Sharp lanserar 4K-skärmen PN-K322B med kapacitiv multi-touch

Permalänk

Men kom igen gott folk det är ju alltid dessa priser så fort något helt nytt kommer ut. Någon som kommer ihåg 42" plasma tv för 100 lax som fick inbränning efter 30 sekunder? Alltså priserna kommer sjunka. Misstänker att denna främst kommer användas till typ analys av vädersystem eller något annat spännande. Har svårt att tro att dess vanliga touch funktion ens är i närheten av att ersätta en Wacom eller något sånt men vad vet jag. UHD kommer börja bli intressant när man ser dessa skärmar i 27".

Back in the day när man köpte CRT-skärmar stod det alltid speccat vilka upplösningar skärmar klarar att skala till samt vid vilket färgdjup och uppdateringsfrekvens. Hade varit ganska intressant och veta hur bra uppdateringsfrekvensen är, men jag antar att den är 60Hz då DP inte klarar mer@UHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Visst, att kunna krafsa med penna på skärmen kan väl vara till nytta inom vissa speciella användningsområden, men personligen föredrar jag ju lägre pris och inget stöd för någon form av touch överhuvudtaget.

Det är kapacitiv pekpanel med kapacitiv penna, den går inte att använda till proffstillämpningar där man behöver tryckkänslighet och precision med andra ord. Det är med andra ord en kiosk-modell där all form av professionalitet saknas. Det är för att peka på lite kunderbjudanden.

En wacomplatta har aktiv penna och en upplösning på 5080 lpi (linjer per tum), och 2048 nivåer tryckkänslighet. Inte en 2 mm kapacitiv penna på en 32-tum skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Nu får de väl för fan ge sig? Vem vill ha touch på en 32"-skärm med den upplösningen? FÖR DET PRISET?!

Vem fan vill ha en skärm I HUVUDTAGET för det priset? Folk gnäller på att det inte finns 4k skärmar i nog stora mängder och nu när de lanseras så är de för dyra (vem som helst hade kunnat förutse det priset).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Alltså. Varför verkar ingen ställa sig frågan kring att en laptop med grymma specs och liknande skärm (mindre men likvärdig DPI/ tillverkningsteknik ) är billigare? Det skulle ju gå att köpa fyra sådana datorer i stort sätt och slita ur skärmarna och bygga en egen billigare. Helt asinine.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är kapacitiv pekpanel med kapacitiv penna, den går inte att använda till proffstillämpningar där man behöver tryckkänslighet och precision med andra ord. Det är med andra ord en kiosk-modell där all form av professionalitet saknas. Det är för att peka på lite kunderbjudanden.

En wacomplatta har aktiv penna och en upplösning på 5080 lpi (linjer per tum), och 2048 nivåer tryckkänslighet. Inte en 2 mm kapacitiv penna på en 32-tum skärm.

Ah! Detta kan vara bra att veta. Haha! Så klart. Tänkte inte ens på det. Kan vara väldigt avgörande

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kriahg90:

Alltså. Varför verkar ingen ställa sig frågan kring att en laptop med grymma specs och liknande skärm (mindre men likvärdig DPI/ tillverkningsteknik ) är billigare? Det skulle ju gå att köpa fyra sådana datorer i stort sätt och slita ur skärmarna och bygga en egen billigare. Helt asinine.

Finns det många laptops som klarar 3840x2160 alltså? länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Finns det många laptops som klarar 3840x2160 alltså? länk?

En snabb koll gav ca 250 st med samma eller bättre dpi. Köper du 4 och gör en egen 32" skärm så är det billigare (precis det han påstod)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s13246361...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Hoppas nu företag hoppar på det här så de säljer lite och de får pengar till att utveckla konsumentskärmar
60 000kr är ju rätt lite med tanke på alla licenser jag måste ha i jobbet varje år. Kanske ska försöka övertala chefen xD

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Bjuder på lite information här for ett stort antal här inne som inte ser längre än nästippen. Gör ett studiebesök på mamma eller pappas jobb och se vad för saker som finns på en modern arbetsplats.
60.000kr är "småpotatis" för större företag/landsting om produkten/tjänsten fyller ett syfte.
En skärm som denna kan mycket väl platsa i en lobby eller personalmatsal/personalrum. Som en interaktiv anslagstavla/reklam.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Finns det många laptops som klarar 3840x2160 alltså? länk?

Rent teoretiskt klarar alla laptops med bara HD4000 4k i 60Hz (http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/g...) men de måste ha displayport för att få ut upplösningen till extern skärm. Få laptops har DP/TB tyvärr. Inte ens Ativ book 9 har det trots inbyggd skärm på 3200x1800.

Jag letar själv efter ny laptop med DP för att kunna nyttja min nya externa skärm med ca 2500x1400. Ser man på laptops i prisklasser lägre än 15000 är det mest fula lågupplösta businesslaptops som har DP. Alla Mac har det dock, men jag vill inte ha en sån.

Permalänk
Medlem

EJ 4k men 2160p

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen köpt en WQHD-skärm, och är fruktansvärt nöjd med den. Den ökning i detaljrikedom man får från 1080p är slående. Kan inte tänka mig att det blir ett lika stort lyft till 4K, det kommer åtminstone dröja innan jag byter upp mig.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag har nyligen köpt en WQHD-skärm, och är fruktansvärt nöjd med den. Den ökning i detaljrikedom man får från 1080p är slående. Kan inte tänka mig att det blir ett lika stort lyft till 4K, det kommer åtminstone dröja innan jag byter upp mig.

3840x2160 eller UHD är exakt fyra gånger upplösningen av 1920x1080. WQHD eller 2560x1440 är ca 3.68 Mpix medan 4K UHD är ca 8.3 Mpix. Ska man spela är det ganska kämpigt att driva 60 fps plus i 4k I en del spel hjälper det ju inte med 3 st Titan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

3840x2160 eller UHD är exakt fyra gånger upplösningen av 1920x1080. WQHD eller 2560x1440 är ca 3.68 Mpix medan 4K UHD är ca 8.3 Mpix. Ska man spela är det ganska kämpigt att driva 60 fps plus i 4k I en del spel hjälper det ju inte med 3 st Titan.

Jo, jag räknade på det där igår när jag läste om dessa först, men frågan är om man verkligen ser så stor skillnad på så relativt små paneler. Naturligtvis märks det i vissa sammanhang, vissa scener i Tomb Raider var lite extra fantastiska i 2560*1440, när man såg mycket detaljer osv på långt håll blir det en annan rymd i upplevelsen helt klart.

Var faktiskt lite orolig för att mitt GTX 770 inte skulle orka driva spelen ordentligt i den upplösningen, men det var inga som helst problem. Dock är det ju som du säger, det kommer krävas enormt mycket kräm för att få det att flyta schysst i 4K. BF4 i 3840*2160 i Ultra lär ju kräva sin maskin.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jo, jag räknade på det där igår när jag läste om dessa först, men frågan är om man verkligen ser så stor skillnad på så relativt små paneler. Naturligtvis märks det i vissa sammanhang, vissa scener i Tomb Raider var lite extra fantastiska i 2560*1440, när man såg mycket detaljer osv på långt håll blir det en annan rymd i upplevelsen helt klart.

Var faktiskt lite orolig för att mitt GTX 770 inte skulle orka driva spelen ordentligt i den upplösningen, men det var inga som helst problem. Dock är det ju som du säger, det kommer krävas enormt mycket kräm för att få det att flyta schysst i 4K. BF4 i 3840*2160 i Ultra lär ju kräva sin maskin.

Sharp-panelen i 2X SSAA i enstaka spel om du inte sett, http://anandtech.com/show/7120/some-quick-gaming-numbers-at-4...

Dessa är användbara till t ex redigering av 4k video, post production, vissa CAD och visuella tillämpningar, för de som vill se mer av sina foton osv.

För gamers, prosumers, folk som lattjar med mycket yta, foto, programmering eller vad de vill använda det till finns ju fortfarande 2560x1600 30" monitors för 16:10 älskarna. Dessa borde finnas kvar och utvecklas ett tag till för de som varken vill gå upp i så jättehög upplösning eller betala över 50k.

Tyvärr är Kinaalternativet lite dåligt för 4K UHD och producerar inget bra resultat eller särskilt bra bildmässigt, skärmar med HDMI är dessutom begränsade till 24 Hz. Ska man pyssla med spel, multimedia och så vidare vill man iaf ha en 60Hz panel som man kan mata med 60Hz. DP klarar det i 4k, men monitorn måste också klara det. På TV är det dessutom ännu mindre nödvändigt då 4k-videotjänster bara kommer via boxar som laddar ner filmerna och det är smala tjänster ungefär som hemmabioformat som du inte har hört talas om som kom på digitala band för 15 år sedan. Som kunde visa HD innan blu-ray i hemmabiograferna alltså. Realistiskt sett handlar det om uppskalad Blu-ray 1080p24 där för 4k UHD-TVs. Nytt optiskt format får vi inte här, men visst det kommer rippar. Mycket bio produceras enbart för 2k-visning även när de spelar in i 4k-6k digitalt, eller scannas i dessa upplösningar från film. 4k-kamerorna anses inte riktigt bra nog för att behålla i 4k vid visning, och effekter, 3D-renderingar och annat är ganska tufft att göra över 2k så de verkar inte riktigt spenderat sin budget för det. Duger det med 2k i bion så tar det nog ett tag innan man ser mycket mer detaljer och nytta med 4k i hemmet. Fast visst finns intresset att köra uppskalat, ha högre upplösning på panel, projektorer och grejer. Tar nog ett tag innan det blir bra där, och spel på en 4k TV med HDMI i 4k är ju bara att glömma egentligen, ingen vill spela i 24Hz Det kommer säljas bra 1080p-grejer många år framåt som kommer uppskattas av de kräsna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sharp-panelen i 2X SSAA i enstaka spel om du inte sett, http://anandtech.com/show/7120/some-quick-gaming-numbers-at-4...

Dessa är användbara till t ex redigering av 4k video, post production, vissa CAD och visuella tillämpningar, för de som vill se mer av sina foton osv.

För gamers, prosumers, folk som lattjar med mycket yta, foto, programmering eller vad de vill använda det till finns ju fortfarande 2560x1600 30" monitors för 16:10 älskarna. Dessa borde finnas kvar och utvecklas ett tag till för de som varken vill gå upp i så jättehög upplösning eller betala över 50k.

...

Haha, värsta jag sett!

Jag har testat att spela i 1080p och 3D via HDMI, och det går i 24 Hz. Ingen trevlig upplevelse. Men ja, det känns ju som att detta ligger ganska många år framåt i tiden. Inget jag grämer mig över, jag är supernöjd med 2560*1440.

Tackar för all info!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

WOW!