Permalänk
Medlem

Liiight - Ambilight on steroids.

Här kommer det en kort projektlogg på mitt första arduino projekt.
Ambilight, fast bättre.

Det jag har byggt är alltså en ambilight-klon, till min htpc. Projektet är relativt enkelt men kräver grundläggande kunskaper i programmering och elektronik.

Guiden kommer snart, samt tillhörande kod.

Här har ni två klipp, fungerar även med spel.

Lite problem med färgerna, inte riktigt korrekta men jobbar på en lösning.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Du behöver väl programmera logiken också?
Greppa x antal pixlar perpendikulärt från respektive sida av displayen och göra ett genomsnittsljus som du sedan illuminerar med leds på den positionen, eller liknande.

Intressant projekt ändå!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Du behöver väl programmera logiken också?
Greppa x antal pixlar perpendikulärt från respektive sida av displayen och göra ett genomsnittsljus som du sedan illuminerar med leds på den positionen, eller liknande.

Intressant projekt ändå!

Jo precis, det kommer göras också

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Du behöver väl programmera logiken också?
Greppa x antal pixlar perpendikulärt från respektive sida av displayen och göra ett genomsnittsljus som du sedan illuminerar med leds på den positionen, eller liknande.

Intressant projekt ändå!

Uppdatering, jag är nu klar med projektet, verkade inte vara någon intresserad så jag skippar att dokumentera.

Kan bara säga att jag är sjukt nöjd och det lyfter verkligen upplevelsen!

Såhär ser det ut just nu:

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Dokumentering tack!

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Uppdatering, jag är nu klar med projektet, verkade inte vara någon intresserad så jag skippar att dokumentera.

Kan bara säga att jag är sjukt nöjd och det lyfter verkligen upplevelsen!

Såhär ser det ut just nu:
http://forumbilder.se/CES5J/swec.jpg?width=800

Nice! Lägg gärna upp någon video så man får se hur effekten blir. Skriv gärna en kortfattad dokumentering om du orkar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Dokumentering tack!

Skrivet av Leedow:

Nice! Lägg gärna upp någon video så man får se hur effekten blir. Skriv gärna en kortfattad dokumentering om du orkar.

Dokumentering kommer ikväll

Här har ni två klipp. Kommer ladda upp ett med spel ikväll!

Edit: Har fortfarande lite problem med färgerna, inte riktigt korrekt. Jobbar på en lösning

Visa signatur

CoreOS

Permalänk

Coolt

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Det är lätt att missa projekttrådar!
Hit med dokumentation och länkar till alla återförsäljare! Här ska det kopieras

Permalänk
Medlem

Mycket intresserad över hur själva beräkningen sker. Skulle du kunna posta kod och lite sådär?

Visa signatur
Permalänk

Wow, imponerande! Skulle också vilja se dokumentation för projektet.

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Oj, det här har jag missat!

Riktigt snyggt, funderar på nåt likadant själv.

Permalänk

Är det bara som det ser ut på filmen eller är det något problem med vänstra övre hörnet? ser betydligt mörkare ut än dom andra hörnen

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Är det bara som det ser ut på filmen eller är det något problem med vänstra övre hörnet? ser betydligt mörkare ut än dom andra hörnen

Menar du spegelramen?

elev10:s bild:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Tackar

Skrivet av Superolle:

Det är lätt att missa projekttrådar!
Hit med dokumentation och länkar till alla återförsäljare! Här ska det kopieras

Självklart!

Skrivet av Xwerty:

Mycket intresserad över hur själva beräkningen sker. Skulle du kunna posta kod och lite sådär?

Kod kommer i dokumentationen!

Skrivet av Oliviawilde:

Wow, imponerande! Skulle också vilja se dokumentation för projektet.

Kommer!

Skrivet av Kalium:

Häftigt!

Tackar

Skrivet av dagbro:

Oj, det här har jag missat!

Riktigt snyggt, funderar på nåt likadant själv.

Riktigt värt det, kör hårt Svarar gärna på frågor om du funderar över något.

Skrivet av cookie_monster:

Är det bara som det ser ut på filmen eller är det något problem med vänstra övre hörnet? ser betydligt mörkare ut än dom andra hörnen

Skrivet av dagbro:

Menar du spegelramen?

elev10:s bild:

Bägge övre hörnen ser mindre ljusa ut pga spegeln som är ivägen, dock inget man lägger märke till irl.

Dokumentationen kommer, försöker skriva ihop en bra guide..

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

jag vill ju se hur du har byggt den :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Nu vill vi veta!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Dokumentation

Har du i alla fall priset i huvudet?

Permalänk

wow snyggt jobbat!

Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk

OMG. Dokumention och mugglar förklaring är ett måste! Grymt jobbat mår jag säga!!

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Här kommer det en kort projektlogg på mitt första arduino projekt.
Ambilight, fast bättre.

Det jag har byggt är alltså en ambilight-klon, till min htpc. Projektet är relativt enkelt men kräver grundläggande kunskaper i programmering och elektronik.

Material:
Arduino UNO ~150kr
LED-Strip (WS8211/12) ~400kr (Beroende på hur lång du behöver)
5v AC-DC, räkna med 60ma per led plus lite till. ~200kr

Ska ta lite bilder och göra en guide snart...

Här har ni två klipp, fungerar även med spel.

http://www.youtube.com/watch?v=dx-R2EHYXBk&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=S0nXoyn0WQw&feature=youtu.be

Lite problem med färgerna, inte riktigt korrekta men jobbar på en lösning.

Effekfullt. Ett litet tips, om du vill få färgerna att flyta ihop bättre så använd fler LEDs i slingan. Jag använde 100 LEDs till mitt projekt och det är nästan omöjligt att se var varje individuell LED är placerad. Med andra ord försvinner "bubblorna" i bakgrunden, eller i alla fall blir dom inte lika markanta. Riktigt kul sånt här. Ett utav dom roligare projekten jag hållt på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Effekfullt. Ett litet tips, om du vill få färgerna att flyta ihop bättre så använd fler LEDs i slingan. Jag använde 100 LEDs till mitt projekt och det är nästan omöjligt att se var varje individuell LED är placerad. Med andra ord försvinner "bubblorna" i bakgrunden, eller i alla fall blir dom inte lika markanta. Riktigt kul sånt här. Ett utav dom roligare projekten jag hållt på med

http://www.youtube.com/watch?v=7urf3X0acE0

Jag har 128 leds runt min tv.
Du får nog inga bubblor pga att din tv står en bit från väggen, min sitter tight mot med "tavel" -fästet.

Ja det är sjukt kul, fastnat för arduino nu. Mycket roligare att programmera mot "verkligheten" !

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Jag har 128 leds runt min tv.
Du får nog inga bubblor pga att din tv står en bit från väggen, min sitter tight mot med "tavel" -fästet.

Ja det är sjukt kul, fastnat för arduino nu. Mycket roligare att programmera mot "verkligheten" !

Ah okej, jag tog typ för givet att det var 50 st eller nåt sånt... har sett liknande effekt av bubblor på youtube med folk som kör med 50 eller tom 25 LEDs. My bad!

Ja, hårdvarunära programmering tycker jag är väldigt mycket roligare än "vanlig" programmering. Borde egentligen köpa in några fler Arduino Unos och leka med. Har ingen bra idé för tillfället bara vad man kan göra.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat, en liten guide vore väldigt uppskattat!
//Kalle

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk

Adafruit?

Visa signatur

GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti | CPU: Intel Core i7 2600K 3,4Ghz | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 |
Chassi: Bitfenix Shinobi Midi | SSD: Samsung SSD Desktop 830-Series 256GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | PSU: Unkown 630W | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |

Permalänk

Wow! Skulle verkligen velat ha en guide på detta!

Permalänk
Medlem

Upp med koden!

Lägg upp en Gist eller GitHub repo. Kanske kan bli ett kul Open Source-projekt.

Permalänk
Medlem

skulle gärna se lite bilder på led:en bakom teven och lite sånt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta är min första kommentar här på forumet... Måste också säga att det, även med småfel i ljus, ser helt fantastiskt ut! Skulle lätt vilja försöka mig på något sådant själv och även passa på att säga att en guide till ditt projekt hade varit trevlig! Detta så att nybörjare som mig kan leka! ;D