DirectX 11.2 imponerar inte!

Permalänk
Inaktiv

DirectX 11.2 imponerar inte!

Hejsan allesammans. Jag vet inte om detta är rätt forumdel för detta men nu fick det bli här.

Är det bara jag som inte är imponerad av DirectX 11.2? Detta såkallade "tiled resources" låter bra i teorin, hög detaljnivå och låg användning av grafikminne. Men slut resultatet är att spel istället kommer kräva enorma mängder RAM då texturerna måste lagras där istället. Även om vi vänder på argumentet att man kan ändå utnyttja det med ett grafikkort med mycket minne, låt oss säga 3GB; och lagra ytterligare extra grafik data i RAM för enorm detaljrikedom så är slut resultatet detsamma, du måste ha enorma mängder RAM.

Om RAM densiteten ökar i högre takt än grafik minnet i framtiden kan jag tänka mig att detta kan vara användbart i framtiden men som det ser ut nu tror jag inte spel utvecklare kommer att utnyttja detta. Även om du sitter på 32GB RAM så är denna tekniken totalt meningslös just nu och troligtvis ett bra tag framöver.

Har jag missat någonting? Som jag ser det är DX11.2 är inget annat än en teknik utvecklad för Xbox One eftersom att dess arkitektur lämpar sig för detta och används på samma gång som ett försäljningsargument för Windows 8.

Permalänk
Medlem

Låter mer som en anpassning till Xbox One mest, sedan är det väl tänkt att komplimentera VRAM vilket ger utvecklarna mer plats att leka med, högre upplösningar på texturer även på äldre kort osv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Generellt sett så är väl VRAM mer av en bristvara än vad RAM är. Jag ser inte hur tiled resources är något annat än positivt.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Låter mer som en anpassning till Xbox One mest, sedan är det väl tänkt att komplimentera VRAM vilket ger utvecklarna mer plats att leka med, högre upplösningar på texturer även på äldre kort osv.

glöm inte att många av oss sitter på 16gb ram då det är/vart billigt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Hejsan allesammans. Jag vet inte om detta är rätt forumdel för detta men nu fick det bli här.

Är det bara jag som inte är imponerad av DirectX 11.2? Detta såkallade "tiled resources" låter bra i teorin, hög detaljnivå och låg användning av grafikminne. Men slut resultatet är att spel istället kommer kräva enorma mängder RAM då texturerna måste lagras där istället. Även om vi vänder på argumentet att man kan ändå utnyttja det med ett grafikkort med mycket minne, låt oss säga 3GB; och lagra ytterligare extra grafik data i RAM för enorm detaljrikedom så är slut resultatet detsamma, du måste ha enorma mängder RAM.

Om RAM densiteten ökar i högre takt än grafik minnet i framtiden kan jag tänka mig att detta kan vara användbart i framtiden men som det ser ut nu tror jag inte spel utvecklare kommer att utnyttja detta. Även om du sitter på 32GB RAM så är denna tekniken totalt meningslös just nu och troligtvis ett bra tag framöver.

Har jag missat någonting? Som jag ser det är DX11.2 är inget annat än en teknik utvecklad för Xbox One eftersom att dess arkitektur lämpar sig för detta och används på samma gång som ett försäljningsargument för Windows 8.

Directx 11.2 är endast ett "påhitt" för att försöka tvinga folk att skaffa det urusla Windows 8 då det är 8.1 exklusivt.

Permalänk
Medlem

Är väl en ganska bra lösning då jag har brist på VRAM men ett överflöd av RAM. Köpte 16 GB för att framtidssäkra när det praktiskt taget var gratis med RAM.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Windows 8.1 ska bli reklamfinansierat vad det verkar, samtidigt som man måste ha det för att kunna köra DX 11.2 så blir jag .. Orolig för hur framtiden kommer se ut med kommande PC-titlar som även ska komma på XBONE, speciellt eftersom hela grundtanken med att byt till X86 på Xbox var kompatibiliteten, och att det skulle göra det enormt mycket lättare för utvecklare..!

Nej .. OpenGL .. lägg ner DX nu MS..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Ingen tvingar er att använda Windows 8.1 så , stanna kvar ni på 7an medans vi andra tar del av alla roliga nyheter

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

det finns säkert någon trevlig prick som lyckas porta directX11.2 till windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ingen tvingar er att använda Windows 8.1 så , stanna kvar ni på 7an medans vi andra tar del av alla roliga nyheter

Om du gillar 8an så är det förstås bra för dig. Men det är ingen anledning för dig att retas med folk som inte gör det.
Det är heller ingen anledning för dig att försvara valet att göra DX 11.2 8.1-exklusivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Med tanke på att Windows 8.1 ska bli reklamfinansierat vad det verkar, samtidigt som man måste ha det för att kunna köra DX 11.2 så blir jag .. Orolig för hur framtiden kommer se ut med kommande PC-titlar som även ska komma på XBONE, speciellt eftersom hela grundtanken med att byt till X86 på Xbox var kompatibiliteten, och att det skulle göra det enormt mycket lättare för utvecklare..!

Nej .. OpenGL .. lägg ner DX nu MS..

Vadå reklamfinanserat? Tror du alltid på allt som du läser? Utvecklingen går framåt vare sig du vill eller inte, men visst kan du sitta å krama ditt NES och Windows XP och vara nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om du gillar 8an så är det förstås bra för dig. Men det är ingen anledning för dig att retas med folk som inte gör det.
Det är heller ingen anledning för dig att försvara valet att göra DX 11.2 8.1-exklusivt.

Skulle jag ha drivit Microsoft skulle jag gjort exakt likadant, sunt förnuft kallas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Skulle jag ha drivit Microsoft skulle jag gjort exakt likadant, sunt förnuft kallas det.

Fan vad du är förnuftig då. Det är inte svårt att förstå valet. Men det är inte positivt för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om du gillar 8an så är det förstås bra för dig. Men det är ingen anledning för dig att retas med folk som inte gör det.
Det är heller ingen anledning för dig att försvara valet att göra DX 11.2 8.1-exklusivt.

Håller med! Dessutom har nog många lagt hårt besparade slantar på Windows 7 för inte allt för länge sedan. Microsoft gör ju så här för att 8án inte har tillräcklig dragningskraft på egen hand vilket är sorgligt.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om du gillar 8an så är det förstås bra för dig. Men det är ingen anledning för dig att retas med folk som inte gör det.
Det är heller ingen anledning för dig att försvara valet att göra DX 11.2 8.1-exklusivt.

Det var ett konstaterande .

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200