GTX Titan SLI med i7 3770k flaskhalsar?

Permalänk
Medlem

GTX Titan SLI med i7 3770k flaskhalsar?

Tjenare, jag behöver ett snabbt svar på min fråga. Hittar inget konkret svar igenom att googla. Kommer min intel core i7 3770 4.0 ghz flaskhalsa i en GTX Titan sli build?

Tack i förhand.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Tjenare, jag behöver ett snabbt svar på min fråga. Hittar inget konkret svar igenom att googla. Kommer min intel core i7 3770 4.0 ghz flaskhalsa i en GTX Titan sli build?

Tack i förhand.

Nej.
Källa: http://www.inet.se/produkt/v100205/taurus-titan-3-way-sli

Här klarar i7 3770k med 3.5 GHz av 3-way sli. Din processor kommer inte flaskhalsa titan i sli.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Nej.
Källa: http://www.inet.se/produkt/v100205/taurus-titan-3-way-sli

Här klarar i7 3770k med 3.5 GHz av 3-way sli. Din processor kommer inte flaskhalsa titan i sli.

Helvete, jag har nog underskattat min processors fulla capacitet. Tack för dtt snabba svar.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Nej.
Källa: http://www.inet.se/produkt/v100205/taurus-titan-3-way-sli

Här klarar i7 3770k med 3.5 GHz av 3-way sli. Din processor kommer inte flaskhalsa titan i sli.

Så bara för att ett företag säljer en dator så är det inte flaskhalsar i systemet?
Smart tänkt
Komplett säljer väldigt många datorer med flaskhalsar och inet också skulle jag tro

Till Ts
Ja din cpu kommer flaskhalsa, men inte så det märks
låt oss säga att titan sli kan ge 200fps men din processor orkar bara till 150fps
Du får inte 100% prestanda från titan korten men du får tillräckligt med fps så det inte är ett problem

Permalänk
Medlem

skiljer inte mycket på i7 3770k och i7 3970x när det gäller spelprestanda men 3-way SLI kräver väl lite överklockning iaf fast turbo frekvenserna kanske räcker! själv kör jag oklockat för tillfället och aldrig har jag känt att processorn inte orkar med

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MaKerS:

Nej.
Källa: http://www.inet.se/produkt/v100205/taurus-titan-3-way-sli

Här klarar i7 3770k med 3.5 GHz av 3-way sli. Din processor kommer inte flaskhalsa titan i sli.

Så du menar på fullaste allvar att bara för Inet har en dator med 3x Titan så flaskar inte 3770k?.

Ja nästan alla prollar flaskar Titan i 1080 det är 5760x1080 som vi snackar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Så bara för att ett företag säljer en dator så är det inte flaskhalsar i systemet?
Smart tänkt
Komplett säljer väldigt många datorer med flaskhalsar och inet också skulle jag tro

Till Ts
Ja din cpu kommer flaskhalsa, men inte så det märks
låt oss säga att titan sli kan ge 200fps men din processor orkar bara till 150fps
Du får inte 100% prestanda från titan korten men du får tillräckligt med fps så det inte är ett problem

inet har mer kunskap än väldigt många andra datorbutiker. Dessutom så säljer ingen en dator med en intel celeron och ett gtx 690 sli. En ivy-bridge i7:a kommer att klara av titan-sli utan att flaska, ifall den flaskar så är mängden väldigt väldigt liten. Ifall den skulle flaska mycket så skulle en 3-way sli innebära att den tredje grafikkortet inte spelade någon roll då den redan flaskade så stort vid den andra.

Skrivet av tvelander:

Så du menar på fullaste allvar att bara för Inet har en dator med 3x Titan så flaskar inte 3770k?.

Ja nästan alla prollar flaskar Titan i 1080 det är 5760x1080 som vi snackar.

Den ivy-bridge i7:an han har kommer inte flaska titanen märkvärt, nej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

inet har mer kunskap än väldigt många andra datorbutiker. Dessutom så säljer ingen en dator med en intel celeron och ett gtx 690 sli. En ivy-bridge i7:a kommer att klara av titan-sli utan att flaska, ifall den flaskar så är mängden väldigt väldigt liten. Ifall den skulle flaska mycket så skulle en 3-way sli innebära att den tredje grafikkortet inte spelade någon roll då den redan flaskade så stort vid den andra.

Den ivy-bridge i7:an han har kommer inte flaska titanen märkvärt, nej.

Men, har du något argument att stödja dig på förutom att just Inet säljer en setup med 3-way SLI och den processorn?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men, har du något argument att stödja dig på förutom att just Inet säljer en setup med 3-way SLI och den processorn?

http://www.tomshardware.com/answers/id-1672589/upgrade-3930k-...
http://www.tomshardware.co.uk/forum/393574-33-question-bottle...
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20130314012418AAt...
De två första sidorna kan vara rätt flummiga, men den sista är glasklar. Även om jag inte håller med om att en i5 3570k kommer att klara av titan hur bra som helst, kan jag inte acceptera att en i7 3770 kommer att flaska avsevärt mycket då det är bland de bästa processorerna på marknaden. Kom igen 8 MB smart cache, 22 nm teknik, och mer än 3.7 GHz i turbo. Den kommer inte att flaska så mycket att man märker skillnaden iaf.
EDIT: Såg att TS hade 4GHz. Nej, lägg ner, den kommer inte flaska så att det mänskliga ögat hinner uppfatta det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MaKerS:

inet har mer kunskap än väldigt många andra datorbutiker. Dessutom så säljer ingen en dator med en intel celeron och ett gtx 690 sli. En ivy-bridge i7:a kommer att klara av titan-sli utan att flaska, ifall den flaskar så är mängden väldigt väldigt liten. Ifall den skulle flaska mycket så skulle en 3-way sli innebära att den tredje grafikkortet inte spelade någon roll då den redan flaskade så stort vid den andra.

Den ivy-bridge i7:an han har kommer inte flaska titanen märkvärt, nej.

När sa jag att någon säljer 690 med celeron?
Sett komplett sälja 7850cf med en fx 6300, vet att det kommer flaska

Skrivet av MaKerS:

http://www.tomshardware.com/answers/id-1672589/upgrade-3930k-...
http://www.tomshardware.co.uk/forum/393574-33-question-bottle...
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20130314012418AAt...
De två första sidorna kan vara rätt flummiga, men den sista är glasklar. Även om jag inte håller med om att en i5 3570k kommer att klara av titan hur bra som helst, kan jag inte acceptera att en i7 3770 kommer att flaska avsevärt mycket då det är bland de bästa processorerna på marknaden. Kom igen 8 MB smart cache, 22 nm teknik, och mer än 3.7 GHz i turbo. Den kommer inte att flaska så mycket att man märker skillnaden iaf.
EDIT: Såg att TS hade 4GHz. Nej, lägg ner, den kommer inte flaska så att det mänskliga ögat hinner uppfatta det.

Varför påstår du då att jag har fel?
Läste du inte vad tvelander skrev innan?
Han har nog mest erfarenhet av detta då han äger ett antal titans själv

i7 3770 kommer flaskhalsa om du kör i 1080p vilket jag tror ts menade att han gör, annars hade han nog nämnt annat
En i7 3770 kommer inte klara att leverera alla fps som titan tri eller dual sli ger (speciellt inte tri sli)

Och varför kommer du tillbaks till argumentet jag själv gav?
Jag gav exempel att det kommer flaska men inte så att det är märkbart
Sedan påstår du att jag har fel och därefter ger du samma argument som mig fast omformulerad utan ett exempel
Att flaskhalsen inte kommer vara märkbar men finnas
Men i ditt tidigare inlägg påstod du att det inte var någon flaskhals och att i7 3770 klarar det utan problem

Om du inte vet vad flaskhals är så ska du nog "själv lägga ner"
Flaskhals är när något systemet förhindrar så att du får full prestanda från det
I vanliga fall ska denna flaskhals vara gpu:n/gpu:erna
För det blir alltid en flaskhals någonstans och du vill man att det ska vara gpu:n

Men när gpu:n/gpu:ernas kraft överstiger processorns så blir det en flaskhals på andra hållet och det är den sortens flaskhals man inte vill ha
Dock så levererar cpu:n och gpu:erna tillsammans i den config tillräckligt med fps utan att det blir ett problem och ej märkbart för användaren av datorn
Men cpu:n är ändå en flaskhals till gpu:ernas fulla potential i 1080p, går man över det och kör som tvelander sa 1080x5760 så blir gpu:erna flaskhalsarna igen

btw mitt exempel
"låt oss säga att titan sli kan ge 200fps men din processor orkar bara till 150fps
Du får inte 100% prestanda från titan korten men du får tillräckligt med fps så det inte är ett problem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

När sa jag att någon säljer 690 med celeron?

Sett komplett sälja 7850cf med en fx 6300, vet att det kommer flaska

Varför påstår du då att jag har fel?
Läste du inte vad tvelander skrev innan?
Han har nog mest erfarenhet av detta då han äger ett antal titans själv

i7 3770 kommer flaskhalsa om du kör i 1080p vilket jag tror ts menade att han gör, annars hade han nog nämnt annat
En i7 3770 kommer inte klara att leverera alla fps som titan tri eller dual sli ger (speciellt inte tri sli)

Och varför kommer du tillbaks till argumentet jag själv gav?
Jag gav exempel att det kommer flaska men inte så att det är märkbart
Sedan påstår du att jag har fel och därefter ger du samma argument som mig fast omformulerad utan ett exempel
Att flaskhalsen inte kommer vara märkbar men finnas
Men i ditt tidigare inlägg påstod du att det inte var någon flaskhals och att i7 3770 klarar det utan problem

Om du inte vet vad flaskhals är så ska du nog "själv lägga ner"
Flaskhals är när något systemet förhindrar så att du får full prestanda från det
I vanliga fall ska denna flaskhals vara gpu:n/gpu:erna
För det blir alltid en flaskhals någonstans och du vill man att det ska vara gpu:n

Men när gpu:n/gpu:ernas kraft överstiger processorns så blir det en flaskhals på andra hållet och det är den sortens flaskhals man inte vill ha
Dock så levererar cpu:n och gpu:erna tillsammans i den config tillräckligt med fps utan att det blir ett problem och ej märkbart för användaren av datorn
Men cpu:n är ändå en flaskhals till gpu:ernas fulla potential i 1080p, går man över det och kör som tvelander sa 1080x5760 så blir gpu:erna flaskhalsarna igen

btw mitt exempel
"låt oss säga att titan sli kan ge 200fps men din processor orkar bara till 150fps
Du får inte 100% prestanda från titan korten men du får tillräckligt med fps så det inte är ett problem"

Dold text

För det första ska det vara 5760x1080 och inte tvärtom För det andra så tror jag fortfarande inte att i7:an kommer vara en flaskhals, jag kan bara acceptera ifall den flaskar, så kommer man inte märka av det iaf. Men som sagt så tror jag inte att den kommer att göra det, jag kan dock acceptera att den skulle kunna flaska i 1920x1080, men då inte mycket som sagt. I 1080p är det väldigt svårt att få titan att bli flaskhalsen, men jag tror fortfarande inte på att cpu:n kommer flaska

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MaKerS:

För det första ska det vara 5760x1080 och inte tvärtom För det andra så tror jag fortfarande inte att i7:an kommer vara en flaskhals, jag kan bara acceptera ifall den flaskar, så kommer man inte märka av det iaf. Men som sagt så tror jag inte att den kommer att göra det, jag kan dock acceptera att den skulle kunna flaska i 1920x1080, men då inte mycket som sagt. I 1080p är det väldigt svårt att få titan att bli flaskhalsen, men jag tror fortfarande inte på att cpu:n kommer flaska

Alla CPUr flaskar i 1080.

ALLA.

Jag får inte mina 3x Titan att gå över 28 % GPU Usage på varje kort. i 1080p i 3-WAY SLI.

Dock kör jag 5760x1080 + bezelcorrection så går alla GPUs i 90 % + hela tiden.
Köper man 2x Titan på 1080 då är något fel.

Köp så fall 2x 780.

Här ser man tydligt att FPSn bara ökar med mer clock du kan öka till 5Ghz + och du kommer fortfrande få mer FPS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Som tvelander säger är det heltokigt att köra dubbla titaner på en enda skärm. Räcker med dubbla 680 eller 7970 för att klara av det mesta.
Räcker med en enda 780 för att kunna köra med höga inställningar i de flesta spelen.

Men dubbla titaner jo det är verkligen dumt. Har man råd till två titaner så har man råd med 7500kr till nya skärmar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag har nog glömmt att nämna att jag äger en Asus 144hz 24 tum monitor idag och planerar att köra mumtiscreen i framtiden. Har inte uppdaterat min signatur pga att jag bara har mobilen att skriva på eftersom jag inte har tillgång till en dator just nu. Men 1 titan på en 144hz skärm är inte overkill och några månader frammåt så skaffar jag mig 1 till titan och 2 skärmar till och kör multiscreen med titan sli. Det blir väll bra?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Avstängd

Man ser ju på benchmarksen Tvelander bifogade att ju mer korten får jobba, desto mindre beror skillnaden på cpu:n...även i 1920x1080.

I metro med höga inställningar skiljer det ju bara ungefär 1 fps mellan stock och 4.4GHz. Även i 1920x1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!