Kontrollera strömförsöjning till Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Kontrollera strömförsöjning till Raspberry Pi

Tjena

Jag skulle vilja kolla hur många ampere som min laddare ger ut i verkligheten och inte vad som står på klistermärket. Jag har en multimeter och undrar hur jag ska gå till väga för att mäta amperen.

Permalänk
Medlem

Ström mäter man i serie.

Så din multimeter måste skarva en av strömledarna. Se till att koppla i rätt uttag på multimetern också.
http://www.youtube.com/watch?v=7lwZkl0yBqA

Permalänk
Medlem

Så jag måste klippa upp en kabel mellan eluttaget och laddaren?

Jag får det inte riktigt att funka. Jag får ström igenom multimetern så att laddaren går igång. Men jag får inte nåt resultat på displayen. Jag har satt på 10A-switchen eller vad man ska säga. Byter jag till 200mA får jag inte igenom strömmen... Vad kan va fel?

Permalänk
Medlem

Hur gör du nu när du mäter strömmen med multimetern? förklara var i kretsen du försöker mäta och var du har satt proberna. Ta gärna ett kort (på både kopplingen och inställningen på multimetern) eller rita en bild över kopplingsschemat så kan vi lättare se vad du försöker göra / vad som kan vara problemet.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Var mäter du någonstans?
Jag hoppas du inte mäter på 230V-ledning! (Det klarar troligen inte din Multimeter av? Läs manualen.)

Jag trodde iaf att du skulle mäta likström efter laddaren för att se när den lägger av eller blir ostabil.
Det borde din mätare klara av.

Permalänk
Medlem

ups. jag måste nog erkänna att jag mätte på 230...
Men om jag mäter efter laddaren, får jag då inte resultatet av vad det är jag har instoppat i laddaren drar. Säg att jag laddar mobilen och mäter på usb-kabeln, få jag då inte upp så många ampere som mobilen drar just nu? För det jag vill veta är hur många ampere som laddaren klarar av, om den håller vad den lovar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

ups. jag måste nog erkänna att jag mätte på 230...
Men om jag mäter efter laddaren, får jag då inte resultatet av vad det är jag har instoppat i laddaren drar. Säg att jag laddar mobilen och mäter på usb-kabeln, få jag då inte upp så många ampere som mobilen drar just nu? För det jag vill veta är hur många ampere som laddaren klarar av, om den håller vad den lovar.

Då fungerar den nog inte på lågströmssidan för att du har bränt av strömskyddet. Ska du pilla med så pass hög spänning så gäller det absolut att tänka först och agera sedan. Att gissa sig fram kan kosta dig livet.

Sen är du lite otydlig när du frågar detta:

Citat:

Säg att jag laddar mobilen och mäter på usb-kabeln, få jag då inte upp så många ampere som mobilen drar just nu?

Får du upp ett mätvärde så är det var enheten drar (med reservation för mätfel i billiga multimetrar).
Om laddaren är speccad för, låt säga 1000mA, så betyder inte det att något är fel bara för att din mobil drar en laddström på säg 350mA.

Problemet uppstår när din enhet drar en ström väldigt nära den specifierade, eller rentav högre. Då kommer nättagregatet bli varm och ge en hel del fel i matningen (rippel mm). Om nätagget är vettigt konstruerat så utlöses säkringar och enheten stängs av, om det (vilket är mer trolig) inte är vettigt konstruerat så riskerar du att förstöra det som är anslutet i nätagget, samt att det föreligger brandrisk med mera.

För att ta reda på hur mycket ström en laddare kan leverera så bör du ha tillgång till ett elektroniklabb, så du kan mäta rippel, spänning, temperatur och så vidare. Kort sagt så ska du inte testa att pressa ditt nättagg till, eller över gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

ups. jag måste nog erkänna att jag mätte på 230...

Farligt att leka med 230V. Inte att rekommendera, men du lever som tur är.

Skrivet av wranzzon:

Men om jag mäter efter laddaren, får jag då inte resultatet av vad det är jag har instoppat i laddaren drar. Säg att jag laddar mobilen och mäter på usb-kabeln, få jag då inte upp så många ampere som mobilen drar just nu? För det jag vill veta är hur många ampere som laddaren klarar av, om den håller vad den lovar.

Som du beskriver det så är det ju exakt det du vill veta.
På laddaren står det säkert något i stil med 5V 500mA eller 5V 1000mA/1A, dvs den "lovar" att den kan ge ut 1A på 5V uttaget.

Om du då mäter en last (Kanske inte din Raspberry för att vara säker, bygg en konstlast istället?) så kan du se att just nu så klarar laddaren av att leverera tex 300mA utan problem. Ökar du sedan lasten så kanske spänningen blir helt fel (Den kanske sjunker drastiskt) och då vet du var gränsen på laddaren egentligen går. Du kan mäta spänningen med en annan multimeter om du vill tex.

Permalänk
Medlem

Haha, ja det e tur det:-P

Ja en konstlat va en bra idé. Min adapter lovar 2,1A. Så om jag skapar en konstlast som är på säg 1,5A och jag ser på metern att den ger ut 1,5A, då vet jag alltså att den är ok? Har nån nåt tips på vad man kan ha för konstlast?

Testade att koppla ihop 4 fläktar. Dom drog tillsammans 0.2A. Känns som jag behöver lite mer last än så... :-P. Men vad kan man ta för nåt tro? Ska man bara koppla ihop massa random saker tills man får upp ampere över den gräns jag vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Haha, ja det e tur det:-P

Ja en konstlat va en bra idé. Min adapter lovar 2,1A. Så om jag skapar en konstlast som är på säg 1,5A och jag ser på metern att den ger ut 1,5A, då vet jag alltså att den är ok? Har nån nåt tips på vad man kan ha för konstlast?

Testade att koppla ihop 4 fläktar. Dom drog tillsammans 0.2A. Känns som jag behöver lite mer last än så... :-P. Men vad kan man ta för nåt tro? Ska man bara koppla ihop massa random saker tills man får upp ampere över den gräns jag vill ha?

Så kan man göra ja.
Har tyvärr inga bra konkreta tips på konstlaster som du kan "tillverka".

Permalänk
Rekordmedlem

Tillverka små konstlaster kan man göra med tex kanthaltråd
http://highcap.se/kanthaltrad-0-2mm-2m-p-00466.html
eller så skaffar man en reostat i lämplig storlek
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=reostat&cat=0
Men antagligen funkar det att använda en färdigbyggd, typ en glödlampa om det inte krävs mer exakta värden utan bara handlar om att se om man kan lasta mellan 1,5-2 A vid 5V

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja en lampa blir kanon. tack för hjälpen allihopa. Det uppskattas verkligen.