började brinna i dator, hur körd är jag?

Permalänk

började brinna i dator, hur körd är jag?

Jag satt och pillade i mitt nya moderkort och allt var frid o fröjd. Datorn blev lite varm märkte jag sen och kom på att jag glömt koppla in alla fläktar så jag gör det. Jag fick inte plats med alla jag ville i mitt förra rigg så jag köpte en zalman adapter tror jag det var. Nån 6v och två 12v eller liknande. Kopplar i alla fall in och ena kabeln till adaptern och eet knastra till och börja brinna lätt. Slängde mig på strömbrytaren och nu varje gång jag slår på brytarn startar datorn men jag får ingen bild och min kringrustning lyser upp men thats it.

Någon med nån tanke om vad som kan göras? Uppskattas.

Melody

Permalänk
Medlem

Kopplar man in komponenter under drift får man skylla sig själv....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk

Det gjorde jag inte. Piggarna i huset så att säga, en av dom satt löst och måste ha varit orsaken.

Permalänk
Medlem

Aha, glappkontakt. Testa starta med så lite grejjer som möjligt inkopplat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk

Precis kollat kringutrustningen på brors dator och det funkar som de ska. Det är svårt att kolla komponenterna när så fort jag slår på brytarn startar allt och det böir som jagbeskrev i första posten. Enda sättet är att dra ur strömförsörjningen till moderkortet.

Jag misstänker (och hoppas åh så högt) att det bara är nätagget som hängt sig. Har inte heller någon annan att testa med.. köper ogärna en ny så är det inte den det är fel på, låter dock som det.

Permalänk
Medlem

Testa med brorsans nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk

Laptop..

Permalänk
Medlem

Testas koppla ut kabeln, kan blitt kortis i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk

Testade en annan kabel men det blir samma resultat.

Edit: Tveka inte på att ge din insyn på mitt problem.. Uppskattas extremt mycket!

Permalänk
Medlem

Nättagget är Ok, du får ju ström till kringutrustningen.
Du har bränt moderkortet eller cpun är min gissning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Enda sättet är att dra ur strömförsörjningen till moderkortet.

Whaat?!

Testa att starta datorn med endast exempelvis en minnesticka, din primära hdd (den som ditt OS ligger på), utan grafikkort (om möjligt, kolla upp ditt moderkort och cpu, eller posta komplett specifikation här..).

Permalänk

Testade uteslutningsmetoden tills jag bara hade RAM och HDD inkopplad och det var likadant: så fort strömbrytaren slås på så går fläktarna igång men inget händer. Fick tag på ett nätagg som jag testade men det var samma sak så nätagget var det inte.

Bestämde mig till slut att koppla in ett gammalt moderkort eftersom det inte fanns mycket att gå på längre. Efter en ominstallation av windows så fungerar allting som det ska så jag kan bara förmoda att det har blivit nåt fel på moderkortet. Lyckligtvis har jag garanti kvar och hoppas det täcker skadorna som orsakats den.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melodylekfull:

Testade uteslutningsmetoden tills jag bara hade RAM och HDD inkopplad och det var likadant: så fort strömbrytaren slås på så går fläktarna igång men inget händer. Fick tag på ett nätagg som jag testade men det var samma sak så nätagget var det inte.

Bestämde mig till slut att koppla in ett gammalt moderkort eftersom det inte fanns mycket att gå på längre. Efter en ominstallation av windows så fungerar allting som det ska så jag kan bara förmoda att det har blivit nåt fel på moderkortet. Lyckligtvis har jag garanti kvar och hoppas det täcker skadorna som orsakats den.

Garanti täcker aldrig handhavande skador. (Skador som du har orsakat genom t ex kopplat kablar fel eller inte fått in dem ordentligt).

Att hävda något annat är bedrägeri och har en lagstadgat straff på böter till 6månaders fängelse.

Bit i sura äpplet och berätta hur det ligger till med moderkortet för butiken. Om det är en liten vettigare butik så kanske de kan gå med på att du köper ett nytt moderkort för deras inköpspris.
(Speciellt om du har köpt adaptern och moderkortet på samma butik).

/David

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Garanti täcker aldrig handhavande skador. (Skador som du har orsakat genom t ex kopplat kablar fel eller inte fått in dem ordentligt).

Att hävda något annat är bedrägeri och har en lagstadgat straff på böter till 6månaders fängelse.

Bit i sura äpplet och berätta hur det ligger till med moderkortet för butiken. Om det är en liten vettigare butik så kanske de kan gå med på att du köper ett nytt moderkort för deras inköpspris.
(Speciellt om du har köpt adaptern och moderkortet på samma butik).

/David

Han kan ju säga att han kopplade in en fläkt och då gick moderkortet. Han ljuger ju iaf inte.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av foxzox7:

Han kan ju säga att han kopplade in en fläkt och då gick moderkortet. Han ljuger ju iaf inte.

Nej det stämmer bra det kan han göra.
Men frågar de hur så måste han även berätta vad han vet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej det stämmer bra det kan han göra.
Men frågar de hur så måste han även berätta vad han vet.

Brukar väl oftast inte vara så om man lämnar i butik. Man säger, jag kopplade in en fläkt och då gick allt sönder. Tror inte de kommer fråga mer.

Permalänk

[------------------------]

Så körd

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S - Intel i7 8700k - Asus RX 580 OC 8GB - Corsair Venegeance 16GB DDR4 3000MHz - Samsung 970 Pro 500GB SSD - Fractal Design Integra M 650W - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - Samsung 27" C27FG70F Curved

Permalänk

Jag förstår inte riktigt. Vad började brinna? Var kopplade du adaptern?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av foxzox7:

Brukar väl oftast inte vara så om man lämnar i butik. Man säger, jag kopplade in en fläkt och då gick allt sönder. Tror inte de kommer fråga mer.

Jag tar inte ställning till sannolikheten att de frågar eller ej. Jag förtydligar mig ännu en gång med mitt förra inlägg.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej det stämmer bra det kan han göra.
Men frågar de hur så måste han även berätta vad han vet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin