Raspberry pi tangentbord och remote desktop

Permalänk

Raspberry pi tangentbord och remote desktop

Så jag installerade Raspberry pi med wheezy och ny försöker jag ställa in inställningarna, fast det går inte så bra. Tangentbord envisas på att vara inställt på gb och kan inte få det till sv layout. Jag har gått in i options och ändrat så att den ska köra på svensk/qwerty/standard/standard och Logitech sv standard i options. Men den kör fortfarande på gb och det är svårt att skriva i terminalen nära man inte vet vilka täcken man skriver in.

Samt så installerade jag XRDP och kunde ansluta till den första gången, sedan startade jag Raspberry pi och nu får jag, "xrdp_mm_process_login_response: login failed" varje gång jag försöker att logga in. XRDP service är igång.

Någon som vet hur man fixar dessa problem?

Permalänk
Medlem

Funkar inte "dpkg-reconfigure keyboard-configuration" ?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Skrivet av TheCadde:

Funkar inte "dpkg-reconfigure keyboard-configuration" ?

Jag får ju upp så att jag kan ställa in det på svenskt keyboard, fast den vägrar att byta keyboard layout, och låser sig på gb.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det är flera mindre inställningar som kan göras när man konfigurerar tangentbord och inte bara välja sv tangentbord..?

Permalänk
Medlem

Sök och du skola finna

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av d0b:

Sök och du skola finna

Funka inte. filen finns och det står "setxkbmap sv" men fortfarande gb layout.

Permalänk
Medlem

Har du ens alla filer? Kanske inte fungerar för att du saknar t.ex filen för sv layout?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

Om jag trycker ctrl+alt+f2 så funkar det, fast bara om jag är i terminalen, och jag lämnar så kör den på gb layout fortfarande.

Edit: om jag använder remote desktop så fungerat tengentbordet som det ska, men om jag använder tangentbordet genom rpi så funkar det inte.