Har man rätt till att häva köp pga fel beskrivning om varan är monterad?

Permalänk
Medlem

Har man rätt till att häva köp pga fel beskrivning om varan är monterad?

Hej!

Undrar som rubriken beskriver om man har rätt till att häva köpet p.g.a felaktig beskrivning trots att man märkte felet efter att man monterat varan? Hittar inget om det i konsumentköplagen, så hör med er om någon vet.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell,

Dold text

Tack!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Bakgrund?

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

Du måste förklara mer runt ärendet för att man ska kunna svara

1. Hur är den köpt?
2. Vad för vara är det?
3. Vad är det för fel?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppler:

Bakgrund?

Skrivet av Ferrat:

Du måste förklara mer runt ärendet för att man ska kunna svara

1. Hur är den köpt?
2. Vad för vara är det?
3. Vad är det för fel?

Såhär ligger det hela till:

Jag fick med sex satakontakter till mitt nätaggregat (Xfx 650w xxx series) som enligt förpackning och produktbeskrivning ska innehålla åtta stycken, mailade butiken och säger det och jag ska få den saknade kabeln inom ett par arbetsdagar, över 7 arbetsdagar senare har jag ännu inte fått kabeln och jag upptäcker att nätaggregatet har ett konstigt flärpande ljud + något insektsliknande ljud. Mailar då igen och får som svar att jag kommer få en adresslapp som jag ska skicka till deras leverantör och om det visar sig att felet uppstod p.g.a yttre åverkan eller att de inte hittar felet kommer jag faktureras för felsökningen eller liknande. Såhär i efterhand känner jag att jag vill känna mig helt trygg över att jag inte ska behöva betala någon avgift, oavsett om jag vet att jag är helt oskyldig. Och detta är var jag står i dagsläget. Eftersom det saknades ett tillbehör har jag ju enligt kkl rätt till att häva köpet om det har stor betydelse för mig, vilket det har i det här fallet. Men som sagt så vet jag inte om det gäller ifall man monterat produkten och därför vänder jag mig hit.

Hoppas den beskrivningen är läsbar, skrev lite av farten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Är det mindre än 14 dagar sedan du fick det så kan du skicka tillbaka det och endast behöva betala fraktkostnaden. Säg bara att du ångrat köpet. Lätt som en plätt.

Permalänk
Medlem

Har han redan skickat in om att varan är trasig och ska få adresslapp är det för sent att ångra sig skulle jag vilja påstå.
Svårt att ångra köp på en vara som ska vara fullt fungerande, speciellt när han redan kontaktat butiken om det.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Är det mindre än 14 dagar sedan du fick det så kan du skicka tillbaka det och endast behöva betala fraktkostnaden. Säg bara att du ångrat köpet. Lätt som en plätt.

Nu har det tyvärr gått 17 dagar p.ga många röda dagar och återförsäljarens sega kundtjänst. Appliceras 14-dagars öppet köp även om det är fel på varan tycker man bör ha längre tid på sig då, speciellt med så seg "kundtjänst".

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Såhär ligger det hela till:

Jag fick med sex satakontakter till mitt nätaggregat (Xfx 650w xxx series) som enligt förpackning och produktbeskrivning ska innehålla åtta stycken, mailade butiken och säger det och jag ska få den saknade kabeln inom ett par arbetsdagar, över 7 arbetsdagar senare har jag ännu inte fått kabeln och jag upptäcker att nätaggregatet har ett konstigt flärpande ljud + något insektsliknande ljud. Mailar då igen och får som svar att jag kommer få en adresslapp som jag ska skicka till deras leverantör och om det visar sig att felet uppstod p.g.a yttre åverkan eller att de inte hittar felet kommer jag faktureras för felsökningen eller liknande. Såhär i efterhand känner jag att jag vill känna mig helt trygg över att jag inte ska behöva betala någon avgift, oavsett om jag vet att jag är helt oskyldig. Och detta är var jag står i dagsläget. Eftersom det saknades ett tillbehör har jag ju enligt kkl rätt till att häva köpet om det har stor betydelse för mig, vilket det har i det här fallet. Men som sagt så vet jag inte om det gäller ifall man monterat produkten och därför vänder jag mig hit.

Hoppas den beskrivningen är läsbar, skrev lite av farten.

Om det uppstår fel på en vara inom 6 månader, så ligger bevisbördan på säljaren om fel uppstår, efter det är det du som köpare som ska bevisa att det inte är utav din oaktsamhet.
Låter doc som att du har handlat på webben av ett känt företag nere i malmö på 4 bokstäver, tanke på
(Mailar då igen och får som svar att jag kommer få en adresslapp som jag ska skicka till deras leverantör.)
Då dom är extremt dåliga på att ta tag i sina garantiärenden själva, och alltid hänvisar kund till deras leverantör. Det är en av anledningarna till att jag inte handlar där mer.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Har han redan skickat in om att varan är trasig och ska få adresslapp är det för sent att ångra sig skulle jag vilja påstå.
Svårt att ångra köp på en vara som ska vara fullt fungerande, speciellt när han redan kontaktat butiken om det.

Jo, men nu glömmer vi öppet köp, bör inte saknaden av sladden vara tillräckligt skäl för att få reklamera produkten och häva köpet efter ha blivit utlovad det saknade tillbehöret inom två arbetsdagar?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Om det uppstår fel på en vara inom 6 månader, så ligger bevisbördan på säljaren om fel uppstår, efter det är det du som köpare som ska bevisa att det inte är utav din oaktsamhet.
Låter doc som att du har handlat på webben av ett känt företag nere i malmö på 4 bokstäver, tanke på
(Mailar då igen och får som svar att jag kommer få en adresslapp som jag ska skicka till deras leverantör.)
Då dom är extremt dåliga på att ta tag i sina garantiärenden själva, och alltid hänvisar kund till deras leverantör. Det är en av anledningarna till att jag inte handlar där mer.

Värst vad du kunde läsa mellan raderna, javisst är det föregaet på fyra stora bokstäver nere i malmö. Och detta är nog sista gången jag handlar hos dem. Sjukt fegt och dåligt att inte ta reklamationsärenden själva utan att man istället ska behöva hålla på med captech's skit också.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är rimligtvis inte beskrivningen av varan som felar utan innehållet i just din förpackning, vilket inte i sig förändrar grunden för reklamation. Inte heller påverkar monteringen av en vara din reklamationsrätt, där gäller att man skall reklamera inom två månader från att man upptäckt felet.
Däremot är det högst tveksamt om du kan kräva hävning av köpet för just detta fel. Driftar du som hobbyverksamhet en sida med tusentals användare där du måste kunna koppla in åtta SATA-pryttlar för att verksamheten skall löpa? Isåfall har du grund för hävning. Vill du kunna komma åt all porr och mediafiler utan att behöva vänta en vecka till på att du får den saknade kabeln skickad till dig? Absolut inte grund för hävning.

Det "insektsliknande" ljudet är troligtvis coil whine och beror inte nödvändigtvis på en defekt i nätagget utan din specifika kombination av komponenter, främst grafikkort + PSU. Det är därför inte alls säkert att det upptäcks vid en felsökning med andra komponenter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sjukt fegt och dåligt att inte ta reklamationsärenden själva utan att man istället ska behöva hålla på med captech's skit också.

Du behöver inte kontakta något annat företag än de du köpte agget av om du inte vill. Du kan kräva av dem att de hanterar alla delar av din reklamation, i annat fall bryter de mot KKöpL. Däremot är det inte sällan det kan vara både smidigare och mer geschwinnt att själv ringa ett samtal eller skicka ett mail till den part de envisas med att hänvisa till.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är rimligtvis inte beskrivningen av varan som felar utan innehållet i just din förpackning, vilket inte i sig förändrar grunden för reklamation. Inte heller påverkar monteringen av en vara din reklamationsrätt, där gäller att man skall reklamera inom två månader från att man upptäckt felet.
Däremot är det högst tveksamt om du kan kräva hävning av köpet för just detta fel. Driftar du som hobbyverksamhet en sida med tusentals användare där du måste kunna koppla in åtta SATA-pryttlar för att verksamheten skall löpa? Isåfall har du grund för hävning. Vill du kunna komma åt all porr och mediafiler utan att behöva vänta en vecka till på att du får den saknade kabeln skickad till dig? Absolut inte grund för hävning.

Det "insektsliknande" ljudet är troligtvis coil whine och beror inte nödvändigtvis på en defekt i nätagget utan din specifika kombination av komponenter, främst grafikkort + PSU. Det är därför inte alls säkert att det upptäcks vid en felsökning med andra komponenter.

Men var går gränsen för vad som "har stor betydelse för dig"? eftersom jag blev utlovad sladden inom ett par dagar och det nu har gått 16 dagar (inkl röda dagar) utan att jag kunnat använda min vara fullt ut eftersom jag inte fått sladden och inte kunnat använda varan enligt beskrivning anser jag att jag har rätt till att häva köpet då det i mina ögon har stor betydelse för mina användningsområden.

Ber om ursäkt för världens längsta mening.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Värst vad du kunde läsa mellan raderna, javisst är det föregaet på fyra stora bokstäver nere i malmö. Och detta är nog sista gången jag handlar hos dem. Sjukt fegt och dåligt att inte ta reklamationsärenden själva utan att man istället ska behöva hålla på med captech's skit också.

Haha jo. Var med om samma sak utav dom i vintras, så kände igen mig lite i din situation. Aldrig någonsin fått så dålig support/service som utan detta företag.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Nu har det tyvärr gått 17 dagar p.ga många röda dagar och återförsäljarens sega kundtjänst. Appliceras 14-dagars öppet köp även om det är fel på varan tycker man bör ha längre tid på sig då, speciellt med så seg "kundtjänst".

Är det Inet som har sålt dig produkten så tycker jag att du borde skriva ännu ett mail till de och snällt, lugnt och sansat bara be de om att få lämna tillbaka det. Inet brukar inte vara bråkiga, personalen här nere i Malmö känner jag personligen och de är knappast bråkiga de heller, förutsatt att man inte själv kommer in med en hemsk attityd från första början såklart.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Poppler:

Bakgrund?

Well played, sir. Well played.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Men var går gränsen för vad som "har stor betydelse för dig"? eftersom jag blev utlovad sladden inom ett par dagar och det nu har gått 16 dagar (inkl röda dagar) utan att jag kunnat använda min vara fullt ut eftersom jag inte fått sladden och inte kunnat använda varan enligt beskrivning anser jag att jag har rätt till att häva köpet då det i mina ögon har stor betydelse för mina användningsområden.

Ber om ursäkt för världens längsta mening.

Låt säga att du köper en ny kamera strax innan du skall på två veckors lejonsafari för att du vill dokumentera denna livsomvälvande upplevelse av att sitta i bil och åka omkring på en äng. Kameran visar sig defekt eller går sönder medan du sitter hemma och lär dig trycka på rätt knappar, du kontaktar butiken och de säger "Njaaeeeee det var ju tråkigt den får vi skicka på felsökning/reparation hos vår motsvarighet till en sweatshop så är den klar lagom tills du är tillbaka i sveriges avlånga rike.". Här har du allt fog för att kräva omleverans (ny vara i handen) eller hävning av köpet eftersom kamerans syfte blir bortkastat om du inte kan ta den med dig, fungerande. Att kameran även kan användas efteråt för att filma dina svettiga barn när de låtsas trilla in i buskar för dolda kameran eller liknande smörja spelar ingen roll, ditt syfte är fortfarande att filma pixelstora lejon genom en dammig vindruta.

I ditt fall är ditt syfte (antar jag) att ha agget i burken under sisådär en femårsperiod och att då kunna nyttja alla de utlovade satakontakterna för en massa roliga nollor och ettor som i sig inte är särskilt kritiska men är skojiga att titta på ibland. Tar det lite tid (säg tre veckor max) för butiken att åtgärda det hela är ditt syfte med inköpet av produkten inte på något sätt förverkat och du får snällt hålla händerna på täcket några dagar till.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Låt säga att du köper en ny kamera strax innan du skall på två veckors lejonsafari för att du vill dokumentera denna livsomvälvande upplevelse av att sitta i bil och åka omkring på en äng. Kameran visar sig defekt eller går sönder medan du sitter hemma och lär dig trycka på rätt knappar, du kontaktar butiken och de säger "Njaaeeeee det var ju tråkigt den får vi skicka på felsökning/reparation hos vår motsvarighet till en sweatshop så är den klar lagom tills du är tillbaka i sveriges avlånga rike.". Här har du allt fog för att kräva omleverans (ny vara i handen) eller hävning av köpet eftersom kamerans syfte blir bortkastat om du inte kan ta den med dig, fungerande. Att kameran även kan användas efteråt för att filma dina svettiga barn när de låtsas trilla in i buskar för dolda kameran eller liknande smörja spelar ingen roll, ditt syfte är fortfarande att filma pixelstora lejon genom en dammig vindruta.

I ditt fall är ditt syfte (antar jag) att ha agget i burken under sisådär en femårsperiod och att då kunna nyttja alla de utlovade satakontakterna för en massa roliga nollor och ettor som i sig inte är särskilt kritiska men är skojiga att titta på ibland. Tar det lite tid (säg tre veckor max) för butiken att åtgärda det hela är ditt syfte med inköpet av produkten inte på något sätt förverkat och du får snällt hålla händerna på täcket några dagar till.

Tycker ändå det är väldigt fel, har en hårddisk som jag numera inte kan koppla in, och tänk om jag kör en raid-setup och MÅSTE ha alla hårddiskar och har viktig information som jag behöver fort? Hur ska CDON veta det? Tycker det är väldigt luddigt. "29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
" Jag tolkar det som att jag själv får bedöma om det har en väsentlig betydelse för mig, vilket jag faktiskt tycker att det har. Hur som, beställer ett Newton r3 600w från Inet nu, har blivit trött på skojarföretag.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

I förstahand har säljaren rätt att åtgärda felet, dock tar dem orimligt lång tid på sig så får du häva köpet. 7 dagar är inte rimligt.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Tycker ändå det är väldigt fel, har en hårddisk som jag numera inte kan koppla in, och tänk om jag kör en raid-setup och MÅSTE ha alla hårddiskar och har viktig information som jag behöver fort? Hur ska CDON veta det? Tycker det är väldigt luddigt. "29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
" Jag tolkar det som att jag själv får bedöma om det har en väsentlig betydelse för mig, vilket jag faktiskt tycker att det har. Hur som, beställer ett Newton r3 600w från Inet nu, har blivit trött på skojarföretag.

Har själv problem med CDON. Skulle få tillbaks pengar. Men väntat en vecka längre. Ca 15 bankdagar nu. Inte ens någon reservation (hörde med banken också).

Inte ska man behöva dra det till arn eller stämma dom för denna summa:) Får se vad som händer framåt veckan nu.

Hoppas det går vägen för dig i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har själv problem med CDON. Skulle få tillbaks pengar. Men väntat en vecka längre. Ca 15 bankdagar nu. Inte ens någon reservation (hörde med banken också).

Inte ska man behöva dra det till arn eller stämma dom för denna summa:) Får se vad som händer framåt veckan nu.

Hoppas det går vägen för dig i alla fall.

Normalt har företag 30 dagar på sig att återbetala om inte annat avtalats.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Normalt har företag 30 dagar på sig att återbetala om inte annat avtalats.

Inom 5 bankdagar står det i chatten och mailet jag fick (vad jag ser det är det ett avtal).

Men har inge stress eller panik eller är förbannade på dom (bara irriterad och otålig).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

I förstahand har säljaren rätt att åtgärda felet, dock tar dem orimligt lång tid på sig så får du häva köpet. 7 dagar är inte rimligt.

De tar inte dem tar, bara ett litet tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

I förstahand har säljaren rätt att åtgärda felet, dock tar dem orimligt lång tid på sig så får du häva köpet. 7 dagar är inte rimligt.

Nej.

Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Dessutom har det gått 11 arbetsdagar (midsommar), skrev mer än sju för att jag inte var säker på det, men gick in och kollade och räknade, det har gått 16 dagar totalt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nej.

Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Dessutom har det gått 11 arbetsdagar (midsommar), skrev mer än sju för att jag inte var säker på det, men gick in och kollade och räknade, det har gått 16 dagar totalt.

Du har redan accepterat att säljaren ska få möjlighet att rätta till felet på produkten, då kan du inte häva köpet pga "felet är av stor betydelse". Däremot kan du hävda att dom inte lyckats lösa felet inom skälig tid.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bakgrund:

Jo, men nu glömmer vi öppet köp, bör inte saknaden av sladden vara tillräckligt skäl för att få reklamera produkten och häva köpet efter ha blivit utlovad det saknade tillbehöret inom två arbetsdagar?

Ja det är tillräckligt för att reklamera men i det fallet har säljaren rätt att först åtgärda felet, det vill säga skicka ut den saknade sladden till dig. Så du kan inte räkna med att få köpet hävt och pengarna tillbaks. För att häva köpet har säljaren rätt att själv, på egen bekostnad åtgärda felet och säljaren har enligt praxis tre försök på sig. Dock gäller det att det ska ske utan olägenhet för köparen. Det är därför alla som säljer mobiler har lånetelefoner att erbjuda under reparationen, för annars hade de inte kunnat ta in telefoner på reparation utan att det var en olägenhet för köparen vilket betyder att köpen skulle hävas eller att man kan tvinga till omleverans istället för reparation.

Om det nu är det där malmöbaserade företaget med fyra bokstäver så önskar jag dig all lycka för att de är sämre än sämst på reklamationer och ignorerar aktivt rådande konsumentlagstiftning samt riktlinjerna för trygg e-handel. Jag har själv valt att bojkotta dem och kommer aldrig ha med dem eller någon av deras partner att göra igen. Jag uppmanar alla andra att göra samma sak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nu har det tyvärr gått 17 dagar p.ga många röda dagar och återförsäljarens sega kundtjänst. Appliceras 14-dagars öppet köp även om det är fel på varan tycker man bör ha längre tid på sig då, speciellt med så seg "kundtjänst".

Gissar på att det är CDON ?

Du har rätten till återköpslagen fr.o.m det datumet butiken svarat på ditt ärende 1:a gången. Så var det med mitt fall med CDON iaf.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Du har rätten till återköpslagen fr.o.m det datumet butiken svarat på ditt ärende 1:a gången. Så var det med mitt fall med CDON iaf.

Återköpslagen? I vilken sagobok hittar du den och på vilket sätt trumfar den de 14 dagars ångerrätt från mottagandet av varan Distans- och hemförsäljningslagen ger rätt till?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Såhär ligger det hela till:

Jag fick med sex satakontakter till mitt nätaggregat (Xfx 650w xxx series) som enligt förpackning och produktbeskrivning ska innehålla åtta stycken, mailade butiken och säger det och jag ska få den saknade kabeln inom ett par arbetsdagar, över 7 arbetsdagar senare har jag ännu inte fått kabeln och jag upptäcker att nätaggregatet har ett konstigt flärpande ljud + något insektsliknande ljud. Mailar då igen och får som svar att jag kommer få en adresslapp som jag ska skicka till deras leverantör och om det visar sig att felet uppstod p.g.a yttre åverkan eller att de inte hittar felet kommer jag faktureras för felsökningen eller liknande. Såhär i efterhand känner jag att jag vill känna mig helt trygg över att jag inte ska behöva betala någon avgift, oavsett om jag vet att jag är helt oskyldig. Och detta är var jag står i dagsläget. Eftersom det saknades ett tillbehör har jag ju enligt kkl rätt till att häva köpet om det har stor betydelse för mig, vilket det har i det här fallet. Men som sagt så vet jag inte om det gäller ifall man monterat produkten och därför vänder jag mig hit.

Hoppas den beskrivningen är läsbar, skrev lite av farten.

Är det ett tickande ljud? hade exakt likadant på mitt Xfx, köpte då ett Cooler Master, helt tyst värt att nämna är att jag skickade in Xfx agget 2 gånger innan jag ledsnade.

Permalänk
Medlem

Bäst är att vända dig direkt till tillverkaren med ditt problem (att du saknar en sladd) och be dem skicka det som saknades. Att gå via ÅF är att be om längre väntetid.

Jag saknade kablar till ett agg från Corsair jag köpte för några år sedan (HX750) och efter ett mail till kundtjänst med adressuppgifter och problembeskrivning fick jag ett par nya kablar skickade utan tjaffs. Kontaktar du din återförsäljare kommer de kontakta sin leverantör och sedan kommer det att gå igenom det ledet tills det hamnar hos någon som har extrakablar (troligtvis XFX) - något som tar längre tid.

Maila XFX:s kundtjänst så ska du se att du har ett par nya kablar om några dagar.

Du kommer troligtvis inte att kunna begära att köpet ska hävas därför att du redan har gått med på att vänta på nya kablar utan reservation för att det kan ta längre tid.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10