Permalänk
Medlem

Borttappat kvitto

I helgen gick min Silverstone PSU sönder.
Började såklart leta efter kvitto direkt, men jag verkar ha lyckats tappa bort det. Som tabasco på moset har jag tydligen köpt den kontant.
Efter jag googlat lite har jag läst att många butiker har kvar kvitton i systemet, och kan skriva ut ett nytt kvitto om man tappar bort det.
Gick till butiken där jag köpte varan och frågade om det var möjligt, men fick svaret att det är en ny lag som inte tillåter att kvitton loggas, och att de inte kan hjälpa mig utan kvittot jag fick vid köptillfället.

Är det helt kört? Stämmer det killen i butiken sa?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått lagen rätt behövs inte kvitto så länge du kan bevisa att du köpt varan där.
Ett vittne ska duga.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag tror inte du kan få nytt kvitto, enligt min egen handels erfarenhet, För man får bara en chans och ha säkerheten vid köp av att erhålla ett kvitto beroende på olika sorts företag, Om varje företagare skulle ge ut ett nytt kvitto till kunden, och vill begära ett nytt, så skulle inte säljaren eller företaget känna dom pengarna dom har sålt.. Det är min egen teori som jag har lärt mig.!! tråkigt när sånt händer!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk

Ett tips för alla som sparar kartongerna till eran hårdvara, stoppa kvittot i originalkartongen så springer det inte bort. Eller lagra dom i en pärm hemma.

Slarver pellar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Ett tips för alla som sparar kartongerna till eran hårdvara, stoppa kvittot i originalkartongen så springer det inte bort. Eller lagra dom i en pärm hemma.

Slarver pellar

Eller Köpt allt online och välj hämta i butik Elektroniskt sparat = win
räddat mig otroligt många gånger.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Om jag har förstått lagen rätt behövs inte kvitto så länge du kan bevisa att du köpt varan där.
Ett vittne ska duga.

Kan räcka med att kassören / kassörskan bekräftar köpet. Försökte hitta lagtexten , misslyckades.

Eller att varan är specifik som till exempel köp från Ikea.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Eller Köpt allt online och välj hämta i butik Elektroniskt sparat = win
räddat mig otroligt många gånger.

Funkar givetvis också, jag har dock alltid, av någon konstig anledning alltid gillat att betala med kontanter. Känns bättre på något vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Ett tips för alla som sparar kartongerna till eran hårdvara, stoppa kvittot i originalkartongen så springer det inte bort. Eller lagra dom i en pärm hemma.

Slarver pellar

Skrivet av Mylifestyle95:

Funkar givetvis också, jag har dock alltid, av någon konstig anledning alltid gillat att betala med kontanter. Känns bättre på något vis

Mjo, gjorde likadant förut.
Upptäckte sedan hur lätt det är att hålla reda på var pengarna går när man kan backtracka online och se var alla betalningar går.

Till TS.
Gå tillbaka till butiken, kommer du ihåg vilket datum du köpte det? Ofta kan butiken hitta även kontantköp i deras system om du vet datum.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Gå tillbaka till butiken, kommer du ihåg vilket datum du köpte det? Ofta kan butiken hitta även kontantköp i deras system om du vet datum.

Vet bara att det var typ augusti/september förra året.
Det är ju dock en beställningsvara, som jag tvekar dom sålt mer än en gång.
Känns som det finns en liten chans, men som krossas av att personalen inte verkar särskilt samarbetsvillig..

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Skrivet av xinux:

I helgen gick min Silverstone PSU sönder.
Började såklart leta efter kvitto direkt, men jag verkar ha lyckats tappa bort det. Som tabasco på moset har jag tydligen köpt den kontant.
Efter jag googlat lite har jag läst att många butiker har kvar kvitton i systemet, och kan skriva ut ett nytt kvitto om man tappar bort det.
Gick till butiken där jag köpte varan och frågade om det var möjligt, men fick svaret att det är en ny lag som inte tillåter att kvitton loggas, och att de inte kan hjälpa mig utan kvittot jag fick vid köptillfället.

Är det helt kört? Stämmer det killen i butiken sa?

Kom på att jag själv fått returnera en vara, bara igenom att en anställd kände igen mig och kunde bekräfta köpet. Det var dock bara någon vecka efter att jag köpte produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

I helgen gick min Silverstone PSU sönder.
Började såklart leta efter kvitto direkt, men jag verkar ha lyckats tappa bort det. Som tabasco på moset har jag tydligen köpt den kontant.
Efter jag googlat lite har jag läst att många butiker har kvar kvitton i systemet, och kan skriva ut ett nytt kvitto om man tappar bort det.
Gick till butiken där jag köpte varan och frågade om det var möjligt, men fick svaret att det är en ny lag som inte tillåter att kvitton loggas, och att de inte kan hjälpa mig utan kvittot jag fick vid köptillfället.

Är det helt kört? Stämmer det killen i butiken sa?

RMA ärende mot silverstone direkt ? brukar bara behövas S/N?

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xippen:

RMA ärende mot silverstone direkt ? brukar bara behövas S/N?

Har du gjort det förut?
På deras sida står: You must provide sales receipt or invoice with clear indication of purchase date to determine warranty eligibility.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Vet bara att det var typ augusti/september förra året.
Det är ju dock en beställningsvara, som jag tvekar dom sålt mer än en gång.
Känns som det finns en liten chans, men som krossas av att personalen inte verkar särskilt samarbetsvillig..

Vilken butik gäller det?
Det brukar fungera om man bara är ärlig och trevlig i bemötandet.

Skrivet av xippen:

RMA ärende mot silverstone direkt ? brukar bara behövas S/N?

Bra ide!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet (från egen erfarenhet av jobb i handeln) kan de allra flesta företag (dock säkerligen inte alla) ta fram kvitto om du på något sätt kan bevisa ungefär exakt vilken dag du köpte varan.

Att bara påvisa att det endast är det aktuella företaget som säljer varan är så vitt jag känner till (och kan tänka mig) inte specifikt nog då det måste gå att bevisa att varan fortfarande är inom garantin för att företaget ska få byta ut den.

Kanske köpte du något annat till datorn vid ungefär samma tidpunkt som du har kvar kvittot på och kan ge som en fingervisning om vilket datum det handlade om? En lag som inte tillåter företag att spara och söka bland sina egna kvitton tycker jag låter som ett påhitt för att inte orka bry sig. Kan ha fel, men har aldrig hört om något liknande. Att spara och koppla personuppgifter till kortköp etc. tror jag däremot inte är OK enl. lag, men det hör ju inte riktigt till topic heller Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Enligt egen erfarenhet så sparas kvitton sällan i ett system när du betalar med kontanter/genomför ett köp direkt i kassan.
har du däremot köpt det av en säljare och lämnat ut dina personuppgifter så borde det finnas lagrat.

Annars rekommenderar jag: spara kvittot

Permalänk
Medlem

Sparar du dina kontoutdrag så räcker det som bevis.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sparar du dina kontoutdrag så räcker det som bevis.

Fast han har betalt kontant, så det hjälper tyvärr inte.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Vet bara att det var typ augusti/september förra året.
Det är ju dock en beställningsvara, som jag tvekar dom sålt mer än en gång.
Känns som det finns en liten chans, men som krossas av att personalen inte verkar särskilt samarbetsvillig..

Gjorde du en beställning av nätagget till butiken? Har du i så fall något mail som bekräftar den beställningen? Vilken butik köpte du ifrån?

Visa signatur

NZXT H1 | AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-I | G.Skill 16GB 3600MHz | MSI RTX 2070 Super Ventus GP OC 8GB | Corsair Force MP510 480GB SSD | LG 35WN75C-B 35" UWQHD | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Superlight | Plantronics RIG 800HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sparar du dina kontoutdrag så räcker det som bevis.

Riktigt så enkelt är det inte, då kontoutdraget faktiskt inte säger något om vad som är köpt, bara att någonting är köpt.
Dock hjälper det butiken att leta fram en kvittokopia, men skulle butiken trilska och påpeka att de har femtisjutton olika varor som vid köpögonblicket hade detta pris kommer ett kontoutdrag inte räcka långt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Fast det där gäller när man har betalt via kort, eller har du någon annan information?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av MrOrsh:

bevisa ungefär exakt vilken dag du köpte varan.

Det är ganska träffsäkert det!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xinux:

Vet bara att det var typ augusti/september förra året.
Det är ju dock en beställningsvara, som jag tvekar dom sålt mer än en gång.
Känns som det finns en liten chans, men som krossas av att personalen inte verkar särskilt samarbetsvillig..

så det är personalens fel? det är ju du som tappat bort kvittot, inte dom, bit i det sura äpplet och köp ett nytt och spara kvittot, inte så svårt att sätta undan kvittot, eller?

Permalänk
Medlem

Vilket i sin tur baseras på ett utslag i ARN (1994-1200) där en kvinna köpt en tröja, tappat bort kvittot och där ARN bedömt att kontoutdrag räcker som bevisning i detta fall. Dock står det uttryckligen i referatet att nämnden gör den bedömningen eftersom butiken inte visat att kontoutdraget kunnat gälla en annan vara eller ens nekat till att kontoutdraget gäller den berörda varan. Med andra ord; trilskas butiken är det högst tveksamt om ett kontoutdrag räcker långt.
Man kan inte riktigt plocka russinen ur kakan och strunta i allt som står efter "MEN" vid utslag i tvister. Tyvärr är konsumentverket och många andra instanser fokuserade på att göra allt så lättläst och tillgängligt som möjligt och skalar därför bort allt ovanligt. Skall man länka en källa länkar man därför till ett ställe där frågan diskuteras ordentligt.

Att länka tilll Konsumentverkets enkla guider är tyvärr lite som att referera till "Max kaka" i sin D-uppsats i litteraturvetenskap.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Har du gjort det förut?
På deras sida står: You must provide sales receipt or invoice with clear indication of purchase date to determine warranty eligibility.

De RMA:er jag har haft krävde inte kvittot iaf. De går efter serienummret och när den producerades. Bara om jag gått direkt mot butiken som de kört inköpsdatum. Det ska vara om garantin gått ut men pga. att den legat länge i butiken som man kan påvisa med kvitto. Men silverstone kan vara annorlunda för de har jag inte kört RMA med.

Permalänk
Inaktiv

Ny lag att inte få spara kvitto kan väl inte stämma? Jag håller dagligen på med gamla kvitton, håller på med öppet köp, serviceärenden osv.

Som sagt, i vissa fall/butiker kan man registrera sitt namn på kvittot, då går de fort, annars får man se till att veta när det köptes.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny lag att man inte får spara kvitton? Något på deras kvitto kanske men det stämmer absolut inte att man inte spara ordrar. Hur annars ska man kunna bokföra försäljningarna?

Det finns inget krav på kvitto för reklamation. Det enda som behövs är bevis om säljaren påstår att du inte köpt varan i butiken, oftast är detta ett kvitto, garantibevis, serienummer etc. Känner personen i kassan igen dig borde diskussionen sluta redan där, annars står han i princip där och säger att du har rätt att lämna in varan men att de vägrar i alla fall. Är det en mycket särskilt eller till och med individuell vara så är det i sig ett bevis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Gick till butiken där jag köpte varan och frågade om det var möjligt, men fick svaret att det är en ny lag som inte tillåter att kvitton loggas, och att de inte kan hjälpa mig utan kvittot jag fick vid köptillfället.

Det stämmer inte utan är antingen säljarens egna (miss)uppfattning eller någon lömsk policy butiksledningen driver - då konsumenter i stor del inte har en aning om vad de kan kräva.

Till min erfarenhet är det standard att i alla propert datoriserade butiker att kunna gå tillbaka i köphistoriken i detalj. Där är ett kontoutdrag en nyttig indikator då man kan få ut exakt värde och ett korrekt datum - kanske även mer information beroende på butikens datorsystem som förenklar sökningen.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att butiker/företag måste spara kvitton i minst 3-5 år innan de får "slopa/radera" kvitton ifall de hamnar hos konkursförvaltaren och måste kunna bevisa vad som sålts etc under dessa åren?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Har du gjort det förut?
På deras sida står: You must provide sales receipt or invoice with clear indication of purchase date to determine warranty eligibility.

Personal i butiker vill oftast hjälpa till. Om man kan hjälpa till beror mycket på hur leverantören hanterar ärenden, i detta fall ett ärende när kvitto saknas. Vissa är stenhårda och därför hopplösa, vissa leverantörer är mer flexibla. För butiken kan man inte riktigt ta en försluts på närmare 1000 kr, leverantören som släljer 100 eller kanske 1000 tals av nätdelar av samma typ har lättare att ta en sådan förlust. Dessutom kanske de i sin tur kan få ersättning från tillverkaren. Men fråga bara snällt om vilka möjligheter de har att hjälpa dig. Du kan kanske lämna in nätdelen (som ändå var trasig) och låta butiken försöka och höra med leverantören om de kan göra något, trots kvitto saknas. Mycket elektronik är märkt med tillverkningsdatum på ett eller annat sätt. Är nätdelen tillverkad för mindre än 2 år sedan är de ganska uppenbart du inte köpt den för mer än 2 år sedan. Lyckas inte butiken får du nog acceptera att du i de här fallet tyvärr tappat kvitto = /.

Lycka till!

Visa signatur

Har en tyst dator.