Allmänna Köpråd - grafikkort för icke kunniga

Permalänk

Allmänna Köpråd - grafikkort för icke kunniga

Hej
Långt meddelande, hoppas ni orkar läsa och förstå vart jag vill komma
Jag tror det skulle vara bra för mig ( och andra ) som inte är experter på grafikkorts-marknaden med en tråd bestående av råd, tips och förklaringar över det vi "icke experter" blir alldeles förvirrade över när det gäller grafikkort. Alltså, helt klart är att grafikkorts markanden är helt galen för såna som mig och består av hur många modeller som helst, i hur många olika utföranden som helst.

Jag tror mig förstå att det är Chip tillverkare Radeon och ATI som i princip tävlar om vår gunst - och våra pengar Jag tror mig också förstå att för respektiva Chip tillverkare finns det xxx antal kort av olika kvalitét, pris, prestanda - och såklart kan man som med allt annat genrelisera och säga t.ex tjacka ett Titan kort så eru safe, men 10 lakan e rätt mycket deg - så:

Låt mig försöka förklara mitt dilemma,
Om jag går in på t.ex Webhallens web och klickar på nVidia PCI-Epress för jag upp ett resultat på 14 sidor grafikkort som spänner över priser på 249:- tom 9595:-
Gissar ( utan att ha räknat ) att vi pratar om x hundra olika kort - och det går väl kanske att förstå hyggligt då dessa produkter precis som allt annat utvecklas, förbättras och måste förnyas på en antagligen tuff marknad? Men, alla dessa beteckningar, bokstavskombinationer, förkortningar e ju tufft att lära sig på kort tid - åtminstonde för en sån som jag, som vill spela FPS spel och ha bästa möjliga grafik för minsta möjliga peng såklart. Låt mig ge ett exempel nedan:

Om jag på ovan nämnda sida söker fram ett kort som jag ( tror? ) passar mig och mina behov bra - får jag följande resultat ( idag )
Jag väljer GTX 680 som sökbegrepp och får ett resultat bestående av nästan 30(!) GTX 680 kort. Det känns för mig ungefär som att välja tandkräm på ICA - helt galet! Hoppas ni ursäktar min ironi och detta skriver jag ur ett "mina intryck" - perspektiv Som jag sade i början - jag är ingen expert, eller har inte tiden / intresset att lära mig hur denna marknad funkar - det finns så många experter som ER att fråga...

Det är alltså nu så att ur denna flora av GTX 680 kort skall jag välja det som passar mig bäst enligt tidigare nämnda kriterier, och är det så att jag har precis 3010:- i min plånbok är valet lättare eftersom merparten av korten går bort och endast ett fåtal är tillgängliga för min ekonomi - men om jag inte är helt begränsad av hundra lappar hit och dit växer urvalet snabbt, och vilket förbannade kort skall jag välja?

Alla kort bör ju vara lite unika på sitt sätt resonerar jag, och alla kort har ju någon liten feature, beteckning, förkortning som beskriver detta såklart, annars skulle de inte ha egna produktnummer antar jag också - men vad betyder allt detta för mig och min dator / mina spel? Känns lite som att oavsett vilket kort jag köper är det mer eller mindre en chansning. Jag har också lärt mig att frågar jag 3 olika experter om korten får jag åtminstonde 2 olika svar - såklart baserade på deras egna preferenser - och det är ju inget konstigt med det

För de flesta av er här på Swecklockers är detta antagligen inte så svårt och kanske lite självklart, men för en sån som jag och säkert många fler är allt detta svårt att greppa, några exempel på GTX 680 förkortningar / beteckningar nedan

EX, OC, Lightning, Jetstream, DirectCU II, FTW, Classified, Reference, SC Signature, Twin Frozr, Windforce, AMP etc etc....

Så, Om min plånbok ger utrymme för att köpa vilket av alla dessa kort jag vill - skall jag då självklart köpa det dyraste ( ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC (GTX680-DC2O-2GD5) ) i detta fall? Det har ju inte så många balla förkortningar......

Eller är det lite som att köpa mobil och / eller abonnemang - beror helt på vad du skall göra med det, hur mycket du ringer, surfar, sms'ar etc....?
I så fall borde det finnas en tabell / lista över grafikkort och hur lämpade de är för resp spel samt typ av spel - en rekommendation för oss noobes helt enkelt - finns det någon sådan? Kan någon skapa en sådan?

Jag vet att datorn och dess konfig spelar stor roll i sammanhanget, men detta forum gäller ju grafikkort - så.......

Om ni inte orkat läsa all jag skrivit ( vilket jag förstår ) och hoppat ner till sista raderna frågar jag såhär:
I7 920 propp, P6T Deluxe V2 moderkort, 12GB 1333mhz minnen, SSD disk, W7 64 HE, 7870 2GB nuvarande GPU
Spelar uteslutande shooters - Max Payne, Metro, Ghost Warrior, Dead Space, Crysis etc.
Ej på Ultra eller med flera skärmar, typ High och 1 skärm ( Benq 24" )

Vilket grafikkort skall jag uppgradera till ( förutom Titan, 7990 ) ?

Tack för goda råd
//E-L

Permalänk

Förstår inte varför du vill uppgradera ifrån en 7870 när du sitter på en i7 920 ändå?

Köper du ett 680 kommer processorn ändå flaska litegrann.

Du kommer inte uppleva en stor skillnad.

Satsa på o köpa ny processor + moderkort istället. Resten har du ju

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd

Hehe, ATI och Radeon, lite roligt....
Det är AMD och Nvidia som står emot varandra som de stora tillverkarna på marknaden. ATI var företaget som AMD köpte upp 2006, och Radeon är namnet på AMD:s grafikkrets, alltså "tekniken" i deras nya grafikkort

Om det är tips på grafikkort du söker så har vi ju den stora "Vlket grafikkort för X kronor" här på Sweclockers, där du antsgligen kan få all den hjälp du behöver.

Permalänk

Härligt med experter - kul att kunna glädja någon oxå bjuder jag gärna på
Tack för det Sim0nT, samt tack till jompenleet för råd om min CPU
//E-L

Skrivet av Sim0nT:

Hehe, ATI och Radeon, lite roligt....
Det är AMD och Nvidia som står emot varandra som de stora tillverkarna på marknaden. ATI var företaget som AMD köpte upp 2006, och Radeon är namnet på AMD:s grafikkrets, alltså "tekniken" i deras nya grafikkort

Om det är tips på grafikkort du söker så har vi ju den stora "Vlket grafikkort för X kronor" här på Sweclockers, där du antsgligen kan få all den hjälp du behöver.

Permalänk
Avstängd

För att reda ut lite beteckningar åt dig då.

Håll dig borta från allt med beteckningen OC/SC/Reference (referens på svenska). OC och SC betyder i regel OverClocked och SuperClocked. Detta betyder att du betalar någon hundralapp extra för att de gjort något du kan göra på 15 minuter hur enkelt som helst, nämligen dragit upp lite klockfrekvenser så att kortet blir "snabbare".

Reference betyder att partnertillverkaren (Asus, MSI, Zotac osv som har köpt korten av Nvidia/AMD) har använt sig av AMD/Nvidias "orginalkylare". Dessa är oftast högljudda och allmänt jävliga.
För att hålla dig borta från dessa: Gå in på Google och sök på det grafikkort du vill ha, och lägg till "reference" efter. Du får då se bilder på vilken kylare du ska hålla dig borta ifrån, och kan sedan välja och vraka bland de andra tillverkarnas egna kyllösningar.

Populära kylare som kan rekommenderas: Asus DCII och Gigabyte Windforce är kylare som de flesta är väldigt nöjda med. Du har också t.ex Twin Frozr som är ett bra alternativ, men i första hand Asus och Gigabyte.

Håll dig borta: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1891/geforce-gtx68...

Bra grejer: http://www.vortez.net/index.php?ct=articles&action=file&id=15...
http://zapt3.staticworld.net/images/article/2012/10/img125005...

Permalänk

Dessutom, jag vet att det finns hundratals med goda råd och tips på grafikkort här på Sweclockers, men om jag så spenderade flera dagar på att läsa alla ( goda )tips är dom ändå rätt subjektiva med en massa beroenden på - och man sitter ändå där efteråt med en viss förvirring menar jag. Det borde kanske finnas en komprimerad rekommendations tabell / lista för amatörer som jag över de nu vanligast förekommande grafikkorten, CPU'er, minnesmängd etc ( ej överklockat, pillat med såklart ) med en kolumn för dålig, bra, bäst val - typ.

Elelr går inte det att få ihop tror ni?

Skrivet av Sim0nT:

Hehe, ATI och Radeon, lite roligt....
Det är AMD och Nvidia som står emot varandra som de stora tillverkarna på marknaden. ATI var företaget som AMD köpte upp 2006, och Radeon är namnet på AMD:s grafikkrets, alltså "tekniken" i deras nya grafikkort

Om det är tips på grafikkort du söker så har vi ju den stora "Vlket grafikkort för X kronor" här på Sweclockers, där du antsgligen kan få all den hjälp du behöver.

Permalänk

Sim0nT: Now your'e talking - thanks a million

Skrivet av Sim0nT:

För att reda ut lite beteckningar åt dig då.

Håll dig borta från allt med beteckningen OC/SC/Reference (referens på svenska). OC och SC betyder i regel OverClocked och SuperClocked. Detta betyder att du betalar någon hundralapp extra för att de gjort något du kan göra på 15 minuter hur enkelt som helst, nämligen dragit upp lite klockfrekvenser så att kortet blir "snabbare".

Reference betyder att partnertillverkaren (Asus, MSI, Zotac osv som har köpt korten av Nvidia/AMD) har använt sig av AMD/Nvidias "orginalkylare". Dessa är oftast högljudda och allmänt jävliga.
För att hålla dig borta från dessa: Gå in på Google och sök på det grafikkort du vill ha, och lägg till "reference" efter. Du får då se bilder på vilken kylare du ska hålla dig borta ifrån, och kan sedan välja och vraka bland de andra tillverkarnas egna kyllösningar.

Populära kylare som kan rekommenderas: Asus DCII och Gigabyte Windforce är kylare som de flesta är väldigt nöjda med. Du har också t.ex Twin Frozr som är ett bra alternativ, men i första hand Asus och Gigabyte.

Håll dig borta: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1891/geforce-gtx68...

Bra grejer: http://www.vortez.net/index.php?ct=articles&action=file&id=15...
http://zapt3.staticworld.net/images/article/2012/10/img125005...

Permalänk
Avstängd

I vilken prisklass tänker du dig? Om man idag köper en ny processor för att spela så är det i princip Intels i5-4670k som gäller. På grafikkortsfronten så är Nvidias sprillans nya 700-serie ett bra val för olika prisklasser. Om man verkligen vill fläska på (vilket enligt mig inte är nödvändigt pga de små skillnaderna i prestanda jämfört med pris) så finns GTX 780. Sedan finns GTX 770 och GTX 760 som båda är bra val i olika prisklasser!

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

För att reda ut lite beteckningar åt dig då.

Håll dig borta från allt med beteckningen OC/SC/Reference (referens på svenska). OC och SC betyder i regel OverClocked och SuperClocked. Detta betyder att du betalar någon hundralapp extra för att de gjort något du kan göra på 15 minuter hur enkelt som helst, nämligen dragit upp lite klockfrekvenser så att kortet blir "snabbare".

Reference betyder att partnertillverkaren (Asus, MSI, Zotac osv som har köpt korten av Nvidia/AMD) har använt sig av AMD/Nvidias "orginalkylare". Dessa är oftast högljudda och allmänt jävliga.
För att hålla dig borta från dessa: Gå in på Google och sök på det grafikkort du vill ha, och lägg till "reference" efter. Du får då se bilder på vilken kylare du ska hålla dig borta ifrån, och kan sedan välja och vraka bland de andra tillverkarnas egna kyllösningar.

Populära kylare som kan rekommenderas: Asus DCII och Gigabyte Windforce är kylare som de flesta är väldigt nöjda med. Du har också t.ex Twin Frozr som är ett bra alternativ, men i första hand Asus och Gigabyte.

Håll dig borta: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1891/geforce-gtx68...

Bra grejer: http://www.vortez.net/index.php?ct=articles&action=file&id=15...
http://zapt3.staticworld.net/images/article/2012/10/img125005...

Skrivet av Sim0nT:

I vilken prisklass tänker du dig? Om man idag köper en ny processor för att spela så är det i princip Intels i5-4670k som gäller. På grafikkortsfronten så är Nvidias sprillans nya 700-serie ett bra val för olika prisklasser. Om man verkligen vill fläska på (vilket enligt mig inte är nödvändigt pga de små skillnaderna i prestanda jämfört med pris) så finns GTX 780. Sedan finns GTX 770 och GTX 760 som båda är bra val i olika prisklasser!

Jaha, trodde jag var safe en stund bara för att jag har en I7 propp, och att den spöar I5...?
Kollar faktiskt på ett 780 kort, hittade detta:
EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX (03G-P4-2784-KR) (Fyndvara - Klass 1) - för 5490:-

Bra eller hålla mig borta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EsoxLucius:

Jaha, trodde jag var safe en stund bara för att jag har en I7 propp, och att den spöar I5...?
Kollar faktiskt på ett 780 kort, hittade detta:
EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX (03G-P4-2784-KR) (Fyndvara - Klass 1) - för 5490:-

Bra eller hålla mig borta?

i7 "spöar" väl egentligen en i5, men jag syftade på om man ska köpa nytt, och då är en i5 det rätta valet om man mest ska spela. Jag har tyvärr inte koll på hur bra en i7 920 presterar och om den eventuellt kommer att flaska ett 780.
Angående kortet så är det ett väldigt bra kort till det priset. Det är ju då SC som vi pratade om, vilket egentligen gör det dyrare i ordinariepris. Du har ju dock hittat en fyndvara som är några hundralappar billigare. Du borde ta reda på varför det är en fyndvara, och om din 920 kommer att flaska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Förstår inte varför du vill uppgradera ifrån en 7870 när du sitter på en i7 920 ändå?

Köper du ett 680 kommer processorn ändå flaska litegrann.

Du kommer inte uppleva en stor skillnad.

Satsa på o köpa ny processor + moderkort istället. Resten har du ju

att 920 skulle flaska på ett 680 skulle inte stämma. Att överklocka cpun skulle vara ett +.

Permalänk

Sim0nT, Alle22 - tack gubbar.
Jag har då följande val:
Köpa ny propp i5 4670k och ny moderkaka, eller Överklocka min i7 920 och testa.
Klart jag testar att överklocka min propp först
Kansk eäven överklockar mitt 7870 oxå....
Vad rekommenderar ni - överklockning via BIOS, eller via Windows utility?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

att 920 skulle flaska på ett 680 skulle inte stämma. Att överklocka cpun skulle vara ett +.

Precis som Alle22 säger så kommer inte processorn att flaska. Med en bra kylare så är det inga problem att dra upp den till 4Ghz eller över det.

Jag har länkat följande guide innan, men den är riktigt bra så jag rekommenderar att läsa igenom den.
http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7

Följande är också riktigt bra
http://www.overclock.net/t/538439/guide-to-overclocking-the-c...

Jag har själv en i7 950 som jag kör stabilt i 4.32Ghz med ett GTX780 på en 1440p skärm, och det är med en gammal H50 kylare. Har än så länge inte haft några problem med att cpu:n har flaskat.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EsoxLucius:

Sim0nT, Alle22 - tack gubbar.
Jag har då följande val:
Köpa ny propp i5 4670k och ny moderkaka, eller Överklocka min i7 920 och testa.
Klart jag testar att överklocka min propp först
Kansk eäven överklockar mitt 7870 oxå....
Vad rekommenderar ni - överklockning via BIOS, eller via Windows utility?

Vilken cpu-kylare kör du med?

Permalänk
Skrivet av Patrickpolly:

Precis som Alle22 säger så kommer inte processorn att flaska. Med en bra kylare så är det inga problem att dra upp den till 4Ghz eller över det.

Jag har länkat följande guide innan, men den är riktigt bra så jag rekommenderar att läsa igenom den.
http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7

Följande är också riktigt bra
http://www.overclock.net/t/538439/guide-to-overclocking-the-c...

Jag har själv en i7 950 som jag kör stabilt i 4.32Ghz med ett GTX780 på en 1440p skärm, och det är med en gammal H50 kylare. Har än så länge inte haft några problem med att cpu:n har flaskat.

Patrickpolly - tack för det, har läst giuden och ....... hm typ förstått principen men ellära har jag glömt märker jag. Anyway detta tar inte 15 minuter som det enligt tidigare sagts gör att överklocka ett grafikkort Får väl kanske sätta mig i helgen och prova. Återigen tack.

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Vilken cpu-kylare kör du med?

Shit, jag vet inte på rak arm - hur tar jag reda på det? överhuvud taget, vilka bra program finns det att ladda hem för att hålla koll på dator, komponenter etc?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EsoxLucius:

Shit, jag vet inte på rak arm - hur tar jag reda på det? överhuvud taget, vilka bra program finns det att ladda hem för att hålla koll på dator, komponenter etc?

Om du inte har köpt någon extra så har du antagligen intels stock-kylare, vilket betyder att du nog inte bör överklocka innan du köpt en ny kylare. Öppna chassit och titta helt enkelt

Stock:

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Om du inte har köpt någon extra så har du antagligen intels stock-kylare, vilket betyder att du nog inte bör överklocka innan du köpt en ny kylare. Öppna chassit och titta helt enkelt

Stock:

http://www.legitreviews.com/images/reviews/979/i7_roundup-025...

Kanon - med bild oxå, kollar ikväll
Tack

Permalänk
Medlem

Hejsan EsoxLucius,

Jag har själv funderat lite runt varför det finns så rackarns många modeller av grafikkort.
Det hade räckt med fem modeller; "sketasnabbt", "snabbt", "måttligt", "långsamt"; "urdrygt"
Men ta en titt på bilmarknaden så är den likadan....

Här har du två handfasta tips!

#1: "Gör det sjäv"
Bestäm dig för hur mycket ditt grafikkort (eller annan komponent) skall få kosta
Gå till www.prisjakt.nu och gör en sökning:
- Fyll i ditt maxpris som just maxpris (eller lägg till till 200:- till ditt maxpris)
- Fyll i annat du vet
Gör sökningen
Sortera på Omdömen
Börja uppifrån och gå ner, läs omdömena
Välj
Filosofin här är "det många andra är nöjda med kan knappast vara dåligt"

#2: "Fråga en vän"
Du är med i Sweclockers, grattis!
Här finns fullt av kompetens kring allt som har med datorer och göra, och lite till.
Gör som du redan gjort, skapa en tråd i lämpligt forum
Filosofin här är givetvis "Frågar man de som vet måste förslagen vara bra"

#1+2: "Gör det sjäv" + "Fråga en vän"
Eller kombinera! Ta de som verkar bäst enligt omdömena och fråga i lämpligt forum här på Sweclockers

Se där, två tips och ett förslag!

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan EsoxLucius,

Jag har själv funderat lite runt varför det finns så rackarns många modeller av grafikkort.
Det hade räckt med fem modeller; "sketasnabbt", "snabbt", "måttligt", "långsamt"; "urdrygt"
Men ta en titt på bilmarknaden så är den likadan....

Här har du två handfasta tips!

#1: "Gör det sjäv"
Bestäm dig för hur mycket ditt grafikkort (eller annan komponent) skall få kosta
Gå till www.prisjakt.nu och gör en sökning:
- Fyll i ditt maxpris som just maxpris (eller lägg till till 200:- till ditt maxpris)
- Fyll i annat du vet
Gör sökningen
Sortera på Omdömen
Börja uppifrån och gå ner, läs omdömena
Välj
Filosofin här är "det många andra är nöjda med kan knappast vara dåligt"

#2: "Fråga en vän"
Du är med i Sweclockers, grattis!
Här finns fullt av kompetens kring allt som har med datorer och göra, och lite till.
Gör som du redan gjort, skapa en tråd i lämpligt forum
Filosofin här är givetvis "Frågar man de som vet måste förslagen vara bra"

#1+2: "Gör det sjäv" + "Fråga en vän"
Eller kombinera! Ta de som verkar bäst enligt omdömena och fråga i lämpligt forum här på Sweclockers

Se där, två tips och ett förslag!

Lycka till!

TL: Du har så rätt, det där med bilmarknaden - eller som jag jämförde med Tandkräms marknaden
Jag tror dock att vi nu iaf är 2 som är överens om poängen med min lilla roman, och jag tycker fortfarande att någon slags generell rekommendations tabell borde finnas. Men någon kunnig måste ju skriva den - och antagligen behöva stå för den......?
Yepp, här finns den yppersta eliten av pc entusiaster helt klart!
Skall göra som du råder mig och se var jag landar.

Tack för hjälpen
//E-L

Permalänk
Skrivet av EsoxLucius:

Kanon - med bild oxå, kollar ikväll
Tack

Eh, en liten försiktig fråga med anledning av ovan, tips på bra prisvärd kylare......... tack.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att klocka din i920 en bra bit på stockkylaren. Du kan pilla upp den i ca 3,0 GHz innan det börjar brännas.
Men ska du gå högre så är en sån här inte ett dåligt val. http://www.dustinhome.se/product/5010552491/antec-kuhler-h2o-...

Jag kör själv med en i920 som tuffar på i 3,8 GHz utan att jag ens har pillat på volten.
Detta har gjort att varje gång jag funderar på att byta processor och jämför min nuvarande med nuvarande klock och en ny så är skillnaden relativt liten för en stor peng. Ska du byta prolle från en i920 blir det även byte av moderkort och minnen.

Jag tror säkert jag kan få upp min processor ytterligare några 100 MHz om jag vill det men det känns inte som ett problem just nu. Jag har för övrigt motsvarande kylare och min processor är aldrig över 60 grader.

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2

Permalänk

Här är några processorkylare som är bra, finns självklart andra men länkar bara ett litet utbud

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3491834/2013-06-19

Vill du inte lägga mycket pengar så kommer du långt på en Hyper 212 EVO.

Annars är ju självklart klassikern Thermalright Silver Arrow SB-E riktigt bra.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Skrivet av Storfisk:

Det går utmärkt att klocka din i920 en bra bit på stockkylaren. Du kan pilla upp den i ca 3,0 GHz innan det börjar brännas.
Men ska du gå högre så är en sån här inte ett dåligt val. http://www.dustinhome.se/product/5010552491/antec-kuhler-h2o-...

Jag kör själv med en i920 som tuffar på i 3,8 GHz utan att jag ens har pillat på volten.
Detta har gjort att varje gång jag funderar på att byta processor och jämför min nuvarande med nuvarande klock och en ny så är skillnaden relativt liten för en stor peng. Ska du byta prolle från en i920 blir det även byte av moderkort och minnen.

Jag tror säkert jag kan få upp min processor ytterligare några 100 MHz om jag vill det men det känns inte som ett problem just nu. Jag har för övrigt motsvarande kylare och min processor är aldrig över 60 grader.

Storfisk: Tack för moraliskt stöd, och bra tips - kungligt.

Permalänk
Skrivet av Patrickpolly:

Här är några processorkylare som är bra, finns självklart andra men länkar bara ett litet utbud

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3491834/2013-06-19

Vill du inte lägga mycket pengar så kommer du långt på en Hyper 212 EVO.

Annars är ju självklart klassikern Thermalright Silver Arrow SB-E riktigt bra.

Jaha, så var man expert på kylare också
Tack Patrickpolly

Permalänk
Medlem

Så lite så. Kul att du uppskattar mitt svar, men som Patrickpolly skriver finns det många kylare att välja mellan. Men du behöver inte en ny kylare för att börja testa överklockning. Kolla guiderna här på swec. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Däremot kan det vara bra att kolla om det sitter mycket damm i kylaren och rengöra den innan du börjar pressa din dator och håll koll på temeprtruen så att den inte blir för hög.

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2

Permalänk
Skrivet av Storfisk:

Så lite så. Kul att du uppskattar mitt svar, men som Patrickpolly skriver finns det många kylare att välja mellan. Men du behöver inte en ny kylare för att börja testa överklockning. Kolla guiderna här på swec. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Däremot kan det vara bra att kolla om det sitter mycket damm i kylaren och rengöra den innan du börjar pressa din dator och håll koll på temeprtruen så att den inte blir för hög.

OK, will do - men, "håll koll på temeprtruen så att den inte blir för hög" - vad händer då?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Som sagt så kommer en hel del rekommendera kort utifrån sina erfarenheter kolla recensioner med tabeller.

Liten miniguide för Nvidia:

Nvidia kör med ett siffersystem där första siffran är generationen och andra och tredje är klassen (hur snabbt det är). Du kan byta ut 7an i exemplet mot 4, 5 och 6.

Det billigaste priset är för referensmodeller och dyraste är för modeller med bättre kylare eller/och mer minne.

GeForce 760ti - Mellanklass där prestanda per krona är oslagbar. Inte så starkt dock. Kostar mellan 2500 - 3200:-

GeForce 770 - Prestandaklass där man får bra prestanda för pengarna. Starkt kort och kostar därefter. Ligger på 3300 - 5000:-

GeForce 780 - Entusiastklass. Bäst och dyrast. Kan maxa det mesta på 1 skärm med möjligt undantag för extrema mänger antialiasing och anisotropisk filtrering. Går loss på mellan 5300 - 6800:-

Personligen köper jag ENDAST modeller med bäst kylare (skulle köpt en bättre än den jag har) och skulle rekommendera dig och alla andra att göra detsamma. Enligt SweCs tester och en känsla så är följande bäst:

Gainward Phantom
MSI Twinfrozr
ASUS Direct CU
Gigabyte Windforce

Vilket grafikkort ska du uppgradera till?

En framtida Radeon 8xxx version. Känns inte riktigt lönt att uppgradera från Radeon 7870.
Fast om vill ha ett nytt kort med din ekonomi så är GeForce 770 Gainward Phantom det bästa du kan skaffa!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

GeForce 760ti - Mellanklass där prestanda per krona är oslagbar. Inte så starkt dock. Kostar mellan 2500 - 3200:-

760ti har dock inte kommit än, däremot finns 760 ute i olika butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

OK, will do - men, "håll koll på temeprtruen så att den inte blir för hög" - vad händer då?

Du kan bränna den. Håll dig under 100 grader, helst 90.

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2