LG introducerar "världens tunnaste" LCD-panel med 1080p-upplösning

Permalänk
Melding Plague

LG introducerar "världens tunnaste" LCD-panel med 1080p-upplösning

Den koreanska elektronikjätten LG introducerar vad som sägs vara världens tunnaste LCD-panel för mobiltelefoner, som trots IPS-teknik och Full HD-upplösning endast mäter 2,2 millimeter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

så... om skärmen spricker så måste allting bytas och inte bara glaset? aja. Häftig var den iaf!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

F*n rätt schysst asså.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Om betraktningsvinklarna är bra så är det jävligt nice. Mest intressant är den tunna ramen snarare än tjockleken i min mening.

Permalänk
Medlem

Man kan inte tro att det finns ingenjörer som inte ens kan designa en fungerande engångsgrill när man ser på sånt här...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skäggig legend

Apple använder väl liknande eller samma teknik med touch "direkt" på skärmen? syftar på iPhone 5

och så... jävla... sexig!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Garlet, snart är det ingen skärm bara en blid som ligger i luften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

så... om skärmen spricker så måste allting bytas och inte bara glaset? aja. Häftig var den iaf!

Ungefär som på en iPhone då Där sitter ju skiten limmat..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

så... om skärmen spricker så måste allting bytas och inte bara glaset? aja. Häftig var den iaf!

Gnällröv! Varför skulle den spricka? Håll i mobilen så spricker inte displayen!

Permalänk
99:e percentilen

Meanwhile in the desktop monitor development facility:

...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Trodde att Samsungs böjbara AMOLED-skärmar var tunnare än så. Men de kanske inte brydde sig om att klämma in 1080p där...?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det ryktas ju om att Optimus G2 ska ha en 5.2" skärm, hoppas den kommer med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Meanwhile in the desktop monitor development facility:

...

Precis... Jävligt tråkigt att det inte händer någonting på den fronten ö.h.t.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Lg kan göra bra skärmar oavsett till vilken produkt mobil,tv,dator men är fan så dåliga på att laga mobiler i helhet..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Entusiast

Men... Tjockleken är väl ingen nyhet precis?... nej jag klagar inte på Sweclockers, utan på LG i det här fallet.
Jag har bytt några paneler i mobiltelefoner och plattor, och i de flesta fallen är dessa mycket tunna.. omkring 2 millimeter tjocka inklusive bakgrundsbelysning och reflektarande lager. De fungerar fullt ut även när de hänger utanför sitt skal alltså.

Den egentliga nyheten här är väl att de lyckats klämma in 1080p upplösning i ett mycket litet format.

Se bild nedan på en LCD-panel (inklusive belysning och reflektor) jag nyligen bytt på en Android-telefon:

Och Samsungs AmoLED-paneler är inte mycket tjockare de heller.
Så återigen: Det egentliga nyheten i det här fallet är 1080p i ett kompakt format. Inte tjockleken.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Och Samsungs AmoLED-paneler är inte mycket tjockare de heller.
Så återigen: Det egentliga nyheten i det här fallet är 1080p i ett kompakt format. Inte tjockleken.

och AMOLED är inte riktigt samma sak som LCD

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dealerovski:

och AMOLED är inte riktigt samma sak som LCD

Nej. Det har jag inte sagt heller. Vag jag försöker påpeka är att tjockleken är inget nytt. Så det här med "Världens tunnaste" kan tas med en nypa salt.. .eller... en hel grävskopa salt... Oavsett vad för panelteknik det handlar om.

EDIT: Och panelen jag tagit bild på är en LCD.

EDIT 2: Och panelen jag visar upp på bilderna har inte ens en millimeter breda kanter. (Mätt från ytterkant till den aktuella bilden)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Gnällröv! Varför skulle den spricka? Håll i mobilen så spricker inte displayen!

ojdå här hettade det till ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Gnällröv! Varför skulle den spricka? Håll i mobilen så spricker inte displayen!

haha jo för vissa verkar det vara så

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Gnällröv! Varför skulle den spricka? Håll i mobilen så spricker inte displayen!

Man brukar ju i regel hålla i mobilen om man inte är helt bakom flötet. När den spricker sker det ju inte för att man vill att den ska spricka (för det mesta) utan på grund av oförutsedda utomstående krafter så att säga så chilla lite kanske, det är ju ingen korkad frågeställning direkt...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Dom behöver få ner strömförbrukningen också.

Strömförbrukningen på skärmen i mobiler och plattor är det som drar mest batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom behöver få ner strömförbrukningen också.

Strömförbrukningen på skärmen i mobiler och plattor är det som drar mest batteri.

De skulle ju få ner strömförbrukningen då mer ljus skiner igenom nu.

Permalänk
Medlem

Det ryktas om att LG än en gång kommer göra nästa Google Nexus telefon och enligt det ryktet har 5.2" skärm nämnts. Säkert kommer denna skärmen användas då

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Men
Ge
Upp
LCD!

Jag vill att dom lägger utvecklingen på oled så det blir billigare.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Vet alla läsare hur tjocka alla andra paneler är i jämförelse?

Är det bara jag som inte vet?

Permalänk
Datavetare

Är en stor förespråkare för högupplösta skärmar, men kom igen! Vem bryr sig om mobilskärmar på <5-6" efter att de nådde 1280x720?

Varför lägger man så mycket krut på denna marknad. Känns som pekplattor (behövs fler val än Nexus 10 och "retina" iPad) och laptops (även om det börjar röra på sig här) har betydligt större behov av ökad upplösning än mobiler.

@zeg: finns folk som föredrar LCD över oled. Visst är svärtan bättre på oled men personligen tycker jag LCD ger naturligare färger och är behagligare att läsa text på. Så i valet mellan Galaxy S4 och HTC One så ser jag det som en fördel att HTC One kör med LCD. Utvecklingen har ju knappast stått still på LCD heller, dessa LCD-panelerna är ju rätt mycket bättre idag än de var för bara något år sedan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra att utvecklingen går framåt men det mesta av tjockleken är ändå själva innehållet inne i telefonen. Dessutom som många nämnt är strömförbrukningen det viktigaste. Den del som tar i särklass mest energi är skärmen på en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Gnällröv! Varför skulle den spricka? Håll i mobilen så spricker inte displayen!

Min xperia z knäckte jag i fickan på mina blåkläderbrallor... Men såklart skulle d inte hänt om jag hållit i den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petaflux:

Vet alla läsare hur tjocka alla andra paneler är i jämförelse?

Är det bara jag som inte vet?

Läs mitt inlägg högre upp (Inlägg #15 )
Som jag nämnde där, är tjockleken långt ifrån en nyhet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Skulle va höftigt att ha en sån i storlek med ett kreditkort, kan ladda fram det relevanta kreditkortet man behöver etc. Bara ett kort, med flera kort inuti digitalt. Genious

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB