Permalänk
Medlem

DayZ låg fps!

Hej! Jag har spelat DayZ ett tag och jag har legat på låg fps, men sen så uppgraderade jag min processor och ram minnet så att min dator skulle klara av dayz men jag ligger fortfarande på låg fps! Finns det någon lösning eller några speciella settings?
Edit 1: Jag ligger på ungefär mellan 20-30 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grappen:

Hej! Jag har spelat DayZ ett tag och jag har legat på låg fps, men sen så uppgraderade jag min processor och ram minnet så att min dator skulle klara av dayz men jag ligger fortfarande på låg fps! Finns det någon lösning eller några speciella settings?
Edit 1: Jag ligger på ungefär mellan 20-30 fps

Vad är dina specs? Dayz är inte så värst optimerat och kan bli väldigt krävande!

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Vad är dina specs? Dayz är inte så värst optimerat och kan bli väldigt krävande!

Grafikkort: AMD Radeon HD 6700 Series
Processor: AMD Phenom II x4 965 3.4 ghz
Ram: 8gb

Permalänk
Medlem

Det är många som har problem med låga fps i dayz, det är så dåligt optimerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Det är många som har problem med låga fps i dayz, det är så dåligt optimerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grappen:

Grafikkort: AMD Radeon HD 6700 Series
Processor: AMD Phenom II x4 965 3.4 ghz
Ram: 8gb

Hmm, jag tror att det kan vara både grafikkortet och processorn som saktar ned lite, kanske är dags att uppgradera?

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr ett ohjälpligt problem. Jag får ca 50 FPS vilka inställningar jag än har med min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Hmm, jag tror att det kan vara både grafikkortet och processorn som saktar ned lite, kanske är dags att uppgradera?

Jaha, okej tack
Skulle någon av dom här fungera?
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7950_boost_3gb...

http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7950_vapor-x_b...

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det är tyvärr ett ohjälpligt problem. Jag får ca 50 FPS vilka inställningar jag än har med min dator.

Jaha, okej! :/

Permalänk
Medlem

Mycket beror oftast på servern! Jämför du någon av zombies.nu servrar med andra servrar så har du betydligt bättre fps på zombies servrarna. Så testa hoppa in på någon av dem och kolla!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Mycket beror oftast på servern! Jämför du någon av zombies.nu servrar med andra servrar så har du betydligt bättre fps på zombies servrarna. Så testa hoppa in på någon av dem och kolla!

Okej! Ska jag följa det där http://zombies.nu/community/threads/3292/?
Och ladda ner allt och sånt?

Tack!
Edit 1: Ser jäkligt coolt ut!
Det står att det blir bättre ''performance''
Gatulyktor tända på nättena och sådant!
Låter awesome!
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Det är många som har problem med låga fps i dayz, det är så dåligt optimerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir det bättre optimerat på standalonen?

Permalänk
Medlem

jag har 7950 och laggar ( ca 45-50fps ) så det hjälper nog inte, känner en som har 2 stycken gtx 580... han får 70fps

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

jag har 7950 och laggar ( ca 45-50fps ) så det hjälper nog inte, känner en som har 2 stycken gtx 580... han får 70fps

moonWeed på forumet lirade med 3x7970 & 3960xoch hade fortfarande pissfps... Det spelar inte så stor roll vilken hårdvara man har. Det finns vissa tweaks som renderaheadframes osv. Men man ska inte köra allra lägsta för bästa fps, för då belastas bara cpu:n...

Men somsagt testa någon server som det brukar vara bra fps på

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

moonWeed på forumet lirade med 3x7970 & 3960xoch hade fortfarande pissfps... Det spelar inte så stor roll vilken hårdvara man har. Det finns vissa tweaks som renderaheadframes osv. Men man ska inte köra allra lägsta för bästa fps, för då belastas bara cpu:n...

Men somsagt testa någon server som det brukar vara bra fps på

Jag provade en DayZero server och fpsen har förbättras lite, men jag har däremot inte varit i cherno och elektro!
Ska ta mig dit och se hur det går!
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grappen:

Grafikkort: AMD Radeon HD 6700 Series
Processor: AMD Phenom II x4 965 3.4 ghz
Ram: 8gb

Såg ett videoklipp av TekSyndicate där dom fick 20 mer fps med fx-8350 jämfört med 3570k/3770k. Och med tanke på att x4 965 är am3 och 8350 passar med AM3 (troligen krävs det lite BIOS updates) så kan det vara värt det, och när du endå shoppar kan du skaffa en måttligt billig 7950 boost för ca. 2k som presterar ungefär lika bra som en 7970 stock.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Spelat väldigt mycket på en och samma server det senaste och precis efter restart så har ja ca 85FPS för att sedan droppa ner till ca 40 - 50 fps innan server restart. Servern startar om 1 gång i timmen. Så mycket har med servern att göra samt zombies. Testa spela på en wasteland server någon gång, kan vara 80 pers inne och ändå rullar det på hur bra som helst.

Värt att nämna:
i5 3570k
16gb 1600mhz
ssd
gigabyte 670 oc 2gb

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Jag har ett GTX 780 OC Windforce och en i5 4670K och ligger på ca 50 FPS med högsta inställningarna

Permalänk
Skrivet av Lukas0120:

Jag har ett GTX 780 OC Windforce och en i5 4670K och ligger på ca 50 FPS med högsta inställningarna

Vardå? Mitt i en stad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Om du har mycket ram skulle jag rekommendera att andvänd programmet RAMDisk och lägga in Dayz commander och map:sen där eller på en ssd då det på något konstigt vis måste ha väldigt snabb hastighet, jag gjorde det iaf och fick direkt 30+fps i princip. Det är gratis med upp till 4gig http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd... och man får en sju helsikes fart på den virtuella Hdd:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grappen:

Grafikkort: AMD Radeon HD 6700 Series
Processor: AMD Phenom II x4 965 3.4 ghz
Ram: 8gb

20-30 fps är ganska normalt för den cpun tyvärr

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Vardå? Mitt i en stad?

Skickades från m.sweclockers.com

Sist jag kollade var det i Cherno

Permalänk
Skrivet av Lukas0120:

Sist jag kollade var det i Cherno

50 fps i Cherno? Kan man få en printscreen på det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Jag har ett GTX 780 OC Windforce och en i5 4670K och ligger på ca 50 FPS med högsta inställningarna

Med högsta settings? med 10000 view distance m.m?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Med högsta settings? med 10000 view distance m.m?

Förövrigt så har ju DayZ låst viewdistance.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

Vill fortfarande se en printscreen när du är i Cherno med 50 fps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sjävl kör jag med 660ti oc o fx 8320 o ligger på runt 15-20 fps på de flesta servers medans vissa andra som max bli 25, folk med sämre system än mig har oftast mer fps (cherno, elektro) vet inte riktigt vad som kan vara problemet, har testat praktiskt taget allt

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på hur/vad du ställt in för att optimera fpsen samt vilka serverar du lirar på.
Själv kör jag i7 3770k och 2st Asus DC II 6950 och får runt 120fps konstant med rätt settings.
Kör dock på Zombies.nu serverarna som är betydligt mycket bättre än vanliga DayZ

Ett par heta tips:
Video memory på default i ingame settings (viktigt, annars används inte allt VRAM)

i ARMA2OA.cfg
Renderframesahead=1
RenderMaxFramesAhead=1

Permalänk

DayZ är i princip det enda spel jag spelar, Uppgraderade från MSI 970A G46/Phenom II x4 965BE till Sabertooth 990FX/FX-8350 och jag fick verkligen en rejäl prestandaboost i DayZ, Uppgraderade sedan mitt GTX 670 till HD7970 och fick (konstigt nog) en liten fps boost där också, Nu flyter det på i 45-70fps förutom i dom mest buggiga ställena där det sjunker till ~25 fps oavsett vad man har för dator.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Jag har en i7 på 3.5ghz och ett GTX 660 och får sällan mer än 50 fps på medelinställningar. Förstår inte hur någon kunde köra ARMAII när det kom 2009.