[GUIDE]Spotify på raspbmc

Permalänk
Medlem

[GUIDE]Spotify på raspbmc

Skaffade nyligen Spotify (spotimc) till min Raspberry som kör Raspbmc och jag tänkte dela med mig av denna kunskap då det inte bara var att ladda ned ett nytt tillägg.

Första du måste göra är att skaffa puTTY till din dator.
puTTY är ett program som låter dig komma åt terminalen på din Raspberry från en annan dator via SSH.
jag tog den längst upp, vet inte vad skillnaden är.

När du laddat ned puTTY och startat det är det dags att koppla upp sig till Raspberryn.
Detta gör du genom att skriva in IP:n till din raspberry och sedan skriva in användarnamn och lösenord. som standard är användarnamnet "pi" och lösenordet "raspberry".
connection type skall vara SSH.
(din raspberry måste självklart vara påslagen och kopplad till samma internet som din dator för att du ska kunna komma åt den. IP:n hittar du under system i raspbmc.)

När du connectat borde du få upp ett vanligt terminal fönster.
Det första du ska skriva är

wget http://azkotoki.org/download-file/28/script-audio-spotimc-1-0...

(I guiden jag följde stod det -no-check-certificate med bara ett bindesträck framför no men när jag skrev så klagade terminalen och jag var tvungen att använda 2 st.)

Nu kommer det dyka upp en massa text i terminalen och om allt går som det ska så har du en zip-fil på din raspberry som du kan installera genom att gå in i system-tillägg-musik tillägg-installera från zip.
(lite osäker på sökvägarna, har inte tillgång till min raspberry men jag uppdaterar när jag är säker, ni får hitta själv om det är fel.)

när du har installerat zipen så är det en sak till du måste göra. gå tillbaks till din dator och öppna terminalen igen.
skriv in
wget http://www.linux-answered.com/download/libspotify.so

och sedan

cp libspotify.so /home/pi/.xbmc/addons/script.audio.spotimc/resources/dlls/linux/armv6

och efter det ska det vara klart! När du startar spotimc första gången kommer den dock klaga på din gamla GUI som du använder men den kommer själv ladda ned, installera och starta om din raspberry men efter det borde allting fungera!

Spotimc är lite buggat dock.
Det är en viss fördröjning mellan låtarna och jag har ännu inte lyckats hitta en shuffle/replay knapp
Men det är fortfarande spotify till din raspberry så nu kan du blasta musik i hemmabiosystemet!

Original guiden jag följde, på engelska. Guide på engelska
den är lite mer utförlig och förklarar bättre. jag kan ha stavat fel på någon länk men då har ni rätta länken på den sidan.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Glömde säga att man måste ha ett premium account på spotify för att du ska kunna använda din login. Antar att den räknas som mobil-plattform eller nåt ^^

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket, Bra att du tog tid att göra en guide. ++ Till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

Tack så mycket, Bra att du tog tid att göra en guide. ++ Till dig

Varsågod! hör av dig om du hittar något fel hade lite tid över så när jag såg guiden om xbmc tänkte jag att den här kan också behövas ^^

Mod kanske kan ta att klistra tråden?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Azum:

Varsågod! hör av dig om du hittar något fel hade lite tid över så när jag såg guiden om xbmc tänkte jag att den här kan också behövas ^^

Mod kanske kan ta att klistra tråden?

ja, det ska jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

När du connectat borde du få upp ett vanligt terminal fönster.
Det första du ska skriva är

wget https://github.com/downloads/mazkolain/spotimc/script.audio.s... --no-check-certificate

Detta har ändrats till "wget http://azkotoki.org/download-file/28/script-audio-spotimc-1-0...

Efter det är det bara att installera från zip.

Sen är det bara tuta och köra.

Permalänk

Bara för att vara lite övertydlig; Delen med PUTTY behövs väl knappast om man har tgtbord,mus och skärm kopplat direkt till Hallonet?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Bra guide. Nu fattas bara nån bra app så man kan styra den via mobilen. det skulle va guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyocx:

Detta har ändrats till "wget http://azkotoki.org/download-file/28/script-audio-spotimc-1-0...

Efter det är det bara att installera från zip.

Sen är det bara tuta och köra.

Tackar! lägger in det istället! ska det fortfarande vara check no certificate?`

Skrivet av thomas67lundberg:

Bara för att vara lite övertydlig; Delen med PUTTY behövs väl knappast om man har tgtbord,mus och skärm kopplat direkt till Hallonet?

Ja det borde nog fungera, är ju bara att öppna terminalen på raspberryn istället. Jag använde putty för att slippa sitta på projektorn ^^

Skrivet av wranzzon:

Bra guide. Nu fattas bara nån bra app så man kan styra den via mobilen. det skulle va guld.

Tackar! Kul att denna tråden hittas igen ^^
du kan ju använda airplay istället. bara att aktivera det i inställningar på raspbmc. Sen är det bara starta spotify på telefonen och köra airplay.
Fast det kanske bara funkar på iPhone? osäker!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Hur får man det att spela låt efter låt, köa låtar samt shuffla låtar? Någon som vet? Annars klockrent addon

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna guiden lite då den är betydligt enklare nu. Bara ladda ner och installera betan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Hur får man det att spela låt efter låt, köa låtar samt shuffla låtar? Någon som vet? Annars klockrent addon

Nu vet jag inte hur den här "appen" är då jag inte testat den själv men det är till 99% en privatperson som har skrivit den och använder libspotify se https://developer.spotify.com/ och har förmodligen inte implementerat stöd för att köa/shuffla, så leta inte ihjäl dig för till största sannolikhet finns det inte där

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide. Men tyvärr får jag det inte att fungera. Efter att jag har fullföljt guiden så startar raspberryn bara om.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare - idéer?

Permalänk
Medlem

föredras openelec elr RaspBMC ? Tycker Openelec flyter bättre, är det någon skillnad på codecs/funktion ?
någon som har fått spotify att fungera på raspbian ? mvh

edit: tackar för guiden fungerar i BMC! men får inte spotify att fungera i wheezy elr pidora..

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Bra guide. Nu fattas bara nån bra app så man kan styra den via mobilen. det skulle va guld.

Enligt unified remote http://www.unifiedremote.com/ så verkar deras app funka till raspberry pi, dock oklart
om det funkar till raspbmc