Permalänk

GTA IV Laggar Extremt

Hej, Som rubriken lyder så laggar mitt GTA otroligt mycket, Kan börja med att skriva vad jag har för dator..

Moderkort : Asus Maximus V Gene
Processor : Intel Core I7 3770K
Grafikkort : Gigabyte 7970 GHZ Edition
Minnen : Crucial 16GB 1600Mhz Ballistix Sport
Nätagg : 750W
Även bra kylning så det är inget problem.

Alla inställningar i spelet är på : Low, Off, osv..

Nu är det så att första uppdraget då man ska köra bil i hamnen, ( INTE speciellt krävande ) så kan jag köra en liten bit sen fryser / hackar det till, och så fortsätter det konstant. Och det är med andra ord ospelbart, Jag har senaste drivrutinerna, och även överklockat till 4.6ghz...

Tack på förhand!

// Zerion!

Permalänk
Avstängd

blev så för mig också med 2st GTX570 när jag körde dem.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Avstängd

jag fick till mitt genom att spela i Offline läget.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zerion123:

Hej, Som rubriken lyder så laggar mitt GTA otroligt mycket, Kan börja med att skriva vad jag har för dator..

Moderkort : Asus Maximus V Gene
Processor : Intel Core I7 3770K
Grafikkort : Gigabyte 7970 GHZ Edition
Minnen : Crucial 16GB 1600Mhz Ballistix Sport
Nätagg : 750W
Även bra kylning så det är inget problem.

Alla inställningar i spelet är på : Low, Off, osv..

Nu är det så att första uppdraget då man ska köra bil i hamnen, ( INTE speciellt krävande ) så kan jag köra en liten bit sen fryser / hackar det till, och så fortsätter det konstant. Och det är med andra ord ospelbart, Jag har senaste drivrutinerna, och även överklockat till 4.6ghz...

Tack på förhand!

// Zerion!

Slö hårddisk.
Oklockad CPU.
Kass drivrutin.

Stäng av Vsync.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Slö hårddisk.
Oklockad CPU.
Kass drivrutin.

Stäng av Vsync.

Nyaste drivrutiner har jag, Vsync avstängt, CPU'n är klockad,
Slö hårddisk tror jag inte, då Crysis 3, Far Cry 3 funkar bra

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

jag fick till mitt genom att spela i Offline läget.

Hmm.. Jag vill ju spela online :/

Permalänk
Medlem

Till att börja med är spelet en riktig risig portning, för det andra så är det ganska känt att det är ännu sämre med ati-kort tyvärr. Minns inte om jag testade det när jag spelade det med mitt 7970, men testa att emulera det som ett 670 med radeon pro.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast

*Det som stod här innan var falskt*

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Spelar med höga inställningar på dator nr1 och det laggar aldrig.
Dock har jag bara höga inställningar på grafik inte på rendering osv
för då kan det bli laggigt, speciellt för min cpu när den ej kör turbo.
Tror det handlar om tur lite med drivrutiner osv.
Sen kanske det inte är omöjligt att spelet av någon anledning
inte använder full cpu kraft. Jobbar inte alla kärnor i 100%
så är det inte processorn som är problemet, kolla det med gpu'n med.

Permalänk

Underligt... har du spelet på Steam?

Har inte riktigt samma problem, men visst laggar det, sitter på ett 7970 DCII med en 3570k och det rullar (för det mesta) fint..

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Slö hårddisk.
Oklockad CPU.
Kass drivrutin.

Stäng av Vsync.

CPUn är ju överklockad och han har senaste drivrutinen..

Underligt om det skulle vara hårddisken...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Underligt... har du spelet på Steam?

Har inte riktigt samma problem, men visst laggar det, sitter på ett 7970 DCII med en 3570k och det rullar (för det mesta) fint..

Har det inte på steam, Men nu funkar det iaf bättre, fryser inte längre, men är mellan 20 - 30 fps

Skrivet av Uzanar:

Det är GTA IV's natur att lagga på grund av att det är den sämsta portningen som någonsin gjorts och det är ingenting mer med det, det är likadant för mig både med mitt GTX 780 och mitt förra GTX 670.

Jaså... såpass.. Det var ju synd, då är det kanske inte så mycket man kan göra?

Skrivet av trickysaer:

Till att börja med är spelet en riktig risig portning, för det andra så är det ganska känt att det är ännu sämre med ati-kort tyvärr. Minns inte om jag testade det när jag spelade det med mitt 7970, men testa att emulera det som ett 670 med radeon pro.

Får kolla upp radeon pro, Tackar!

Permalänk

Hade samma problem fast med Minecraft men när jag gick in i gpu inställningarna kunde jag se vilka program som använde gpu:n och av någon anledning användes den interna grafiken och inte grafikkortet till Minecraft. Men när jag ställde in att den skulle använda grafikkortet flöt det på jättebra! Det är inte säkert att du har samma problem men du kan ju testa i alla fall.

Permalänk
Medlem

Finns bara en lösning på problemet och den funkar. Skriv i sökfältet i startmenyn: msconfig
Gå till fliken tjänster
Bocka av längre ner Windows event log samt längre ner Windows event collector.

Av någon anledning så är keyloggern i windows inte riktigt kompatibel med spelet så varje gång man trycker på knappar i spelet så hackar det.

Tro mig, det funkar.

Permalänk
Medlem

Prova kör utan OC.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Spelet är kasst portat helt enkelt. Du är inte ensam om dessa problem.
MEN det ska fortfarande inte bete sig som du beskriver.

Är det steam versionen du har? Om inte uppdatera det till senaste versionen en tumregel är att alltid ha senaste versioner av allt egentligen. Drivrutiner? När allt det är fixat så undrar jag även om du upplever detta med något annat spel eller bara i GTA?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem, jag brukar ligga på 40-50 fps men så fort man kommer upp i hastighet med bilen så droppar jag ner till 15-30 fps, någon som vet lösningen på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar stark att göra som jag skrev i tidigare inlägg, provade själv med uppdateringar och patchar. Optimerade grafikkortet mm men inget fungerade förutom det jag skrev innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Hej, Som rubriken lyder så laggar mitt GTA otroligt mycket, Kan börja med att skriva vad jag har för dator..

Moderkort : Asus Maximus V Gene
Processor : Intel Core I7 3770K
Grafikkort : Gigabyte 7970 GHZ Edition
Minnen : Crucial 16GB 1600Mhz Ballistix Sport
Nätagg : 750W
Även bra kylning så det är inget problem.

Alla inställningar i spelet är på : Low, Off, osv..

Nu är det så att första uppdraget då man ska köra bil i hamnen, ( INTE speciellt krävande ) så kan jag köra en liten bit sen fryser / hackar det till, och så fortsätter det konstant. Och det är med andra ord ospelbart, Jag har senaste drivrutinerna, och även överklockat till 4.6ghz...

Tack på förhand!

// Zerion!

Detta är en rätt känd bugg som kan inträffa med vissa system i GTA IV, googla lite på problemet. GTA IV o Stuttering borde ge resultat, jag minns inte själv vad det var för fix är för länge sen som jag behövde kolla på det.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Detta är en rätt känd bugg som kan inträffa med vissa system i GTA IV, googla lite på problemet. GTA IV o Stuttering borde ge resultat, jag minns inte själv vad det var för fix är för länge sen som jag behövde kolla på det.

Jag använder core duo E8400 3.6hz (overclock) med nividia GTX 460 har inga problem med laggen så det måste vara systemet som du säger.

Det kan vara så att det räcker med att patcha till den senaste versionen.

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2