Google utvecklar spelkonsol och smart klocka

Permalänk

Skulle vara roligt om dom väljer att konkurrera med Sony Microsoft och Nintendo för då blir det väl adjö till Nintendo och dom får börja med att bara göra spel istället till alla plattformar så slipper man köpa deras dåliga hårdvara för att spela spelen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk

Jag brinner för teknik så all ära åt den, men att byta ut ett schysst snyggt hederligt vattentätt urverk mot en liten plastbit med skärm som förmodligen kommer behöva laddas MINST en gång i veckan låter bara vansinnigt, dessutom har jag som de flesta andra redan en telefon som klarar allt och lite mer än en "smart klocka" gör,

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Med smartphones och ARM så har det blivit som på 80-talet igen. Massa företag vill prova på allt samtidigt och vi har en uppsjö konkurrerande konsoler och system igen. På 80-talet fanns det hur mycket som helst, alla byggde datorer på sitt eget sätt och det fanns flera OS och procssortillverkare. Men under 90- och 00-talet Så blev det Windows och Intel/AMD på dator sidan med Apple som en liten parentes. På konsolsidan var det Nintento och Sega och sedan Nintendo, Sony och Microsoft. Nu gör alla konsoler, det sprutar fram tillverkare på androidenheter och det är inte en självklarhet att datorerna är Wintel om tio år längre.

Vet inte om jag tycker om det eller inte. Sporrar ju innovation, men det är så mycket felsatsningar också.

Permalänk
Medlem

Och folk oroar sig för att Microsoft spionerar på en med Kinect... Google är ju snäppet värre.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

OffTopic: Fan va alla gnäller jämt. Om man inte har något vettigt att säga är de inte bättre att hålla tyst då? På vilket sätt bidrar alla dessa sarkastiska inlägg? Tycker rätt många här borde få tidig forum semester!

OnTopic: Jag skulle faktiskt vara mer intresserad av en konsol tillverkad av google än Ouya. Grejen är att spelen man köper på Ouyas butik kopplas inte till ditt Google-konto. Google-kontot garanterar att du inte förlorar ditt spel vid ditt nästa hårdvarubyte.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hoppas Google gör ett OS för PC som på allvar kan utmana Windows.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

kommer den med Angry Birds?....

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

kommer den med Angry Birds?....

Hoppas inte det. Trött på de jäkla flygfäna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Var kan jag läsa om hur mkt spel som säljs till PC då allt är digitalt?

Jag är för övrigt rätt säker på att det säljs mer spel till PC än till konsoler om man räknar in alla Indie spel.

Din snitt PC spelare har ju numera 100+ spel på Steam bara på ngt år, hur många spel äger konsolspelaren?

Ligger ganska jämnt till. Den som köper 100 spel till pc varje år köper ganska mycket.
En ps3 ägare som har ps+ får ca 3 ps3 spel och 1 ps vita spel varje månad gratis.
Jag har ca 80 nedladdade spel på ps3 och 40 tal diskar. Det är över 3 år eller något sånt. Flesta spelen har jag fått gratis.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag som inte ens fått min Ouya ännu :/

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Känns som en riktig konsoll inte är rätt väg för Google. Mer satsa på att folk ska koppla sina befintliga mobiler till TV:n och använda som konsoll. Det kan slå stort.

Precis så tro jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag tror inte det blir någon konsoll-hit direkt. Men Android i en vanlig dator?
Sure, om man bara surfar och kollar mailen så varför inte. Men varför inte bara köpa en (antagligen billigare) platta isf?

Ptja, det finns ju Android baserade bärbara datorer för 500kr mer än Nexus7
och har den fördelen att dom har fysiskt tb och en pekplatta (jag vet att man kan
köpa bluetooth tangentbord till plattor dock sitter dom inte ihop
samt att man har en pekplatta till laptopen).
Fast det finns ju dessa plattor som har tb docka vilket är ganska fint.
Men i billigare modeller så kanske kvalité inte är något vidare
och det kan slita mycket.

Positiva med Android i bärbara datorer är att Google ej kräver licens
som MS gör så dom kan göra datorerna riktigt billiga.
Tänk vad man kan få för batteritider med! Ett riktigt fett laptop batteri
som kan driva en Windows maskin med AMD APU i 7 timmar
för Android datorer med ARM/Intel.
Nu kanske dom inte lägger i sådana batterier kanske, men det vore bra
för dem som varken kan eller vill spendera massor för att endast
få mer batteritid. Vet att det är guld värt för arbetare och studenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Lycka till med Android som OS.

De kan göra precis vad de vill. Finns inga begränsningar.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

coooolt man kan spela multiplayer på konsolen-.-

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Var kan jag läsa om hur mkt spel som säljs till PC då allt är digitalt?

Jag är för övrigt rätt säker på att det säljs mer spel till PC än till konsoler om man räknar in alla Indie spel.

Din snitt PC spelare har ju numera 100+ spel på Steam bara på ngt år, hur många spel äger konsolspelaren?

Det enda som räknas är vart pengarna tar vägen. Varje gång speltillverkarna rapporterar försäljningen så står konsollerna alltid för en majoritet av de sålde exen. Så är det med de största spelen som BF3 som till och med fungerar bäst på PC, COD osv. Vad som håller på och sker är att tidigare PC-exklusiva spel som Diablo och nu Elder Scrolls Online som är ett MMORPG kommer att släppas för konsoller.

För övrigt kan jag inte säga att jag gillar utvecklingen men Valve har med Steam en chans att vända trenden. Det enda som skulle få mig att gå över till konsol är om man börjar tillåta att man kopplar in mus, tangentbord och headset från valfri tillverkare men det ser jag inte hända denna generation.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Hoppas Google gör ett OS för PC som på allvar kan utmana Windows.

Lär inte hända, marknaden går mot att man köper sin enhet och OS följer med.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle vilja ha ett nytt varumärke inom konsol marknaden.

Har hört Nintendo, Sony och Microsoft för länge nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Intressant.
Är själv sugen på en ouya, att köra xbmc på.
Tycker dock att ouyan har lite väl gammal hårdvara. Tegra3 känns inte helt fräscht i dagen läge.

Hoppas att denna blir hårdvarumässigt kraftfullare.

Blir väl en ouya ändå ,så får man väl uppgradera till denna senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Det enda som räknas är vart pengarna tar vägen. Varje gång speltillverkarna rapporterar försäljningen så står konsollerna alltid för en majoritet av de sålde exen.

Precis. Fast ett PC spel som säljs via 20 olika digital download butiker rapporteras inte alls antal ex som säljs, speciellt inte eftersom Steams försäljningssiffror är hemliga och således inte räknas in över huvud taget.

Så sifforna man jämnför med är alla konsolspel emot en bråkdel av alla PC kopior som sålts.

Dessutom tappar inte PC spel i digital download 50% av alla pengarna till logistik och spelbutiker likt alla konsolspel på skiva som säljs. Så där når väsentligt större del av pengarna faktiskt till utvecklarna.

Resultatet av att inga av de större utvecklarna utvecklar exlusivt för PC blir också att PC gamers spenderar mer av sina pengar på kickstarter och indie spel, något som inte heller syns alls i distributörernas rapporter.

Många betalar också månadsavgifter eller minst lika mkt pengar för ingame valuta i MMOs till PC, och detta syns inte alls i några rapporter.

PC marknaden omsätter utan tvekan mycket mer pengar än någon av konsolernas spelmarknad, och har dessutom en större variation och spelfloura.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Precis. Fast ett PC spel som säljs via 20 olika digital download butiker rapporteras inte alls antal ex som säljs, speciellt inte eftersom Steams försäljningssiffror är hemliga och således inte räknas in över huvud taget.

Så sifforna man jämnför med är alla konsolspel emot en bråkdel av alla PC kopior som sålts.

Dessutom tappar inte PC spel i digital download 50% av alla pengarna till logistik och spelbutiker likt alla konsolspel på skiva som säljs. Så där når väsentligt större del av pengarna faktiskt till utvecklarna.

Resultatet av att inga av de större utvecklarna utvecklar exlusivt för PC blir också att PC gamers spenderar mer av sina pengar på kickstarter och indie spel, något som inte heller syns alls i distributörernas rapporter.

Många betalar också månadsavgifter eller minst lika mkt pengar för ingame valuta i MMOs till PC, och detta syns inte alls i några rapporter.

PC marknaden omsätter utan tvekan mycket mer pengar än någon av konsolernas spelmarknad, och har dessutom en större variation och spelfloura.

Där har du fel.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Där har du fel.

Jag får böja mig för din grundliga argumentation, ursäkta...
//Slut ironi

"Steam: "Steam has seen over 6.6 million concurrent players"
Xbox Live: "the release of Call of Duty: Modern Warfare 2 marked the busiest day ever on Xbox Live, with over two million active users simultaneously""

Lägg till 10 miljoner för endast WoW, med övriga PC MMOs blir det minst lika mkt till aktiva spelare som betalar varje månad.

Edit: Vill man sammanfatta kan man säga att Steam i sig självt är ungefär lika stort som XBL eller PSN, men PC spel är mycket mycket större än bara Steam. PÅ bara Steam finns ca 2500 olika spel att köpa (vilket i sin tur är en bråkdel av alla PC spel), hur många finns på XBL och PSN?

Permalänk
Medlem

Google smartklocka lades ner

Google köpte MotoACTV som en del av Motorola. Det var #1 produkten inom segmentet i termer av försäljning enligt Amazon.com. Det var den mest avancerade smartklockan på marknaden, med brand name, user base, etc. Google övergav alla användare, stängde supportforumet, och la ner produkten. Verkar kortsiktigt ifall de nu ändrat sig och ska ta fram en klocka.

Permalänk
Medlem

Intresseklubben somnade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Där har du fel.

Bra argument!

Förövrigt har han rätt. Konsolspelen omsätter inte i närheten av vad PC-spelen gör. Du får räkna med alla extrakostnader och prenumerationer för MMOs/F2P.
Och digitalt sålda kopior räknas ofta inte med i undersökningarna då dem inte går att hålla koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

De kan göra precis vad de vill. Finns inga begränsningar.

Klart de kan göra vad dem vill, men det kräver en herrejösses hårdvara för att kunna åstadkomma något avancerat.