köpta på internet, swedbank, 15år

Permalänk
Medlem

köpta på internet, swedbank, 15år

Hej. jag är 15 år och skulle vilja börja köpa lite saker på ebay osv. jag har just nu ett bankkort som ser ut så här

mina föräldrar säger att jag har "internet banken" och det står det på några papper jag har också. men hur ska jag göra, ska upp till banken veckan som kommer nu och troligtvis på tisdag då jag inte jobbar men hur ska jag göra. så som jag har fattat det måste man ha paypal för att handla på ebay men swedbank har något som heter "e-kort" och det kanske funkar? jag vet inte hur jag ska göra eller om mitt kort bara funkar rakt upp och ner att handla med på internet men har ingen aning. och som sagt jag är ju bara 15år så kanske blir lite problem med min ålder och att låna mina föräldrars kort är bara att glömma...
tacksam för snabbt/snabba svar

Permalänk
Medlem

Hej!

Klicka dig egenom betalningen genom att välja paypal. Sedan kommer paypal låta dig betala via ditt kreditkort (visa eller mastercard).

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak...Kom tillbaka med svar om nått funkar

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

använd e-kort

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

När jag var minderårig använde jag också Visa Electron (dock med Skandiabanken), vilket fungerade fint för att handla online. Bara att följa instruktionerna på Paypal och använda det kort du har.

Fungerar inte det ser jag heller ingen anledning till att ett e-kort inte skulle fungera.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av noeb:

Hej. jag är 15 år och skulle vilja börja köpa lite saker på ebay osv. jag har just nu ett bankkort som ser ut så här
http://i.imgur.com/sfuqAvE.jpg

mina föräldrar säger att jag har "internet banken" och det står det på några papper jag har också. men hur ska jag göra, ska upp till banken veckan som kommer nu och troligtvis på tisdag då jag inte jobbar men hur ska jag göra. så som jag har fattat det måste man ha paypal för att handla på ebay men swedbank har något som heter "e-kort" och det kanske funkar? jag vet inte hur jag ska göra eller om mitt kort bara funkar rakt upp och ner att handla med på internet men har ingen aning. och som sagt jag är ju bara 15år så kanske blir lite problem med min ålder och att låna mina föräldrars kort är bara att glömma...
tacksam för snabbt/snabba svar

Du måste ha en dosa till internetbanken. För att kunna få en dosa måste du vara 18år.
Det kortet du har idag går inte att använda via Paypal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Men du är som mig under 18 (jag är snart 17) och jag har fått en säkerhetsdosa som behövs vid köp på Internet så om du inte har fått det än (jag tror man får det vi 16 års ålder) så kan det bli svårt i vilket fall

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du måste ha en dosa till internetbanken. För att kunna få en dosa måste du vara 18år.
Det kortet du har idag går inte att använda via Paypal.

Dock så kan ju kortet stå på hans föräldrar? för rätta mej gärna om jag har fel men ett Visa kort får väll inte ens stå på honom då han är 15 år?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrbobbin:

Dock så kan ju kortet stå på hans föräldrar? för rätta mej gärna om jag har fel men ett Visa kort får väll inte ens stå på honom då han är 15 år?

Det där är ingen Visa utan ett Visa Ung som är ett sätt att kringgå problemet.
Visa Ung har inte tillgång till betalning via internet.

Visa har utstämplade siffror på kortet och inte tryckta som på detta (ligger under hans fingrar).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du måste ha en dosa till internetbanken. För att kunna få en dosa måste du vara 18år.
Det kortet du har idag går inte att använda via Paypal.

Detta är inte sant..

Jag fick en dosa när jag var 16.
Gick till Swedbank, frågade hur jag skulle kunna betala på internet. De presenterade e-kort till mig..
Fick en dosa, loggade in, valde tjänster, e-kort sedan skapa jag ett lösenord. Och när jag väl skulle betala på nätet fick jag en Generator som gav min ett slumpvald kort nummer med ett saldo i som jag själv bestämde. Efter köpet tog jag bort kortet. Allting skedde virtuellt.

Nu använder jag däremot vuxen kort, för jag pallade inte göra ett e-kort varje gång jag skulle handa, ville spara mitt kort nummer på t.ex steam:)

Permalänk
Medlem

Jag har också för mig att man inte får handla online innan man fyllt 18, iallafall får man inte ett VISA/MasterCard/etc som fungerar utan bara elektronkort vilka inte fungerar online. Jag vill minnas att det var ett jäkla liv om detta när jag var yngre och alla skulle in i pokersvängen men inte kunde eftersom det krävdes ett VISA (eller liknande) för att kunna spela. Det var många som "lånade" sina föräldrars kort och spelade.
Eftersom du verkar ha ett VISA så borde reglerna ändrats sedan dess.
Känner du ingen som du kan beställa igenom och betala den personen för varorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkorna:

Jag har också för mig att man inte får handla online innan man fyllt 18, iallafall får man inte ett VISA/MasterCard/etc som fungerar utan bara elektronkort vilka inte fungerar online. Jag vill minnas att det var ett jäkla liv om detta när jag var yngre och alla skulle in i pokersvängen men inte kunde eftersom det krävdes ett VISA (eller liknande) för att kunna spela. Det var många som "lånade" sina föräldrars kort och spelade.
Eftersom du verkar ha ett VISA så borde reglerna ändrats sedan dess.
Känner du ingen som du kan beställa igenom och betala den personen för varorna?

Jag har ett electron som jag haft sedan jag fyllde 13. Har kunnat handla på internet hela tiden, utan eller med kortläsare och även på paypal. Fast det verkar vara något som ens föräldrar väljer då vissa av mina vänner inte kan göra liknande med sina kort.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem

Det är bara vissa jobbiga banker som har dessa regler. tror du får teckna ett fritt mastercard på nordea, ett riktigt då. Om du skaffar föräldrars påskrifter
Jodå, http://www.nordea.se/Privat/Vardagstj%C3%A4nster/Kort/Bankkor...

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Jag fyllde precis 16, har kunnat köpa steam-spel när jag var 15 med mitt Visa electron, ska man kunna det? Kanske är det så att man bara kan handla på sådana ställen på nätet som inte kräver bankdosa? Någon som vet hur det ligger till?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har nordea, visa och har kunnat handla sedan jag skaffade det ( 13 år ) är snart 18 så jo har du rätt bank och kort kan du handla på nätet. Har dock polare som inte kunnat köpa förrän de blev 18.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Då du köper online kan du ofta välja att antingen betala direkt med kreditkort, eller att betala med Paypal. Väljer du att betala direkt med kreditkort, så måste du använda Verified by Visa, vilket innebär att du måste identifiera dig mig nätbankskoder/dosa. Väljer du dock Paypal så kan du mata in dina kreditkortsuppgifter direkt, och eftersom Paypal inte har Verified by Visa så slipper du mata in nätbankskoder.

Dock finns risken att ditt kort är spärrat från att användas till onlineköp. Tror mitt kort var det då jag var yngre men med Paypal kunde man kringgå detta. Dock kan det fungera annorlunda med din bank.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga så här, om dina föräldrar inte vill låna ut sina kort för du ska handla på internet så kommer dom inte bli glada när du gör det med ditt. Fråga dom om dom kan hjälpa dig istället för folk på ett forum.
Och om du inte vågar fråga dina egna föräldrar så kan du köpa PaySafe kort från ställen som Pressbyrån.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Om man har problem med kortet är det bara att göra en vanlig överföring till sitt paypalkonto.

Tror för övrigt att du kanske måste aktivera e-handel med kortet innan du kan använda det. Det måste man med mitt kort och morsans kort. Då får man också välja en säkerhetskod som behövs på vissa sidor.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Tänkte bara säga så här, om dina föräldrar inte vill låna ut sina kort för du ska handla på internet så kommer dom inte bli glada när du gör det med ditt. Fråga dom om dom kan hjälpa dig istället för folk på ett forum.
Och om du inte vågar fråga dina egna föräldrar så kan du köpa PaySafe kort från ställen som Pressbyrån.

mina föräldrar har absolut inget emot att jag handlar på internet. anledningen till att man kan glömma fråga efter deras kort är att dom lever på deras tid så dom tror att dom kommer bli hackade och bli av med alla pengar på deras kort, aa du fattar nog. och tror inte det går använda paysafecard på ebay. har dock använt paysafecard på steam osv så jag vet om att det finns och det är hur smidigt som helst

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan aktivera e-kort, sen är det bara att logga in på https://ekort.swedbank.se/ och göra dig ett Visa/Mastercard som du betalar med.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd

Byt Bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

exakt hur skulle det hjälpa?

OnT: Använd inte e-kort till PayPal. Jag gjorde det, och det fick mitt PayPal "limiterat" för att jag la till för många kort (gjorde ett nytt e-kort varje gång jag skulle handla något).

Permalänk
Medlem
Skrivet av noeb:

mina föräldrar har absolut inget emot att jag handlar på internet. anledningen till att man kan glömma fråga efter deras kort är att dom lever på deras tid så dom tror att dom kommer bli hackade och bli av med alla pengar på deras kort, aa du fattar nog. och tror inte det går använda paysafecard på ebay. har dock använt paysafecard på steam osv så jag vet om att det finns och det är hur smidigt som helst

Jadu, det lättaste är väl då som andra skrivit här, kolla med att fixa en dosa eller eKort. Dra ner till banken och fråga.
Kanske nån förälder behöver hänga på annars är det ju lätt fixat!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Kolla om du kan aktivera e-kort, sen är det bara att logga in på https://ekort.swedbank.se/ och göra dig ett Visa/Mastercard som du betalar med.

ska som sagt upp till banken i morgon för att skaffa swedbanks mobilapp och ska samtidigt fråga efter e-kort då så vi får se i morgon hur det går

Skrivet av m4gnify:

exakt hur skulle det hjälpa?

OnT: Använd inte e-kort till PayPal. Jag gjorde det, och det fick mitt PayPal "limiterat" för att jag la till för många kort (gjorde ett nytt e-kort varje gång jag skulle handla något).

Fullt medveten om att det är problem med paypal att det blir spärrat eller hur man ska säga efter ett tag, men ska inte köpa så många saker som jag har planerat just nu utan ett enstaka produkter bara, och tror det går bra med e-kort under dom gångerna bara. sen efter det får man väl se vad man hittar på för lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av noeb:

ska som sagt upp till banken i morgon för att skaffa swedbanks mobilapp och ska samtidigt fråga efter e-kort då så vi får se i morgon hur det går

Fullt medveten om att det är problem med paypal att det blir spärrat eller hur man ska säga efter ett tag, men ska inte köpa så många saker som jag har planerat just nu utan ett enstaka produkter bara, och tror det går bra med e-kort under dom gångerna bara. sen efter det får man väl se vad man hittar på för lösning

Löste det sej?

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompan99:

Löste det sej?

ska till banken i morgon så vet inte än

Permalänk
Medlem

E-kort: "Engångs kontokort", inte bra för paypal. E-kort är perfekt om du ska handla på hemsidor som efterfrågar en direkt kontokorts betalning.

Paypal fungerar så att du binder/registrerar ett kontokort till ditt paypal-konto som sedan används varje gång du handlar, använder du ekort måste du registrera ett nytt kort varje gång och så är inte paypal designat och de kommer säga ifrån efter ett tag (som någon skrev). Om inte annat är det jävligt omständigt...

Bankdosan används om du ska betala fakturor eller överföringar direkt mellan bankkonton, har inget med visa-kortet att göra. Ska du handla med paypal kan du göra på två sätt.

1. Registrera ditt visa-kort (om det går) till ditt paypalkonto, då dras summan du handlar direkt från bankkontot.
2. Ladda ditt paypalkonto med en summa pengar, ungefär som mobilt kontantkort. Dvs laddar du med 500kr, handlar för 300kr så kommer 200kr finnas kvar på paypalkontot.

Alt. 1 är bättre så bara paypal accepterar visa ungdom eller vad det är för kort, kör på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZitreXx:

E-kort: "Engångs kontokort", inte bra för paypal. E-kort är perfekt om du ska handla på hemsidor som efterfrågar en direkt kontokorts betalning.

Paypal fungerar så att du binder/registrerar ett kontokort till ditt paypal-konto som sedan används varje gång du handlar, använder du ekort måste du registrera ett nytt kort varje gång och så är inte paypal designat och de kommer säga ifrån efter ett tag (som någon skrev). Om inte annat är det jävligt omständigt...

Bankdosan används om du ska betala fakturor eller överföringar direkt mellan bankkonton, har inget med visa-kortet att göra. Ska du handla med paypal kan du göra på två sätt.

1. Registrera ditt visa-kort (om det går) till ditt paypalkonto, då dras summan du handlar direkt från bankkontot.
2. Ladda ditt paypalkonto med en summa pengar, ungefär som mobilt kontantkort. Dvs laddar du med 500kr, handlar för 300kr så kommer 200kr finnas kvar på paypalkontot.

Alt. 1 är bättre så bara paypal accepterar visa ungdom eller vad det är för kort, kör på det.

Du måste inte registrera dig för att använda paypal.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Så länge det är Visa och inte mastercard ska det funka. Är 16 och har ett visa kort. Köper saker hela tiden från e-bay

Permalänk
Medlem

Registera dig på paypal och lägg in ditt kort där. Köp alltid via paypal. Det är säkrast