Fyndat Kinnarps kontorsstol - första ergonomiska stolen! - Söker tips, idéer mm. från erfarna användare av dessa!

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Skum läste ditt inlägg och trodde först du betalat 3000kr hahahha

Haha , bra där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranathJr:

Jag tackar för all information, den är till stor hjälp! Har inte haft några problem med att nackstödet glapper (dock om vinklar det kan det röra sig i höjden), men tackar än en gång för infon!

Har du någon tanke om vad armstöd kan kosta? Just nu har jag inte så mkt pengar då jag har saker att göra i sommar..

Sorry, det var ett tag sedan och det mesta vi fixade var garantiärenden. Och de som kom in och bad om nya slitagedelar tog vi nästan alltid rakt av på garantin för att det var lättast för oss och gav några fler nöjda kunder Ska man köpa helt nya kan jag tro att de kostar flera hundralappar eller uppåt då det är en "märkesstol". Kan du däremot köpa ett par begagnade som ligger och dräller på lagret av din närmsta återförsäljare kommer det nog inte kosta dig många slantar, och om de är på bra humör den dagen kan du säkert få dem gratis eller på garantin. De som jobbar på lagret eller med leverans kan möjligtvis vara lättare att ha att göra med i en sån här fråga (av egen erfarenhet). Mitt tips är således att försöka språka med lagerchefen direkt

Permalänk
Skrivet av xDLGx:

Hur har man lyckats ha sönder armstöden? Haft en sån där stol i hur många år som helst nu och den ser fortfarande ut som ny. Grym kvalité.

Lägg en liten pläd eller filt av något slag på den så sliter du inte på dynan mer.

Kinnarps är grymt bra att ha och göra med, som redan nämnts så kan man lätt köpa reservdelar billigt, särskilt om man har tur och de just ska byta ut några visningsexemplar.

Grattis till ditt kap.

Enligt ett tidigare inlägg ska det inte vara något som är ovanligt. Hade hänt andra stolar på dennes jobb.

Stort tack för tipset om filten! Vad det gäller armstöd ska jag nog kolla in hos dom i Örebro, kanske finns nåt billigt. Men i vilken prisklass tänker du dig? Över 1000kr? (Jag har ingen aning vad de kan ta för ett armstöd)

Permalänk
Skrivet av LoBBoZ:

Sorry, det var ett tag sedan och det mesta vi fixade var garantiärenden. Och de som kom in och bad om nya slitagedelar tog vi nästan alltid rakt av på garantin för att det var lättast för oss och gav några fler nöjda kunder Ska man köpa helt nya kan jag tro att de kostar flera hundralappar eller uppåt då det är en "märkesstol". Kan du däremot köpa ett par begagnade som ligger och dräller på lagret av din närmsta återförsäljare kommer det nog inte kosta dig många slantar, och om de är på bra humör den dagen kan du säkert få dem gratis eller på garantin. De som jobbar på lagret eller med leverans kan möjligtvis vara lättare att ha att göra med i en sån här fråga (av egen erfarenhet). Mitt tips är således att försöka språka med lagerchefen direkt

Tackar för tipset, skall försöka göra detta!
Dock så har jag inget kvitto, sen tror jag inte garantin skulle gälla efter 11år, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranathJr:

Enligt ett tidigare inlägg ska det inte vara något som är ovanligt. Hade hänt andra stolar på dennes jobb.

Stort tack för tipset om filten! Vad det gäller armstöd ska jag nog kolla in hos dom i Örebro, kanske finns nåt billigt. Men i vilken prisklass tänker du dig? Över 1000kr? (Jag har ingen aning vad de kan ta för ett armstöd)

Konstigt, kanske beror på materialet. När jag köpte min stol ny tror jag man fick välja material även på armstöden... kan ha fel. Hur som helst visar mina då inga tecken alls på slitage efter ett antal år.

Har ingen aning vad de kan tänkas ta för armstöd men det beror nog mycket på om det är begagnade redan. Helt ny kan säkert gå på 1000:- Om de har nya kan du fråga om du kan få ett par från ett visningsex billigare istället. Jag köpte en skärmvägg på Kinnarps för inte så länge sedan och fick lägre än halva priset på ett visningsex.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranathJr:

Tackar för tipset, skall försöka göra detta!
Dock så har jag inget kvitto, sen tror jag inte garantin skulle gälla efter 11år, haha.

Min stol kom med 7 års garanti om jag inte minns helt fel

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Skrivet av xDLGx:

Konstigt, kanske beror på materialet. När jag köpte min stol ny tror jag man fick välja material även på armstöden... kan ha fel. Hur som helst visar mina då inga tecken alls på slitage efter ett antal år.

Har ingen aning vad de kan tänkas ta för armstöd men det beror nog mycket på om det är begagnade redan. Helt ny kan säkert gå på 1000:- Om de har nya kan du fråga om du kan få ett par från ett visningsex billigare istället. Jag köpte en skärmvägg på Kinnarps för inte så länge sedan och fick lägre än halva priset på ett visningsex.

Nice, jag kan nog kolla nästa vecka vad de ska ha för armstöd. Tackar för alla tips och vettig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har haft ett par sådana (kinnarp 6000) på jobbet. En i tyg och en i skinn. Synkrongungan är skitdålig och brukar gå sönder. Alla armstöd spricker så som på bilderna.De flesta 6000-stolar får problem med gungan, man måste då byta några slitdelar i teflon/plast. Jag tycker det är en rätt medioker stol kvalitetsmässigt.

Ska man ha riktig kvalitet så kolla på Frapett eller liknande.

Det var många gånger som jag skulle åka ut och laga stolar som man blev förvånad över hur folk faktiskt sitter på sina stolar och hur de slits. Min egen är nog snart 9 år gammal, och efter en tvätt så ser den både ut och känns som ny. Armstöden är dock en känd "felkonstruktion" och tål inte riktigt hårt användande över tid. Som tur är så är garantin rätt omfattande ifall/när det går sönder

Permalänk
Skrivet av xDLGx:

Min stol kom med 7 års garanti om jag inte minns helt fel

Jäklar, riktigt bra! Får man fråga vad du gav för din stol? Om du minns.

Permalänk
Medlem

Du kan säkert dra till en sy/hobby butik och köpa någon tunn skumgummistoppning och en bit kraftigt tyg. Sedan kan du klä armstöden. Alternativt skippa stoppningen och fylla i de skadade spåren med silikon eller nåt och bara klä dem. Likaså om dynan är nedsutten kan du köpa stoppning och en ny tygbit. Har du häftpistol och botten är av trä är det enkelt. Annars vet jag inte.

Jag har en jysk-stol som fungerar bra även om den inte doftar kvalité. Sitsen är dock nedsutten så jag har gjort det enkelt och lagt en stolsdyna på. Skulle väll egentligen också jaga en kinnarps. Hade en i studentlägenheten som också var begagnad, dock var den inte så hög i ryggen och saknade också nackstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranathJr:

Jäklar, riktigt bra! Får man fråga vad du gav för din stol? Om du minns.

Betalade 5200:- (kollade kvittot). Minns att jag fick 1000:- eller så rabatt för säljaren råkade ange fel pris först och sa att det är misstag de får stå för så priset stod fast.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranathJr:

Tackar för tipset, skall försöka göra detta!
Dock så har jag inget kvitto, sen tror jag inte garantin skulle gälla efter 11år, haha.

Haha, det är nog tveksamt Det är därför man får lita på servicearbetarnas goda humör och "lathet"! Kvittot på stolen för Kinnarps del är serienumret som sitter på en liten klisterlapp under stolssitsen, men i ditt fall spelar det nog mindre roll

Permalänk
Skrivet av xDLGx:

Betalade 5200:- (kollade kvittot). Minns att jag fick 1000:- eller så rabatt för säljaren råkade ange fel pris först och sa att det är misstag de får stå för så priset stod fast.

Jag måste säga att Kinnarps låter ju bara bättre och bättre!

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande stol som är ruskigt skön. Farsan påstår att den kostade över 10 000 kronor när han en gång köpte den. Problemet är att dynorna är slitna och måste bytas (tillsammans med klädseln).

Typ en sådan:

Någon som har en aning om vad det skulle kosta att rusta upp den och vart det kan göras? Alternativt vad man skulle kunna få om man säljer den?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Har en liknande fast årsmodell, den användes som demoex så fick den billigare.. Går att göra 100000 inställningar på en sån stol!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xDLGx:

Hur har man lyckats ha sönder armstöden? Haft en sån där stol i hur många år som helst nu och den ser fortfarande ut som ny. Grym kvalité.

Lägg en liten pläd eller filt av något slag på den så sliter du inte på dynan mer.

Kinnarps är grymt bra att ha och göra med, som redan nämnts så kan man lätt köpa reservdelar billigt, särskilt om man har tur och de just ska byta ut några visningsexemplar.

Grattis till ditt kap.

Det räcker att det blir ett litet, litet hål i den där äldre modellen armstöd som är på bilden, så spricker de upp helt tillslut.
De nyare är inte såna.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GranathJr:

Jag undrar om den silvriga saken nere till höger på ryggstödet fyller någon funktion?:

Dold text

Det är låset till att justera höjden på ryggen. Tryck och håll flärpen åt höger, så kan du höja/sänka ryggstödet.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av GranathJr:

Skulle gärna se en bild! Låter som du har gjort ett ännu bättre kap! Jag kollade lite på blocket efter att jag hade gjort köpet och det verkar ju finnas en hel del bra köp som kan göras faktiskt! Nackdelen är att man inte riktigt skickar de med frakt.. men blir ju lätt att rekommendera för kompisar och syskon framöver!

Jag undrar lite vad du har funnit för inställningar på din stol? Har du så att du kan flytta toppen utav armstödet (den klädda delen, inte stången som den sitter på) åt höger och vänster? Jag frågar pga. att just den funktionen verkar vara söndersleten på det vänstra armstödet. Den bara åker åt höger och vänster hela tiden, finns inget "läge" att ha den i.

Men som sagt, dela gärna med dig utav bilder!

Ledsen att bilderna tog sådan tid, men jag har varit väldigt upptagen de senaste dagarna. Här kommer de i alla fall:

Dold text

Ledsen för de dåliga mobilbilderna

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Ledsen att bilderna tog sådan tid, men jag har varit väldigt upptagen de senaste dagarna. Här kommer de i alla fall:

Ledsen för de dåliga mobilbilderna

Den ser ju riktigt nice ut!

Permalänk
Medlem

50kr? det är ju sjukt överpris, fick en sån här http://www.gullbergs.se/Produkter/Konferens%20M%C3%B6bler%20%... för 0 kr utan att veta vad det var

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyll:

Någon som har en aning om vad det skulle kosta att rusta upp den och vart det kan göras? Alternativt vad man skulle kunna få om man säljer den?

Någon tapetserare om du vill att det ska bli proffsigt gjort. Annars kan man kanske ordna det skapligt själv. Vet inte vad det kan kosta dock

Permalänk

Köpte en Kinnarp 6000 igår på Bafab, riktigt fint skick. 3000kr, sitter otroligt bra nu. Likadan stol som på jobbet

Permalänk
Entusiast

Jag förstår inte vad alla tycker är så skönt med en sån stol. Sitter bokstavligt talat och lider i en på jobbet.
Sitsen är konvex och inte skålad på något sätt så man bara glider runt, nackstöden är utformat för Quasimodo och armstöden går inte att ställa rätt.
Dessutom är det tygsists på den som får byxorna att vandra upp i rumpan.

Var är magin alla snackar om?

Permalänk
Medlem

Har en sån stol i källaren, använde den flera år men till slut så sprack tyget på sittdynan och nu är den helt slapp. Någon som har koll på vad det kan kosta att klä om den professionellt hos en tapetserare?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Ledsen att bilderna tog sådan tid, men jag har varit väldigt upptagen de senaste dagarna. Här kommer de i alla fall:

Ledsen för de dåliga mobilbilderna

Har en exakt likadan idag, fast min är mycket skitigare

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Drar upp en denna lite gamla tråd lite igen.

Har också köpt mig en begagnad kinnarps 6000 med nackstöd och armstöd. Men nu har jag lyckats slita hål i lädret på ena armstödet så gelen lixom syns. Någon som vet vart jag kan få tag på ett nytt eller två nya om det inte går att fixa bara ett?
Vill helst slippa kontakta kinnarps och köpa helt nya, antar att det kommer va svindyrt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hej

Vad är det för armstöd? bild? finns ett gäng olika

Permalänk
Medlem

Är en kinnarps värd 400kr? Inte säker på modell men den har svankstöd och nackstöd vilket jag känner är bra då jag mer eller mindre sitter vid datorn hela dagen.. Finns även armstöd som kan vara skönt.

Permalänk
Skrivet av sander00se:

Är en kinnarps värd 400kr? Inte säker på modell men den har svankstöd och nackstöd vilket jag känner är bra då jag mer eller mindre sitter vid datorn hela dagen.. Finns även armstöd som kan vara skönt.

Jag tycker det är värt men sakera värde ligger i vad folk är villiga att betala så kan inte svara på om det är värt för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Drar upp en denna lite gamla tråd lite igen.

Har också köpt mig en begagnad kinnarps 6000 med nackstöd och armstöd. Men nu har jag lyckats slita hål i lädret på ena armstödet så gelen lixom syns. Någon som vet vart jag kan få tag på ett nytt eller två nya om det inte går att fixa bara ett?
Vill helst slippa kontakta kinnarps och köpa helt nya, antar att det kommer va svindyrt?

Fick du tag på några? Armstödet på min 6000 har också gått hål på.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D