Varför slutade Nvidia att göra moderkort för gaming?

Permalänk
Medlem

Varför slutade Nvidia att göra moderkort för gaming?

som rubriken säger, någon som vet varför nvidia slutade med detta?

http://www.nvidia.com/object/product_nforce_790i_ultra_sli_us...

ägde ett sådant här en gång i tiden och det var grymt, körde min e6750 på nästan 4ghz med en noctua kylare tillsammans med 1333mhz ddr3 minnen klockade till 1600mhz på 1.65v

de kanske får en lite andel av alla moderkort som säljs som har SLI stöd istället nuförtiden?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Konkurrensen på MB-marknaden är väldigt stor, att istället slåss på enbart grafikkortsmarknaden var ett bra drag av dem i slutändan.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Konkurrensen på MB-marknaden är väldigt stor, att istället slåss på enbart grafikkortsmarknaden var ett bra drag av dem i slutändan.

jo det är väl något sådant och så flyttade de över sin moderkortspengar till att satsas i mobila cpu/gpu's som tegra osv.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hjälpsam

Stor del med patent-trolleri om styrkretsarna också.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fluf:

Stor del med patent-trolleri om styrkretsarna också.

Precis, Nvidia hade problem att få licens för att göra styrkretsar till i alla fall Intel om jag minns rätt. Kommer inte ihåg hur det låg till med AMD, kan ha blivit sidoeffekt av något tjafs. Det var väl inte så enormt länge sedan som Nvidia gav Intel-styrkretsar möjlighet till SLI (från och med LGA 1366 tror jag), innan dess var det nForce eller inget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

nForce var aldrig något vidare, verken snabbt eller stabilt.
http://en.wikipedia.org/wiki/NForce

Nvidia får pengar för MK med officiellt SLI-stöd.

Avslutar med den gamla dängan.
"Alla barnen hade stabila datorer utom lydia för hon hade chipset från Nvidia"

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

nForce var aldrig något vidare, verken snabbt eller stabilt.
http://en.wikipedia.org/wiki/NForce
Avslutar med den gamla dängan.
"Alla barnen hade stabila datorer utom lydia för hon hade chipset från Nvidia"

lustigt har ett am2 kort med nvidia krets det funkar fint i lillebrors dator dock så är bios väldigt trökigt på det (kan inte överklocka eller ställa om minneshastigheter eller spänning så man får olika minnen stabila...
olika minnen funkar ej på det moderkortet (acer i ett nötskal det heh.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

jag körde iaf 9800gtx+ 512mb på min bräda och det funkade väl bra i 50% av spelen, men speciellt i crysis där det var ett måste för att få se allt ögongodis och far cry 2! 1600x900 skärm körde man också fast 512mb minnet gick i taket ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av xfade:

nForce var aldrig något vidare, verken snabbt eller stabilt.
http://en.wikipedia.org/wiki/NForce

Nvidia får pengar för MK med officiellt SLI-stöd.

Avslutar med den gamla dängan.
"Alla barnen hade stabila datorer utom lydia för hon hade chipset från Nvidia"

Den gamla skiten kommer man ihåg, usch ja. Inte kul att felsöka blåskärmar hos nforce mobon inte, ett gammalt acer OEM mobo fungerade bättre än nvidias motsvarighet för min farsas gamla dator

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Den gamla skiten kommer man ihåg, usch ja. Inte kul att felsöka blåskärmar hos nforce mobon inte, ett gammalt acer OEM mobo fungerade bättre än nvidias motsvarighet för min farsas gamla dator

var det verkligen så illa? känns ju helt galet när man idag sitter med en dator som inte har hängt sig eller kraschat eller något sen jag bytte moderkort i januari

kommer iofs ihåg att min gamla 775 rig spökade rätt friskt när de kom till sata portarna, ibland försvann dvd brännaren från enhetshanteraren och ibland försvann HDD'n osv. det var helt enkelt spännande!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

var det verkligen så illa? känns ju helt galet när man idag sitter med en dator som inte har hängt sig eller kraschat eller något sen jag bytte moderkort i januari

kommer iofs ihåg att min gamla 775 rig spökade rätt friskt när de kom till sata portarna, ibland försvann dvd brännaren från enhetshanteraren och ibland försvann HDD'n osv. det var helt enkelt spännande!

Men ditt moderkort har väl Z77 chipset?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

Enkelt. För många aktörer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Men ditt moderkort har väl Z77 chipset?

jodå, det är datorn i sign jag använder men mellan 2008-2011 satt jag med en 775 dator med

XFX 790i nforce SLI
2x2gb 1333mhz dominator minnen, fast hade nog 1066mhz ddr2 minnen från början.
c2d e6750 överklockad till 3,8ghz kyld av en enorm noctua kylare, UP-12 kanske det var? kan också ha varit en e8600, vilken av dessa var det som klarade 1333mhz minnen?
antec 300? var ett mesh chassi från antec som hade bra luftflöde iaf fyllt med grymt fula noctua fläktar givetvis!
corsair tx 850w
XFX 9800gtx+ SLI
80gb 10.000rpm raptor + 500gb samsung 7200rpm

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

nForce var aldrig något vidare, verken snabbt eller stabilt.
http://en.wikipedia.org/wiki/NForce

Nvidia får pengar för MK med officiellt SLI-stöd.

Avslutar med den gamla dängan.
"Alla barnen hade stabila datorer utom lydia för hon hade chipset från Nvidia"

Daf*ck har Nvidia chipset

Permalänk

Uch ja, nForce... hade en del datorer med nForce back in the days

klockade skit och stabila var dom inte! ända fördelen var väll två Ethernet(som visserligen var ett helvete att få igång.. tack nvidia för att ni inte kan göra nätverks kretsar/drivare till dom)

Dom kunde inte göra mycket då förutom grafikkort rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

var det verkligen så illa? känns ju helt galet när man idag sitter med en dator som inte har hängt sig eller kraschat eller något sen jag bytte moderkort i januari

kommer iofs ihåg att min gamla 775 rig spökade rätt friskt när de kom till sata portarna, ibland försvann dvd brännaren från enhetshanteraren och ibland försvann HDD'n osv. det var helt enkelt spännande!

Usch, jag ryser när jag tänker på gamla 775 moderkort med nforce chipset, fanns ett gäng från Asus/Gigabyte osv som var hemska, hade en kompis som praktiserade i en datorbutik som fick för sig att det var "teh shit" back in the days, och sålde det till alla vänner och bekanta...jag vet inte hur många riggar jag uppdaterade bios på, sålde nya moderkort till och försökte släcka hatet mot "vännen" som sålt på dem "skräpet"

*ryser!*

Tror det enda vettiga jag ägt/äger och sålt är mini-itx korten från Zotac, de visste minsann hur man gjorde tydligen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Usch, jag ryser när jag tänker på gamla 775 moderkort med nforce chipset, fanns ett gäng från Asus/Gigabyte osv som var hemska, hade en kompis som praktiserade i en datorbutik som fick för sig att det var "teh shit" back in the days, och sålde det till alla vänner och bekanta...jag vet inte hur många riggar jag uppdaterade bios på, sålde nya moderkort till och försökte släcka hatet mot "vännen" som sålt på dem "skräpet"

*ryser!*

Tror det enda vettiga jag ägt/äger och sålt är mini-itx korten från Zotac, de visste minsann hur man gjorde tydligen

då hade jag tur med andra ord när jag bara hade strulande sata portar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

då hade jag tur med andra ord när jag bara hade strulande sata portar

Det kan du ge dig på

De flesta jag hade att göra med, hade random bluescreens, en del gick att lösa, andra inte, en bekant hade köpt ett asus kort och allt gick bra så länge han ansträngde datorn, men så fort den gick i idle, då fick han bluescreen omgående^^
Han hade alltid en instans av benchmark igång i bakgrunden när han behövde jobba med t e x word etc

Så försäljningstatistiken lär ha varit rätt usel och lär också ha bidragit till att de slutade tillverka kort

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det kan du ge dig på

De flesta jag hade att göra med, hade random bluescreens, en del gick att lösa, andra inte, en bekant hade köpt ett asus kort och allt gick bra så länge han ansträngde datorn, men så fort den gick i idle, då fick han bluescreen omgående^^
Han hade alltid en instans av benchmark igång i bakgrunden när han behövde jobba med t e x word etc

Så försäljningstatistiken lär ha varit rätt usel och lär också ha bidragit till att de slutade tillverka kort

det problemet har jag med mitt 6950 från xfx :Pär tydeligen ett vanligt problem med 1gb versionen då den klockar ner sig för mycket i idle så den crashar

så jag har alltid ett spel i bakgrunden

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

då hade jag tur med andra ord när jag bara hade strulande sata portar

Det var en hel del problem. Längsta problemtråden jag nånsin sett är denna: ASUS P5N-E Sli problemtråd.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jodå, det är datorn i sign jag använder men mellan 2008-2011 satt jag med en 775 dator med

XFX 790i nforce SLI
2x2gb 1333mhz dominator minnen, fast hade nog 1066mhz ddr2 minnen från början.
c2d e6750 överklockad till 3,8ghz kyld av en enorm noctua kylare, UP-12 kanske det var? kan också ha varit en e8600, vilken av dessa var det som klarade 1333mhz minnen?
antec 300? var ett mesh chassi från antec som hade bra luftflöde iaf fyllt med grymt fula noctua fläktar givetvis!
corsair tx 850w
XFX 9800gtx+ SLI
80gb 10.000rpm raptor + 500gb samsung 7200rpm

Om det var ett chassi enbart gjort utav meshgaller så var det Antec LANBOY Air... Hade det för ett år sen och aldrig mer igen