En fråga angående försäkringen.

Permalänk
Medlem

En fråga angående försäkringen.

Hej! Har en hp pavilion dv 3103eg som är runt två år gammal inköptes för runt 6500 kr och idag så har den lagt av helt misstänker hårddisken och grafikkortet, garantin är redan slut men förväntade mig inte att den skulle bli fixad på garantin, men min fråga är ifall att om man har folksam helförsäkring allrisk 1500 kr hur mycket tror ni man skulle få av dom? Kanske fel ställe men läser mest runt registrerade ett konto pga frågan!

Länk: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

Permalänk
Avstängd

Kanske 3000:- minus självrisk, skulle jag tippa på. Inte mycket, alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte en polare nyligen och installerade ny hårddisk i hans Pavilion, passade på och öppnade och tog bort en massa damm. Gick skitbra efter det men dagen efter så bara stendog den medan den stod och höll på med uppdateringar till Windows eller så. Googlade omkring och var ett känd fel hos dessa tydligen, med hänsyn till antalet träffar. Nu minns jag inte exakta modellbeteckningen men det jag gjorde (hittade en video som beskrev det också) var att jag öppnade datorn helt igen och behandlade moderkortet med värmepistol. Felet berodde på kallödningar runt (framförallt) graffet. Symptomen var att datorns fläktar gick igång för fullt när man tryckte på knappen, sedan hände inget mera. Aldrig någon bild och några lampor blinkade.

Minns som sagt inte vilken modell detta var, men det var en Pavilion i alla fall. Kanske samma problem med din burk, och om du nu ändå inte har kvar någon garanti...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nodrakp1:

Hej! Har en hp pavilion dv 3103eg som är runt två år gammal inköptes för runt 6500 kr och idag så har den lagt av helt misstänker hårddisken och grafikkortet, garantin är redan slut men förväntade mig inte att den skulle bli fixad på garantin, men min fråga är ifall att om man har folksam helförsäkring allrisk 1500 kr hur mycket tror ni man skulle få av dom? Kanske fel ställe men läser mest runt registrerade ett konto pga frågan!

Länk: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

Du har alltid 3 års reklamationsrätt, testa kontakta butiken där du har köpt datorn. Är den förresten full av damm? Isf. kan du glömma att reklamera den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Varför ringer du inte till dom bara? Jag har själv folksam och dom brukar svara snabbt och ge rätt bra besked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du har alltid 3 års reklamationsrätt, testa kontakta butiken där du har köpt datorn. Är den förresten full av damm? Isf. kan du glömma att reklamera den.

Efter 6 månader har dock du bevisbördan för att felet var ursprungligt. Något som inte är helt oproblematiskt att bevisa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Efter 6 månader har dock du bevisbördan för att felet var ursprungligt. Något som inte är helt oproblematiskt att bevisa.

Vet om 6 månaders regeln men faktiskt är bevisbördan oftast inte så jättesträng. Har man använt datorn på ett normalt sätt och inte misskött den, brukar det räcka som "bevis". Visst kan vissa butiker börja jävlas och då får man anstränga sig lite mer. Det kan vara att man hittar andra som har samma problem eller låta en oväldig verkstad kolla upp datorn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...