Permalänk
Medlem

770 eller 7970 Ghz?

Hejsan, jag ska köpa nytt grafikkort.
Jag har dock lite svårt att bestämma mig.
Anledningen? Jo för att AMD har kapital på väldigt många spel optimeringar i framtiden, som tex BF4.
Plus att Next-Gen konsolerna kommer använda sig av AMD kort, så onekligen kommer fler spel optimeras till AMD.
Budget: Runt 3600-4000.

Körde tidigare med 2st 7950, var rent sagt värdelöst.
Moderkort: Sabertooth 990FX.
Processor: AMD FX(tm)-6200 Six Core.
Fast jag ska nog byta Moderkort och processor i slutet av sommaren.

Permalänk
Medlem

Svårt val. Likvärdig prestanda. Handlar väl mest om vilket märke man föredrar och om det kommer några roliga bundles med.
Jag skulle vänta till oktober då nästa AMD troligtvis kommer, och som bundlar BF4 sägs det.
Men hade jag varit absolut tvungen att tjacka ett nu hade det varit:
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7970_ghz_editi...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Svårt val. Likvärdig prestanda. Handlar väl mest om vilket märke man föredrar och om det kommer några roliga bundles med.
Jag skulle vänta till oktober då nästa AMD troligtvis kommer, och som bundlar BF4 sägs det.
Men hade jag varit absolut tvungen att tjacka ett nu hade det varit:
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7970_ghz_editi...

Ja det skulle bli att jag köper nu över helgen.
Har haft AMD tidigare, men jag vet inte riktigt. Ifall CDON hade haft Never Settle Bundle så hade jag nog köpt det.

Permalänk
Medlem

eftersom jag är en nvidia fanboy efter att enbart haft strul med alla mina datorer med AMD grafik inkl laptops så tycker jag att GTX 770 är det självklara valet här sen kommer knappast nvidia bli sämre än AMD på någotvis när det kommer till optimeringar i framtiden!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vill du köpa gtx 770 så har inet lite rea http://www.inet.se/produkt/5409849/asus-geforce-gtx-770-2gb-d...

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Detta är ju rätt så bra pris annars
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744115#extra

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Tyvärr inte Ghz edition dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

eftersom jag är en nvidia fanboy efter att enbart haft strul med alla mina datorer med AMD grafik inkl laptops så tycker jag att GTX 770 är det självklara valet här sen kommer knappast nvidia bli sämre än AMD på någotvis när det kommer till optimeringar i framtiden!

Ack så jobbigt.
Får nästan ångest. Men inte ifall det skulle bli så stor skillnad vid optimeringar ändå.

Permalänk
Skrivet av Tobim:

Tyvärr inte Ghz edition dock.

Går att flasha.
Tycker själv att 7970 GHz är ett bättre alternativ då det har mer minne vilket är mer framtidssäkert. Sedan är det även bättre när det kommer till högre upplösningar och det är ju aldrig fel.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

eftersom jag är en nvidia fanboy efter att enbart haft strul med alla mina datorer med AMD grafik inkl laptops så tycker jag att GTX 770 är det självklara valet här sen kommer knappast nvidia bli sämre än AMD på någotvis när det kommer till optimeringar i framtiden!

Haha jadu.

Själv bytte jag precis från två 7770 i crossfire mot ett 770. Och fifan vad nvidias drivisar har gått ner sig, AMD har ju sprungit om det märkte jag rätt tydligt efter någon veckas användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Går att flasha.
Tycker själv att 7970 GHz är ett bättre alternativ då det har mer minne vilket är mer framtidssäkert. Sedan är det även bättre när det kommer till högre upplösningar och det är ju aldrig fel.

Jag är lite inne på att det där är en myt. Jag satt precis och kollade igenom Sweclockers recension av 7970 Ghz och det är inte alls några markanta skillnader i 1600p. Har ingen koll på vilka titlar som är mest neutrala men om vi tar t.ex. Skyrim

Dold text

Det är verkligen inte de resultaten jag hade tänkt mig. För jag är också inne på att 7970 i sina olika skepnader faktiskt skulle vara är säkrare val. Testerna visar förvisso att Ghz är bättre än ett oklockat 680 i 1600p, men inte med mer än 5 - 7 fps i just detta test. Om man ändå ska köra så höga upplösningar kanske en SLI- eller Cfx-lösning hade varit något, och då vet vi ju definitivt vilket kort som är mest lämpat.

Jag är förundrad

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

jag sager 7970ghz

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

presterar inte en hel del av "powered by amd"-spelen bättre på nvidia -kort i flera tster? Bland annat sweclockers tester.
Däremot så är det ju trevligt om man får massa gratisspel med amd's grafikkort, men jag är osäker på vilka kort det gäller och vilka spel. Och du kanske är pirat.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

presterar inte en hel del av "powered by amd"-spelen bättre på nvidia -kort i flera tster? Bland annat sweclockers tester.
Däremot så är det ju trevligt om man får massa gratisspel med amd's grafikkort, men jag är osäker på vilka kort det gäller och vilka spel. Och du kanske är pirat.

Tyvärr så är det bara Webhallen som har det erbjudandet, och de hade inte Ghz-Edition.
Jag vet inte riktigt ännu.

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt de som behöver mest "hjälp" och det är faktiskt AMD just nu. Stödjer vi inte AMD och de dukar under så kommer Intel/Nvidia ha mer eller mindre ha monopol och gissa hur kul det kommer bli att shoppa datorprylar då (monopol = oftast oskäligt höga priser, se ICA).

I övrigt är det jäkligt bra kort båda två. Du lär inte bli besviken vilket du än väljer.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt varför du envisas med 7970 Ghz-edition när du kan överklocka ett vanligt 7970 så att det blir lika snabbt och du får med crysis 3, bioshock infinite och far cry 3: bloddragon om du köper det med never settle http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170753-sapphire_hd797..., dock så låter kylaren en del vid max belastning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matte573:

vet inte riktigt varför du envisas med 7970 Ghz-edition när du kan överklocka ett vanligt 7970 så att det blir lika snabbt och du får med crysis 3, bioshock infinite och far cry 3: bloddragon om du köper det med never settle http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170753-sapphire_hd797..., dock så låter kylaren en del vid max belastning

Det enda spelet jag inte har där är Crysis 3 och det kostar 99kr på cdon.

Det blir nog ett:
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7970_ghz_editi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobim:

Det enda spelet jag inte har där är Crysis 3 och det kostar 99kr på cdon.

Det blir nog ett:
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7970_ghz_editi...

Bra val IMO, har suttit på två stycken, funkade klockrent att maxa tex BF3, Metro, crysis tog däremot så där fick jag sänka inställningarna lite.
Tysta och svala

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon134512:

Haha jadu.

Själv bytte jag precis från två 7770 i crossfire mot ett 770. Och fifan vad nvidias drivisar har gått ner sig, AMD har ju sprungit om det märkte jag rätt tydligt efter någon veckas användande.

Mjo Nvidia har lite strul just nu och har haft det i cirkus 1-2 månader men alla år och månader innan det (ända bak tills GTX 590 då kortet kunde brinna upp med en drivrutin) så har inte Nvidia haft några större problem vad jag vet medan AMD har haft sitt microstutter-problem i mer än ett år för HD 7000-serien nu.

Har du provat den nya 320.49-drivrutinen förresten? Fungerar mycket bättre än 320.18 för mig i alla fall

OnT: Varje gång denna fråga kommer upp så säger jag alltid såhär:

GTX 770 om du möjligtvis har tankar för SLI/Crossfire i framtiden/har ett nätaggregat för det och inte riktigt bryr dig om du blir lite begränsad av minnet i framtiden (Vilket kan betyda att du kanske måste dra ner AA'n i några spel år 2015)

HD 7970 GHz om du absolut endast vill ha ett kort och inte bli begränsad av minnet i framtiden när du vill ha massor med AA etc.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Mjo Nvidia har lite strul just nu och har haft det i cirkus 1-2 månader men alla år och månader innan det (ända bak tills GTX 590 då kortet kunde brinna upp med en drivrutin) så har inte Nvidia haft några större problem vad jag vet medan AMD har haft sitt microstutter-problem i mer än ett år för HD 7000-serien nu.

Har du provat den nya 320.49-drivrutinen förresten? Fungerar mycket bättre än 320.18 för mig i alla fall

OnT: Varje gång denna fråga kommer upp så säger jag alltid såhär:

GTX 770 om du möjligtvis har tankar för SLI/Crossfire i framtiden/har ett nätaggregat för det och inte riktigt bryr dig om du blir lite begränsad av minnet i framtiden (Vilket kan betyda att du kanske måste dra ner AA'n i några spel år 2015)

HD 7970 GHz om du absolut endast vill ha ett kort och inte bli begränsad av minnet i framtiden när du vill ha massor med AA etc.

Yep kör 320.49.

Märkte en liten ful grej från nvidia också i deras releasenotes på den. Att det fuskas lite småfult från både AMD och Nvidia när det gäller prestandasiffror är ingendirekt hemlighet men alltså..

Läser man release notes på senaste 320.49 står det "performance improvement vs driver 314.22"

Jag menar, den är ju från mars? Har ju släppts typ 8 rutiner sen dess. Men jag antar att skulle dom jämföra med 320.18 skulle det inte bli alls fina siffror. Synd att jag börjar tröttna på nvidia innan jag ens haft dom längre än en månad..

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man inte bara köper ett 7970 på 925MHz. Om du nu tänker på ett 7970 GHz. Edition.
Det tar inte lång tid att klocka upp till 1000MHz, och högre om man kyler bra.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Förstår inte varför man inte bara köper ett 7970 på 925MHz. Om du nu tänker på ett 7970 GHz. Edition.
Det tar inte lång tid att klocka upp till 1000MHz, och högre om man kyler bra.

Antagligen för att med lite volt ökning så tar man sig väldigt mycket längre ofta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

OnT: Varje gång denna fråga kommer upp så säger jag alltid såhär:

GTX 770 om du möjligtvis har tankar för SLI/Crossfire i framtiden/har ett nätaggregat för det och inte riktigt bryr dig om du blir lite begränsad av minnet i framtiden (Vilket kan betyda att du kanske måste dra ner AA'n i några spel år 2015)

HD 7970 GHz om du absolut endast vill ha ett kort och inte bli begränsad av minnet i framtiden när du vill ha massor med AA etc.

Nja, tror inte jag kommer köra SLI-Crossfire igen.
Körde på 2st 7950 vilket var otroligt ostabilt. Visst då var det 2st AMD kort men jag vet inte hur det skulle vara med 2st Nvidia.
"När du vill ha massor med AA"
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Haha jadu.

Själv bytte jag precis från två 7770 i crossfire mot ett 770. Och fifan vad nvidias drivisar har gått ner sig, AMD har ju sprungit om det märkte jag rätt tydligt efter någon veckas användande.

Har inte haft AMD sen jag ägde xfx 6950 2gb med BIOS switch så det var ett tag sen och börjar bli less på nvidia så hoppas deras nästa generation grafikkort presterar bra per krona utan att ha värdelösa drivrutiner vid release

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.