EVGA släpper X79 Dark inför Ivy Bridge-E

Permalänk
Skrivet av Birks:

Är det rätt text till rätt bild?
Jag ser bara 10st SATA portar, inte 12st Som de annonserar.

Antagligen två e-sata som inte syns på bild.

Dubbel strömförsörjning ( 8+8 pin) för CPU:n. Är det bara en ploj, eller en bra nyhet, ni som kör över 5GHz ?

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vadå? Det verkar ju grymt praktiskt när kabelaset ska upp bakom moderkortsplåten. Har du testat att försöka dra 24-pin kablen snyggt någon gång? Den är stor, tjock, otymplig och vill man ha en någorlunda liten krökningsradie så blir det ganska stora krafter på kontaktdonet. Kontakterna på moderkorten är ju generellt rätt klena. Jag har haft sönder ett par stycken när jag försökt böja kablar för att de ska ligga någorlunda snyggt och inte vara i vägen.

Jag kör endast fullsleevade nätagg, och mina kablar ser alltid awsome ut efter jag dragit dem
Jag har aldrig hört talas om någon som har dragit sönder 24pins kontkter :S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KoSoVaR:

Jag kör endast fullsleevade nätagg, och mina kablar ser alltid awsome ut efter jag dragit dem
Jag har aldrig hört talas om någon som har dragit sönder 24pins kontkter :S

Slevade spelar ju ingen roll för hur otymplig kabelherket är. Det är fortfarande mycket enklare att tvinga den där härvan till en snäv 90-gradersvinkel än en snäv 180-gradersvinkel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Slevade spelar ju ingen roll för hur otymplig kabelherket är. Det är fortfarande mycket enklare att tvinga den där härvan till en snäv 90-gradersvinkel än en snäv 180-gradersvinkel.

I do not agree
Den positioneringen kommer att ställa till problem för många när det gäller att dra den genom kabeldragningshål då den i många fall kommer att passera själva hålet om man nu har orginalkablar som du säger

Jag håller fast till att det är helt dummt gjort utav dem samt att det inte allt ser bra ut, hade jag köpte ett sådant moderkort så hade lödstationen åkt fram !

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundanoxå:

Dubbel strömförsörjning ( 8+8 pin) för CPU:n. Är det bara en ploj, eller en bra nyhet, ni som kör över 5GHz ?

Tja, teoretiskt kan man då få dubbelt så mycket ström till mosfet:arna som sedan matar CPU. Jag har dock svårt att tro på att det gör någon skillnad. Har man ett kraftaggregat med många 12 Volts-linor så kan det kanske vara användbart då man får lasten mot CPU utspridd på dubbelt så många.

Högt överklockad SB-E drar mycket ström, men det brukar vara mest ett problem för mosfet:arna på moderkortet snarare än kraftaggregatet. IB-E kommer av allt att döma dra mindre ström än SB-E.

Evga skriver att de har 12 fasers strömförsörjning till CPU, det kan vara så att de har två om sex istället för praxis som är en sexa dubblad. Det skulle kunna betyda att varje EPS-kontakt går till var sin omgång av sex faser. Vill man ha alla faser då så måste man ju använda båda kontakterna. Men det har vi ju ingen aning om, iaf inte innan Evga säger något mer precist, eller någon recensent sliter av kylflänsarna och verkligen tittar på moderkortet (något som enligt min mening händer alltför sällan).

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.