7 har en inbyggd NFS client, man måsta bara "enable" den, i win8 har de tyvärr tagit bort funktionen...

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i Linux men innan jag fick bukt med drivrutinerna för nätverkskortet så fick jag ut runt 1MB/s för Samba. Så drivrutinerna kanske kan vara något att titta på.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6