hjälp GPU börjat att köra extremt varmt

Permalänk
Medlem

hjälp GPU börjat att köra extremt varmt

hejsan

Igår så började mitt grafikkort att spöka och fläktarna började snurra i ca 85-90% under idle load vilket gjorde mitt öron väldigt ledsna.
Jag började så klart att undra vad som kan orsaka detta.

Nu har jag låtit datorn vara igång i några timmar och stängt av varenda process som inte är livsviktigt altså typ allt och bara kört HW Monitor. och GPU fläktarna snurrar 65-93% medans temp på gpu är ligger på 50°C och pekar på 66°C.

Detta är väldigt underligt normalt ligger GPU temp på ca 33-38°C i idle och fläktarna kör absolut inte på max.
Kan till lägga att innan jag satte igång datorna idag så rengjorde jag alla fläktfilter och blåste rent datorn med tryckluft, inte för att det fanns direkt mycket damm i datorn vilket gör mig ännu mera bekymrad.

grafikkortet i fråga är ett GTX560Ti med en windforce 2 kylare.
Uppskattar alla ideer och funderingar om vad det är som spökar.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janzzze:

hejsan

Igår så började mitt grafikkort att spöka och fläktarna började snurra i ca 85-90% under idle load vilket gjorde mitt öron väldigt ledsna.
Jag började så klart att undra vad som kan orsaka detta.

Nu har jag låtit datorn vara igång i några timmar och stängt av varenda process som inte är livsviktigt altså typ allt och bara kört HW Monitor. och GPU fläktarna snurrar 65-93% medans temp på gpu är ligger på 50°C och pekar på 66°C.

Detta är väldigt underligt normalt ligger GPU temp på ca 33-38°C i idle och fläktarna kör absolut inte på max.
Kan till lägga att innan jag satte igång datorna idag så rengjorde jag alla fläktfilter och blåste rent datorn med tryckluft, inte för att det fanns direkt mycket damm i datorn vilket gör mig ännu mera bekymrad.

grafikkortet i fråga är ett GTX560Ti med en windforce 2 kylare.
Uppskattar alla ideer och funderingar om vad det är som spökar.

DU skulle kunna tetsa att montera av kylaren och se ifall det finns damp I kylflänsarna. Isånna fall testa att rengöra kortet från all smuts och damp, när du ändå har tagit bort kylaren så lag lite ny kylpasta på GPUn.

Visa signatur

__________________
Chassi NZXT Switch 810 Svart CPU Intel Core i7 4770k GPU Gigabyte Radeon 7990 6GB 1150 MHz RAM Corsair Vengeance DD3 16 GB 1600MHz SSD Samsung 830 128 GB HDD Samsung HD103SJ 1TB Moderkort Gigabyte G1 Sniper 5 Nätaggregat Corsair HX 850W CPU Kylning Noctua NH-C12P SE14 Skärm BenQ G2222HDL 23 Lur Sasmsung Galaxy S3 4G Onyx Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazye:

DU skulle kunna tetsa att montera av kylaren och se ifall det finns damp I kylflänsarna. Isånna fall testa att rengöra kortet från all smuts och damp, när du ändå har tagit bort kylaren så lag lite ny kylpasta på GPUn.

grejen är den att jag gjorde det för ca 1½ månader sedan så borde ju inte vara ett problem. och tempen gick ner någon grad när jag byte pasta.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem

66c är lite varmt om det inte är vid belastning.... vad kortet har för idle temperatur spelar inte så stor roll dock då kretsen är byggd för att klara temperaturer upp mot 100c...

som tidigare sa dock
skulle tro att kylpastan mellan gpun och kylaren är som torr lera och isolerar nu värmen istället för att leda bort den... (hänt på en kompis gtx 460 och mitt hd 3650 som nu sitter i min lillebrors dator har såklart bytt kylpasta på dem heh...)
du kan ju testa först att spänna skruvarna till kylaren lite grann ifall du känner att de är ganska lösa (spänn inte för mkt som jag gjorde bara heh fick dra upp två skruvar med tång och våld på mitt hd 6870 då skruven gängat fast i distansen mellan kylaren och kortet.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janzzze:

grejen är den att jag gjorde det för ca 1½ månader sedan så borde ju inte vara ett problem. och tempen gick ner någon grad när jag byte pasta.

Hur gamalt är kortet? Kylaren aknske börjar bli slö och dålig. Kan det vara så att mycket varmluft stannar I chasst(inte troligt men ändå bra att veta).

Visa signatur

__________________
Chassi NZXT Switch 810 Svart CPU Intel Core i7 4770k GPU Gigabyte Radeon 7990 6GB 1150 MHz RAM Corsair Vengeance DD3 16 GB 1600MHz SSD Samsung 830 128 GB HDD Samsung HD103SJ 1TB Moderkort Gigabyte G1 Sniper 5 Nätaggregat Corsair HX 850W CPU Kylning Noctua NH-C12P SE14 Skärm BenQ G2222HDL 23 Lur Sasmsung Galaxy S3 4G Onyx Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

66c är lite varmt om det inte är vid belastning.... vad kortet har för idle temperatur spelar inte så stor roll dock då kretsen är byggd för att klara temperaturer upp mot 100c...

Att fläktarna går på 93% i idle skulle dock i alla fall vilja påstå är ett ganska stort problem. Kanske inte för livslängden för komponenterna, men det ska ju gärna vara trivsamt att vara i samma hus som datorn.

TS: Vad får du får GPU-usage i "idle"? Kanske är något som buggat som ligger och drar massa kraft på GPUn?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

rätt mysko men jag har inte gjort något sedan jag var skapade tråden och det värkar som det löst sig av sig självt temp har hoppat ned till 38c och fläktarna snurrar på 40% men en load på 0-10% enligt GPUz

och alla som förslog ny pasta så byte jag kylpasta till arctic silver och rengjorde kylflänsen för ca1½ -2 månader sedan.
Luftflödet i chassit är ganska underbart, inte mycket varmluft som är kvar i chassit.
kortet är 1½ år gammalt.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem

ändra fläktkurvan då.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595