Permalänk
Medlem

Chassibygge - för stort!

Hej alla Sweclockare!

Jag tänkte bygga ett chassi till en system som enligt schemat ska byggas i september-oktober perioden.
Hög prestanda ska det vara med 4670k, Maximus VI Formula och ett GTX 780 var planen till en början men det kan såklart ändras beroende på vad röda laget släpper till hösten.

Även en vattenloop ska finnas med och vad som ska kylas är CPU, MOSFET och GPU. Jag skulle vilja ha en 360mm radiator i sidan och en likadan i taket och ev. en 240 i fronten vid SLI.

Men då kommer jag till problemet. Jag har byggt lite på ett chassi i IronCAD efter rekommendationer men det blir för stort!
Jag tänkte gömma undan nätagget, dess kablar och hårddiskar under en böjd moderkortsplåt av estetiska skäl med det lägger mycket på höjden av chassit så nu letar jag efter råd på hur jag kan behålla allting estetiskt snyggt men ände skära ner på höjden utav chassit.

I bilderna nedan är chassit 715mm högt, 260mm brett och stängerna är 15mm breda.

Snett fram sidan

Nätaggets utrymme

Framifrån

Uppifrån

Ni förstår säker men för tydlighetens skull:

RÖD =Moderkort

GRÖN =Grafikkort

SVART =Nätaggregat

ROSA =360mm radiator

TURKOS = 3x 120mm fläktar

Permalänk
Medlem

Trevligt projekt, skall bli ett nöje att se när du börjar.

Vad sägs om att ha radiatorn/-erna liggande, tror de flesta är runt ~130mm i bredd och då ditt chassi blir 260(-30?) bör du äver kunna få in PSUn utan problem.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det liknar 900D lite Lycka till!

Permalänk

De flesta chassin med tvärställd radiator i botten och med plats för en tjock radiator i taket blir ju väldigt höga. Du får försöka trycka ihop allt så gått det går. Kolla även hur många pci-slots du behöver. Ska du bara köra 2-way sli så räcker det kanske med 7 ist för 10 slottar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Trevligt projekt, skall bli ett nöje att se när du börjar.

Vad sägs om att ha radiatorn/-erna liggande, tror de flesta är runt ~130mm i bredd och då ditt chassi blir 260(-30?) bör du äver kunna få in PSUn utan problem.

Jag förstod inte riktigt hur du menade nu :s

Bredden är inget problem för mig men vad är det som blir -30mm?

Att har radiatorn/erna i golvet skulle gå men jag skulle vilja ha en "ruta" på sidan av chassit som man kan se i bild 1 så att man kan se fläktarna igenom den då jag personligen tycker det är snyggt.

Vad problemet var är den enrorma höjden, några cm går att hyvla av för tillfället men inte så många. Skulle hellre kunna ha den i stil med 550-600mm hög, en FD Define R4 är 464mm hög i jämförelse.

Jag hoppades att någon skulle kunna ha någon lösning på hur man kan möblera om för att sänka höjden en decimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

De flesta chassin med tvärställd radiator i botten och med plats för en tjock radiator i taket blir ju väldigt höga. Du får försöka trycka ihop allt så gått det går. Kolla även hur många pci-slots du behöver. Ska du bara köra 2-way sli så räcker det kanske med 7 ist för 10 slottar.

Moderkortet jag hade tänkt mig vad Maximus VI Formula från Asus ROG.
Varför den är för att det är nog det snyggaste moderkortet jag sett, den har en inbyggd mosfet vattenkylning och vad som verkar vara ett grymt ljudkort.

Permalänk
Medlem

har du pengar så skulle jag fundera på 2011 och ett kort som stödjer 3 och 4-way sli när du ändå ska köra ett sånt här projekt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

har du pengar så skulle jag fundera på 2011 och ett kort som stödjer 3 och 4-way sli när du ändå ska köra ett sånt här projekt.

Nej, så mycket pengar har jag inte, jag ligger redan över budget xD

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Moderkortet jag hade tänkt mig vad Maximus VI Formula från Asus ROG.
Varför den är för att det är nog det snyggaste moderkortet jag sett, den har en inbyggd mosfet vattenkylning och vad som verkar vara ett grymt ljudkort.

http://cdn.overclock.net/1/17/177fc07e_ASUS-Maximus-VI-Formul...

Går ju att krympa ner höjden om du skippar utrymme mellan nätagg och moderkort tex. Du tänker köpa ett atxmoderkort som är 304 mm högt + nätagg som är 150 mm brett, vilket totalt blir 454 mm. Sen så får du lägga till lite mellanrum mellan komponenter och även bestämma hur mycket utrymme för radiator i toppen du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Går ju att krympa ner höjden om du skippar utrymme mellan nätagg och moderkort tex. Du tänker köpa ett atxmoderkort som är 304 mm högt + nätagg som är 150 mm brett, vilket totalt blir 454 mm. Sen så får du lägga till lite mellanrum mellan komponenter och även bestämma hur mycket utrymme för radiator i toppen du behöver.

PSUn ska det inte vara några problem med att ha kant i kant med plåten men kan man ha undersidan av ett moderkort direkt mot en yta? Eller räcker det med 1cm mellanrum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

PSUn ska det inte vara några problem med att ha kant i kant med plåten men kan man ha undersidan av ett moderkort direkt mot en yta? Eller räcker det med 1cm mellanrum?

Har du tänkt dig något konduktivt material under moderkortet (stålplåt?) så är det nog en bra idé att ha lite marginal; även om det mesta är ytmonterat, så är en del kondingar, drosslar, etc. på moderkorten ofta hålmonterade, och anslutningarna kan sticka ut på undersidan. Har du plast eller något annat som inte leder ström kan du gå närmare, men bör fortfarande vara på det klara med att det aldrig är en dålig idé att ha en liten spalt för luftgenomströmningens skull.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

- Du har massor av utrymme högst upp ovanför moderkortet.. Varför? Du borde kunna minska utrymmet med nästan hälften och fortfarande få in en radiator ovanför moderkortet... Och du monterar en rad lite förskjutet i taket, så kan den överlappa moderkortet, och då behöver du inte mycket extra utrymme ovanför.

- Det verkar finnas några centimeter under nätagget som inte fyller något direkt syfte. (enligt framifrån-bilden) ... och undre radden kan väl flyttas upp nån cm utan problem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Borde köra inverted ATX så att man kan se GPU-blocken.

Permalänk
Medlem

varför inte gör chassiet mer kubiskt, lägg ditt nätagg bakom moderkortet istället för under och skala av höjden för nätagget från höjden på chassiet.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Eller så monterar du rariatorn i fronten och har agget liggandes i botten som alla andra har, så sparar du ju ett par cm, sen har du ju som nån skrev mycket plats över ovan för moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

PSUn ska det inte vara några problem med att ha kant i kant med plåten men kan man ha undersidan av ett moderkort direkt mot en yta? Eller räcker det med 1cm mellanrum?

En cm eller 5mm bör gå och ser inget som sticker ut från mobot neråt Sen beror det på om du ska använda kontakterna där nere (kan vara bra med lite utrymme då).

Kan du inte skippa den i taket och sätta den i fronten? eller baksida/botten kanske. Borde ju hyvla av en hel del.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Doz3r:

Trevligt projekt, skall bli ett nöje att se när du börjar.

Vad sägs om att ha radiatorn/-erna liggande, tror de flesta är runt ~130mm i bredd och då ditt chassi blir 260(-30?) bör du äver kunna få in PSUn utan problem.

Skrivet av Ziddie:

Jag förstod inte riktigt hur du menade nu :s

Bredden är inget problem för mig men vad är det som blir -30mm?

Att har radiatorn/erna i golvet skulle gå men jag skulle vilja ha en "ruta" på sidan av chassit som man kan se i bild 1 så att man kan se fläktarna igenom den då jag personligen tycker det är snyggt.

Vad problemet var är den enrorma höjden, några cm går att hyvla av för tillfället men inte så många. Skulle hellre kunna ha den i stil med 550-600mm hög, en FD Define R4 är 464mm hög i jämförelse.

Jag hoppades att någon skulle kunna ha någon lösning på hur man kan möblera om för att sänka höjden en decimeter.

ATX PSU har alltid höjden 86mm, bredden är 150mm och djupet variarar mellan 140-160mm. Moduläranätagg har ofta kontakter som sticker ut ca 10mm.

Edit: En liten Typo!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

ATX PSU har alltid höjden 86mm, bredden är 140mm och djupet variarar mellan 140-160mm. Moduläranätagg har ofta kontakter som sticker ut ca 10mm.

Är det inte 150 mm brett? När jag fixat plats för agg så har det agget varit 150mm brett, kan minnas fel med

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bygg mindre på höjden och mer på bredden istället och kör inga fjolliga 120mm-baserade radiatorer. 200mm eller 180 ska det vara!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Broken-arrow:

Är det inte 150 mm brett? När jag fixat plats för agg så har det agget varit 150mm brett, kan minnas fel med

Absolut det stämmer. Det gick lite fort över tangentbordet där.
Ett normalt agg är således 150x150x86mm.
Lite kortare är 150x140x86

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Bygg mindre på höjden och mer på bredden istället och kör inga fjolliga 120mm-baserade radiatorer. 200mm eller 180 ska det vara!

Bredare radiatorer är ett allternativ, men hur mycket bättre presterar de jämfört med "vanligt" breda radiatorer?
Finns det bra fläktar i de måtten?

Skrivet av Broken-arrow:

En cm eller 5mm bör gå och ser inget som sticker ut från mobot neråt Sen beror det på om du ska använda kontakterna där nere (kan vara bra med lite utrymme då).

Kan du inte skippa den i taket och sätta den i fronten? eller baksida/botten kanske. Borde ju hyvla av en hel del.

Jag skulle kunna flytta radiatorn från taket fram till fronten, men då kan jag totalt bara ha 2 radiatorer vilket ändå troligen är nog.

Men någon kanske vet. Räcker 2x 360mm(eller motsvarande) radiatorer till CPU, 2x GPU och mosfet?
I vilka temperaturer tror ni man landar på i full load, 20 grader i rummet.

Skrivet av Rogga67:

varför inte gör chassiet mer kubiskt, lägg ditt nätagg bakom moderkortet istället för under och skala av höjden för nätagget från höjden på chassiet.

Det skulle kunna fungera, men jag har ingen erfarenhet av kubiska chassin så jag får ta och kolla närmare på det.

Skrivet av Roger W:

- Du har massor av utrymme högst upp ovanför moderkortet.. Varför? Du borde kunna minska utrymmet med nästan hälften och fortfarande få in en radiator ovanför moderkortet... Och du monterar en rad lite förskjutet i taket, så kan den överlappa moderkortet, och då behöver du inte mycket extra utrymme ovanför.

- Det verkar finnas några centimeter under nätagget som inte fyller något direkt syfte. (enligt framifrån-bilden) ... och undre radden kan väl flyttas upp nån cm utan problem?

Plasten jag har ovanför moderkortet beror på att jag har inte kolla in så noga hur radiatorn skulle monteras och hur mycket jag kan överlappa moderkortet. Radiatorn kommer att vara ca 90mm inklusive fläktar så det behövs en del plats. Men senare när jag har bestämt mig för en design ska jag absolut ta bort så många centimeter som möjligt.

Varför nätagget inte ligger ner i botten är för att ramen på 15mm var ivägen.
Men jag har tänkt om lite och skulle skippa ramen just där, det skulle spara mig ca 35mm.

Undre radiatorn kan absolut flyttas uppåt en bra bit, säkert närmare en decimeter, men den får inte ta i ett eventuellt andra grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Bredare radiatorer är ett allternativ, men hur mycket bättre presterar de jämfört med "vanligt" breda radiatorer?
Finns det bra fläktar i de måtten?

Jag skulle kunna flytta radiatorn från taket fram till fronten, men då kan jag totalt bara ha 2 radiatorer vilket ändå troligen är nog.

Men någon kanske vet. Räcker 2x 360mm(eller motsvarande) radiatorer till CPU, 2x GPU och mosfet?
I vilka temperaturer tror ni man landar på i full load, 20 grader i rummet.

Det skulle kunna fungera, men jag har ingen erfarenhet av kubiska chassin så jag får ta och kolla närmare på det.

Plasten jag har ovanför moderkortet beror på att jag har inte kolla in så noga hur radiatorn skulle monteras och hur mycket jag kan överlappa moderkortet. Radiatorn kommer att vara ca 90mm inklusive fläktar så det behövs en del plats. Men senare när jag har bestämt mig för en design ska jag absolut ta bort så många centimeter som möjligt.

Varför nätagget inte ligger ner i botten är för att ramen på 15mm var ivägen.
Men jag har tänkt om lite och skulle skippa ramen just där, det skulle spara mig ca 35mm.

Undre radiatorn kan absolut flyttas uppåt en bra bit, säkert närmare en decimeter, men den får inte ta i ett eventuellt andra grafikkort.

Kan det inte sitta dubbel rad i sidan då? och en extra i fronten om inte dom två räcker?

Om jag inte har fel så ska två 2x 360mm räcka (vad jag sett av andra byggen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Bredare radiatorer är ett allternativ, men hur mycket bättre presterar de jämfört med "vanligt" breda radiatorer?
Finns det bra fläktar i de måtten?

Yta är a och o med radiatorer. En enkel 200mm rad har ungefär samma yta som en 120.3. Dock är 200mm-fläktar ganska usla och därför kör rätt många 180mm fläktar på dem. Sen finns 180 raddar också. En 2.180mm rad har större yta än en 120.4, och det finns bra 180mm fläktar så det är en win win.

Dold text

(L x B x H): 448x200x36mm

En sån i fronten och en top eller bott också ifall du vill ha overkill... Stora raddar är att föredra om du vill ha en tyst dator, det blir färre fläktar totalt.

Om du ändå ska köra custom, go big or go home

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Yta är a och o med radiatorer. En enkel 200mm rad har ungefär samma yta som en 120.3. Dock är 200mm-fläktar ganska usla och därför kör rätt många 180mm fläktar på dem. Sen finns 180 raddar också. En 2.180mm rad har större yta än en 120.4, och det finns bra 180mm fläktar så det är en win win.

(L x B x H): 448x200x36mm

En sån i fronten och en top eller bott också ifall du vill ha overkill... Stora raddar är att föredra om du vill ha en tyst dator, det blir färre fläktar totalt.

Om du ändå ska köra custom, go big or go home

Det låter bra det du säger, en 360mm(2x180) i sidan och en i fronten ska absolut klara biffen.

Men jag kollade lite och en 60mm tjock dual-180 radiator är inte lätt att hitta, finns det bra sådana?

Vilken annan tjocklek är att rekommendera, finns väl endast 30mm, 45mm, 60mm och Monsta. Då 30mm är för tunn och jag är inte säker på om en 45mm tjock dual-180 presterar bra så skulle jag vilja ha en 60mm+.

Någon som vet var det finns och skulle kunna vara så artig och länka mig den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Yta är a och o med radiatorer. En enkel 200mm rad har ungefär samma yta som en 120.3. Dock är 200mm-fläktar ganska usla och därför kör rätt många 180mm fläktar på dem. Sen finns 180 raddar också. En 2.180mm rad har större yta än en 120.4, och det finns bra 180mm fläktar så det är en win win.

(L x B x H): 448x200x36mm

En sån i fronten och en top eller bott också ifall du vill ha overkill... Stora raddar är att föredra om du vill ha en tyst dator, det blir färre fläktar totalt.

Om du ändå ska köra custom, go big or go home

BTW räknade precis ut att en 2x180mm radiator är precis 50% större än 3x120mm rad.
En 2x180mm är 64 800mm2 och en 3x120mm rad är 43 200mm2.

Men det betyder inte att den är 50% bättre, jag hittar inte riktigt några bra fläktar :/
Några rekommendationer, gärna röd/svarta då det skulle passa färgschemat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Det låter bra det du säger, en 360mm(2x180) i sidan och en i fronten ska absolut klara biffen.

Men jag kollade lite och en 60mm tjock dual-180 radiator är inte lätt att hitta, finns det bra sådana?

Vilken annan tjocklek är att rekommendera, finns väl endast 30mm, 45mm, 60mm och Monsta. Då 30mm är för tunn och jag är inte säker på om en 45mm tjock dual-180 presterar bra så skulle jag vilja ha en 60mm+.

Någon som vet var det finns och skulle kunna vara så artig och länka mig den?

Myt detected

Det finns inte några jättevinster att hämta hem på tjocka radiatorer. 30mm är tillräckligt även om kanske 45 är att föredra. Men därefter så börjar det bli väldigt väldigt tveksamt om det är värt besväret och pengarna. Vid 1000-1400 rpm är det ganska tätt race mellan tre identiska radiatorer i 30, 45 och 60mm tjocklek.

Detta är delta-temperaturer. Alltså vid rumstemp 25° och med delta 10 = 35°, ett bra värde för en cpu t.ex.

Först ut med fläktarna på 800 rpm

Sedan ökat till 1200 rpm

Länk till sidan

Dold text

Som du ser är det inte förrän vid 1200rpm det skiljer 1° mellan ST30/XT45 och deras fete broder UT60. Värt att nämna att UT60 kostar 70-80% mer än en ST30.

Välj bara tjocka(re) radiatorer om du verkligen verkligen behöver den där extra prestandan vid normala fläkthastigheter. Det är mycket klokare att köpa bättre block om något.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Myt detected

Det finns inte några jättevinster att hämta hem på tjocka radiatorer. 30mm är tillräckligt även om kanske 45 är att föredra. Men därefter så börjar det bli väldigt väldigt tveksamt om det är värt besväret och pengarna. Vid 1000-1400 rpm är det ganska tätt race mellan tre identiska radiatorer i 30, 45 och 60mm tjocklek.

Detta är delta-temperaturer. Alltså vid rumstemp 25° och med delta 10 = 35°, ett bra värde för en cpu t.ex.

Först ut med fläktarna på 800 rpm
http://www.abload.de/img/800gtf7t.png

Sedan ökat till 1200 rpm
http://www.abload.de/img/1200kmigt.png

Länk till sidan

Dold text

Som du ser är det inte förrän vid 1200rpm det skiljer 1° mellan ST30/XT45 och deras fete broder UT60. Värt att nämna att UT60 kostar 70-80% mer än en ST30.

Välj bara tjocka(re) radiatorer om du verkligen verkligen behöver den där extra prestandan vid normala fläkthastigheter. Det är mycket klokare att köpa bättre block om något.

Är det här endast 180mm-fläkt-radiatorer?
Har du en länk så att jag får kolla lite själv

Vad rekommenderar du själv?

Och tack så mycket för all hjälp, mycket uppskattat

EDIT: Såg 100% va du menade föresten. Blev helt lurad att det skulle vara bättre med tjockare radiatorer.
Jag såg också att det inte var statistik specifikt för 180mm radiatorer, NeXXos ST30 är inte en dual-180mm rad.

Men enligt den här statistiken är jag inte säker på att 2x180mm är bättre än 3x180mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Är det här endast 180mm-fläkt-radiatorer?
Har du en länk så att jag får kolla lite själv

Vad rekommenderar du själv?

Och tack så mycket för all hjälp, mycket uppskattat

Nej det är 3.120 radiatorer och det finns en länk under den andra bilden.

Vad jag rekommenderar? I tjocklek räcker 30mm, men 45mm har lite bättre "räckvidd" om man har fläktar som kan snurra lite över det normala så att säga. Sen kör på 180mm-radiatorer om du ändå bygger eget. Bland färdiga chassin är det så ont om goda radiatormöjligheter i den storleksklassen, det är mest Silverstone som kör på det eftersom de har en egen fläkt, air penetrator, som de vill marknadsföra. Men Phoyba säljer bra 180mm också så det är inte helt utan konkurrens.

Nu får du fan ta och söka lite själv!!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Tipsar dig att gå igenom www.martinsliquidlab.org så att du kan göra informerade beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Tipsar dig att gå igenom www.martinsliquidlab.org så att du kan göra informerade beslut.

Tack för tipset.

Efter en snabb överblick ser det ut som att sidan endast täcker 120mm radiatorer, men det finns nog ändå mycket information att hämta