Dell XPS 12 – konverterbar Ultrabook med Intel Haswell

Permalänk
Medlem

Trevlig, men...

Äger en XPS12 av förra generationen och kan säga att det överlag är en mycket trevlig hybrid. Vid lättare förtäring av underhållning och som Mahjongg-platta är det kanon att kunna snurra runt på skärmen och bara sitta och fingra på skärmen (som f.ö. är riktigt trevlig) i tablet-läge.

Jag kan skriva under på recensentens klagomål angående pekplattan; mjukvaran är undermålig och det kan stundtals bli irriterande när det missas klick och man måste överdriva för att få pekplattan att reagera.

Edit: Nedanstående klagomål är förhoppningsvis irrelevant för den nya versionen då en annan krets används för det trådlösa nätverket.

Men jag vill även höja ett varningens finger för det trådlösa nätverket, tyvärr så används det problembehäftade Intel® Centrino® Advanced-N 6235. Så se till att uppdatera drivrutiner etc, då det ser ut att äntligen ge med sig något.

Det andra fingret är egentligen en näve... WiDi. Är du ute efter WiDi så ta en annan laptop/hybrid. Det fungerar inte alls/uselt. Det följer inte med några program för det och det är ett helskotta att försöka få till, vilket är riktigt irriterande då det var en av de utmärkande funktionerna enligt mig. Men jag gissar att även detta har med intels chip att göra. Vi får se om det blir bättre framöver och kanske framförallt med Windows 8.1. Men i dagsläget är det mest bekymmer med XPS12 och t.ex en Netgear PTV 3000, det fungerar ibland, ibland inte.

OT: Saknar genomstrykning av text så man kan visa att informationen inte gäller men ändå låta det stå kvar så folk kan följa citerade bitar...

Visa signatur

-=[ Use the S/PDIF Luke! ]=-

Permalänk
Medlem

Märkligt att det ska vara så svårt med mjukvaran till pekplattor, min Envy ska på pappret klara en del funktioner men har även den problem med mjukvaran. Är det bara Apple som grejar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goopile:

Men jag vill även höja ett varningens finger för det trådlösa nätverket, tyvärr så används det problembehäftade Intel® Centrino® Advanced-N 6235. Så se till att uppdatera drivrutiner etc, då det ser ut att äntligen ge med sig något.

Den nya XPS 12, som artikeln handlar om, har Intel Dual Band Wireless-AC 7260.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Den nya XPS 12, som artikeln handlar om, har Intel Dual Band Wireless-AC 7260.

Så sant som det var sagt, missade det i artikeln. Får hoppas att intel gjort ett bättre jobb med den kretsen.

Visa signatur

-=[ Use the S/PDIF Luke! ]=-

Permalänk
Medlem

1920x1080... why o why. det hör hemma i tvbänken! Sluta ge oss detta 16:9 skräp på datorskärmar! Varför inte använda den widescreen standarden som är avsedd för skrivbord? 8:5

Permalänk
Medlem

Dom skulle ha droppat den där mekanismen som de kör på skärmen och använda sig av samma transformation till surfplatta som lenovo yoga och Dell XPS 11 ska använda. Hade iaf varit betydligt mer intressant köp för mig isåfall...

Permalänk

Vill ha faktorn är hög på denna. Vårt pekskärmslaptop från 2008 har gått i graven, och man känner sig minst sagt handikappad utan det när man väl vant sig. (Vilket jag gjorde långt innan det var tal om något Windows 8)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Varför ha Ipad Mini som jämförelse och inte en 10" Ipad eller Android (tex Nexus 10) under batteritesterna ?

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av jgb_jgb:

Varför ha Ipad Mini som jämförelse och inte en 10" Ipad eller Android (tex Nexus 10) under batteritesterna ?

Ipad Mini var helt enkelt det som fanns tillgängligt när vi drog igång testandet av bärbara datorer/surfplattor och i brist på annat användes det som referens. Vi får se om vi kan få med en Ipad eller dylikt framöver!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Så då har det gått en tid sedan xps 12 släpptes och jag har varit riktigt sugen på ett köp ett tag.Tycker att hybridlösningen är underbar och köper hellre denna än lenovos yoga pro 2 även om den har bättre prestanda. Är det någon som äger xps 12 som har något att berätta om den, nackdelar och fördelar?

Permalänk
Medlem

Ingen? =/