Permalänk

Grafikkortsminne

Hejsan! Jag undrar om grafikkort med 2gb är särkilt framtidssäkra? Finns det någon aning om när moderna spel kommer kräva mer än 2gb minne? Ska nämligen bygga en ny rigg inom 2 veckor och första tanken var att jag skulle köra ett gtx 770 med 2gb minne, men då någon (här på swec) sade att 2gb kommer vara utdaterat inom 12 - 16 månader så bör man satsa på ett kort med 4gb och uppåt istället. Nu är det så att om jag ska satsa på ett 770 med 4gb minne tänjer det verkligen på min budget och jag kan behöva vänta i X antal veckor innan jag fått fram mer pengar. Så min fråga är väl om det verkligen skulle vara så illa att köra på ett 2gb 770, kommer det bli utdaterat inom snar framtid?, är det värt att vänta den tiden det tar att fixa pengar för att köra på ett 4gb kort? Ber om ursäkt om frågan är dåligt formulerad eller i fel sektion av forumet

Permalänk
Skrivet av KlasWinberg:

Hejsan! Jag undrar om grafikkort med 2gb är särkilt framtidssäkra? Finns det någon aning om när moderna spel kommer kräva mer än 2gb minne? Ska nämligen bygga en ny rigg inom 2 veckor och första tanken var att jag skulle köra ett gtx 770 med 2gb minne, men då någon (här på swec) sade att 2gb kommer vara utdaterat inom 12 - 16 månader så bör man satsa på ett kort med 4gb och uppåt istället. Nu är det så att om jag ska satsa på ett 770 med 4gb minne tänjer det verkligen på min budget och jag kan behöva vänta i X antal veckor innan jag fått fram mer pengar. Så min fråga är väl om det verkligen skulle vara så illa att köra på ett 2gb 770, kommer det bli utdaterat inom snar framtid?, är det värt att vänta den tiden det tar att fixa pengar för att köra på ett 4gb kort? Ber om ursäkt om frågan är dåligt formulerad eller i fel sektion av forumet

Det beror helt på , om du MÅSTE maxa spelen om 1,5-2 år kan de bli snålt / på gränsen. Men 2gb kommer räcka väl. 770 har inte bussbredden till o använda över 2,3gb eller vad det är så 4gb 770 är ovärt. Jag kan garantera dig att 2gb räcker mer än väl om du sitter på 1920x1080. När tiden är kommen då spelen kräver mer än ett 770 2gb på den upplösning lär du ha mer pengar än du har idag!

Mycket beror på upplösning, vad du spelar m.m och vilka inställningar du måste ha för o va nöjd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Det är liten om ens någon mening alls att skaffa ett 770 med 4GB minne, då det ändå inte kan hantera det.
Ska du ha mer minne än 2GB så är det 7950/7970/7990 eller 780/Titan som gäller.

Personligen tror jag inte att mer minne kommer att behövas under detta år, men nästa år känns det nog som att 2GB kan bli lite i minsta laget för högsta inställningarna.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv

När spelen börjar använda DirectX 11.2 i win 8.1 behövs inte så mycket minne till grafiken så det är lite wilket os man väljer också.

Permalänk
Medlem

När du väl hamnar i en sits där du behöver mer än 2GB minne kommer kortets beräkningskraft redan vara slut.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

När du väl hamnar i en sits där du behöver mer än 2GB minne kommer kortets beräkningskraft redan vara slut.

Dock får man ju i stort sett dubbla beräkningskraften med CF/SLI, och då är det nice med mer minne.

Visa signatur

Insert funny joke here