Lumia 720 eller Samsung Aktive S?

Permalänk
Medlem

Lumia 720 eller Samsung Aktive S?

Hej.

Sitter här med 2500kr i "handen" och tänker köpa mig en ny mobil, eller det är min budget och får inte överskridas.

Jag har kommit fram till två stycken:

Lumia 720

Samsung Aktive S

Vilken av dem hade ni föredragit? Har ni några andra lurar för maxpriset 2500kr?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk

Samsung-mobilen. Bättre pris och bättre prestanda.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1161456 hade jag valt för den pengen

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Htc one S och samsung galaxy s3 mini kan du ju kolla på ett tips är att åka till ex Elgiganten och känna på dom. Personligen ogillar jag Windows phone hade nog hellre satsat på htc S pga quad core CPU mm. Dock vet jag ej ifall fler uppdateringar kommer släppas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Tittat på den, men har fått klagomål på batteritiden, står även 7 timmar 3G talktime, vilket är väldigt lite.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Nokia alla dar i veckan. Underskattade telefoner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haiwa:

Hej.

Sitter här med 2500kr i "handen" och tänker köpa mig en ny mobil, eller det är min budget och får inte överskridas.

Jag har kommit fram till två stycken:

Lumia 720

Samsung Aktive S

Vilken av dem hade ni föredragit? Har ni några andra lurar för maxpriset 2500kr?

Det är helt olika modeller, med olika operativsystem etc. Det är väl ungefär som att välja Mac/Pc. Jag gillar VERKLIGEN windows phone, så jag hade valt den modellen. Vad de har för hårdvara blir ganska irrelevant då Windows Phone flyter bättre på samtliga modeller, även jämfört med de fetaste android quad core modellerna. Den bättre prestandan i Androidmodellen kommer synas om du spelar krävande 3D spel (vilket Lumia 720 klarar galant) men framförallt om du spelar upp Full HD film och så

Android är även mer moddvänligt då man kan byta ut många element etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är helt olika modeller, med olika operativsystem etc. Det är väl ungefär som att välja Mac/Pc. Jag gillar VERKLIGEN windows phone, så jag hade valt den modellen. Vad de har för hårdvara blir ganska irrelevant då Windows Phone flyter bättre på samtliga modeller, även jämfört med de fetaste android quad core modellerna. Den bättre prestandan i Androidmodellen kommer synas om du spelar krävande 3D spel (vilket Lumia 720 klarar galant) men framförallt om du spelar upp Full HD film och så

Android är även mer moddvänligt då man kan byta ut många element etc

Det är inte Android i Samsung mobilen, sitter W8 i den också.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Om du ska ha WP så håller jag med Rexa, Lumia alla dagar i veckan.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Om du ska ha WP så håller jag med Rexa, Lumia alla dagar i veckan.

Jag kör på 720, är jag inte nöjd får jag väl skicka tillbaka den.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Det är helt olika modeller, med olika operativsystem etc. Det är väl ungefär som att välja Mac/Pc. Jag gillar VERKLIGEN windows phone, så jag hade valt den modellen. Vad de har för hårdvara blir ganska irrelevant då Windows Phone flyter bättre på samtliga modeller, även jämfört med de fetaste android quad core modellerna. Den bättre prestandan i Androidmodellen kommer synas om du spelar krävande 3D spel (vilket Lumia 720 klarar galant) men framförallt om du spelar upp Full HD film och så

Android är även mer moddvänligt då man kan byta ut många element etc

Jag avskyr VERKLIGEN Windows phone Tycker man bör testa WP8 innan man köper då man antingen hatar eller älskar systemet. Android går att modda så pass mycket att man kan få vilket utseende som helst. Finns tex. launchers som simulerar WP8 med tiles och allt. Problemet med att vissa android-mobiler känns sega är inte så mycket pga. Android. Problemet är att många tillverkare lägger in massor skräp som seger ner mobilen. Jag har en Galaxy S4 som laggade lite till och från med stock Jellybean. Kör numera med Google-edition "Nexus" rommen och lagget är borta trots den är en beta rom.
Det ska sägas att jag har haft en HTC 8X med WP8 så jag sitter inte bara och hittar på

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Jag avskyr VERKLIGEN Windows phone Tycker man bör testa WP8 innan man köper då man antingen hatar eller älskar systemet. Android går att modda så pass mycket att man kan få vilket utseende som helst. Finns tex. launchers som simulerar WP8 med tiles och allt. Problemet med att vissa android-mobiler känns sega är inte så mycket pga. Android. Problemet är att många tillverkare lägger in massor skräp som seger ner mobilen. Jag har en Galaxy S4 som laggade lite till och från med stock Jellybean. Kör numera med Google-edition "Nexus" rommen och lagget är borta trots den är en beta rom.
Det ska sägas att jag har haft en HTC 8X med WP8 så jag sitter inte bara och hittar på

Nejdå, allt du säger är sant, men de Windows Phone launchersern är ju inte samma sak som det riktiga. Finns många som avskyr IOS och Android också, men det är väl en smaksak som sagt.

Om TS kan prova en telefon i butik eller kompis tror jag valet blir lättare

Permalänk
Avstängd

Samsung Ativ S har 1GB RAM vilket är att föredra om du tänker spela på telefonen. Alla "premiumspel" på WP kräver 1GB och går inte ens att installera på en telefon med 512MB som Lumia 720. Å andra sidan så har du alla Nokia-exklusiva appar på 720.

Edit: Så att spela "dom fetaste 3D-spelen" (eller hur nån formulerade det) på 720 är bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Både L720 och Ativ S har bra batteritid, antagligen har 720 något bättre p g a strömsnålare komponenter. Ativ S har större skärm, högre upplösning, bättre CPU och ram samt mer lagringsutrymme (8 vs 16). Trots skillnaden i skärmstorlek är Ativ S dimensioner inte mkt större: http://versus.com/en/samsung-ativ-s-16gb-vs-nokia-lumia-720

Ativ S har samma kamera som Galaxy S3 och Note 2, en kamera som är välkänd för att hålla bra klass. Lumians kamera är förmodligen något sämre i dagsljus men bättre än Ativ S i mörker/svag belysning (nästan lika bra som L920).

Jag ser egentligen inga fördelar med Nokian förutom att den är snyggare, något mindre och har en kamera som suger in mer ljus. Ativ S är egentligen ruskigt billig med tanke på vad man får för hårdvara. Det är en Galaxy S3 med WP. En telefon som du garanterat blir nöjd med. Skulle säga att Lumian är en större chansning och priset för hårdvaran är för högt. Den borde kosta 2000 kr. Den ser ju så sexig ut men jag tror du ångrar dig om du väljer den före Ativ S, som är en tråkigare men mycket mer prisvärd telefon.

Permalänk
Entusiast

Samsungen alla dagar i veckan, mycket mer telefon för pengarna.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Samsungen alla dagar i veckan, mycket mer telefon för pengarna.

Aa av just dom där två hade jag nog också tagit Samsung.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Samsung så klart finns det ens några saker som är bättre med Nokia 720?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Man får inte Nokias appar som Drive, Smart shoot och ingen tillgång till Nokia collection på Marketplace om man köper Samsungen.
Men kan säga att där är grymt bra pris på Ativ S, är man ingen app hora så är ett mycket bra köp. En "flagship" model till halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Samsung så klart finns det ens några saker som är bättre med Nokia 720?

Jag tog upp några saker i inlägget ovan. Bland annat har den en kamera som tar bra bilder i mörker och den har lite bättre battertid. Men på det stora hela är ju Ativ S en mkt mer prisvärd telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Samsung så klart finns det ens några saker som är bättre med Nokia 720?

Eftersom Nokia är enda som satsar fullt på WP få man med Nokia en hel del extra appar och funktioner. Många appar kommer även med ensamrätt till Nokia.

720 har även bättre kamera och bättre batteritid än Ativ S.

Hårdvaran i Ativ är bättre vilken gör den lite snabbare.

Svårt val..

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia ~/under 2,5k
820 om du vill ha 4G/LTE och snabbare cpu/gpu + 1gb ram.
720 om du gillar designen.
620 om du vill ha en liten mobil.
520 om du vill spara 1k

Ativ S / eller HTC 8X
WP8 Flagships under 2,5k

Kanske spara lite till för en Lumia 920 ~3.3k

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Eftersom Nokia är enda som satsar fullt på WP få man med Nokia en hel del extra appar och funktioner. Många appar kommer även med ensamrätt till Nokia.

720 har även bättre kamera och bättre batteritid än Ativ S.

Hårdvaran i Ativ är bättre vilken gör den lite snabbare.

Svårt val..

Menar du bättre kamera överlag? Läser man recensioner har kameran på 720 fått blandad kritik. Det som sticker ut är väl "low light performance". Kameran på Ativ S är ett säkert kort, det är samma som sitter i Galaxy S3. En mobilkamera som fått goda betyg i princip alla tester.

Tycker inte det är ett speciellt svårt val. Nästan ingenting är bättre på Nokian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Tycker inte det är ett speciellt svårt val. Nästan ingenting är bättre på Nokian.

HERE Drive och Nokia Music är för mig orsaker att köpa Nokian.

Permalänk
Medlem

720. Kommentar överflödig.