Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

HDMI, som standard, har inte varit begränsat till 1080 sedan v1.3 (dvs cirka 7 år). Att vissa skärmar inte godtagit eller grafikkort skickat högre upplösning är en helt annan sak.

Jaha. Min Samsung SA850T 27" 2560x1440 kunde inte få native upplösning via HDMI kabel, tvungen att köpa en dvi dual link...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av digitalflaskpost:

Jaha. Min Samsung SA850T 27" 2560x1440 kunde inte få native upplösning via HDMI kabel, tvungen att köpa en dvi dual link...

Men det har som sagt ingenting med HDMI standarden att göra.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Jag har lekt runt vidare med överklockning av min X-Star DP2710.

Jag applicerade nvidias nya betadrivrutiner (320.14) och patchade med senaste nvidia pixel clock patchen (1.1.5). Jag använde den fulla/SLI patchen då det verkar som den fungerar bäst på 500-serie kort (har ett 560 Ti). Med denna patchen applicerad så kan jag utan några problem öht komma upp i 110Hz om jag kör LCD Reduced i CRU. Även 120Hz fungerar, men jag får scan lines som flimrar över skärmen.

Någon som testat runt med egna timings till CRU vid 120Hz? Hade varit kul om folk kunde dela med sig av timings som funkat för dem.

EDIT: Testade vidare och skärmen verkar klara upp till 119Hz utan att börja få scanlines, detta med LCD reduced. Så jag kan inte tänka mig att det ska krävas så mycket tweaking för att komma upp i den magiska 120Hz.

EDIT 2: När jag kör i 119Hz verkar biblioteksfönstret i Steam trigga igång ett fåtal röda scanlines lite då och då. Det är det enda som verkar orsaka dem.

Permalänk

kör skärmen i 96Hz istället och var glad onödigt att pressa den, du förlorar bara på det i längden.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kör skärmen i 96Hz istället och var glad onödigt att pressa den, du förlorar bara på det i längden.

På vilket sätt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

På vilket sätt?

han skriver ju att han får scanlines osv, antar att det inte är så bra att köra med scanlines 24/7?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

han skriver ju att han får scanlines osv, antar att det inte är så bra att köra med scanlines 24/7?

Jag vet inte om det skulle vara negativt för skärmen, blev lite nyfiken när du sa det. Finns det nån källa?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Idag fick jag min faktura ifrån UPS, totalt 379 kronor blev det på en skärm jag betalade 2170 för ifrån BigClothCraft. Vet inte riktigt vilken avgift som är vilken, men det står såhär på pappret:

Kostnadet/avgifter 125
Totalt momspliktigt 125

25% moms 31

Kostnader/avgifter 223
Icke momspliktigt 223

Totalsumma 379

Jag skulle gissa på att de där 125 kronorna är hanteringsavgiften eller vad det kallades, och de 31 kronorna är momsen på den avgiften

De resterande 223 kronorna är väl den faktiska momsavgiften på skärmen, med andra ord lär BigClothCraft ha skrivit ner värdet på skärmen ganska ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Folstream:

Idag fick jag min faktura ifrån UPS, totalt 379 kronor blev det på en skärm jag betalade 2170 för ifrån BigClothCraft. Vet inte riktigt vilken avgift som är vilken, men det står såhär på pappret:

Kostnadet/avgifter 125
Totalt momspliktigt 125

25% moms 31

Kostnader/avgifter 223
Icke momspliktigt 223

Totalsumma 379

Jag skulle gissa på att de där 125 kronorna är hanteringsavgiften eller vad det kallades, och de 31 kronorna är momsen på den avgiften

De resterande 223 kronorna är väl den faktiska momsavgiften på skärmen, med andra ord lär BigClothCraft ha skrivit ner värdet på skärmen ganska ordentligt.

Min från samma försäljare fick jag 530 kr på... Otur!

Permalänk
Medlem

Orkar inte gräva igenom 74 sidor, ber om ursäkt för det, men när ungefär får man trackingnummer och liknande? Beställde från bigclothcraft igår den 26e.

Edit: Tog 2 dagar att få trackingnummer

Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk
Medlem

Funderar på att gå över till dubbla skärmar och mitt lilla skrivbord får inte plats med 27" då.
Så jag har en Crossover 27q led som jag funderar på att sälja, men jag hittar inga priser, vad tror ni man kan få för skärmen?
Har lite backlight bleeding i ena hörnet, annars funkar den perfekt (om det gör skillnad i priset)

Permalänk
Medlem

Hmm, hade inte hört talas om skärmar som går att överklocka innan jag råkade snubbla på denna tråden tidigare idag.. Har nu läst en del i denna tråd, samt på 120hz.net och overclock.net så känner att jag har hyffsad koll på skärmarna överlag, men har ändå lite funderingar som jag inte sett något svar på..

Någon som vet hur det skulle fungera om man får skärmen skickad av en privatperson i Sydkorea? Jag har nämligen en syster som studerar där, så min fundering är om det kanske går att slippa tull och moms helt om hon beställer skärmen åt mig (hem till sig), och sedan skickar den till mig? Någon som vet?

I övrigt har jag bara en fråga, om det är någon speciell säljare som folk kan rekommendera? (även om dom är snäppet dyrare, så länge dom verkar ha högre kvalité överlag).

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Hmm, hade inte hört talas om skärmar som går att överklocka innan jag råkade snubbla på denna tråden tidigare idag.. Har nu läst en del i denna tråd, samt på 120hz.net och overclock.net så känner att jag har hyffsad koll på skärmarna överlag, men har ändå lite funderingar som jag inte sett något svar på..

Någon som vet hur det skulle fungera om man får skärmen skickad av en privatperson i Sydkorea? Jag har nämligen en syster som studerar där, så min fundering är om det kanske går att slippa tull och moms helt om hon beställer skärmen åt mig (hem till sig), och sedan skickar den till mig? Någon som vet?

I övrigt har jag bara en fråga, om det är någon speciell säljare som folk kan rekommendera? (även om dom är snäppet dyrare, så länge dom verkar ha högre kvalité överlag).

Tull slipper du iallafall, det är tullfritt på skärmar. Du kanske missade alla tidigare inlägg om det:-)
Tvivlar på att du får frakten billigare än momsen.
Du kanske missade alla inlägg om bästa återförsäljare också:-) Alla verkar vara bra, om inte så ser du det på ebay's feedback.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Någon som har beställt från accessorieswhole? Funderar på denna skärmen

http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

Någon som har något att säga om den innan jag beställer?

edit: Beställde idag. Hoppas allt går som det ska nu, 2100 för en 27" är inte dåligt

Permalänk
Medlem

Hur rengör ni era glossy skärmar? Jag sitter långt frånd en och rör den aldrig, men den får ändå små fläckar på sig(antar att det är spott?).

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av roggeee:

Hur rengör ni era glossy skärmar? Jag sitter långt frånd en och rör den aldrig, men den får ändå små fläckar på sig(antar att det är spott?).

Microfiberduk, UTAN vatten. Precis som jag gör rent mina glasögon.

Och där är säkert spott.

Fast jag har å andra sidan mest damm på mina skärmar, men är det värre fläckar så är det nog lättare att bara andas lite där fläcken är och putsa.
Blandar man in vatten i det hela är det lätt att det blir kalkfläckar eller liknande på skärmen, och det syns väldigt väl när man har en glossy skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roggeee:

Hur rengör ni era glossy skärmar? Jag sitter långt frånd en och rör den aldrig, men den får ändå små fläckar på sig(antar att det är spott?).

Spottar du på skärmen?

Skrivet av huttala:

Microfiberduk, UTAN vatten. Precis som jag gör rent mina glasögon.

Och där är säkert spott.

Fast jag har å andra sidan mest damm på mina skärmar, men är det värre fläckar så är det nog lättare att bara andas lite där fläcken är och putsa.
Blandar man in vatten i det hela är det lätt att det blir kalkfläckar eller liknande på skärmen, och det syns väldigt väl när man har en glossy skärm.

Microfiber dukar brukar bara smeta runt flott/damm och repa glasögonen. (Micro-repor)

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dwightschrute:

Spottar du på skärmen?

Microfiber dukar brukar bara smeta runt flott/damm och repa glasögonen. (Micro-repor)

Pratar om sådana som man får med glasögonen. Känns ju dumt om dom ska repa glasögonen när det är just dom man får för att göra rent med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Pratar om sådana som man får med glasögonen. Känns ju dumt om dom ska repa glasögonen när det är just dom man får för att göra rent med.

Bättre att köra Yes universal spray + vatten från kranen
Inga fingrar involverade.

Bara lite papper till att torka bågen med.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Microfiberduk, UTAN vatten. Precis som jag gör rent mina glasögon.

Och där är säkert spott.

Fast jag har å andra sidan mest damm på mina skärmar, men är det värre fläckar så är det nog lättare att bara andas lite där fläcken är och putsa.
Blandar man in vatten i det hela är det lätt att det blir kalkfläckar eller liknande på skärmen, och det syns väldigt väl när man har en glossy skärm.

Kalkfläckar? Antar att det är pga kalk i vattnet, men sånt borde väl ta tid/mycket torkningar att bilda? Ser det bara ut som vanliga fläckar?

Jag har torkat med microfiberduk+vatten, och har försökt att inte blöta så mycket. Blir dock ändå "fläckar"/smetningar av det, kanske varit lite för blött då. Har rört duken i små, cirkulära rörelser. Dock är ovannämnda fläckar lite svåra att få bort om duken är torr.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av roggeee:

Kalkfläckar? Antar att det är pga kalk i vattnet, men sånt borde väl ta tid/mycket torkningar att bilda? Ser det bara ut som vanliga fläckar?

Jag har torkat med microfiberduk+vatten, och har försökt att inte blöta så mycket. Blir dock ändå "fläckar"/smetningar av det, kanske varit lite för blött då. Har rört duken i små, cirkulära rörelser. Dock är ovannämnda fläckar lite svåra att få bort om duken är torr.

Det är kalk som är fläckarna som blir kvar om man inte fått bort allt vatten. Och precis som du säger så är det ganska lätt att ta bort det med en torr trasa, men känns ju onödigt att göra rent skärmen två gånger.

Skrivet av Dwightschrute:

Bättre att köra Yes universal spray + vatten från kranen
Inga fingrar involverade.

Bara lite papper till att torka bågen med.

Och papper lämnar ifrån sig småpartiklar som man stör sig till förbannelse på, nej tack. Diskmedel används om det skulle vara så att grabben fettat ner glasögonen med sina bebisfingrar, annars är det microfiberduk och lite andedräkt som gör rent glasögonen bäst utan att lämna några spår efter sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Det är kalk som är fläckarna som blir kvar om man inte fått bort allt vatten. Och precis som du säger så är det ganska lätt att ta bort det med en torr trasa, men känns ju onödigt att göra rent skärmen två gånger.

Och papper lämnar ifrån sig småpartiklar som man stör sig till förbannelse på, nej tack. Diskmedel används om det skulle vara så att grabben fettat ner glasögonen med sina bebisfingrar, annars är det microfiberduk och lite andedräkt som gör rent glasögonen bäst utan att lämna några spår efter sig.

Du använder ju inget papper på just brillorna. Bara för att torka bort vattnet från bågen.
Köper du lambi eller nåt som har massa micro-sized-partiklar som flyger runt så fort man snuddar pappret? Xd

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Dessa koreanska skärmar som det börjar finnas en hel del av snart - Klarar de 120 hz med både Radeon och Nvidia? Jag har läst TS där det står 85hz för Radeon men det var faktiskt ett tag sedan det skrevs. Några ändringar ni vet om?

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för ingångar för kablage på dessa skärmen? Är rätt fattigt med info om detta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hur rengör ni era glossy skärmar? Jag sitter långt frånd en och rör den aldrig, men den får ändå små fläckar på sig(antar att det är spott?).

Som jag skrivit tidigare - T-röd + hopknycklad Metro

Tog en variant med glas, och är helnöjd...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det stämmer att panelerna i koreaskärmarna är kasserade eller defekta som sålts vidare.
Min qnix har lite blb. En del har döda pixlar och för priserna de säljs känns det som fallet.

Skrivet av L.Forsgren:

Dessa koreanska skärmar som det börjar finnas en hel del av snart - Klarar de 120 hz med både Radeon och Nvidia? Jag har läst TS där det står 85hz för Radeon men det var faktiskt ett tag sedan det skrevs. Några ändringar ni vet om?

Min klarar upp till 110 hz relativt problemfritt. Jag tror den hade backlight flicker men jag märkte det bara när modern ui var uppe.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag undrar om det stämmer att panelerna i koreaskärmarna är kasserade eller defekta som sålts vidare.
Min qnix har lite blb. En del har döda pixlar och för priserna de säljs känns det som fallet.

Min klarar upp till 110 hz relativt problemfritt. Jag tror den hade backlight flicker men jag märkte det bara när modern ui var uppe.

Ska vara -A material som de köper. Alltså de paneler som inte är 100% perfekta, men fortfarande väldigt bra. Ofta testar de dessa själva sen och säljer vissa som pixelperfekt vilket jag kommer att välja.

Permalänk
Medlem

Tjena tjena, tänkte om ni kan hjälpa mig lite att hitta en skärm. Har lite krav också såklart:

- 27"/30"
- Edge to edge glas, inte några kanter alltså
- Ska funka med displayport och med laptop

Tack för all svar!!

MvH
Humper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anilusion:

Någon som har beställt från accessorieswhole? Funderar på denna skärmen

http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

Någon som har något att säga om den innan jag beställer?

edit: Beställde idag. Hoppas allt går som det ska nu, 2100 för en 27" är inte dåligt

Hur gick det med detta köp?

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Hur gick det med detta köp?

Skärmen kom efter ca en vecka, ingen tull/moms, inga döda pixlar men lite BLB nere i mitten av skärmen, men det går nog att fixa, har inte orkat göra det än bara. I övrigt är jag väldigt nöjd med mitt köp!