tv avgift för att dator räknas som tv-mottagare?

Permalänk
Medlem

tv avgift för att dator räknas som tv-mottagare?

Som namnet på tråden säger så är detta min fråga. Jag är relativt nyinflyttad och inte behövt tampas med tvavgifter förr. Jag har en tv, men ingen kanalmottagare till den så jag bara kör filmer jag laddar ner.
Fick ett samtal nyligen från just tvavgifts folket, de påstår att om jag har en dator i hushållet så räknas den som tvmottagare och då måste jag betala. Är detta ett skämt eller är dom bara rejält pengagiriga? Och hur kan dom dessutom bevisa att man har något som helst med tv att göra ?
Väldigt tacksam för svar

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk

Har du en dator eller en TV i ditt hushåll måste du betala :p, Alltså Ja, datorn räknas som en mottagare då du kan streama ifrån nätet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flipp3n:

Som namnet på tråden säger så är detta min fråga. Jag är relativt nyinflyttad och inte behövt tampas med tvavgifter förr. Jag har en tv, men ingen kanalmottagare till den så jag bara kör filmer jag laddar ner.
Fick ett samtal nyligen från just tvavgifts folket, de påstår att om jag har en dator i hushållet så räknas den som tvmottagare och då måste jag betala. Är detta ett skämt eller är dom bara rejält pengagiriga? Och hur kan dom dessutom bevisa att man har något som helst med tv att göra ?
Väldigt tacksam för svar

Som sagt tigigare, yes. Datorn är också licenspliktig.
Men oavsett så är du skyldig att betala för TVn du innehar. Den har en fungerande kanalmottagare inbyggd och denna är licenspliktig vare sig du har anslutit den till antenn/omkodare eller inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Finns många trådar i detta ämne.. och alla lika griniga.

Ja, du måste betala TV-licens om du har en dator/surfplatta etc. som har internet. Har du en dator utan uppkoppling till internet, behöver du inte betala.

Detta för att de idiotiska SVT lägger ut sitt utbud på internet och förväntar att alla vill se skiten.

Själv försökte jag skriva in "Maffian" som kategori på internetbanken, när jag skulle betala. Men det gick inte igenom.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Permalänk
Medlem

Eftersom du har möjlighet att gå in på http://www.svtplay.se/ med datorn, mobilen, surfplatta så kräver radiotjänsten att allla som har dessa avsedda motagare att betala.

Nej detta är inget skämt och detta har också förlängt yttligare 6år av våra kära politiker.

-PP

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

men hur ska de veta att jag har en dator,tv eller smartphone?

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Skrivet av MysickCombo:

men hur ska de veta att jag har en dator,tv eller smartphone?

Dom ser väl att du har internet antar jag

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av MysickCombo:

men hur ska de veta att jag har en dator,tv eller smartphone?

Det gör de inte, det är på ditt samvete.

Skrivet av Schackmannen:

Dom ser väl att du har internet antar jag

Internet är inte licenspliktigt så vitt jag vet. Man måste inte ha en dator för att man har internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Internet är inte licenspliktigt så vitt jag vet. Man måste inte ha en dator för att man har internet

Nej, men de hävdar ju att allt som kan kopplas till nätet är licenspliktigt.
Även tv-spel etc.

Men, om man bara har en jobb-laptop och jobb-telefon behöver man inte betala, då går det på arbetsgivarens tv-licens.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nej, men de hävdar ju att allt som kan kopplas till nätet är licenspliktigt.
Även tv-spel etc.

Men, om man bara har en jobb-laptop och jobb-telefon behöver man inte betala, då går det på arbetsgivarens tv-licens.

Ja, men frågan var hur/om Radiotjänst kunde se om man hade tv/dator/etc. Och det faktum att man har internetuppkoppling kan inte likställas med att man har det, även om det såklart är troligt.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Annan text

Men, om man bara har en jobb-laptop och jobb-telefon behöver man inte betala, då går det på arbetsgivarens tv-licens.

Stod i en artikel efter domen om avgiften att även företagsdatorer som nyttjas av arbetstagaren hemma, så skall arbetstagaren betala avgiften eftersom det är tillgången till tjänsten inte nyttjandet av tjänsten.... Helt sjukt, ska försöka leta reda på länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, men de hävdar ju att allt som kan kopplas till nätet är licenspliktigt.
Även tv-spel etc.

Men, om man bara har en jobb-laptop och jobb-telefon behöver man inte betala, då går det på arbetsgivarens tv-licens.

Fel!

Permalänk
Medlem

Problemet är att de gjort ett tankefel på radiotjänst.

En dator med internet i sig kan omöjligtvis räknas som TV mottagare då det inte räcker för att se på SVT play.

Här är en av de få artiklar/personer som gör en saklig korrekt teknisk analys till vad en "TV-Mottagare" måste innebära för datorer:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ohallbar-syn-pa-tv-i-dat...

"Eftersom det saknas standarder för videoöverföring på internet, utom för själva videokodningen, så måste mottagaren följa sändarens teknikval för att fungera. För SVT Play är det i dag Adobe Flash Player version 10.1 eller senare samt en webbläsare som spelaren fungerar med"

Det betyder att de antingen inte kan kräva licens för datorer, eller endast kan kräva licens för innehav av datorer med internet samt de program och webbläsare som krävs för att kunna se på SVT play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysickCombo:

men hur ska de veta att jag har en dator,tv eller smartphone?

Köper du en TV i affären så vet Radiotjänst om det. Förmodligen likadant med telefoner och datorer numera.
Du kan såklart komma undan genom att inte uppge namn när du köper din TV och betala med kalla cash.
Har du telefon/dator i jobbet så ska du även då betala licens. Jepp. Det är sjukt!

Jag betalar faktiskt licens. Inte för att jag kollar på SVT, utan för att dem ska lämna mig ifred. Maffiafasoner! Men vad ska man göra när staten har godkänt det?

Permalänk
Medlem

Ringde mig för någon vecka sedan, jag sade att jag hade sagtupp internet till lägenheten under sommaren, och lite oförväntat lyckades jag faktiskt komma undan avgiften

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

Stod i en artikel efter domen om avgiften att även företagsdatorer som nyttjas av arbetstagaren hemma, så skall arbetstagaren betala avgiften eftersom det är tillgången till tjänsten inte nyttjandet av tjänsten.... Helt sjukt, ska försöka leta reda på länk.

Precis som jag skrev, det går på arbetsgivarens avgift. Den ska inte betala en extra avgift för att du kan ta hem datorn och jobba hemma, eller använda den till annat.

Skrivet av WEBRUNNER:

Vad är det du fått för dig är fel?

Skrivet av Ixos:

Problemet är att de gjort ett tankefel på radiotjänst.

En dator med internet i sig kan omöjligtvis räknas som TV mottagare då det inte räcker för att se på SVT play.

Här är en av de få artiklar/personer som gör en saklig korrekt teknisk analys till vad en "TV-Mottagare" måste innebära för datorer:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ohallbar-syn-pa-tv-i-dat...

"Eftersom det saknas standarder för videoöverföring på internet, utom för själva videokodningen, så måste mottagaren följa sändarens teknikval för att fungera. För SVT Play är det i dag Adobe Flash Player version 10.1 eller senare samt en webbläsare som spelaren fungerar med"

Det betyder att de antingen inte kan kräva licens för datorer, eller endast kan kräva licens för innehav av datorer med internet samt de program och webbläsare som krävs för att kunna se på SVT play.

De har gjort ett jättestort tankefel. De påstår att det spelar ingen roll om din plattform kan ta emot SVT-play.
T ex har windows phone inte stöd för flash, och till skillnad från iphone/android så finns det ingen app, men de påstås ändå att man ska betala licens för den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Massa text.........

Här kommer artikeln som påvisar att det är ARBETSTAGAREN som skall betala avgiften för företagets dator om man använder sig av den hemma.

http://www.idg.se/2.1085/1.513090/ska-privatpersoner-betala-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis som jag skrev, det går på arbetsgivarens avgift. Den ska inte betala en extra avgift för att du kan ta hem datorn och jobba hemma, eller använda den till annat.

Vad är det du fått för dig är fel?

Tror de är du som fått för dig saker och de är inte heller som du skrev. Läs igen. De har ju för tusan nyss varit massa domar om detta i Luleå och där spelar de ingen roll om arbetsgiven äger datorn om du lånar hem den. DU ska betala. Sen om de är helt sjukt är en annan sak men så blev domarna i rätten och därför är de detta som gäller. De rörde sig om sammanlagt 60 domar om typ samma sak och alla domar visade på att de är bara att betala. Även studerande i Sverige från annat land som inte ens kan språket men har t.ex. en smartphone ska betala.

Permalänk
Medlem

Själv undrar jag vars mitt barnbidrag är?! Har ju iof inge barn men har ju utrustning för att göra dom! Så jag frågar dig Fredrik "Babyface" Reinfeldt.. Vars är mitt barnbidrag!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

När radiotjänst knackar på min dörr. Kommer jag skrika "hjälp jag blir våldtagen" om han frågar varför. Kommer jag att svara "du har ju utrustningen"

Lägg ner Svt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Det faktum att du missat debatten om den nya teknikneutraliteten i all media, på Internet, TV, radio, på Sweclockers, i tidningar, bloggar, överallt gör att jag ställer mig frågande till om inte du borde kunna åsidosättas från avgiften för det räcker uppenbarligen med att kolla på stjärnhimlen eller växande träd för dig som underhållning och "nyhetsrapportering".

Permalänk
Medlem

Kör SVT-play med flash?

En dator utan flash player måste väl då anses likvärdig med en bildskärm utan kanalväljare eftersom man inte kan se tvutsändningarna med någon utav dem?

Kan det möjligen då gå att säga att "jag har inte flash player så jag kan inte se tvutsändningar"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Kör SVT-play med flash?

En dator utan flash player måste väl då anses likvärdig med en bildskärm utan kanalväljare eftersom man inte kan se tvutsändningarna med någon utav dem?

Kan det möjligen då gå att säga att "jag har inte flash player så jag kan inte se tvutsändningar"?

Nej. Möjligen om du låter internetleverantören spärra tillgången till SVT och sen även kan visa papper på att detta är gjort. Fast då får du inte ha tv eller smartphone som du kommer åt svt på heller.

De finns som sagt massvis med trådar och info där de ältas samma saker om och om igen. Allt är redan sagt i ämnet. Enda man kan göra är att strejka eller göra upplopp vilket de senare inte är så smart.

Permalänk
Rekordmedlem

Varken Radiotjänst eller Sveriges Television stiftar lagarna och de skapar inte heller prejudicerande domar, ta upp det med de politiker som bestämmer istället för att klaga på de som tillämpar lagstiftningen.
Kulturministern och finansministern är de som beslutar om hur det ska finansieras och riksdagen stiftar lagarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varken Radiotjänst eller Sveriges Television stiftar lagarna och de skapar inte heller prejudicerande domar, ta upp det med de politiker som bestämmer istället för att klaga på de som tillämpar lagstiftningen.
Kulturministern och finansministern är de som beslutar om hur det ska finansieras och riksdagen stiftar lagarna.

En vansinnigt viktigt distinktion som folk allt för ofta missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Tror de är du som fått för dig saker och de är inte heller som du skrev. Läs igen. De har ju för tusan nyss varit massa domar om detta i Luleå och där spelar de ingen roll om arbetsgiven äger datorn om du lånar hem den. DU ska betala. Sen om de är helt sjukt är en annan sak men så blev domarna i rätten och därför är de detta som gäller. De rörde sig om sammanlagt 60 domar om typ samma sak och alla domar visade på att de är bara att betala. Även studerande i Sverige från annat land som inte ens kan språket men har t.ex. en smartphone ska betala.

Skrivet av SkalmanBC:

Här kommer artikeln som påvisar att det är ARBETSTAGAREN som skall betala avgiften för företagets dator om man använder sig av den hemma.

http://www.idg.se/2.1085/1.513090/ska-privatpersoner-betala-t...

Ok, jag ger mig. Det här hade jag missat.
När de började ta betalt för sändningarna på nätet kommunicerades det ju att man inte behövde betala för arbetsgivarens utrustning.

Men det var väl många som hävade det så de ändrade sig antar jag?

Sjukt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Du betalar för din dator, din platta, din TV och förmodligen för din telefon, oavsett om de är inkopplade, fungerande, eller har tillgång till internet. Internetanslutning är inget krav för att du ska betala, och de kan inte heller säga att du ska betala för att du har internet.

Internetanslutningen är alltså inte licenspliktig.

Radiotjänst har ingen som helst möjlighet att avgöra om du faktiskt har utrustning eller inte. Snack om att de har "pejlat" din TV, eller påpekan att du har internet betyder ingenting, och är bara något de säger för att få dig att "ge dig", och börja betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varken Radiotjänst eller Sveriges Television stiftar lagarna och de skapar inte heller prejudicerande domar, ta upp det med de politiker som bestämmer istället för att klaga på de som tillämpar lagstiftningen.
Kulturministern och finansministern är de som beslutar om hur det ska finansieras och riksdagen stiftar lagarna.

Ja, det skall fungera som du säger.

Men i just detta fall har både lagstiftaren och SVT sagt saker om hur det skall fungera.
Radiotjänst i Kiruna gör helt andra tolkningar, som tydligen i slutändan håller juridiskt.

Inkompetens eller fult spel?

Fo3

Jag ser här vissa likheter med hur Copyswede flyttar fram gränserna steg för steg.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv försökte jag skriva in "Maffian" som kategori på internetbanken, när jag skulle betala. Men det gick inte igenom.

Klockrent! Synd att det inte funkade...