Intel 530-serien SSD i juli månad

Permalänk
Melding Plague

Intel 530-serien SSD i juli månad

Inom kort släpper Intel en ny familj konsumentklassade SSD-enheter. Den nya Intel 530-serien går över till 20 nanometers flashminne och NGFF.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Typiskt, jag som hoppades på att vi skulle få se deras nya styrkrets i en konsumentenhet. Den finns ju bara i enterpriseenheter nu och de kostar därefter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Lite besviken faktiskt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur var det Intel sa nu igen...."Näe, vi drar inte ner på takten". Så det är anledningen till varför de släpper i princip identiska produkter hela tiden numera? *sniff* Doesn't it smell bullshit in here?

Varför envisas dom med att använda Sandforce?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Orginalartikeln säger inte att det inte är Griffin styrkretsen som kommer i 530 modellen. Eftersom den kommer med M2/NGFF format så är det ju mer troligt att det är Griffin varianten även i den serien.

Permalänk
Avstängd

Så det blir samma funktioner och samma prestanda, bara mindre storlek på transistorerna kretsarna, från 25 nm till 20 nm.
Fortfarande inge AES-256.

Tråkigt, jag hade hoppats på bättre prestanda.
Tråkigt att Intel gör som alla andra och använder Sandforce, istället för sina egna kretsar, Intel kan ju göra bättre grejer själva.

Så då kommer dom med en ny produkt som är sämre än vad som finns på marknaden, för bäst just nu är väl Samsungs 840-serie SSD diskar?

Permalänk
Medlem

Visst, det händer kanske inte jättemycket på SSD marknaden just nu men att påstå att det råder stiltje är att ta i tycker jag. Tex så har Sandisk släppt sin nya Extreme II som direkt blev Anandtechs nya favorit-SSD för konsumenter pga sina höga men trots det konstanta prestanda! Läs mer här:

http://www.anandtech.com/show/7006/sandisk-extreme-ii-review-...

Denna disk har ni ännu inte rapporterat om här på Sweclockers...

Skrivet av Zotamedu:

Typiskt, jag som hoppades på att vi skulle få se deras nya styrkrets i en konsumentenhet. Den finns ju bara i enterpriseenheter nu och de kostar därefter.

Antar att det är styrkretsen från Intel SSD DC3700 du menar?? Isåfall håller jag med om att de hade varit kul att se den i en konsumentenhet! Jag är dock lite orolig för hur bra Intel skulle låta en sådan enhet prestera. De har redan släppt en Light-variant som heter Intel SSD DC S3500 (http://www.anandtech.com/show/7065/intel-ssd-dc-s3500-review-...) som också är en enterpriseenhet men nertrimmad för att göra den billigare. Den presterar lika imponerande konstant som sin "storebror" dock på en lägre nivå tyvärr, vilket gör att det inte är fullt lika imponerande som tidigare. Pga av det så undrar jag hur mycket de skulle få kompromissa med prestandan ifall de skulle lansera en konsumentenhet baserad på samma styrkrets. Bara spekulationer från min sida givetvis men eftersom de nu lanserar 530 där den stora nyheten är NAND-kretsar krympta till 20nm så känns det som om det snarare är prissänkningar än prestandaförbättringar som de satsar på för konsumentmarknaden...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av rektor:

Så det blir samma funktioner och samma prestanda, bara mindre storlek på transistorerna kretsarna, från 25 nm till 20 nm.
Fortfarande inge AES-256.

Tråkigt, jag hade hoppats på bättre prestanda.
Tråkigt att Intel gör som alla andra och använder Sandforce, istället för sina egna kretsar, Intel kan ju göra bättre grejer själva.

Så då kommer dom med en ny produkt som är sämre än vad som finns på marknaden, för bäst just nu är väl Samsungs 840-serie SSD diskar?

intel har högre prestanda på sina diskar än samsungs, hur det är med hållbarheten vet jag inte

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Hur var det Intel sa nu igen...."Näe, vi drar inte ner på takten". Så det är anledningen till varför de släpper i princip identiska produkter hela tiden numera? *sniff* Doesn't it smell bullshit in here?

Varför envisas dom med att använda Sandforce?

För att Sandforce är billigt och för att de redan investerat massa pengar i att skriva om Sandforce värdelösa firmware från grunden. Förr eller senare kommer nog deras nya styrkrets till konsuemtenheter också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"Det mesta pekar dock mot att Intel fortsätter att använda kontrollerkretsen LSI Sandforce SF-2281, vilket tyder på att den nya 530-serien blir mycket snarlik föregångaren."

Det som verkade spännande förvandlades med ens till en gäspning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Jag är positiv. Har väntat länge eftersom 520 känns gammal och andra märken inte är ett alternativ. Dags att köpa minst 480gig och uppgradera till Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

20 Nanometer på G SSD SSD SSD!!

Visa signatur

Chassi: NZXT H2. MB: Asus P8P67 deluxe. CPU: i5 2500K @4.4ghz. H2O 920.
GPU: GTX 780. RAM: 8GB 1600Mhz vengeance. PSU: NZXT HALE90 1000W 80+ Gold. SSD: OCZ Agility 3 120GB, Corsair F120GB. HDDs: 5TB lagring.

Permalänk
Medlem

S3500-serien är betydligt mer intressant med Intels egna styrkretsar till ett överkomligt pris. S3700-serien var lite väl saftigt prissatt för att vara ett alternativ i konsumentsegmentet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så det blir samma funktioner och samma prestanda, bara mindre storlek på transistorerna kretsarna, från 25 nm till 20 nm.
Fortfarande inge AES-256.

Tråkigt, jag hade hoppats på bättre prestanda.
Tråkigt att Intel gör som alla andra och använder Sandforce, istället för sina egna kretsar, Intel kan ju göra bättre grejer själva.

Så då kommer dom med en ny produkt som är sämre än vad som finns på marknaden, för bäst just nu är väl Samsungs 840-serie SSD diskar?

Haha nej Samsung 840-serien av SSDn är inte bäst, tappar ju sjukt med prestanda över tiden som inte återställs med TRIM. Jag gillar min Corsair Neutron starkt - den är inte nyast (8 månader gammal eller så) och inte snabbast av alla på pappret.

Den är dock väldigt snabb i ALLA praktiska lägen vid användning, tappar inte så mycket prestanda (och av det den tappar fixar TRIM tillbaka till stor del), har sjukt stabil FW (dvs inga problem och inga buggar som vissa SSDs lider av) och har inga nackdelar. Den är lika snabb i praktiken som andra dyrare enheter med högre specifikationer på pappret i MB/s vid både skrivning och läsning.

Jag har testat ett 10-tal av de populäraste prestanda SSD-enheterna för konsumenter de senaste 9 månaderna och det är ingen negativ hastighetsskillnad mot någon annan enhet. Då väger jag in Windows uppstart/avstängning, responsivitet i Windows, uppstart av program och spel, prestanda i WinRAR och ja, allt en vanlig datornörd kan tänkas göra vid datorn

Min slutsats är ganska enkel: det spelar inte så stor roll med prestanda på pappret i den övre prisklassen - det är väldigt små faktiska marginaler som man märker. Det man istället ska tänka på är att den har en bra och stabil styrkrets (ju mer välbeprövade desto bättre), inte tappar så mycket prestanda över tid + bra TRIM som återställer prestandan så nära nyskick som möjligt och bra FW.

Neutron är min favorit då den ger mig högst prestanda (vad jag upplever det som iaf) overall, dessutom är den rätt snygg imo Jag säger inte att det är enda rätta valet, det finns många bra val där ute som ger en nästan identisk användarupplevelse. Vissa är dock lite snabbare på vissa saker men är då långsammare på någon annan del. Det är därför jag gillar Neutron - den är så jämn och stabil! Äter upp 840 alla dagar i veckan enligt mina erfarenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Haha nej Samsung 840-serien av SSDn är inte bäst, tappar ju sjukt med prestanda över tiden som inte återställs med TRIM. Jag gillar min Corsair Neutron starkt - den är inte nyast (8 månader gammal eller så) och inte snabbast av alla på pappret.

Neutron är min favorit då den ger mig högst prestanda (vad jag upplever det som iaf) overall, dessutom är den rätt snygg imo Jag säger inte att det är enda rätta valet, det finns många bra val där ute som ger en nästan identisk användarupplevelse. Vissa är dock lite snabbare på vissa saker men är då långsammare på någon annan del. Det är därför jag gillar Neutron - den är så jämn och stabil! Äter upp 840 alla dagar i veckan enligt mina erfarenheter.

Corsair har rätt hög RMA.
http://news.softpedia.com/newsImage/French-Website-Publishes-...

Verkar som Intel är ett säkert kort.

Permalänk
Medlem

Totalt meningslös serie, för min del. Ingen praktisk skillnad mot den föregående, och ointressant små storlekar. Mellanmjölk.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Corsair har rätt hög RMA.
http://news.softpedia.com/newsImage/French-Website-Publishes-...

Verkar som Intel är ett säkert kort.

1) Det känns inte så aktuellt med uppgifter som är över två år gamla (april 2011)
2) 2,7% är inte så högt imo. Efter det att Intels senaste serier av SSD:er har kommit efter april 2011 (läs efter X25-M) så skulle jag gissa på att felfrekvensen på enheter har ökat rätt rejält och att de ligger lika mot de andra eller tom över.

Jag har aldrig hört om en felande Neutron och jag själv har aldrig haft problem med den Nu svävar vi dock bort en bit, huvudsaken med mitt inlägg vad att Samsung 840 knappast är den "bästa" SSDn och att det enligt mig finns andra val som är ganska självklart mycket bättre. Då talar jag både om kunskap som jag läst mig till samt praktisk erfarenhet.

Mvh

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

1) Det känns inte så aktuellt med uppgifter som är över två år gamla (april 2011)

Nej, när är uppgifterna relevanta?
Två år är i sammanhanget inte att anse som icke-aktuella då det tar tid för komponenter och enheter att fallera.
Man kan ju inte göra en RMA redovisningen på komponenter som släpptes i senaste månaden för då har inte komponenter hunnit fallera än.

Två år är ju ofta vad garantitiden ligger på, så då torde en rapport vars uppgifter är två år gamla ändå anses som relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, när är uppgifterna relevanta?
Två år är i sammanhanget inte att anse som icke-aktuella då det tar tid för komponenter och enheter att fallera.
Man kan ju inte göra en RMA redovisningen på komponenter som släpptes i senaste månaden för då har inte komponenter hunnit fallera än.

Två år är ju ofta vad garantitiden ligger på, så då torde en rapport vars uppgifter är två år gamla ändå anses som relevanta.

Ja, men det baseras ju också på de modellerna som var aktuella för två år sedan, och det har hänt Mycket på SSD-marknaden sedan dess. När det där uppgifterna var aktuella satt ju tex nästan alla med Intel X25-M som nog är den enskilt mest populära SSD-modellen genom tiderna (tillsammans med Samsung 830) och den hade 110/80 MB/s i hastigheter och var sjukt stabil. Det jag menar på är att de inte säger något öht om de olika tillverkarna och deras kvalitet och felfrekvensen idag.

Dessutom med SSD-enheter så är det mycket färre fel som kommer efter ett tag mot mekaniska HDDs just för att de inte har rörliga delar. Om man råkar ut för en trasig SSD är det i de flesta fallen DOA, och förr i tiden även problem med FWs och kompatibilitet. Som tur är har tekniken mognat rejält från den tidsperiod du tittar på och FWs är generellt stabilare och kompatibiliteten är mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro