Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

...känns som om man kommer hoppa över till Linux hyfsat fort om detta fortsätter, nu ska bara steam fungera fullt ut, drivrutiner till grafikkorten sen är man hemma.

Förstår vad du menar men samtidigt har nördar sagt detta i över 10 år. Men Windows 8 skippar man ju helt. Otrolig fail-version. Stannar i Win 7 på min power rig och går över till OSX/iOS på laptop/mobila enheter!

Permalänk

Det vore kul om rubriken på denna artikel inte var ofrivilligt dåligt satt, utan ett socialt experiment för att analysera den genomsnittliga Sweclockarens förmåga till källkritik.
Tragiskt nog ser resultat rätt mörkt ut.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Det vore kul om rubriken på denna artikel inte var ofrivilligt dåligt satt, utan ett socialt experiment för att analysera den genomsnittliga Sweclockarens förmåga till källkritik.
Tragiskt nog ser resultat rätt mörkt ut.

De tar fortfarande reklamen ett steg närmare konsumenten eller?

Permalänk
Skrivet av SmörBacon:

De tar fortfarande reklamen ett steg närmare konsumenten eller?

I vissa fall ja. I dom flesta fall breddar dom bara fronten på det redan främsta steget.
Så ja, helt positivt för konsument kan man knappats kalla det. Från MS's håll kan det mycket väl vara ett strategiskt bra beslut, om dom implementerar det rätt.

Men den känns som att 90% av kommentatorerna här är övertygade om att det kommer finans reklambanners lite överallt i hela operativsystemet.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Haha jag trodde först att det skulle börja ploppa upp reklam tit som tät när man arbetar som mest intensiva, för sedan övergå till att börja buffra i tid och evighet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

.... Om inte så förbises den och det är ju fallet med Win 8 i allmänhet och i synnerhet dess nya GUI som de flesta ändå moddar bort.

Dagens draget-ur-röven-statistiska påstående.
De flesta windows-användare känner sannolikt inte ens till att det är möjligt att modda bort det, så det är väldigt intressant att få reda på hur du kom fram till att det helt plötsligt är en majoritet tekniskt intresserade och kunniga människor som kör Windows.

Så, nej...det är högst otroligt att mer än en liten del av användarna gör nåt sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

Jag har en Nokia 920 och det enda som jag inte tycker om är att det inte går att ta bort bing och ändra till Google på sökknappen. Ska det vara samma skit + reklam så överväger man ju att rata det helt. Hatar verkligen bing. Helt värdelöst.

Jag brukar söka via internet explorer på min 920. Där kan man ställa in Google istället

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu är det väl en viss skilnad på att få sina hårddiskar indexerade i "marknadsföringssyfte" i ett OS som kostar pengar jämfört med en reklambanner på en reklamfinansierad site... Inte minst med prismhärvan så färskt i minnnet. Eller, det tycker jag iaf. Kan inte säga att jag har "rätt", men så ser jag på det.

Går inte att säga vad som är direkt rätt/fel här såklart eftersom brännpunkten är "privacy" vilket är ett väldigt vagt definierat begrepp i sig och värderingen på detta skiljer sig en hel del från person till person.

(Kanske en felskrivning men det är inte NASA som övervarkninngshärvan har handlat om utan NSA.)

Tyckte NASA var roligare

Och ja, det är en viss skillnad, men poängen jag ville få fram är att det inte bara ligger i microsofts intresse att få mer riktad reklam, utan även företag och i slutändan privatpersonen. Förhoppningen är väl att reklamen ska fungera som "tips" och inte en börda för användaren? Men du har såklart rätt i det du säger om "privacy".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Dagens draget-ur-röven-statistiska påstående.
De flesta windows-användare känner sannolikt inte ens till att det är möjligt att modda bort det, så det är väldigt intressant att få reda på hur du kom fram till att det helt plötsligt är en majoritet tekniskt intresserade och kunniga människor som kör Windows.

Så, nej...det är högst otroligt att mer än en liten del av användarna gör nåt sånt.

Du hittar den infon om du söker rapporterad på sweclockers, the verge, bit-tech, m.fl. där stardock och flertalet andra program för samma moddning rapporterar nedladdningar i tillsammans tiotals miljoner. Jag tänker inte leta länkar åt dig eller svara mer eftersom du likt ett par andra förnekar varje presenterad siffra som "draget-ur-röven" men heller inte har något bättre att komma med.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Du hittar den infon om du söker rapporterad på sweclockers, the verge, bit-tech, m.fl. där stardock och flertalet andra program för samma moddning rapporterar nedladdningar i tillsammans tiotals miljoner. Jag tänker inte leta länkar åt dig eller svara mer eftersom du likt ett par andra förnekar varje presenterad siffra som "draget-ur-röven" men heller inte har något bättre att komma med.

Jag har sagt det som är mest troligt, du har inte presenterat nåt som bevisar motsatsen.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är det så med UEFI gen 3? Fan va gött.

Mer info här om du är intresserad.

"The following Windows editions include support for UEFI:
Windows 8.1 Preview and Windows® 8 support native UEFI 2.0 or later on 32-bit (x86), 64-bit (x64), and ARM-based PCs. They also support BIOS-based PCs, and UEFI-based PCs running in legacy BIOS-compatibility mode.

Some features such as Secure Boot require UEFI 2.3.1 Errata C or higher.

Windows Server 2012 R2 Preview and Windows Server® 2012 support native UEFI 2.0 or later on 64-bit systems. Some features such as Secure Boot require UEFI 2.3.1.

Windows® 7, Windows Vista® with Service Pack 1 (SP1), Windows Server® 2008 R2 and Windows Server® 2008

Support UEFI 2.0 or later on 64-bit systems. They also support BIOS-based PCs, and UEFI-based PCs running in legacy BIOS-compatibility mode.

Support on Class 2 systems running in legacy BIOS-compatibility mode by using a Compatibility Support Module (CSM), so they can use the legacy BIOS INT10 features.

Are not supported on Class 3 systems, because these operating systems assume the presence of legacy BIOS INT10 support in the firmware, which is not available in a Class-3 UEFI implementation.

Support on Class 2 systems running in legacy BIOS-compatibility mode by using a Compatibility Support Module (CSM), so they can use the legacy BIOS INT10 features.

Are not supported on Class 3 systems, because these operating systems assume the presence of legacy BIOS INT10 support in the firmware, which is not available in a Class-3 UEFI implementation.

Windows Server® 2008 R2 and Windows Server® 2008 also support EFI 1.10 on Itanium-based systems."

http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824898.aspx

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

En vild gissning är att Microsoft är ett vinstdrivande företag och ser enorma vinstmöjligheter med placerad reklam i sitt OS. Precis som Google Chrome anpassar sina annonser till webbplatserna du besöker. Fast Google tänker väll helt rätt och Microsoft helt fel.

Men ja, det är bara en heltokig vild gissning....

/ironi

tur det finns alternativa webbläsare, som även dom är baserade på chromium !

Skrivet av dougremer:

Jag brukar söka via internet explorer på min 920. Där kan man ställa in Google istället

gjort samma på min, stör mig sjukt mycket på sök-knappen som jag råkar trycka på allt för ofta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

...Hur långt är steget till att innehållet på den lokala datorn indexeras för att visa än mer relevant reklam?...

Film och musikbranschen som ligger bakom !

"Världens största stämning av privatpersoner, 100 miljoner användare av w8.1 stäms för illegal fildelning.

-Bevisen är vattentäta, säger (någon viktig)"

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

I vissa fall ja. I dom flesta fall breddar dom bara fronten på det redan främsta steget.
Så ja, helt positivt för konsument kan man knappats kalla det. Från MS's håll kan det mycket väl vara ett strategiskt bra beslut, om dom implementerar det rätt.

Men den känns som att 90% av kommentatorerna här är övertygade om att det kommer finans reklambanners lite överallt i hela operativsystemet.

Jo är med på vad du menar men samtidigt tror jag vi alla kommer ihåg jobbiga banners och pop up "on hover" på MSN Messenger en gång i tiden. MS har alltid smugit in såna här fulgrejer och det ger bara intrycket att de inte vill utveckla en idé de brinner för utan istället drivs av pengar.

När man ser en keynote från MS tycker jag för det mesta ser ut som om de knappt tror på vad de säger själva. Ingen verkar brinna för de produkter de utvecklar ut de verkar mest bara slänga ur sig något som ser bra ut i ekonomipapprena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Var det där en dikt?

Var det där ett skämt?

Skrivet av gustav901:

Hur bra funkar din FX dator med Mac OS? Lite mer imponerande att göra ett OS som funkar med all hårdvara i världen gentemot ett fåtal delar som måste komma från rätt leverantör.

Vad har det med saken att göra? Dessa system är helt olika.
Det finnas fördelar såväl som nackdelar med ett "stängt" os.
När vi snackar mjukvara (du vet skillnaden mellan det och hårdvara hoppas jag)
så när vi jämför Windows och OS X så har Apple precis som MS att man kan
ha deras mobila gränssnitt i systemet, dock lyckades dom att inte strula till det.
Du behöver aldrig se det om du inte vill.
Ledsen om jag inte kan skriva fullständigt just nu, sitter på mobilen utan tillgång till dator.
Hoppas du förstår vad jag menar åtminstone.

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer inte att lämna Windows 7 förns det att Microsoft släppt en stabil uppföljare med mer eller mindre fullt stöd för äldre hårdvara som mjukvara, spel m.m. och en förbaskad startmeny med startknapp utan en fördummad helskärms söktjänst!

Permalänk
Medlem

Inte nog att man betalar massa pengar för det så ska man dras med reklam åxo?
Jävla idioter...

Bra för linux dock, yay

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ge mig några anledningar till att det suger då? Jag jobbar med deployment och jobbar med win 7 väldigt mycket men också Windows 8 . 7an är absolut inget dåligt OS men de bakomliggande komponenterna i Windows 8 är mycket trevligare och gör livet lättare för mig och andra som jobbar med det dagligen, jag skulle kunna skriva en lång lista på saker och skicka länkar om du nu vill ha källor men du antagligen inte bli klokare för det. Kör kvar på win 7 , sen att hoppa över gen 3 låter ju snart , gen 4 då? Skaffat du kanske är en sån prärien som håller kvar i gamla saker länge som winxp och liknande . Orkar inte slogs längre nu sitter på mobilen ha överseende med stavfel hehe

Jag har redan gett några anledningar redan men okej, kan summera eftersom det tydligen är så svårt att läsa...

* Win 8 kommer med METRO gui aktiverat, man måste alltså ta extra steg för att få bort det efter installation. Installerar jag Win 7 slipper jag detta.
* Win 8 ändrar utseendet på sitt gui även trots att du tagit bort METRO. Går säkert att modda också men kör jag Win 7 slipper jag det.
* Win 8 kommer med massa nya funktioner som i mitt tycke inte gör det mer produktivt, t.ex nya utforskaren med office tabs. Jag hatar dessa nya tabs och har gjort det sen dom kom på Office från första början. Igen, går säkert modda bort. Inget jag skall behöva göra dock.
* Win 8 blåskärmar med vissa drivrutiner vilket gör att man precis som på Vista dagarna är tvungen att vänta eller leta en massa efter drivrutiner som faktiskt fungerar. Installerar jag Win 7 så vet jag att det kommer fungera.
* Win 8 tillför inget som jag har nytta av. Men du får som jag redan sagt, gärna komma med exempel som gör det värt att skaffa Win 8, enbart för dessa funktioners skull...
* Många program som fungerar bra på Win 7 fungerar mindre bra eller inte alls på Win 8.
* Vissa spel som körs i fullskärm fungerar SÄMRE i Win8 än på Win7.
* Grejen att man måste köra tredjeparts program för att få Win 8 att se ut och bete sig som Win 7 till att börja med.

Dessutom sägs det att program och spel skall flyta bättre in Win 8.
Jag får 100 FPS i BF3 på Win7, jag får 100 FPS i BF3 på Win8. Helt klart värt att byta?

Det enda "positivta" som Win 8 tillför i mitt tycke...

* Stöd för UEFI gen 3. Ungefär som om UEFI gen 3 är något jag inte klarar mig utan till att börja med.
* Lägre minnesanvändning av OS. Ungefär som om jag bryr mig när jag aldrig har problem med minneskapaciteten till att börja med.
* Startar lite snabbare. Fast jag startar sällan om min dator och har inga problem med Win 7 som startar < 20 sekunder på min SSD från flera år tillbaka.
* Stöd för DX 11.1+, något jag faktiskt saknar i Win 7. Woosh, helt klart en anledning att byta till Win 8 trots allt jag hatar med Win 8.

Det finns säkert mer saker men inga som jag kan komma ihåg på rak arm.
En sak som alla dessa saker har gemensamt är... Varför kunde dom inte bara släppt Windows 7.1 istället? Varför kände MS sig tvugna att göra en COPY->PASTE av Win 7 och modda sönder den totalt?

När Vista kom så fanns det många fler features som jag ville ha över vad XP erbjöd. Men även där, eftersom Vista inte fungerade bra alls så hoppade jag hela Vista och hade noll problem med det.
Inte ens när Win 7 kom hoppade jag över till det direkt, jag väntade minst ett halvår innan jag skaffade Win 7.
Samma med XP, jag hoppade WinME och satt på Win98 ett bra tag innan jag gick över till XP.
Och även fast jag visste att t.ex Win 2K Pro hade varit mycket bättre för mig än Win98 hade jag inte speciellt ont av att sitta på 98, det var först när Win98 inte längre erbjöd mig det jag behövde då som jag ansåg att det var dags att byta och då bytte jag till XP.

Det ligger något i vad så många säger... MS gör varannat OS bra och varannat OS dåligt. Med vissa undantag där deras OS är bra men inte riktade mot vanliga konsumenter.

Bra OS listan: Win 3.11, Win NT4 workstation, Win98SE, Win2K Pro, WinXP (och XP hade sina problem i början), Win7
Dåligt OS listan: Win 3.1, Win95, WinME, Win Vista och nu... Win 8.

Men huvudpoängen i allt detta är, vad är det som gör att Microsoft känner att dom måste släppa en kopia på Win 7 utan att faktiskt tillföra något som användare har nytta av?

När Win3.11 "ersattes" av Win95 kom MS med MASSA nya och bra funktioner. Även fast Win95 inte var bra så gick dom framåt i rask takt. När Win98 kom så förfinade dom Win95 och släppte till sist Win98SE som satte spiken i kistan. Win98 var ett mycket bra OS för tiden.

Sedan släpper MS Win2k, utstickaren i deras lineup. Normalt skulle man säga att Win2K är ett serverOS (uppföljaren till NT4 Server) men det var bättre än Win98 på många sätt. Fast nu var 98SE inte dåligt bara för det och 2K var attraktivt för "nörden", inte för alldagliga användaren.
Men igen, Win2K kom med MASSA nya innovationer. Gott om skäl till att byta trots att detta hade inneburit mycket krångel för användaren i början.

Fast nu släpper MS WinME, ett totalt floppOS som inte tillförde något alls till användaren. I mångt och mycket en Win98 klon med få nya funktioner och bara ett "uppfräshat" gui. Man skulle ju tro att MS skulle lära sig här...

Win98SE och Win2K ersätts av Win XP, baserat på det bra från Win2K och mycket förfinat gui som faktiskt ger något till användaren. Några saker var tagna från WinME men inget som var jättekasst. WinXP hade en knagglig start dock, först efter SP1 började folk från Win98 och Win2k migrera över.
Många satt fortfarande på Win2k långt in i XP tiden och vägrade byta till XP. Jag hade inte haft några problem med detta om det inte senare visade sig att dessa idioter sedan bytte till Win Vista...

Win Vista... Ja, man skulle ju kunna tro att MS lärt sig från WinME. Fast vad som skiljer Vista från ME är att Vista var en helt ny verision av Windows. Precis som Win95 var en nystart från Win3.11/WinNT 4 Workstation så var Vista ett helt nytt Windows.
Det är lite förklarligt varför inget stöd fanns för Vista och på det viset kan man ju förlåta MS för Vista. Men det var fortfarande en total flopp.
Hade dom bara haft lite bättre koll och dessutom bättre bakåtkomatiblitet i Vista hade det säkert kunnat gå bättre.
Detta är något som Win7 faktiskt lyckades med... Win7 fungerar bättre än Vista med program från XP tiden.

Win7, fungerade utmärkt från början om inte jag missminner mig. Jag var bara väldigt skeptisk till Win7 och ansåg inte heller att jag behövde Win7 då allt jag gjorde eller ville göra kunde jag göra med mitt WinXP.
När jag bytte till Win7 gick det helt smärtfritt, visst hade MS flyttat på en massa saker och man fick leta och fippla en massa för att få det ställt som man ville men DET FUNGERADE oavsett utan problem för mig.

Resten vet vi ju, Win 8 har bara varit krångel. Precis som när jag första gången ville testa Win Vista... Och Win8 tillför INGENTING som jag BEHÖVER eller är intresserad av.
* Förutom DX 11.1, som bara hade gjort det smidigare att programmera vissa saker. DXGI och D2D saker för att vara mer exakt. Något som det finns en patch till Win7 för om man nu vill ha den. (Vilket jag hoppar för vill inte kräva andra att skaffa den patchen bara för att köra med DX 11.1 features, det borde vara en uppdatering till Win7 som jag tidigare nämt. Win 7.1)

Skrivet av Oneone:

Jo jag kan ju säga såhär första gången jag testade windows 8 trode jag det var ett stort skämt, men efter att jag lärt mig kommandon och hur man bör jobba i det så gillade jag det desto mera, dock kan jag ju säga att jag fortfarande hade föredragit en vanlig startmeny istället för medern UI , 8.1 har gjort ett stort steg framåt men att folk hakar upp sig på att det är en startskärm i fullskärmsläge köper jag inte. Det är tekniknördar och annat folk på forum som hakar upp sig precis som jag gjorde i början, kommer man ut i verksamheter och kollar runt bland användarna har de lätt att lära sig det nya eftersom alla är vana att använda en surfplatta ect ect.

Som sagt ligg kvar på 7an , fungerar ju också bra men jag tycker 8an har så mycket mer att erbjuda.

Du har helt enkelt vant dig vid Win 8, det är okej. Det finns många exempel på folk som vänjer sig såpass mycket vid ett OS att dom vägrar tala gott om andra OS. Så är inte fallet för mig. Jag har inga problem att vänja mig vid ett nytt OS men om det inte finns något att tjäna på det känns det helt poänglöst att göra detta.
Att jämnföra Sven Svensson som är helt ointresserad av datorer med Kalle Stropp som använder datorer på alla möjliga sätt är helt irrelevant.
Bara för att Sven är van vid surfplattor betyder inte det att Kalle skall behöva slåss med ett värdelöst GUI.
Då kunde Win8 med fördel startat i Win7 läge helt igenom och sedan ovanpå detta startat Metro. Kan ligga en genväg på skrivbordet för att installera Metro plugin till Win8 och när man gjort detta skulle det vara så enkelt som att avinstallera det för att slippa ALLT som har med skiten att göra igen.

Men vad du säger egentligen är att DU inte är en poweruser och jag snackar om just powerusers. Om Win8 är bra för dig så fine, jag tänker inte klaga på dig men jag tänker klaga på Win8 från min ståndpunkt, eftersom jag använder min dator helt igenom.

Skrivet av strejf:

Jag gillar ny teknik och vill att tekniken ska gå framåt. Om alla satt kvar med Windows 95 idag skulle jag lida av det på så många sätt, inget stöd för trådlöst nätverk m.m. Tekniken går inte så snabbt framåt som den hade kunnat göra om en stor del av världen inte satt kvar med Windows XP, det är ett omodernt operativsystem. Operativsystem är för mig en väldigt viktig komponent i en dator, viktigare än vad det sitter för processor i.

Det är klart att jag tycker att man ska få välja ett operativsystem som man trivs med. Tycker man bättre om Windows 7 ska man självklart välja det istället. Men då bör man inte köpa en ny bärbar med Windows 8 och sen försöka nedgradera den anser jag. Bättre då att välja en med Windows 7. Om det nu är så att vissa nya datorer är så moderna att det inte ens går att installera 7an så, ja, det gillar jag.

Om "alla" satt på Win95 idag (vilket är ett dåligt OS) så skulle jag sitta på Linux, som fanns då också.
Med det sagt, om man verkligen VILL så kan man bygga om Win95 såpass mycket att det skulle ha stöd för allt som Win7 har idag. Sedan om man vill kalla det Win95 fortfarande är en annan femma. Men det är möjligt.
Verkar som vissa tror att OS är någon sorts hårdvarukomponent i datorn. Nope, nope ... NOPE!

Win95 kördes i mångt och mycket på en DOS kärna. Hade MS gjort DOS 20.5 hade den nog haft mycket gemensamt med Linux Kernel och Windows hade varit precis som XWindows (Linux motsvarighet) och bara varit ett GUI byggt ovanpå DOS.

Stöd för trådlöst nätverk är en bit kod och denna bit kod går att implementera i vilket OS som helst... Faktum är att trådlöst nätverk inte ens behöver annonsera att det är trådlöst till OS. Det gör dock detta för att användaren skall kunna ställa in saker för det trådlösa visa OS.
Fast aa, du kanske skall veta vad dom pratar om helt enkelt. Jag föreslår att du googlar tills du lärt dig.

Att sedan säga att det är bra att hårdvara exkluderar användandet av ett visst OS och sedan samtidigt förespråka valmöjligheter för användaren... Hycklare är ett ord du också borde lära dig innebörden av.

PC är grundat på att man kan köra vilken mjukvara man vill på den. (till skillnad från t.ex Apple produkter som "förbjuder" detsamma)

Skrivet av strejf:

Det är ingen som förhindrar installation. Det handlar helt enkelt om ny teknik som ett gammalt operativsystem inte har stöd för. Windows 7 kräver emulering av BIOS vilket är teknik från 70-talet.

En annan fördel med UEFI class 3 är att det bara går att köra 64-bit operativsystem.

Vill definitivt inte kalla Win7 gammalt ännu. Väldigt omotiverat med tanke på att Win8 inte slagit igenom ännu och Win7 är det senaste som gjorts sen Win8 släpptes. Windows 7 släpptes för 4 år sedan. Win7 SP1 släpptes för 2 år sedan.
Vi kan kalla XP gammalt, för XP ÄR gammalt.

Kolla här för information om när Windows XYZ kan anses dött...
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/products/lifecycle

Inte ens Windows XP är helt dött enligt Microsoft. Men kommer vara om ett år.
Windows 7 kommer inte få fler riktiga uppdateringar först om ett och ett halvt år. Först då kan vi tala om att Win7 är gammalt.

Bara för att BIOS är en teknik från 70 talet betyder inte det att det är en dålig teknik.
Med det sagt är det ju alltid bra att förfina tekniken eller ersätta den med något som rent av är bättre.
Men igen, finns inga hinder för Win7 att stödja UEFI gen 3 om MS nu skulle vilja detta. Fast det vill inte MS för dom tjänar ju pengar på att inte implementera detsamma. Till skillnad från t.ex Linux, som inte tjänar pengar alls.

Linux, som är byggd på teknik med ursprung från 1969. Linux, som senast fick en uppdatering för 5 dagar sedan.
Linux som har stöd för "allt" som Windows har stöd för, helt gratis.
Men Linux är ju baserat på teknik från de senaste 40 åren, lika bra att skrota Linux och börja om från början... Eller hur?

Skrivet av Oneone:

Fick svar nu också ifrån Mikael Nyström , "Källan är den normala dokumentationen på TechNet faktiskt, har dock fått den i örat av folk i Redmond.
Principen är enkel: Windows 8 stöder UEFI ver 2.3.1 fullt ut, vilket innbär att den hanterar Class 3 UEFI devices, eller så kalade Native UEFI devices. Surface Pro är exempelvis det. Windows 7 stöder UEFI, men delar av Windows, där ibland grafik delen kan inte använda den UEFI baserade inbyggda drivrutinen som ligger i firware utan måste använda en normal drivrutin, sådeles krävs att UEFI kan BIOS emulera under installationen, med andra ord är det förbaskat SVART fram tills dess att OS är installerat. Även om du luyckas är det dock inte supporterat"

edit, med andra ord du får ingen bild när du ska installera WIndows 7 på en sådan device.

Först och främst, jo för jag sitter och tittar på min dator när Windows 7 installeras...
Sedan skulle det ju vara möjligt att uppdatera installationen av Win7 och även stödet i Win7 för att nyttja UEFI gen 3 men det kommer inte ske.
Inte för att Win7 är ett dåligt OS utan för att MS tjänar inget på det och instället tjänar på att sälja kopior av Win8 till datorer med UEFI gen 3 på.

UEFI gen 3 kunde ju lika gärna ha stöd bakåt för BIOS om dom velat, men känns lite som att MS gått in i utvecklingsstadiet och sagt att det inte behövs. "Här har ni *lite* pengar att utvekckla för, bara ni skiter i bakåtkompatiblitet"

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Jo jag gör detsamma men känns så tråkigt att man inte kan använda själva snabbknappen för att den är låst vid bing :/

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Reklam i OS är i och för sig inget nytt. Vi har det i ios och Android. Synd bara att MS ska haka på trenden.

Dock är det ju apparna och inte något annat.
Alltså är det apputvecklare som har reklam
i själva programmet, samt gäller det endast GRATIS-apparna

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Dock är det ju apparna och inte något annat.
Alltså är det apputvecklare som har reklam
i själva programmet, samt gäller det
endast GRATIS-apparna

Jag har reklam i Googlesökningen i Android. Är det då så annorlunda att ha det i Bingsökningen i Windows?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheCadde:

Först och främst, jo för jag sitter och tittar på min dator när Windows 7 installeras...

Du har missuppfattat det där.

Du får ingen bild från och med WinPE, alltså när du ska välja språk/partition/upgrade eller custom installation/skriva in produktnyckel m.m. Om du klarar av att göra allt det där och blunda samtidigt så är det bara att gratulera, men installationen blir som sagts tidigare inte supporterad oavsett.

Skrivet av TheCadde:

Om "alla" satt på Win95 idag (vilket är ett dåligt OS) så skulle jag sitta på Linux, som fanns då också.

Du missar min poäng. Eller menar du att du gärna skulle sitta på Linux från 1995 år 2013?

Skrivet av TheCadde:

* Grejen att man måste köra tredjeparts program för att få Win 8 att se ut och bete sig som Win 7 till att börja med.

Varför måste man få Windows 8 att se ut och bete sig som Windows 7? Det måste inte jag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har reklam i Googlesökningen i Android. Är det då så annorlunda att ha det i Bingsökningen i Windows?

Google=Gratis
Det är även båda deras os

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du har missuppfattat det där.

Du får ingen bild från och med WinPE, alltså när du ska välja språk/partition/upgrade eller custom installation/skriva in produktnyckel m.m. Om du klarar av att göra allt det där och blunda samtidigt så är det bara att gratulera, men installationen blir som sagts tidigare inte supporterad oavsett.

Skönt att man har en automatiserad installation då men jag förstår vad du menar.
Men det skulle väl vara så enkelt som att köra en custom bootloader då som en wrapper runt installationen. Det kommer säkert att komma precis som Win8 startmeny är ett tredjepartsprogram.

Det eller så köper man inte ett UEFI gen 3 moderkort, har inte orkat kolla upp vad som gör UEFI gen 3 så himla bra till å börja med.
Men en sak vet jag, konsumenterna röstar med plånboken.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du missar min poäng. Eller menar du att du gärna skulle sitta på Linux från 1995 år 2013?

Mja, du missar nog min poäng. Jag skulle gärna sitta på Linux från 1995 om den var uppdaterad till dagens standard.
Precis på samma sätt hade Win95 kunnat uppdateras till dagen standard om någon så velat.
Det finns inget som säger att Win95 inte hade kunnat hänga med till dagsläget istället för att MS börjat om från början med WinXP och Win Vista.

Linux är en och samma, det uppdateras frekvent. Det är inte så att dom börjar om från början var 5:e år. Dom bygger på och modellerar om istället.

Skrivet av strejf:

Varför måste man få Windows 8 att se ut och bete sig som Windows 7? Det måste inte jag.

För att Windows 8 i standardutförande är fult och kontraproduktivt?
Det är inte något man måste göra men Win8 gui tillför inget. Hade det varit bättre än Win7 hade jag inte haft några problem med det. Fast nu är det ju inte så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

WHAT-THE-F*CK! Låt inte detta hända!

Permalänk
Medlem

Jag var på väg att skriva ett långt inlägg om hur otroligt tuffa ni är som pratar om hur dåligt det är med Win 8.1 och reklam.
Men jag kom på att jag behöver äta innan jag gör något sådant.

(Har märkt en störande sak i 8.1 än så länge, det är en jävla flagga nere i vänster hörn.)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheCadde:

För att Windows 8 i standardutförande är fult och kontraproduktivt?
Det är inte något man måste göra men Win8 gui tillför inget. Hade det varit bättre än Win7 hade jag inte haft några problem med det. Fast nu är det ju inte så...

Nä det är snyggt och produktivt, Win8 gui tillför massor. Det är bättre än Win7, speciellt 8.1. Ha! Där fick du minsann svar på tal

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä det är snyggt och produktivt, Win8 gui tillför massor. Det är bättre än Win7, speciellt 8.1. Ha! Där fick du minsann svar på tal

Aaah shiieeeet du vinner. Finns inget jag kan säga längre, lika bra jag sätter mig och använder Win8 trots att det inte tillför mig något.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheCadde:

Aaah shiieeeet du vinner. Finns inget jag kan säga längre, lika bra jag sätter mig och använder Win8 trots att det inte tillför mig något.

Jag hoppas att du noterade att jag bara vände på allt du sa. Du kom med en massa åsikter och mina är de motsatta. Vi kanske kan enas om att vi tycker olika

Visa signatur