Affär som gör pris-match?

Permalänk
Medlem

Affär som gör pris-match?

Hej, någon som känner till en butik som säljer datorkomponenter
och kan pris-matcha andra butiker pris?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

ja brukar bara gå in i X butik i närheten å säga

de i den och den butiken säljer delen för Y antal kronor bräda det och du får sälja det istället.

oavsett om de andra verkligen säljer priset eller inte så funkar de oftast då de sällan har koll på vad äns grannbutiken säljer för.

sen finns de vissa butiker med så tråkig personal att man inte vill handla där då ger ja hällre lite mer och går till nån annan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja brukar bara gå in i X butik i närheten å säga

de i den och den butiken säljer delen för Y antal kronor bräda det och du får sälja det istället.

oavsett om de andra verkligen säljer priset eller inte så funkar de oftast då de sällan har koll på vad äns grannbutiken säljer för.

sen finns de vissa butiker med så tråkig personal att man inte vill handla där då ger ja hällre lite mer och går till nån annan.

Tack för svaret! Kan du ge något exempel på någon butik där du gjort pris-match?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Media markt, elgiganten, siba, de flesta butiker har det.
Inet, webhallen mm

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanneCool:

Tack för svaret! Kan du ge något exempel på någon butik där du gjort pris-match?

Funkar i alla fysiska butiker skulle jag säga. De flesta är villiga att gå ner lite. Ibland kan man få ner dem till bästa pris, ibland får man ett motbud, men pruta funkar nästan överallt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

tja har t.ex lurat till mig en telefon hos lokala Expert butiken förr 1000:- under marknadspriset just då

de flesta sålde den för 3999:- fick den för 2999:- genom att jag ljög och sa att de sålde den för 3499:- i audio/video butiken mitt emot som igentligen var ungefär samma pris.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

När det gäller TV-apparater har olika affärer olika modellbeteckningar för samma TV. Kan skilja t.ex. en bokstav i en jättelång modellbeteckning.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Media markt, elgiganten, siba, de flesta butiker har det.
Inet, webhallen mm

Brukar verkligen webhallen göra pris-match? Och inet?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Brukar verkligen webhallen göra pris-match? Och inet?

Fysiska butiker, inte online.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fysiska butiker, inte online.

Ja det förstår jag, men har någon här lyckats göra pris-match i deras fysiska butiker?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Ja det förstår jag, men har någon här lyckats göra pris-match i deras fysiska butiker?

Har en polare som bor i Stockholm han har lyckats på tex inet att prispressa ner till online nivå av pris aka prisjakt, man får bara inte vara mesig när man säger det sa han.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Som många påpekat så går det oftast utmärkt att pruta i de flesta fysiska butiker och även i mindre internetbutiker. Jag fick t.ex. 3000 kronor i rabatt när jag beställde ny stereo senast (från ca 25k) bara genom att skicka produktlistan och skriva att jag lägger beställningen om jag får 3k i rabatt. Generellt sett skiljer det ju rätt lite när det gäller datorkomponenter och beställer du en dator för 10k bryr de sig knappast om en femhundring hit eller dit.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja har t.ex lurat till mig en telefon hos lokala Expert butiken förr 1000:- under marknadspriset just då

de flesta sålde den för 3999:- fick den för 2999:- genom att jag ljög och sa att de sålde den för 3499:- i audio/video butiken mitt emot som igentligen var ungefär samma pris.

Normalt måste man visa upp en annons/utskrift av sida med priset på, men grattis för att du lyckades visa att du är en ohederlig och oärlig person!

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja har t.ex lurat till mig en telefon hos lokala Expert butiken förr 1000:- under marknadspriset just då

de flesta sålde den för 3999:- fick den för 2999:- genom att jag ljög och sa att de sålde den för 3499:- i audio/video butiken mitt emot som igentligen var ungefär samma pris.

Bedrägeri är straffbart och inte att rekomendera.

Annars finns det inga problem med att pruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Bedrägeri är straffbart och inte att rekomendera.

Annars finns det inga problem med att pruta.

Det där räknas knappast som bedrägeri. Det är väl upp till var och en som driver butiker att hålla koll på sina konkurrenters prisnivåer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det där räknas knappast som bedrägeri. Det är väl upp till var och en som driver butiker att hålla koll på sina konkurrenters prisnivåer.

Saxat från polisen:

Definition av brottet
Bedrägeri innebär att en gärningsperson vilseleder (lurar) någon att göra något, eller att inte göra något som denne annars skulle ha gjort.

Rouge of Darkness erkänner att han lurade handlaren...vilket alltså är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det där räknas knappast som bedrägeri. Det är väl upp till var och en som driver butiker att hålla koll på sina konkurrenters prisnivåer.

Bedrägeri, https://lagen.nu/1962:700#K8P4:

Citat:

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Permalänk
Medlem

Jaja, men tror du på fullaste allvar att det där skulle leda till något? Det är ju skillnad om han typ skulle förfalska ett dokument med priset eller liknande. Annars skulle ju var och varannan person dömas för bedrägeri dagligen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Jaja, men tror du på fullaste allvar att det där skulle leda till något? Det är ju skillnad om han typ skulle förfalska ett dokument med priset eller liknande. Annars skulle ju var och varannan person dömas för bedrägeri dagligen.

Vet inte ifall "var och varannan person dömas för bedrägeri dagligen" är en riktigt korrekt bedömning.
Vart din moraliska kompass pekar må var upp till dig, men du kan inte antaga att andra människor agerar eller tänker som du...

Och det är inte korrekt att påstå "räknas knappast som bedrägeri" sett ur lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja har t.ex lurat till mig en telefon hos lokala Expert butiken förr 1000:- under marknadspriset just då

de flesta sålde den för 3999:- fick den för 2999:- genom att jag ljög och sa att de sålde den för 3499:- i audio/video butiken mitt emot som igentligen var ungefär samma pris.

Och om nån butik lurade dig då? Skulle du tycka det var okej?

Permalänk

Har fått prismatchning av Media Markt och Elgiganten ett flertal gånger, ibland mot sig själva (olika priser i olika varuhus).

OT
Skulle de vara bedrägeri så är det väl bara att sy in varenda säljare. De vilseleder ju kunder allt som oftast, senast så kunde man inte koppla hemma bio till en TV, när säljaren egentligen ville säga att TV:n saknade stöd för ARC (Audio Return Channel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Jaja, men tror du på fullaste allvar att det där skulle leda till något? Det är ju skillnad om han typ skulle förfalska ett dokument med priset eller liknande. Annars skulle ju var och varannan person dömas för bedrägeri dagligen.

Så du tycker det är ok att lura folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Så du tycker det är ok att lura folk?

Nej, men 95% av kunderna som handlar på el-ladorna blir ju lurade dagligen. Men de döms dock inte för något bedrägeri. Folk ljuger väl i princip varje dag, må så vara om småsaker i 99% av fallen, men oftast är det ju för egen vinning. Sen kan det vara så att det rör sig om att man kryddar en berättelse eller vad som helst, men det är fortfarande enligt samma definition.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

En vit lögn är bättre än en dålig sanning......

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Nej, men 95% av kunderna som handlar på el-ladorna blir ju lurade dagligen. Men de döms dock inte för något bedrägeri. Folk ljuger väl i princip varje dag, må så vara om småsaker i 99% av fallen, men oftast är det ju för egen vinning. Sen kan det vara så att det rör sig om att man kryddar en berättelse eller vad som helst, men det är fortfarande enligt samma definition.

Jössen, vad definitiva siffror du kommer med - har du inga decimaler också?
Förstår du skillnaden mellan att tro saker och veta saker?
För det kan knappast vara en alltför vild gissning från min sida att du bara drar till med siffror nu...

Skall man argumentera skall man ha fakta...vilket du knappast uppvisat i dina senaste inlägg i denna tråd..

Permalänk
Medlem

Two wrongs don't make a right, och att "lura" butiker är inget man skall ägna sig åt IMO, men en del av elektronikkedjorna beskrivningar av sina produkter är kraftigt vilseledande.

Gamla nyheter, men glad man lär bli om man köper en sån här dator http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-... med "Blixtsnabb grafiklösning" som klarar att: "Spela tunga grafikkrävande spel". Vad är det då för en blixtsnabb grafiklösning? Jo, ett GT620... Men det har ju 2GB dedikerat grafikminne så den måste ju vara blixtsnabb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det där räknas knappast som bedrägeri. Det är väl upp till var och en som driver butiker att hålla koll på sina konkurrenters prisnivåer.

Rekvisiten för bedrägeri är vilseledande, vinst för dig, skada för den andre och så klart uppsåt.

Vilseledande genom att du får säljaren att tro på en uppgift som inte är sann. Detta innebär vinning för dig i form av lägre pris och motsvarande skada för säljaren. Uppsåt finns eftersom att du medvetet ljuger för att tjäna pengar.

Det är tekniskt sett ett solklart fall av bedrägeri. Och nej, en butik har ingen sorts plikt att hålla koll på konkurrenterna. Anledningen till att folk inte åker dit är så klart att det finns lite eller inga bevis men det gör det knappast moraliskt rätt och knappast enligt med reglerna på detta forum om att inte uppmana till brott. Skulle det vara ett skriftligt löfte samt att konkurrenterna vittnar om att du varit inne och frågat om priser hade du åkt dit direkt.

Skulle det vara annorlunda om en säljare lovade dig att dem sålde en TV 500kr billigare än alla andra när den egentligen är dyrast? Skulle du då tycka att "Det är väl upp till var och en som konsument att hålla koll på alternativens prisnivåer."? Säljare kommer oftast undan genom vaga ord med vida betydelser. T.ex. skriver de gärna "billigt" men aldrig "billigast".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Skulle man tolka lagen stenhårt så vore det få som undgår straff.

Det är det jag försöker poängtera. Att folk här sedan sitter och är paragrafryttare, det är ju upp till dem. Men verkligheten fungerar inte såhär, inte ens på betydligt högre nivå än detta. Att man sedan kan försvara el-ladorna och deras tvivelaktiga marknadsföring och säljartekniker är för mig helt oförståeligt. Är det synd om siba för att de fick 500 kronor mindre i intäkt på sagda telefon? Hade de gått back hade de ju inte sålt den. Har ni hört om någon som blivit dömd för bedrägeri i liknande sammanhang? Vad det står i lagboken är ju oftast ganska irrelevant, det är ju hur den tolkas i praktiken som är intressant. Notera förövrigt att lagen är från mitten på 60-talet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det är det jag försöker poängtera. Att folk här sedan sitter och är paragrafryttare, det är ju upp till dem. Men verkligheten fungerar inte såhär, inte ens på betydligt högre nivå än detta. Att man sedan kan försvara el-ladorna och deras tvivelaktiga marknadsföring och säljartekniker är för mig helt oförståeligt. Är det synd om siba för att de fick 500 kronor mindre i intäkt på sagda telefon? Hade de gått back hade de ju inte sålt den. Har ni hört om någon som blivit dömd för bedrägeri i liknande sammanhang? Vad det står i lagboken är ju oftast ganska irrelevant, det är ju hur den tolkas i praktiken som är intressant. Notera förövrigt att lagen är från mitten på 60-talet.

Jösses, du har då verkligen otur när du tänker.
Sedan är ditt resonemang pubertalt, så det går faktiskt inte bemöta det du skrivit.

Hoppas verkligen det bara var otur från din sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jösses, du har då verkligen otur när du tänker.
Sedan är ditt resonemang pubertalt, så det går faktiskt inte bemöta det du skrivit.

Hoppas verkligen det bara var otur från din sida...

Det är ju bra snyggt att fetstilta en halv mening. Uppenbarligen har vi helt olika åsikter, eller har du helt enkelt bestämt dig för att argumentera emot mig.

Står det i lagboken att det är olagligt att göra som tidigare skribent beskrev? Ja. Skulle någon i Sverige någonsin bli dömd för sagda brott? Nej. Är det rätt att göra som han gjorde? Tveksamt. Är det ett faktum att El-ladorna lurar kunder till att köpa saker de inte behöver dagligen? Ja. Är det då synd om dem om de någon gång själva skulle gå på en nitlott? Inte enligt mig.

På vilket sätt är resonemanget pubertalt? Jag kan försäkra dig om att skribenten inte är det i alla fall.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX