Electronova lämnar kunder utan pengar och produkter

Permalänk
Melding Plague

Electronova lämnar kunder utan pengar och produkter

Den Estlands-baserade elektronikhandlaren Electronova är på ekonomiskt obestånd och levererar inga beställningar till kunderna, trots att produkterna redan är betalda i förväg.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för konkurrens men det är just därför man undviker små aktörer...

Permalänk
Medlem

Köper folk fortfarande saker med förskottsbetalning? för att spara 15 kr för fakturaavgiften ?!!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte köpt hos någon av dom mindre eller okända aktörerna.. Tror jag håller mig till den taktiken.
Fast man vet ju aldrig, tänk bara på gamla Datorbutiken från Staffanstorp som kursade.. dom var ändå hyfsat stora och var med länge.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Betala aldrig för något i förskott. Har de inte faktura eller postförskott så köp hos någon annan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Köper folk fortfarande saker med förskottsbetalning? för att spara 15 kr för fakturaavgiften ?!!

Har för mig att Electronova bara tar emot förskottsbetalningar... :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Tråkigt för konkurrens men det är just därför man undviker små aktörer...

Dessvärre så. Det är ett MYCKET hårt arbete för små nya aktörer och bli större och trovärdiga också. Och bland dessa finns ofta oseriösa tyvärr.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att hålla sig till väletablerade företag som Inet, Komplett, Alina, CDON, och dylikt?
Det borde ringa varningsklockor när ett företag ENDAST accepterar förskottsbetalningar. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Är det inte 49kr i frakturavgift?
Jag payar alltid med kort, känns ju värdelöst att typ, köpa någonting billigt, vi säger 149kr, sen ska man betala 25% i fraktura, och sen har vi frakten också.

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte ett dugg överraskad?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Har för mig att Electronova bara tar emot förskottsbetalningar... :-\

Exakt det som är problemet?

Varningstecken redan där.

Permalänk
Inaktiv

Och så har dom mage att visa sig här på Sweclockers..
http://www.sweclockers.com/forum/member.php?u=204719

Permalänk
Medlem

Att folk är så naiva att dels betala i förskott, för att dessutom betala i förskott till ett litet skitbolag man aldrig hört talas om...
Köper _alltid_ på faktura!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Sen att de inte ens är registrerade i Sverige utan endast existerar på balkan som företag är en stor faktor till varför inte jag har handlat av dem.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Exakt det som är problemet?

Varningstecken redan där.

Jag håller med dig fullt ut.
Finns inte faktura som alternativ så köper inte jag
från en nätfirma. Dustin, CDON, inet osv har
jag handlat från några gånger nu, och de är
välkända, så hos dem skulle jag kunna betala
direkt, men brukar ändå ta faktura.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Är det inte 49kr i frakturavgift?
Jag payar alltid med kort, känns ju värdelöst att typ, köpa någonting billigt, vi säger 149kr, sen ska man betala 25% i fraktura, och sen har vi frakten också.

oftast mellan 19-29kr. aldrig fått 49kr i fakturaavgift

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Hedersmedlem

OJ! VILKEN ÖVERRASKNING!

Ingen tub-länk, det är inte okej

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Köper folk fortfarande saker med förskottsbetalning? för att spara 15 kr för fakturaavgiften ?!!

I början körde jag bara med postförskott, dock nu när man kör mest via INET/Komplett,ect,ect som man litar på.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

De hade rätt mycket erbjudanden på Groupon och dylikt. Jag har alltid undrat hur de har kunnat hålla så låga priser eftersom det har varit svensksålda produkter och det marginalerna är inte så stora och de kanske helt enkelt inte kunnat få den volym de behöver när det är så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Sen att de inte ens är registrerade i Sverige utan endast existerar på balkan som företag är en stor faktor till varför inte jag har handlat av dem.

Tror att du behöver plugga geografi kompis. Balkan ligger i syd östra Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Sen att de inte ens är registrerade i Sverige utan endast existerar på balkan som företag är en stor faktor till varför inte jag har handlat av dem.

Balkan?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Balkanhalv%C3%B6n

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Precis samma sak jag trodde första gången jag kom in på deras hemsida. Vilka stollar!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Är det inte 49kr i frakturavgift?
Jag payar alltid med kort, känns ju värdelöst att typ, köpa någonting billigt, vi säger 149kr, sen ska man betala 25% i fraktura, och sen har vi frakten också.

Jaha, men om du köper en mobiltelefon för 5999kr?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Betala aldrig för något i förskott. Har de inte faktura eller postförskott så köp hos någon annan istället.

Skrivet av Mr_Lazy:

Köper folk fortfarande saker med förskottsbetalning? för att spara 15 kr för fakturaavgiften ?!!

Köper folk fortfarande med postförskott ställer jag som motfråga? Det gjorde man ju förr, men idag är det så enkelt att betala med kort.

Handlar över hela vida världen med mitt Mastercard och Paypal, och aldrig blivit lurad eller inte fått varor. Man får ju helt enkelt granska stället man köper ifrån i så fall.

Och faktura är bara bök, avgift plus att det först ska tas kreditupplysning så en order blir ett par dagar senare.

Hellre spara ett par dagar och få det snabbt, samtidigt spar man ett par kronor och tänker på miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Köper folk fortfarande saker med förskottsbetalning? för att spara 15 kr för fakturaavgiften ?!!

Ja, detta är väl sant så länge det angår mindre företag.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Köper folk fortfarande med postförskott ställer jag som motfråga? Det gjorde man ju förr, men idag är det så enkelt att betala med kort.

Handlar över hela vida världen med mitt Mastercard och Paypal, och aldrig blivit lurad eller inte fått varor. Man får ju helt enkelt granska stället man köper ifrån i så fall.

Och faktura är bara bök, avgift plus att det först ska tas kreditupplysning så en order blir ett par dagar senare.

Hellre spara ett par dagar och få det snabbt, samtidigt spar man ett par kronor och tänker på miljön.

köper man via faktura via företag som använder typ klarna så tar det då inte någon dag extra, den upplysningen sker per automatik när du lägger orden om det ens sker någon.. vet att jag har då aldrig fått hem något papper om att dom gjort någon upplysning vid köp med vanlig faktura bara när man väljer avbetalning och aldrig då häller tar de någon extra dag, alltid fått mina varor dagen efter så länge det vart innan 3-4 tiden jag lagt ordern..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Pantern1337:

Köper folk fortfarande med postförskott ställer jag som motfråga? Det gjorde man ju förr, men idag är det så enkelt att betala med kort.

Handlar över hela vida världen med mitt Mastercard och Paypal, och aldrig blivit lurad eller inte fått varor. Man får ju helt enkelt granska stället man köper ifrån i så fall.

Och faktura är bara bök, avgift plus att det först ska tas kreditupplysning så en order blir ett par dagar senare.

Hellre spara ett par dagar och få det snabbt, samtidigt spar man ett par kronor och tänker på miljön.

har ALDRIG tagit en enda dag längre för mig med faktura över 10års tid.
skippar man faktura gör det pga en kreditupplysning kanske man inte borde beställa alls om man har det så kärvt?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Deras hemsida utstrålar verkligen en känsla av trovärdighet...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har varnat ett antal ggr. mot Electronova och bl.a. klagat på deras försäljningsvillkor osv. Trots att det är uppenbart att nåt är lurt väljer folk ändå att handla såna ställen. Fattar ingenting

Sedan ska det alltid komma någon som vill att man ska tycka synd om dom. Jag blev lurad på 5000 och jag är student, wah, wah, wah.
Isf. är du ingen vidare student då alla borde inse att nåt är fel. Det är till stor del såna personers fel att det ens finns såna skitföretag. Ni borde skämmas.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talats om dem innan jag läste artikeln, och iochmed de bara verkar ta förskott är det inte så konstigt det heller. En sådan tjänst kan inte bli mer populär än nuvarande seriösa aktörer och har man förnuft i kroppen går man inte på det heller.